Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Ännu en vibrerande SAAB (9-5 kombi)

  1. #1

    Ännu en vibrerande SAAB (9-5 kombi)

    Har liknande problem man har kunnat läsa om tidigare i detta forum.
    Har en 9-5 kombi 2,2 TID Vector -04 med automat låda. Har gått som taxi tidigare och rullat 16800 mil.
    När jag köpte bilen stutsade den fram, men priset var rätt och jag tänkte att lite fix får man väl ta. Eftersom det var garanti kvar på bilen så åkte jag raskt till närmsta SAAB-verkstad och fick lite småsaker fixade. Bad dom kolla på studsbollen och fick till svar att jag hade 3 fälgar som var ovala. Köpte 4 frächa beggade 10-spoke, blev ju bra mycket bättre men inte OK. SAAB-verstaden körde bilen igen och jag fick till svar att allt var OK Jag sa att jag kört 9-5 från 99-00 som känns frächare än min -04a. Hör och häpna,,,,,svaret jag fick var att dessa gamla 9-5or är nog komfortmässigt dom bästa 9-5orna som byggts !!!! Bra svar av en SAAB-verkstad....

    Problemet kvarstår... I hastigheter runt 70-90 skakar det i hela bilen, inte i ratten. Körde till närmsta däckverstad och fick alla 4 hjul balanserade, hjälpte inte....
    Tydligast märks vibrationerna om man kör i 100-110 och släpper av, när man passerar 90 och ner mot 70 så skakar det rätt ordentligt.
    Känns inte som man kör en 2 år gammal bil som ska vara ""premium""

    Vad kan det vara?? Lös problemet och ni kan lätt få jobb på närmsta SAAB-verkstad

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trelleborg / Vallby / Skåne
    Inlägg
    1 357
    Kolla bakdäcken så de inte är klackiga, de ska va runda och fina och inte ha vågmönster på ytterkanterna

    Henrik
    *BMW 530D LCI-07*
    *9000 2,3T M5 Classic-1998*
    *BMW M3 CSL-2003*

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    84

    Re: Ännu en vibrerande SAAB (9-5 kombi)

    Citat Ursprungligen postat av magnus790
    Har liknande problem man har kunnat läsa om tidigare i detta forum.
    Har en 9-5 kombi 2,2 TID Vector -04 med automat låda. Har gått som taxi tidigare och rullat 16800 mil.
    När jag köpte bilen stutsade den fram, men priset var rätt och jag tänkte att lite fix får man väl ta. Eftersom det var garanti kvar på bilen så åkte jag raskt till närmsta SAAB-verkstad och fick lite småsaker fixade. Bad dom kolla på studsbollen och fick till svar att jag hade 3 fälgar som var ovala. Köpte 4 frächa beggade 10-spoke, blev ju bra mycket bättre men inte OK. SAAB-verstaden körde bilen igen och jag fick till svar att allt var OK Jag sa att jag kört 9-5 från 99-00 som känns frächare än min -04a. Hör och häpna,,,,,svaret jag fick var att dessa gamla 9-5or är nog komfortmässigt dom bästa 9-5orna som byggts !!!! Bra svar av en SAAB-verkstad....

    Problemet kvarstår... I hastigheter runt 70-90 skakar det i hela bilen, inte i ratten. Körde till närmsta däckverstad och fick alla 4 hjul balanserade, hjälpte inte....
    Tydligast märks vibrationerna om man kör i 100-110 och släpper av, när man passerar 90 och ner mot 70 så skakar det rätt ordentligt.
    Känns inte som man kör en 2 år gammal bil som ska vara ""premium""

    Vad kan det vara?? Lös problemet och ni kan lätt få jobb på närmsta SAAB-verkstad

    Hjulinställning
    Jag hade också obalans i vissa hastigheter efter jag sänkte bilen gjorde en hjulinställning idag och efter jag hämtade ut bilen kändes inte vibrationerna som fanns där tidigare
    Kanske bör göras på din bil också om det inte är gjort någon gång
    Kör:
    SAAB 9-3 AERO 2001:a

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 109
    Medlem#
    1941
    Vad har du gör däckfabrikat & däckmodell?

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 604
    Det allra vanligaste är just dåligt balanserade hjul.

    En vanlig saabverkstad har oftast inte någon superbalanceringsmaskin och då blir det ej 100%'igt
    Hinner inte med allt.....

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    25
    Jag upplevde samma problem som du beskriver. När jag besiktade bilen fick jag nerslag för att ett av framdäcken var för slitet.

    Åkte till en däckverkstad och bytte båda däcken fram samt gjorde en fyrhjulsinställning och vips så var problemet borta.
    Bilen jag äger är en Saab 9-5 2.0t av 99 årsmodell. Olja byter jag var 2k mil, knappt det. Struntar i den totalt då jag VILL ha en ny bil men den bara går och går...

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lund
    Inlägg
    62
    Egen erfarenhet från däckverkstad: Framförallt 9-5 kombi "taggar" bakdäcken på insidan, vilket leder till obalans och ett "brummande", oftast runt 70-90.

    Alla kundbilar som haft det problemt har haft bakdäck med pilformat möster, och ingen med ex Dunlop SP01A eller liknande "ribbdäck" har haft det problemet.

    Kan även var så att skivor/drivaxlar etc är obalanserade, testa att "spinna" hjulen, dvs balansera med hjulen monterade på bilen.
    Varför rostar bilarna man älskar o inte dom man hatar?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Kungsör
    Inlägg
    166
    Jag kör 9-5 -04 i jobbet (taxi) och kan bara hålla med saabverkstan, min 9-5 -98 går fasen bättre komfortmässigt och kvalitetsmässigt vad gäller inredningsskrammel. Ändå har min -98 gått 10 000 mil längre än -04an...

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 196
    Tycker de äldre e för mjuka i originaltappning. Visst, komfortabla men jag har anlag för åksjuka. Klarar max en timme i Volvo, oavsett modell. Familjens tre är ordentligt stagade. Även originalsättingen på frugans SS e riktigt behaglig.
    Att jag bestämde mig för just mitt ex av Aero SC;n va att den kändes betydligt "stadigare" än de totalt 25 andra jag provade o lånade över en dag ibland.
    Att sen få konstaterat att de sitter Sachs sportdämp och h&r eller eibach -35mmsänkning runtom gjorde inte saken sämre.
    Har ingen gungighet eller hoppighet över huvud taget. Och den e lika följsam och direkt i styrningen som SS;en. Och totalt lastokänslig. Hur -04an e vet ja ej då ja inte kört nån mer än max nån mil.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Ännu en vibrerande SAAB (9-5 kombi)

    Citat Ursprungligen postat av magnus790
    Problemet kvarstår... I hastigheter runt 70-90 skakar det i hela bilen, inte i ratten. Körde till närmsta däckverstad och fick alla 4 hjul balanserade, hjälpte inte....
    Hade samma pa min bil. Balansering hjalper inte eftersom ocksa dina dack sakert ar ovala. Det gar alldeles utmarkt att balansera ett ovalt hjul...
    Hur gamla ar dacken? Taxin kanske gick pa billiga regummeringar...
    Ett dack ar inte nodvandigtvis funktionsdugligt bara for att det finns monster kvar...
    Kop 4 nya dack innan du borjar byta hardvara.
    Fredrik J

  11. #11

    Re: Ännu en vibrerande SAAB (9-5 kombi)

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av magnus790
    Problemet kvarstår... I hastigheter runt 70-90 skakar det i hela bilen, inte i ratten. Körde till närmsta däckverstad och fick alla 4 hjul balanserade, hjälpte inte....
    Hade samma pa min bil. Balansering hjalper inte eftersom ocksa dina dack sakert ar ovala. Det gar alldeles utmarkt att balansera ett ovalt hjul...
    Hur gamla ar dacken? Taxin kanske gick pa billiga regummeringar...
    Ett dack ar inte nodvandigtvis funktionsdugligt bara for att det finns monster kvar...
    Kop 4 nya dack innan du borjar byta hardvara.
    Däcken är regummeringar, AGI Proline 225/45-17. Är inte säker på åldern, men hittar siffrorna 4104, antar att det kan vara tillverkningsvecka och år.
    Någon som har tips på fina däck?? Åkte på NOKIAN på min 9-3 Aero, tyckte om dom men dom kostar ju en slant. Någon som åkt på något billigare som funkar??

  12. #12
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 109
    Medlem#
    1941
    Min fråga om däcksfabrikat & modell var bl.a. med tanke på ovala däck. Inte helt ovanligt att däck blir ovala. T.o.m fina märkesdäck kan råka ut för detta. Man kan balansera hur mycket som helst men är det ovalt så hjälper det inte.
    Så prova med en annan uppsättning. Tänk bara på, om du köper nya däck, att du handlar en modell med konventionellt mönster som har breda klackar i ytterkant. Annars blir det problem med konstigt slitage.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    326
    Citat Ursprungligen postat av fredde1
    Det allra vanligaste är just dåligt balanserade hjul.

    En vanlig saabverkstad har oftast inte någon superbalanceringsmaskin och då blir det ej 100%'igt
    Maskinmässigt skiljer inte balanseringskvalitén mellan olika maskiner oavsett prisklass så länge man bortser från "noname kina-maskinerna" som jag inte har någon erfarenhet av. Maskinmässigt brukar dom flesta vara inställda på +/-5g vilket också är rimligt för vikterna finns oftast i steg om 5g. Det finns dock inget hinder för att köra en cykel och slipa in vikterna till +/- 1g eller 2g onoggranhet. Kör man med ex. klistervikter kan man ganska enkelt pilla med detta om man vill. Betalar du tiden kan jag lägga mig på 1g onoggranhet.


    Citat Ursprungligen postat av magnus790
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av magnus790
    Problemet kvarstår... I hastigheter runt 70-90 skakar det i hela bilen, inte i ratten. Körde till närmsta däckverstad och fick alla 4 hjul balanserade, hjälpte inte....
    Hade samma pa min bil. Balansering hjalper inte eftersom ocksa dina dack sakert ar ovala. Det gar alldeles utmarkt att balansera ett ovalt hjul...
    Hur gamla ar dacken? Taxin kanske gick pa billiga regummeringar...
    Ett dack ar inte nodvandigtvis funktionsdugligt bara for att det finns monster kvar...
    Kop 4 nya dack innan du borjar byta hardvara.
    Däcken är regummeringar, AGI Proline 225/45-17. Är inte säker på åldern, men hittar siffrorna 4104, antar att det kan vara tillverkningsvecka och år.
    Någon som har tips på fina däck?? Åkte på NOKIAN på min 9-3 Aero, tyckte om dom men dom kostar ju en slant. Någon som åkt på något billigare som funkar??
    Regummeringar har väl inte det bästa ryktet. Man kan ju alltid om dom är balanserade prova att rotera runt hjulen för att se om det blir någon skillnad. Olika däcktryck kan vara värt att prova också, även extremfall som 3bar runt om. Allt som påverkar kan bidra till lösningen i slutändan. En liten kantstötning på fälgen kan också göra påverkan, lätt att kolla.


    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Min fråga om däcksfabrikat & modell var bl.a. med tanke på ovala däck. Inte helt ovanligt att däck blir ovala. T.o.m fina märkesdäck kan råka ut för detta. Man kan balansera hur mycket som helst men är det ovalt så hjälper det inte.
    Så prova med en annan uppsättning. Tänk bara på, om du köper nya däck, att du handlar en modell med konventionellt mönster som har breda klackar i ytterkant. Annars blir det problem med konstigt slitage.
    Jag upplever inte att det är vanligt med ovala eller defekta däck (tillverkningsfel), inte heller på lågprisdäck där dom kanske i så fall borde finnas i större utsträckning. Jag tror att däckovalitet är ytters ovanligt, vanligare är i så fall skador vid montering av ovarsam personal. Jag vet inte hur många gånger jag monterat av däck med ex. skadad anläggningsyta mot fälghornet ända ner till stommen.

    *

    Lösningen borde kunna vara att däckverkstaden monterar på en uppsättning nya däck att prova med, vill dom inte det kanske dom kan montera på en uppsättning beg däck för testets skull. Om du köper nya däck av firman och dom inte vill hjälpa dig tycker jag att du ska byta firma.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 256
    Medlem#
    6069

    Re: Ännu en vibrerande SAAB (9-5 kombi)

    Citat Ursprungligen postat av magnus790
    Har gått som taxi tidigare och rullat 16800 mil.
    Dax att byta bakdämpare? Dåliga sådana kan ge "obalans".
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  15. #15

    Re: Ännu en vibrerande SAAB (9-5 kombi)

    Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    Citat Ursprungligen postat av magnus790
    Har gått som taxi tidigare och rullat 16800 mil.
    Dax att byta bakdämpare? Dåliga sådana kan ge "obalans".
    Där ser man,,, tror faktiskt att det är dags att byta dämpare runt om.
    Fler som tror att detta kan vara en lösning på problemet.???

    En annan liten sak. Idag hörde jag svagt pulserande skrap när jag bromsade lite lätt. Kan skivan vara skev?? Känns inget i ratten så det måste vara väldigt lite isf. Lät som höger fram.....

  16. #16
    Pulserande skrap försvann när jag drog fast höger fram...
    Hur kan en däckverkstad missa detta? Känns som dom om några borde vara nogranna.

    Vibrerande kvarstår. Har ju som sagt ganska kass dämpare, tänkte börja med att byta bak. Är ju tyvärr begåvad med nivåreglering..... Ringde SAAB, 3052:-/st för bakdämparna... HAHA. Ringde SDCC, dom hade inte demonterat under semestern och hade inget på lager. Men dom brukade sälja dämpare med nivåreg. Tjejen jag pratade med trodde dom brukade gå för runt 500 spänn, så får det nog bli, ska ringa dom senare i veckan.

  17. #17
    Har ett liknande problem med min 9-5:a (2.0t arc, kombi, 03:a, aut, 9300 mil). Små, fina vibrationer som ökar i styrka i hastigheter kring 120 km/h, speciellt i svaga kurvor.
    Balanserade om alla däck och däckverkstan upptäckte att 2 av däcken (nya Nokian NRVi köpta i våras på dackonline) var något ovala. Dessa två däck monterades bak men vibrationerna fortsatte, även i framvagnen.
    Ska ringa SAAB imorgon och höra vad de säger...Några förslag?

    Edit: Hittade denna tråd, http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 5&start=60

    Känns ju inte så kul.....

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Vibrerande motor / Kamkedjetransmission NG9-3 B207
    Av willeh i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2016-07-29, 00:22
  2. Vibrerande och huggande koppling, SAAB 900 -97
    Av perry-jonez i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-07-28, 02:51
  3. vibrerande bromsar saab 9-5 kombi
    Av Poker i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-08-01, 00:33

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •