Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Kan motorn ha skurit på min NG900 2,0t -94

  1. #1

    Kan motorn ha skurit på min NG900 2,0t -94

    Stängde av den som vanligt och nu startar den inte..

    Klickar som om batteriet är slut men de går inte att dra igång den och inte heller med start kabblar...

    Har ingen aning om vad de kan vara som är fel...
    Funderar nu på om motorn kan ha skurit?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    298
    jag skulle tro att det är generatorn, men jag är knappt 60% säker på den saken

    hehe någon får tillrättavisa mig


    //Matte

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417
    går motorn runt när ni försökte dra igång den då? känns ju som startmotorn annars men går det inte putta igång den verkar det ju skumt...
    det är inte startspärren då som du inte fått av? det har visst hänt några att bilen låser sig själv så man får larma på/av en gång...

  4. #4
    När jag provade att dra igång den så hände de ingenting motorn gick inte runt alls stannade bara bilen som drog mig i stort sätt...

    Och när jag vrider på nyckel så klickar de bara så motorn går inte runt alls...
    Vad är de för startspärr? Och hur funkar den?

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417
    finns 2 olika sorters startspärr, den ena så kan man snurra motorn med nyckeln men den startar inte, den andra händer inget om man försöker starta med larmet på, tror jag.
    verkar ju konstigt om den skulle skurit när den var avstängd, även om den gjort det borde den gått runt lite om ni dragit bilen...

  6. #6
    Okej men larmet jag har på bilen är inte ett sånt larm så går på automatsikt men fjärrdosa.. Utan jag har ett larm som man aktiverar med nyckel i låset..

    Sitter de samma spärr på den typen av larm?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    36

    skit i larmet...

    Det kan va Startmotorn, eller Vevaxelgivaren, Tändkasett kanske ?
    Låt en verkstad läsa av fel koderna...

    Mvh johan
    Special Performance by Nordic

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    73
    Tändkasset och vevaxel kan nog uteslutas eftersom de knappast påverkar om motorn dras runt eller inte. Däremot tror jag starkt på det Matte skrev tidigt i tråden, att t.ex. generatorn har skurit. Det hände mig en gång på en Golf I och startmotorn orkade då inte dra runt motorn. Men isåfall borde du hört oljud från motorn innan du stängde av den. Lossa drivremen och känn efter om alla remskivor och hjul roterar fritt.

    Hoppas det löser sig!
    9000 2.0t Classic -98
    96 V4 -70

  9. #9
    Ac är trasig och lagrena i ac hjulet är trasigt.. Kan de ha nått med det här att göra?

    Och om generator är trasig så ska väl bartteri lampan lysa? Eller?

  10. #10
    Hade du kört hårt innan du stängde av bilen?

  11. #11
    Nej de kan man verkligen inte säga att jag gjorde.. Vad tänkte du att de kunda ha vart för fel i så fall?

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    73
    Ac är trasig och lagrena i ac hjulet är trasigt.. Kan de ha nått med det här att göra?
    Isåfall tror jag starkt på att det är AC'n som är boven i dramat.
    9000 2.0t Classic -98
    96 V4 -70

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Goran13194
    Nej de kan man verkligen inte säga att jag gjorde.. Vad tänkte du att de kunda ha vart för fel i så fall?
    Ne jag tänkte lite på moppe tiden.
    Man körde stenhårt med moppen stängde av, och vips hade kolven värme nypit.
    Kanske inte fungerar så på bilar, men men bara en tanke.

  14. #14
    Vad tror du att ac gör för skada?

  15. #15
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Goran13194
    Vad tror du att ac gör för skada?
    Det sitter en bred Poly-v rem som allt använder sig av. AC, vattenpump, generator, startmotor etc, etc.
    Den sitter på höger sida av motorn (vänster om du står framför bilen).

    Om någon av hjulen som remmen går runt inte går att snurra så går följdaktligen inte resten av hjulen att snurra heller så länge inte remen slirar på det hjulet som sitter fast.

    AC kompressorn drivs med hjälp av samma poly-v rem som alla andra saker. Och har det lagret skurit så är det heller inte särskillt märkligt att startmotorn inte orkar dra runt det hjulet, eller hur?

    Antingen byter/lagar du kompressorn eller så köper du en poly-v rem som är till för 900,or utan AC så får du leda remmen förbi AC-kompressorn.

    (Om det nu är det som är fel vill säga. Kan ju inte säkert säga att det är det som är fel, men vet du att lagren i AC,n är dåliga/slut utan att du gjort någonting åt det så tror jag också att det har med saken att göra.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 192
    AC gör väl aldrig någon skada. En fungerande sån e snarare en säkerhetsdetalj kanonvarma dagar.

    Ehe!

    Trodde startmotorn använde kuggkransen på svänghjulet fortfarande. En startmotor kan ju pajja vid överbelastning. Speciellt om ex AC-kompressorn kukat ur helt.

    Och att låta remmen ligga kvar över denna kan ju resultera i remsallad. Då får man varken el, olje/vattentryck eller servo. Kan va rätt skadligt för motorn alltså. Men att endast remmen spänner så hårt att det inte går att dra runt motorn tyder på att både startmotor och batteriet e på upphällningen. Man ska kunna dra av en rem med endast startmotorn om bitarna e friska.

    Felsök mer och återkom gärna med va de va.

    Göran
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    318
    Det är inte så enkelt att startmotorn har lämnat in då? Klickar det från den när du försöker starta?

    Startmotorn sitter på vänster sida motorn långt bak om jag in missminner mig. *trött*

    Mvh
    Johan
    9-3 2,0t -01

  18. #18
    Men säg att AC:n har skurit helt. Kan detta vara tillräckligt för att låsa motorn helt? Menar när man bogserar och släpper upp kopplingen så borde väl inte remmen räcka till för att hålla emot allt?

    Men jag ska ta o släppa på remmen o kolla hur AC hjulen verkar..

  19. #19
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 002
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    Trodde startmotorn använde kuggkransen på svänghjulet fortfarande.
    TÄNKT TILL LITE NU......
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  20. #20
    Problem solved.. Jag tog loss remmen o kände på AC hjulet. Det satt som berg!
    Så köpte en rem från 900 utan AC och satt på, o nu går den som en klocka igen..
    Tack så mycket för all hjälp!

    Mvh Mattias

Liknande ämnen

  1. Kylslang hoppade av. Motorn kokade? Ng900. (Motorn är skrot)
    Av Mafnus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2006-07-09, 22:09

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •