Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Svajande laddtryck runt 3-3,5k rpm.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    141

    Svajande laddtryck runt 3-3,5k rpm.

    Jag har nyligen chippat bilen (Steg 1) och den uppträder med svajande laddtryck under 3000-3500 rpm då man ger fullt på 3,4 och 5. Laddet går upp till 1,1, sen ökar det till 1,3 sen ner till 1,1 å sedan upp till 1,3 å ner till 1,0 där den sedan stabiliseras och man kan varva ur växeln.

    Testat med startgas på vacumslangarna, men inget ökat motorvarv. Testat ny MV men samma sak. Nu har jag även köpt en förstärkt tryckklocka men det va samma sak där. Stiften är nybytta och bränslefiltret bytt för inte så länge sen. Vad är det som spökar?! Testa med annan avlastningsventil? Börjar bli lite smått förbannad. Någon som har någon ide?

    mvh/Jon

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 416
    har du inte testat med en annan tändkasset så gör det, väldigt vanligt fel.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    har du inte testat med en annan tändkasset så gör det, väldigt vanligt fel.
    Nej de har ja ej gjort...skall vara bytt för ca. 3500 mil sen så jag inbillar mig att det ej är den...men man vet aldrig..värt ett försök kanske...

    mvh/Jon

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Lödöse
    Inlägg
    352
    Ring och kolla med din trimfirma! Berättar du vad du redan bytt så kommer dom nog rekommendera dig att byta DI men jag är inte säker.
    Jag hade samma problem som du, fast mitt svajade mer, (laddar mer också iofs). För min del räckte det att klämma ihop stiften till 0,9mm från orginal 1,0 - 1,1 mm. Jag ringde min trimfirma (SQR) och frågade, fick detta tipset efter en del uteslutningar och det har funkat perfekt sen dess.

    // Tommy
    Saablös just nu! Men kunskapen sitter i.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Det finns ett antal "kandidater" till detta. Magnetventil och slapp membrandosa till wastegaten är ett par av dem.

    Det finns en bra felsökningsguide i FAQ.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #6
    kan vara fördåligt bränsletryck

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    141
    Låter bra, nu har jag lite att testa.

    Men test av ny DI blir första försöket iaf. Hjälper inte det kanske det kan vara värt å knacka ihop stiften lite då...

    mvh/Jon

  8. #8
    Tror på slapp membrandosa !

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    655
    Medlem#
    5690
    Visst är det nåt som ändras i Trionic efter 3000rpm?

    edit. glöm ovanstående. /edit
    Marcus Lind

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Var trimmades bilen förresten? Gjordes ingen koll av bilen före och efter?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    Tror på slapp membrandosa !
    Har nyligen bytt till förstärkt kan man läsa där uppe

    mvh/Jon

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Var trimmades bilen förresten? Gjordes ingen koll av bilen före och efter?

    Mvh

    KK
    Köpt boxen begagnad, Nordic steg 1. Dock hade ja ett annat trim innan , och där va det samma problem. Körde då med Tech2 och det visade inga felaktiga värden under det intervallet...

    mvh/Jon

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    141
    Dessutom....

    När ja kollade lite mer noggrannt så ligger laddet på 1,1 bar, sen när man kommer runt 3000 varv så går den ner till 0,9 och upp till 1,1 å ner igen och upp. Inte som jag trodde innan från 1,1 upp till 1,3...om det nu gör någon skillnad. Det konstiga är att ja kan ligga på 1,1 bar utan problem, just tills ja kommer till dryga 3000 varv då den börjar bete sig så här.

    Skall testa med annan DI i veckan nu så får vi se. Testade med annan avlastningsventil igår, men samma sak där...GLT inställt på 0,45 bar.

    Sen har ja även satt dit insatsfiltret istället för öppet filter. Ingen skillnad där heller, dock så känner man ej av svajet lika tydligt då man ej hör det på samma sätt som med öppet.

    mvh/Jon

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    141
    Har nu testat med annan tändkasett, som tyvärr ger samma fenomen. Så nu orkar jag inte bry mig längre, det är väl bara så att det är gammalt och utslitet (>20000 mil) eller är det någon som har något nytt konkret att komma med:-)?

    Mvh/Jon

  15. #15
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Vad har du i grundladdtryck..?? går laddet upp till 1.3bar så är nått galet,, st1 ska ladda typ 1.1bar som mest..

    Mvh
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Lödöse
    Inlägg
    352
    Citat Ursprungligen postat av Holm
    Dessutom....

    När ja kollade lite mer noggrannt så ligger laddet på 1,1 bar, sen när man kommer runt 3000 varv så går den ner till 0,9 och upp till 1,1 å ner igen och upp. Inte som jag trodde innan från 1,1 upp till 1,3...om det nu gör någon skillnad. Det konstiga är att ja kan ligga på 1,1 bar utan problem, just tills ja kommer till dryga 3000 varv då den börjar bete sig så här.

    Skall testa med annan DI i veckan nu så får vi se. Testade med annan avlastningsventil igår, men samma sak där...GLT inställt på 0,45 bar.

    Sen har ja även satt dit insatsfiltret istället för öppet filter. Ingen skillnad där heller, dock så känner man ej av svajet lika tydligt då man ej hör det på samma sätt som med öppet.

    mvh/Jon
    Saablös just nu! Men kunskapen sitter i.

  17. #17
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av TommyI
    Citat Ursprungligen postat av Holm
    Dessutom....

    När ja kollade lite mer noggrannt så ligger laddet på 1,1 bar, sen när man kommer runt 3000 varv så går den ner till 0,9 och upp till 1,1 å ner igen och upp. Inte som jag trodde innan från 1,1 upp till 1,3...om det nu gör någon skillnad. Det konstiga är att ja kan ligga på 1,1 bar utan problem, just tills ja kommer till dryga 3000 varv då den börjar bete sig så här.

    Skall testa med annan DI i veckan nu så får vi se. Testade med annan avlastningsventil igår, men samma sak där...GLT inställt på 0,45 bar.

    Sen har ja även satt dit insatsfiltret istället för öppet filter. Ingen skillnad där heller, dock så känner man ej av svajet lika tydligt då man ej hör det på samma sätt som med öppet.

    mvh/Jon


    Upps,,missade det,,

    Hmm,,skumt som tusan..

    Avgasystemet..?? Katalysatorn..??

    Mvh
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Citat Ursprungligen postat av TommyI
    Citat Ursprungligen postat av Holm
    Dessutom....

    När ja kollade lite mer noggrannt så ligger laddet på 1,1 bar, sen när man kommer runt 3000 varv så går den ner till 0,9 och upp till 1,1 å ner igen och upp. Inte som jag trodde innan från 1,1 upp till 1,3...om det nu gör någon skillnad. Det konstiga är att ja kan ligga på 1,1 bar utan problem, just tills ja kommer till dryga 3000 varv då den börjar bete sig så här.

    Skall testa med annan DI i veckan nu så får vi se. Testade med annan avlastningsventil igår, men samma sak där...GLT inställt på 0,45 bar.

    Sen har ja även satt dit insatsfiltret istället för öppet filter. Ingen skillnad där heller, dock så känner man ej av svajet lika tydligt då man ej hör det på samma sätt som med öppet.

    mvh/Jon


    Upps,,missade det,,

    Hmm,,skumt som tusan..

    Avgasystemet..?? Katalysatorn..??

    Mvh
    Ja grundladdet ligger ju mellan 0,45-0,5 bar...men har även testat lägre runt 0,4 bar men samma sak där. Laddtrycket är nog närmare 1,2 bar än 1,1 bar har ja märkt nu i efterhand....

    Dock kan ja ej garantera att det är en nordic box, då den laddar 0,6 bar på 1an och 0,9 bar på 2an och sedan 1,1-1,2 bar på 3,4,5an...Någon som vet vilken firma som har dessa laddtryck på sina steg 1 eller steg 2?...köpte den begagnad som sagt:-/

    Kanske kan vara värt att kolla avgasystemet...har BSR 2,5" rostfritt efter katalysatorn, men man skulle kanske plocka bort katen och se om det är den som rasat samman...?

    Tackar för all hjälp!

    mvh/Jon

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Teg, UMEÅ
    Inlägg
    737
    Har du kollat bränsletrycket ?? så att den får rätt mängd soppa...
    Jag har precis samma fel som du (tror jag)... min går utmärkt till 3000rpm sen svajar laddtrycket och det smäller lite ibland ur avgassytemet. Sen så orkar inte min varva ut på 4:an 5:an riktigt

    Jag har kollat mit bränsletryck och det är för lågt plus att jag har fått felkoder på fel bränsleblandning och en intermittent kod på en spridare. Men det är nog bara för att en av mina spridare tickar ganska bra å håller på att ge upp..

    Iof har vi inte samma bil nu å din kanske inte har gått 28000 mil
    men ändå värt att kolla

    // Andreas
    Saab 99 -82 T16 - SÅLD
    Opel Astra OPC 2016
    https://www.youtube.com/user/xor91/videos

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    141
    xor: Tack för tipset! värt att kolla upp! Tror en polare har en bränsletrycksmätare som ja kan testa med!

    mvh/Jon

Liknande ämnen

  1. Svajande laddtryck - ja jag med!
    Av Elgen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-19, 10:54
  2. Svajande laddtryck
    Av Aero-Sundorf i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-26, 15:12
  3. Svajande laddtryck?
    Av CaOs i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-12-24, 11:55
  4. Svajande laddtryck T5
    Av Airflow i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 21:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •