Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Bluetooth HCB-700 till 9-5

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    563

    Bluetooth HCB-700 till 9-5

    Är det någon som har monterat detta kit ( Bluetooth HCB-700) i sin 9-5:a, ge gärna lite kommentarer och bilder om ni har.

    Mvh Micke

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Inlägg
    24
    Jeg har montert det i en 9000... Bilder finnes på garaget.org. Er fornøyd med kitet !
    MY05 9-5 Aero Sedan
    http://www.garaget.org/?car=106162
    STCN #372

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 158
    Medlem#
    8758

    Re: Bluetooth HCB-700 till 9-5

    Citat Ursprungligen postat av extreme
    Är det någon som har monterat detta kit ( Bluetooth HCB-700) i sin 9-5:a, ge gärna lite kommentarer och bilder om ni har.
    Inte just den, men jag håller just på förbereda installation av ett HCA-60 i min 9-5:a, tänke lägga upp något här när jag är klar, troligen nästa vecka (väntar på delar). Jag har modifierat min AS2 till att acceptera stereo in på Teleingången, men de praktiska testerna återstår.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4

    Re: Bluetooth HCB-700 till 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Citat Ursprungligen postat av extreme
    Är det någon som har monterat detta kit ( Bluetooth HCB-700) i sin 9-5:a, ge gärna lite kommentarer och bilder om ni har.
    Inte just den, men jag håller just på förbereda installation av ett HCA-60 i min 9-5:a, tänke lägga upp något här när jag är klar, troligen nästa vecka (väntar på delar). Jag har modifierat min AS2 till att acceptera stereo in på Teleingången, men de praktiska testerna återstår.
    Hur modifierar man AS2 till att acceptera stereo på teleingången?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    25

    Re: Bluetooth HCB-700 till 9-5

    Citat Ursprungligen postat av extreme
    Är det någon som har monterat detta kit ( Bluetooth HCB-700) i sin 9-5:a, ge gärna lite kommentarer och bilder om ni har.

    Mvh Micke
    Har monterat några åt kunder, alla har varit mkt nöjda hittils. Populärast är helt klart röststyrningen

    Displayen brukar bli bra att sätta ovanför sid'en eller där omkring, släpper du skruven vid stereon som håller panelen kan du dra ner kabeln precis i ovankant, i skarven mellan inst.panelen och inst.brädan så att säga. Fjärren brukar vara lämplig att sätta vid växelspaken, där handen är som oftast.

    I övrigt är alla kontakter och nivåer lika med HCA-200/20 så samma VDA-kabel kan användas.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 158
    Medlem#
    8758

    Re: Bluetooth HCB-700 till 9-5

    Citat Ursprungligen postat av ime95mos
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Citat Ursprungligen postat av extreme
    Är det någon som har monterat detta kit ( Bluetooth HCB-700) i sin 9-5:a, ge gärna lite kommentarer och bilder om ni har.
    Inte just den, men jag håller just på förbereda installation av ett HCA-60 i min 9-5:a, tänke lägga upp något här när jag är klar, troligen nästa vecka (väntar på delar). Jag har modifierat min AS2 till att acceptera stereo in på Teleingången, men de praktiska testerna återstår.
    Hur modifierar man AS2 till att acceptera stereo på teleingången?
    I korthet så går man in och lägger insignalen över R403 och R404 (2.2k) på bottenkortet i AS2:an, men man måste tänka på att man dels inte refererar mot jord, dels att referensen har 6.8k mot jord AC-mässigt. En 22uF kondensator mot jord och en Biltema 31-454 transformator löser problemen (båda monterade utanför så att oinkopplad kontakt ger standardbeteende på AS2:an), men dämpningen behöver justeras ("ingången" ska ha c:a 200mV amplitud). Jag använder den normala Tele-muteingången för att slå på ingången.

    Om du ger dig till tåls tills nästa vecka, när jag justerat och provat igenom sakerna, jag hade tänkt posta en detaljerad beskrivning av hur jag gjort.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Hallstavik
    Inlägg
    9

    Parrot 3200 i 9-5 BP

    Jag kommer installera Parrot 3200 Bluetooth Handsfree i min nya 9-5 BioPower. Jag har en kollega som har gjort detta och den är mycket bra. Du kan styra adressboken direkt från en ratt och få bild på den som ringer.
    Det blev en 9-5 Vector BioPower med Pilotpaket och Nav

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 158
    Medlem#
    8758
    Här finns instruktioner på hur man modifierar (bland annat) 9-5 AS2/AS3 till Stereo på telefoningången:
    http://saab9-5as2.norstedt.net/

    Edit: Uppdaterat länk
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    39
    Jag är precis tillbaka från garaget efter 1 timmes pillrande och kabeldragande.

    Plus en timmes letande efter kontakten till vänster om stereon som satt noggrant fasttejpad på kabelstammen . Innan jag hittade fanskapet.. Höll på att ge upp.

    Annars gick det hur smidigt som helst med adapter mellan bil/HF. Allt funkar klockrent.

    Displayen satte jag till vänster om mittutblåset och joysticken snett till vänster framför växelspaken.

    Är nöjd så här till en början. Röstnummeruppringningen är hur kul som helst. Givetvis gnällde damen på att det lät "långt borta" när jag satt och ringde henne ett tiotal gånger. Får väl se hur det funkar efter några turer..
    Majk//Stålgrå 9-5 Aero kombi -01

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    25
    Citat Ursprungligen postat av kommun
    Är nöjd så här till en början. Röstnummeruppringningen är hur kul som helst. Givetvis gnällde damen på att det lät "långt borta" när jag satt och ringde henne ett tiotal gånger. Får väl se hur det funkar efter några turer..
    Har du byglat mikrofonen? Miken håller inte rätt nivå för HCB-700 från fabrik. Saabs mikrofoner är över lag rätt kassa också, att byta till ericsson-mikrofonen kan vara en bra grej, har vi fått göra åt rätt många kunder.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    39
    Citat Ursprungligen postat av Syversen
    Citat Ursprungligen postat av kommun
    Är nöjd så här till en början. Röstnummeruppringningen är hur kul som helst. Givetvis gnällde damen på att det lät "långt borta" när jag satt och ringde henne ett tiotal gånger. Får väl se hur det funkar efter några turer..
    Har du byglat mikrofonen? Miken håller inte rätt nivå för HCB-700 från fabrik. Saabs mikrofoner är över lag rätt kassa också, att byta till ericsson-mikrofonen kan vara en bra grej, har vi fått göra åt rätt många kunder.
    Näe! Inget byglande här inte. Jag hade ingen fördragen mick i bilen så jag använder micken från HF. Jag har inte hört på det själv men jag misstänker att damen överdriver i och med att hon inte är helt överens med mig om nödvändigheten med just denna helt nödvändiga HF . Som vanligt med HF hör man ju att man är "en bit ifrån" när man pratar...
    Majk//Stålgrå 9-5 Aero kombi -01

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    25
    Citat Ursprungligen postat av kommun
    Citat Ursprungligen postat av Syversen
    Citat Ursprungligen postat av kommun
    Är nöjd så här till en början. Röstnummeruppringningen är hur kul som helst. Givetvis gnällde damen på att det lät "långt borta" när jag satt och ringde henne ett tiotal gånger. Får väl se hur det funkar efter några turer..
    Har du byglat mikrofonen? Miken håller inte rätt nivå för HCB-700 från fabrik. Saabs mikrofoner är över lag rätt kassa också, att byta till ericsson-mikrofonen kan vara en bra grej, har vi fått göra åt rätt många kunder.
    Näe! Inget byglande här inte. Jag hade ingen fördragen mick i bilen så jag använder micken från HF. Jag har inte hört på det själv men jag misstänker att damen överdriver i och med att hon inte är helt överens med mig om nödvändigheten med just denna helt nödvändiga HF . Som vanligt med HF hör man ju att man är "en bit ifrån" när man pratar...
    Jo, men så illa ska det inte låta. Nackdelen med Saabs HF-lösning är just att ljudet blir så bra, DSP'n i handsfreesatsen kan ha svårt att filtrera bort ljudet från den andra samtalsparten om volymen är lite högre. Mikrofonen bör därför vara monterad så att den är så lite riktad mot bilens högtalare som möjligt. Man ska heller aldrig köra med högre ljud än nödvändigt, det går ju att justera i ratten så det är ju bara att knappa ner några steg när man svänger av motorvägen t.ex. I en stillastående bil ska du i princip inte höra nån större skilnad mellan att prata direkt i luren och att prata i handsfree.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 158
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av kommun
    Citat Ursprungligen postat av Syversen
    Citat Ursprungligen postat av kommun
    Är nöjd så här till en början. Röstnummeruppringningen är hur kul som helst. Givetvis gnällde damen på att det lät "långt borta" när jag satt och ringde henne ett tiotal gånger. Får väl se hur det funkar efter några turer..
    Har du byglat mikrofonen? Miken håller inte rätt nivå för HCB-700 från fabrik. Saabs mikrofoner är över lag rätt kassa också, att byta till ericsson-mikrofonen kan vara en bra grej, har vi fått göra åt rätt många kunder.
    Näe! Inget byglande här inte. Jag hade ingen fördragen mick i bilen så jag använder micken från HF. Jag har inte hört på det själv men jag misstänker att damen överdriver i och med att hon inte är helt överens med mig om nödvändigheten med just denna helt nödvändiga HF . Som vanligt med HF hör man ju att man är "en bit ifrån" när man pratar...
    När jag plockade in min HCA-60 så blev nivån också för låg, och jag märker ingen praktisk skillnad i nivå mellan min inbyggda SAABs inbyggda och Sony Ericssons HCA-60:s medlevererade vid likartad placering. (Om du skulle haft en felbyglad SAAB-micen så blir nivån i praktiken bli noll, dvs skulle det fungerat praktiskt öht är det rättbyglat.)

    Titta på första lösningen här, så löste jag mitt mikrofon-nivåproblem:
    http://saab9-5as2.norstedt.net/

    Edit: Uppdaterat länk
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. TIPS: Billiga snygga Bluetooth + DVD till bil.
    Av Brandten i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-09-02, 14:01
  2. Iphone4 till aux via Bluetooth? 9-5
    Av Sasjjj i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-04-26, 11:13
  3. Stereo med bluetooth till saab 93 ss
    Av cyvve i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-06-10, 11:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •