Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Backventil vevhusventilation 9000 - kan man stämma verkstan?

  1. #1

    Backventil vevhusventilation 9000 - kan man stämma verkstan?

    Hej,

    Bilen det gäller är en 9000 2,3 LTT med steg 1 från Norrköping Prima vara!

    Bilen har inte riktigt kännts som den ska på länge. Visst, snygg och snabb, men utan temperament och utan överslängar i laddtrycket.

    Vid FÖRRA servicen (17000 mil) bad jag verkstan att kolla efter läckor eftersom jag tyckte bilen kändes trött. De meddelade att de bytt en backventil för några tior, men jag kände just ingen skillnad. Däremot fick jag nya skumma symptom, som att den nästan dog på tomgång ibland.

    När man inte heller vid denna service (19000 mil) hittade några fel började jag med att byta AV och vacuumslang till denna, med oklara effekter. Bestämde mig för att göra den enkla funktionskontrollen av backventilen vid vevhusventilationen, och insåg att ventilen var i prima skick, men satt åt FEL HÅLL!!

    Om det nu efter 2000+ mil i detta skick uppstår skador på min motor för att nån @%#§ plånskalle på en Saab-verkstad hittar ett fel men förvärrar det i stället för att laga det, kan jag då kräva att samma verkstad står för erforderliga reparationer?
    Saab 9000 CSE -95 LTT med alternativ mjukvara (gammelbilen)
    Saab 9-3 Vector -08 2.0t Biopower (finbilen)

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    64
    Hur bevisar du i rätten att det faktiskt är dom som har satt den bak och fram.. :P
    Kan nog bli svårt att få ut nåt av det tror jag, men jag pluggar inte juridik
    9-3 Aero (Nordic steg 2)
    Nu med 18", gått ner mig

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    239
    absolut! typiskt märkesverkstadssyndrom. Farsan gjorde koll inför besiktning på sin 9-3, på besiktningen underkändes bilen pga rost på bromsrör. På Saab sa man att det är väldigt ovanligt att bromsrören rostar!!! Vilken ursäkt! ...så därför sket de ens att kolla det.
    Om en verkstad är aktoriserad så kan man kräva mycket mer tycker jag.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    239
    Citat Ursprungligen postat av WaZ
    Hur bevisar du i rätten att det faktiskt är dom som har satt den bak och fram.. :P
    Kan nog bli svårt att få ut nåt av det tror jag, men jag pluggar inte juridik
    man plockar ner hela motorn och visar att den faktiskt tagit skada av detta Självklart får verkstan i fråga själv bekosta detta, det ligger ju i deras intresse att bedyra sin oskuld, om det nu är så att de nekar.

  5. #5
    Tja, jag lär ju inte ha nåt riktigt case i domstol, det ligger ju mer på planet att käfta med verkstan om det blivit några skador.

    Frågan är snarast vad jag bör göra för kontroller för att se om motorn tagit skada av eländet.
    Saab 9000 CSE -95 LTT med alternativ mjukvara (gammelbilen)
    Saab 9-3 Vector -08 2.0t Biopower (finbilen)

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    239
    det första jag skulle kolla: titta på tändstiften om de ser bra ut, ta kompressionsprov. Om det är ok så är det säkerligen ingen fara.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 192
    Körde ovetandes med en sådan som läckte. I minst nått år. Då bilen hade snurrat över 23000 trodde jag de va turbon eller nåt som va trött. Blev positivt överraskad då brorsan gjorde sugtestet och konstaterade att den ej höll tätt. Han hade lånat den för å dra lite släp. O tyckte den kändes slöare än sist. I me nya stift blev de. Bytte olja direkt, de va ändå dags.
    Plötsligt kändes de som alla original 170hp kom tillbaka. O lite snålare igen.

    Har du konstaterat skador på motorn??

    Annars får du väl kräva ett stift o oljebyte åtminstone.

    Lycka till.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  8. #8
    Bilen var på service för en vecka sen, (= oljebyte) och jag tänkte nog byta stiften och köra lite adaptionsrepor.

    Det märks ju att jag har fått tillbaka några av de pållar som hade rymt
    Saab 9000 CSE -95 LTT med alternativ mjukvara (gammelbilen)
    Saab 9-3 Vector -08 2.0t Biopower (finbilen)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •