Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36

Ämne: Nordic VS. Hirsch. Vilken är billigast ?

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008

    Nordic VS. Hirsch. Vilken är billigast ?

    Nordic

    http://www.nordicuhr.se/main.php?tuning=9-5&sub_page=7

    Steg 3 - 300hk 460Nm Innehåller

    * Mjukvara

    * 2,5" Sportavgassystem med ett ovalt 4" eller dubbelt 3" slutrör

    * 3" Metallisk racekatalysator

    * 3,5 bar Bränsleregulator

    * KN sportluftfilter, insats

    * Pris: 31 000kr

    +

    Intercooler Pris: 11 250kr

    + Kobra pris = ?


    = 42250kr inkl moms + Vad kobran nu kostar.


    Hirsch

    http://www.hirsch-performance.ch/Conten ... E280008280

    300hk/400Nm Innehåller

    * Mjukvara

    * Sportavgassystem

    * Racekatalysator

    * Bränsleregulator

    * air filter system

    * Intercooler

    * Kobra

    EUR4,250.00, excl. VAT

    38955kr+moms 7,6%(schweiz)
    http://www.skatteverket.se/skatter/merv ... 00782.html



    * Pris: 41915kr inkl moms Den 8åriga motogarantin gäller och orginal saabgarantier.


    Har jag fel eller har Hirsch sänkt sina priser MYCKET ? Problemet är väl att resan till ner till Hirsch är lång.



    Mvh
    Markus

  2. #2
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    4936
    Angående resekostnaden så är det väl inte nödvändigt att åka till St. Gallen för uppgradering.
    Hirsch uppgradering bör väl gå att göra hos andra skadinaviska Saab handlare. Sett ur det perspektivet är det ju närmre till t ex Danmark än Norrköping. Sen är väl delarna dyrare i alla andra länder jämfört med Schweiz.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    824

    Re: Nordic VS. Hirsch. Vilken är billigast ?

    Citat Ursprungligen postat av negative

    Den 8åriga motogarantin gäller och orginal saabgarantier.

    Mvh
    Markus
    Gäller verkligen garantier mm? Enligt min återförsäljare och den information som de fått från SAAB så gäller detta inte, går inte ens att få monterat i Sverige. Anledning bilar med Hirsch är inte typade i Sverige.

    Är jag felinformerad eller har jag missuppfattat något?
    9-3 SS Aero -04 Hirsch 240hk/378Nm
    Medelvärde: 0-100=6,8, 0-160=15,36 100-180=12,2, 100-200=17,81, 80-120=4,05, 100-150=6,3, 0-200=25,82.
    BMW 530d Xdrive F11 -12 BSR Medelvärde: 0-100 = 5,70, 0-200 = 22,16, 100-200 = 16,77, 100-150 = 6,35, 80-120 = 3,75

  4. #4
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    4936

    Re: Nordic VS. Hirsch. Vilken är billigast ?

    Citat Ursprungligen postat av rs_aero
    Citat Ursprungligen postat av negative

    Den 8åriga motogarantin gäller och orginal saabgarantier.

    Mvh
    Markus
    Gäller verkligen garantier mm? Enligt min återförsäljare och den information som de fått från SAAB så gäller detta inte, går inte ens att få monterat i Sverige. Anledning bilar med Hirsch är inte typade i Sverige.

    Är jag felinformerad eller har jag missuppfattat något?
    Det går inte att få uppgraderingen från Hirsch här i Sverige. Typgodkännandet bryter man mot om man uppgraderar en svensk-reggad bil, men det påverkar inte garantin som är Saabs åtagande.
    Så har jag fått det föklarat. Hoppas att det är så och att jag aldrig skall behöva undersöka hur det ligger till rent praktiskt...

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    824

    Re: Nordic VS. Hirsch. Vilken är billigast ?

    Citat Ursprungligen postat av Pelle
    Citat Ursprungligen postat av rs_aero
    Citat Ursprungligen postat av negative

    Den 8åriga motogarantin gäller och orginal saabgarantier.

    Mvh
    Markus
    Gäller verkligen garantier mm? Enligt min återförsäljare och den information som de fått från SAAB så gäller detta inte, går inte ens att få monterat i Sverige. Anledning bilar med Hirsch är inte typade i Sverige.

    Är jag felinformerad eller har jag missuppfattat något?
    Det går inte att få uppgraderingen från Hirsch här i Sverige. Typgodkännandet bryter man mot om man uppgraderar en svensk-reggad bil, men det påverkar inte garantin som är Saabs åtagande.
    Så har jag fått det föklarat. Hoppas att det är så och att jag aldrig skall behöva undersöka hur det ligger till rent praktiskt...
    OT

    Kompletterande fråga, hur kan SAAB säga att garantierna gäller men samtidigt ni får inte uppgradera, inte tillåtet?

    Om det inte finns ett typgodkännande i Sverige, kan de ju bara hävda bilen inte är godkänd och vad skiljer då Hirsch från andra trimföretag. Hur gör man med försäkringsbolag?

    Pelle, jäkla snygg bil förresten hur går den med Hirsch?
    9-3 SS Aero -04 Hirsch 240hk/378Nm
    Medelvärde: 0-100=6,8, 0-160=15,36 100-180=12,2, 100-200=17,81, 80-120=4,05, 100-150=6,3, 0-200=25,82.
    BMW 530d Xdrive F11 -12 BSR Medelvärde: 0-100 = 5,70, 0-200 = 22,16, 100-200 = 16,77, 100-150 = 6,35, 80-120 = 3,75

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    >negative: Hirsch har inte sänkt priserna, snarare är det så att de modifikationer som gjorts av Saab till M/06 möjliggör ett högre effektuttag med mer eller mindre samma hårdvara (i vissa avseenden mindre) bytt som i deras tidigare 280 hk sats.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #7
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    4936

    Re: Nordic VS. Hirsch. Vilken är billigast ?

    [quote=rs_aero]
    Citat Ursprungligen postat av Pelle
    Citat Ursprungligen postat av "rs_aero":1gzwlzm6
    Citat Ursprungligen postat av negative

    Den 8åriga motogarantin gäller och orginal saabgarantier.

    Mvh
    Markus
    Gäller verkligen garantier mm? Enligt min återförsäljare och den information som de fått från SAAB så gäller detta inte, går inte ens att få monterat i Sverige. Anledning bilar med Hirsch är inte typade i Sverige.

    Är jag felinformerad eller har jag missuppfattat något?
    Det går inte att få uppgraderingen från Hirsch här i Sverige. Typgodkännandet bryter man mot om man uppgraderar en svensk-reggad bil, men det påverkar inte garantin som är Saabs åtagande.
    Så har jag fått det föklarat. Hoppas att det är så och att jag aldrig skall behöva undersöka hur det ligger till rent praktiskt...
    OT

    Kompletterande fråga, hur kan SAAB säga att garantierna gäller men samtidigt ni får inte uppgradera, inte tillåtet?

    Om det inte finns ett typgodkännande i Sverige, kan de ju bara hävda bilen inte är godkänd och vad skiljer då Hirsch från andra trimföretag. Hur gör man med försäkringsbolag?

    Pelle, jäkla snygg bil förresten hur går den med Hirsch?[/quote:1gzwlzm6]

    Tack!

    Saab har inte garanterat att garantierna gäller. Det skulle de heller andrig göra eftersom de i så fall uppmanar bilägare att bryta mot helbilsgodkännandet.
    Sedan är det en annan sak att garantisystemet i sig själv sanktionerar det beteendet. Som jag förstått det och fått förklarat så gäller motorgarantierna gränsöverskridande. Det innebär att om man stoppar i ett trim i ett land där trimmet är godkänt av Saab gäller garantin även i registreringslandet. Sedan är det en annan sak att man bryter mot helbilsgodkännandet.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    824

    Re: Nordic VS. Hirsch. Vilken är billigast ?

    Citat Ursprungligen postat av Pelle

    Tack!

    Saab har inte garanterat att garantierna gäller. Det skulle de heller andrig göra eftersom de i så fall uppmanar bilägare att bryta mot helbilsgodkännandet.
    Sedan är det en annan sak att garantisystemet i sig själv sanktionerar det beteendet. Som jag förstått det och fått förklarat så gäller motorgarantierna gränsöverskridande. Det innebär att om man stoppar i ett trim i ett land där trimmet är godkänt av Saab gäller garantin även i registreringslandet. Sedan är det en annan sak att man bryter mot helbilsgodkännandet.
    Ok, tackar!

    Man får passa sig om man ser en silvrig Aero på motorvägen eller nåt då jag själv bor i Malmötrakterna.
    9-3 SS Aero -04 Hirsch 240hk/378Nm
    Medelvärde: 0-100=6,8, 0-160=15,36 100-180=12,2, 100-200=17,81, 80-120=4,05, 100-150=6,3, 0-200=25,82.
    BMW 530d Xdrive F11 -12 BSR Medelvärde: 0-100 = 5,70, 0-200 = 22,16, 100-200 = 16,77, 100-150 = 6,35, 80-120 = 3,75

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Citat Ursprungligen postat av KK
    >negative: Hirsch har inte sänkt priserna, snarare är det så att de modifikationer som gjorts av Saab till M/06 möjliggör ett högre effektuttag med mer eller mindre samma hårdvara (i vissa avseenden mindre) bytt som i deras tidigare 280 hk sats.

    Mvh

    KK
    Okey. Då är dom ju inte lika dyr som jag och många med mig trott.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 167
    I 300 hk/400 Nm (som bara gäller för M/06>) har jag inte sett något pris ännu, de släpper den inte utan lite grövre bromsar mm (inte officiellt i alla fall).

    Översätt själva , skillnaden 280 hk (tom M/05) VS 300 hk (M/06):

    Hier noch einmal die technischen Veränderungen des Fahrzeugs (Angaben von Rene Hirsch):

    Folgende Unterschiede bestehen zur 280 PS Version:

    · Neuer Katalysator (von der 305 PS Version), welcher den Abgasgegendruck reduziert und uns erlaubt, deutlich aggressivere Zündwinkel zu fahren.

    · Geändertes Ansaugsystem ab Modelljahr 2006, reduziert den Ansaugunterdruck und somit die Effizienz des Turboladers.

    · Die verbesserte Kurbelgehäuseentlüftung verhilft dem Motor zu einer erhöhten Klopffestigkeit.


    Mit diesen Massnahmen, in Verbindung mit einem erhöhten Benzindruck und der kompletten Neukalibration der Software, erreichen wir die 300 PS Grenze, ein sensationelles Drehmoment schon bei 1500 U/Min und die Fahrleistungen der 305 PS Version.

    Vorgeschrieben ist die Verwendung unserer neuen Bremsanlage, welche ebenfalls eine hervorragende Performance liefert und dies zu einem sehr attraktiven Preis, auch bei den Ersatzteilen.
    ESP

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057

    Re: Nordic VS. Hirsch. Vilken är billigast ?

    Citat Ursprungligen postat av negative
    Nordic

    http://www.nordicuhr.se/main.php?tuning=9-5&sub_page=7

    Steg 3 - 300hk 460Nm Innehåller

    * Mjukvara

    * 2,5" Sportavgassystem med ett ovalt 4" eller dubbelt 3" slutrör

    * 3" Metallisk racekatalysator

    * 3,5 bar Bränsleregulator

    * KN sportluftfilter, insats

    * Pris: 31 000kr

    +

    Intercooler Pris: 11 250kr

    + Kobra pris = ?


    = 42250kr inkl moms + Vad kobran nu kostar.


    Hirsch

    http://www.hirsch-performance.ch/Conten ... E280008280

    300hk/400Nm Innehåller

    * Mjukvara

    * Sportavgassystem

    * Racekatalysator

    * Bränsleregulator

    * air filter system

    * Intercooler

    * Kobra

    EUR4,250.00, excl. VAT

    38955kr+moms 7,6%(schweiz)
    http://www.skatteverket.se/skatter/merv ... 00782.html



    * Pris: 41915kr inkl moms Den 8åriga motogarantin gäller och orginal saabgarantier.


    Har jag fel eller har Hirsch sänkt sina priser MYCKET ? Problemet är väl att resan till ner till Hirsch är lång.



    Mvh
    Markus
    Nu har du väl fått solsing, inte ska det vara vårt fel att Sverige har hög moms
    33800nordic sek + moms vs 38955hirsch sek + moms = 5155sek att göra något roligt för.

    Jag törs också slå vad om att inte en enda koxad hirschmotor kommer att dyka upp hos hirsch utan det tar nog saab i schweiz direkt istället.

    Mvh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    601
    "Intercooler Pris: 11 250kr" för en IC hehe är den gjord av guld

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008

    Re: Nordic VS. Hirsch. Vilken är billigast ?

    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Nordic

    http://www.nordicuhr.se/main.php?tuning=9-5&sub_page=7

    Steg 3 - 300hk 460Nm Innehåller

    * Mjukvara

    * 2,5" Sportavgassystem med ett ovalt 4" eller dubbelt 3" slutrör

    * 3" Metallisk racekatalysator

    * 3,5 bar Bränsleregulator

    * KN sportluftfilter, insats

    * Pris: 31 000kr

    +

    Intercooler Pris: 11 250kr

    + Kobra pris = ?


    = 42250kr inkl moms + Vad kobran nu kostar.


    Hirsch

    http://www.hirsch-performance.ch/Conten ... E280008280

    300hk/400Nm Innehåller

    * Mjukvara

    * Sportavgassystem

    * Racekatalysator

    * Bränsleregulator

    * air filter system

    * Intercooler

    * Kobra

    EUR4,250.00, excl. VAT

    38955kr+moms 7,6%(schweiz)
    http://www.skatteverket.se/skatter/merv ... 00782.html



    * Pris: 41915kr inkl moms Den 8åriga motogarantin gäller och orginal saabgarantier.


    Har jag fel eller har Hirsch sänkt sina priser MYCKET ? Problemet är väl att resan till ner till Hirsch är lång.



    Mvh
    Markus
    Nu har du väl fått solsing, inte ska det vara vårt fel att Sverige har hög moms33800nordic sek + moms vs 38955hirsch sek + moms = 5155sek att göra något roligt för.

    Jag törs också slå vad om att inte en enda koxad hirschmotor kommer att dyka upp hos hirsch utan det tar nog saab i schweiz direkt istället.

    Mvh Sasse
    Jaja du har väl rätt

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Haram City
    Inlägg
    167
    Med tanke på hur motorerna är mappade på Nordic, så blir det billigare om du tar Hirch.
    Då slipper du köra sönder motorn.
    Bytte en turbo på en 9-3 aero som var nordic "trimmad", hela avgasturbinen hade smält, pga klåp mappning.
    Körde bilen efter bytet och måste bara tillägga att det var nog det sämst mappade bil jag någonsin kört.
    Som den bilen betedde sig är det inte konstigt att turbon smält sönder.
    KÖR: Datsun 120Y coupe , Volvo 244DL , Volvo 444 , Volvo 850 s, Volvo 965 2,5 se.

    Och nu även Saab 9-5 Aero-03.

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Citat Ursprungligen postat av Greken
    Med tanke på hur motorerna är mappade på Nordic, så blir det billigare om du tar Hirch.
    Då slipper du köra sönder motorn.
    Bytte en turbo på en 9-3 aero som var nordic "trimmad", hela avgasturbinen hade smält, pga klåp mappning.
    Körde bilen efter bytet och måste bara tillägga att det var nog det sämst mappade bil jag någonsin kört.
    Som den bilen betedde sig är det inte konstigt att turbon smält sönder.


    Dumast av alla måste väl ägaren vara som betalade och körde omkring med en så dåligt mappad bil

    Mvh sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Resonemanget med momsen är väl inte särskilt relevant? Skall man resonera så kan man ju lika gärna köpkraftsjustera priserna också...

    EDIT: Nu blev jag nyfiken själv...

    Köpkraftsjusterat ser det ut så här:

    Nordic exkl. moms: 33.800 kr
    Nordic inkl. moms: 42.250 kr

    Hirsch exkl. moms (köpkraftsjusterat enligt PPP*): 34.904 kr
    Hirsch inkl. moms (köpkraftsjusterat enligt PPP*): 37.556 kr

    Man borde f*n flytta till Schweiz...


    *PPP = Purchasing Power Parity, ett mått som används för att kunna jämföra olika länders köpkraft (normalt sett m h a BNP) i fasta reala priser, d v s utan växelkurspåverkan.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    VARNING! Off Topic:

    Citat Ursprungligen postat av KK
    *PPP = Purchasing Power Parity, ett mått som används för att kunna jämföra olika länders köpkraft (normalt sett m h a BNP) i fasta reala priser, d v s utan växelkurspåverkan.
    Äh, säg som det egentligen är KK; du har räknat med The Economist's Big Mac index. Fast det låter inte lika flåsigt såklart.

    Såg att det numera även används "lattenomics".
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    376
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Resonemanget med momsen är väl inte särskilt relevant? Skall man resonera så kan man ju lika gärna köpkraftsjustera priserna också...

    EDIT: Nu blev jag nyfiken själv...

    Köpkraftsjusterat ser det ut så här:

    Nordic exkl. moms: 33.800 kr
    Nordic inkl. moms: 42.250 kr

    Hirsch exkl. moms (köpkraftsjusterat enligt PPP*): 34.904 kr
    Hirsch inkl. moms (köpkraftsjusterat enligt PPP*): 37.556 kr

    Man borde f*n flytta till Schweiz...


    *PPP = Purchasing Power Parity, ett mått som används för att kunna jämföra olika länders köpkraft (normalt sett m h a BNP) i fasta reala priser, d v s utan växelkurspåverkan.

    Mvh

    KK
    Man borde flytta tiil Schweiz för de inhemska prylarna, värre blir det ju när nått från ett annat land skall importeras...Schweiz som inte är med i EU får ett rätt häftigt påslag i tullavgifter istället.

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Citat Ursprungligen postat av Greken
    Med tanke på hur motorerna är mappade på Nordic, så blir det billigare om du tar Hirch.
    Då slipper du köra sönder motorn.
    Bytte en turbo på en 9-3 aero som var nordic "trimmad", hela avgasturbinen hade smält, pga klåp mappning.
    Körde bilen efter bytet och måste bara tillägga att det var nog det sämst mappade bil jag någonsin kört.
    Som den bilen betedde sig är det inte konstigt att turbon smält sönder.
    Jaa det var säkert mappningen det var fel på. För alla Nordicbilar beter sig konstigt och får smälta avgasturbiner För de har jag läst på Internett....

  20. #20
    Det är rätt kul när det börjar snackas trimmning mellan de olika trimföretagen.Verkar som om nordic är inblandat rätt ofta
    Om man ser på de båda 300hk programmen så skulle jag spontant välja nordic (ja faktist).
    Samma effekt men högre vrid så troligen vid ett lägre varvtal.
    Altså borde det vara mer tryck i nordic programmet.
    Men jag har "hört" att saab körde fram första hirsch programmet och man låg på runt 290 kusar och där låg man lite på gränsen.
    Nordic kör 460Nm vilket låter som att man töjer rätt ordentligt på gränserna.
    /JKb
    There Is No Power Without Power

Liknande ämnen

  1. BilFörsäkring - Vilken billigast?
    Av SuperForce i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2011-07-13, 01:47
  2. Vilken olja efter Nordic?
    Av mostling i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-10-03, 17:12
  3. Vilken bil blir billigast?
    Av Källén i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-16, 16:12
  4. förbrukning samt prestanda Hirsch Vs Nordic Tdi
    Av Johnken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2007-01-22, 08:18
  5. BilFörsäkring till en 9000 och Vilken billigast
    Av kallan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2004-02-11, 14:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •