Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Var får en Enkel DIN spelare plats i en 9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    281

    Var får en Enkel DIN spelare plats i en 9-5

    Planerar mitt inköp av en 9-5 och då helst med nav.
    Men som ni alla vet så suger alla org stereos från SAAB (subjektivt)
    Så min fråga är var kan man klämma in en vettig enkel DIN cd.
    Spelaren måste sitta så man kan se displayen och man måste komma åt knapparna lätt.
    Finns det plats bakom luckan med askfatet. "Lite" plast och ombyggnation räds jag inte för.
    Eller finns det plats om man skulle skippa luftutblåsen över SIDen och givetvis bygga om alupanelen.

    Någon som vet hur det ser ut bakom all plast i en 9-5 ??

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 427
    Medlem#
    3020
    Inte visste jag att min stereo suger, den låter bara trevligt.

    /MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    161
    Saabs AS3-system är ju riktigt bra! Vet inte vad du baserar åsikten att Saabs originalljud suger på. Har just sålt en BMW 3-serie Touring med Original Businesssystem... Där kan man snacka om suckigt originalljud!

    /N.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    459
    Vid förvaringsfacket/askkoppen är det inte överdrivet med plats.
    Det går kanske med ombyggnad. Hur snyggt det blir är en annan fråga.
    Luftutblåsen... Samma där, men troligen mer plats.

    Om du nu är inne på ombyggnader så glöm inte att det finns fjärrkontroller. Kontrollen för bilens original rattknappar till min Pioneer klarar vardagsanvändande. Inställningar kräver dock pillande på stereon

    Stereons display går också att löda loss och flytta.

    Personligen hade jag köpt en bra stereo och en lös navi och satt prylarna där originalnavin hade suttit. Det finns också kombinerade enheter som verkar trevliga.
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    281
    Det är inte meningen att trampa någon på tårna med mitt inlägg.
    Vad jag menar är att allt är relativt.
    Om man lägger ner 30k + på en stereo så kommer den givetvis låta bättre än SAAB orginal.

    Jag har funderat på alternativen att köpa en bil utan Nav och sedan sätta i en 3-part nav och en vettig stereo, men på något sätt så tilltalar mig orgnialnaven, vet inte varför inte är det för den fula grå plast sargen runt om iaf.
    En fråga till GubbNicke, vad har du för Pionner och vad kostar det kablage som Pionner säljer för att rattarna i knappen ska fungera, jag antar att det är det kablaget från Pionner som du har i din bil.
    Vad är det för inställningar som måste göras.
    (Själv lutar jag åt en Pionner P90 med tillhörande box)

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    459
    Jag har en P88RS.

    Ja. Det är Pioneers adapter. Den gick på 900:-
    Inga inställningar behövs. Man bör se till att adaptern har ström när stereon har det. Annars blir det "kul". Min volym skenade...
    Om du ska ha en sådan adapter får du ha lite koll i övrigt också. I alla fall om det råkar vara en 02a den ska in i. Pioneer har nämligen olika årsmodell-uppgifter i listorna.
    Min historia...
    Får den som enligt pdf:en på hemsidan ska vara till en 02a. Allt fint till den ska kopplas in under ratten. Va f-n... Kontakten är spegelvänd. Inte en chans att få dit den utan modifieringar.
    Kollar lite på pappret som följer med adaptern. Jaha... till 2002-02. Min bil är tillverkad 2002-06, alltså beställer jag den som ska vara till en 03a.
    Exakt samma problem med kontakten på den!
    Ringer Pioneer och det jag får veta är "Att några få har haft det problemet med kontakten, men det går att klippa eller fila".

    Efter en titt på Göran Larssons sida och lite mätningar konstaterar jag att jag ska ha den första adaptern (Törs tusan klippa sönder nåt baserat på Pioneers listor ) .
    Jag skippar då kontakten under ratten och kopplar in den vid Sid:en istället. Funkar bra.

    Såg förresten att det var nån på lazzat.se som just hade påbörjat ett bygge i en 9-5 SC med Pioneer P9. Kanske av intresse?
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 433
    Varför inte bara "bygga ut" originalstereon? Det har jag, och många andra, gjort. Visst, det är inget tävlingsljud men med ett bra slutsteg och högtalare låter det helt ok. I min sitter det ett DLS MS6 framsystem kompletterat med 2,5" mid och trevägsfilter. DLS MW112 sub i en plastad låda bak och ett DLS A5 steg.
    Audi A4
    Saab 9-5
    STCS #3660

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    281
    Nej det var just det. Har men en gång tävlat så blev man ju liksom lite bortskämd. Så nu duger inte riktigt org stereon till mig längre.

  9. #9
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346
    Citat Ursprungligen postat av mrspl
    Nej det var just det. Har men en gång tävlat så blev man ju liksom lite bortskämd. Så nu duger inte riktigt org stereon till mig längre.
    Då är det väl ingen idé att satsa på en bil med orig. nav.?
    Satsa rejält på ett Alpinesystem med navigator, DVD och surroundljud. Det bör du kunna få in för knappt 30k.
    All makt åt Thengil!

  10. #10

Liknande ämnen

  1. enkel din med usb utgång
    Av Saabturbo__ i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-02-24, 20:40
  2. Enkel fråga om däck?
    Av Skeden i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-28, 23:49
  3. Enkel torkare på og 9-3
    Av Isaksson i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-03-24, 13:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •