Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Började gå sämre samt rökutveckling fram OG9-5 B308

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    851

    Började gå sämre samt rökutveckling fram OG9-5 B308

    Jaha... Min mamma och syster var ute och körde idag. Bilen gick sämre och sämre men inga varningslampor lös!

    Till slut började det lukta kraftigt brännt och bilen nästan självdog! Dom körde upp på trottoaren och hoppade ur bilen som nu rök en del!

    Röken kom från höger fram, alltså på passagerarsidan. Bilen slutade att ryka av sig själv och efter ca. 10 minuter kom min pappa dit och provade att starta bilen. Bilen startade och inga varningslampor lös, ganska direkt började det lukta kraftigt brännt och ryka igen!

    Nu väntar min pappa på bärgningsbilen och jag skall strax tuta ner dit för att kolla in det hela...

    Har någon här någon idé vad det kan vara?
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  2. #2
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 017
    Medlem#
    3471
    hmmm en fundering rök det inuti bilen eller utanför?

    Styrdonet till Trionicen sitter framför passagerarstolen, typ bakom handsfacket. Du kan se den om du kryper under tittar upp under instrumentpanelen. Det kanske är den som inte är helt kurrant.

    Fast har du V6:an vet jag inte om den har Trionic, men boxen borde vara placerad på samma ställe.

    Är det utanför så kolla ev oljeläckage, el om det är generatorn som ryker.
    Har för mig att dom har nån typ av kylning. Eller om nått remhjul som skurit o remen glider på remhjulen.

    mv
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Ingen rök från motorummet alls då?
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Soppaläckage/ oljeläckage ner på framröret?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    851
    En av tändkassetterna verkar det vara! Trodde inte de strulade på V6 också!?!?
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 688
    hade du inte redan fått en diagnos hade jag satt en halv kall potatis på stillastående remspännare..
    Hoppas det reder ut sig hur som.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168
    Kampanjen för tändkassettbyte gäller för V6or också, men det är nog tyvär mellan 00 och 02 där också. Och eran var en -99a om jag fattade det hela rätt? Tråkigt i så fall.

    Brann det verkligen? Det händer ju ofta att det ryker och luktar bränt när en kassett ger sig. Eran kanske i och för sig rök lite ovanligt mycket.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    851
    Nej, det brann nog inte. Det var min mammas uttryck och inte mitt

    Men... Ingen rök utan eld som det heter!

    Det var tändkassetten, lite "lustigt" så rekommenderade Saab INTE att byta ut den andra samtidigt?!?!?

    2900:- + moms kostade kalaset visst.

    Någon som vet något mer om denna kampanj med tändkassetter? Sura pengar känns det som!

    Kan det finnas risk för att något tagit skada? Bilen kördes bara kanske 100 - 50 m, jag var ju inte med så jag vet inte exakt!

    Saab nämnde något om att katalysatorn kan ta skada.
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 180
    Citat Ursprungligen postat av ByggareB
    Det var tändkassetten, lite "lustigt" så rekommenderade Saab INTE att byta ut den andra samtidigt?!?!?
    ursäkta för kanske dum fråga, men "den andra DI kasetten" ?

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    En till varje cylinderbank, för det är väl ingen rak sexa eller?
    Senast redigerat av Moderator den 2020-06-26 klockan 09:37. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 180
    ahh
    Senast redigerat av Moderator den 2020-06-26 klockan 09:37. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168
    Det är ju vanligt att oförbränt bränsle åker med ner till första katten som då i samband med misständningar m.m. hettar upp katten tills det att den går sönder. Då blir det som en propp i främre röret vilket leder till en väldigt slö bil samt Check Engine. Detta gäller då kassetten går sönder under körning. Om bilen en dag inte startar och det beror på kassetten då brukar katten klara sig eftersom den inte är "tänd" då. Allt detta gäller på 4-cyl T7-motorer med dubbelkatt.

    Hur det är på V6 vet jag inte, men jag TROR att de inte är så känsliga pga avsaknad av dubbelkatt.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    851
    Tack för alla förklaringar!

    Jag har fått för mig att tändkassetterna går sönder pga. dålig kvalitet/specifikationer på fyrorna men är det samma sak på V6 eller har mitt problem uppstått pga. normalt slitage?
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Hästbo/Torsåker
    Inlägg
    188
    Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citerasDet kan nog röra sig om normalt slitage på din bil. En -99a är andå 7 år gammal.
    Senast redigerat av Moderator den 2020-06-26 klockan 09:37. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    /Marcus
    V70 2,5 FT -10, alltid etanol! Har tidigare ägt ett gäng olika Saabar.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Åtragningsmoment bärarm fram samt spindel OG9-5 -02
    Av donaldduc i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-02-02, 14:21
  2. [LÖST] Vibrationer(?) samt skeva skivor fram OG9-5 2,0t -98
    Av multi i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-06-19, 09:41
  3. Rökutveckling vid gassläpp, 9000 2,3t -98
    Av baccaruda i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-08-16, 20:53
  4. Rökutveckling från turbon. - Nu panik
    Av Brainy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-03-18, 15:00

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •