Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Racerturbon behöver mappningstips, hjälp önskas

  1. #1
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 300
    Medlem#
    1887

    Racerturbon behöver mappningstips, hjälp önskas

    Nu börjar jag få huvudvärk.

    Trasslar med det sista på min racer, Z3 turbon, å behöver nu tips å hjälp som kan leda till att jag får ordning på det för att kunna köra på Säve.

    Problemet lyder som följer.

    När jag spettar på fullt genom växlarna beter sig varvtalet som om jag fullgasväxlar även om jag inte gör det, dvs rpm droppar inte snabbt vid gassläpp.

    Fegkör jag genom växlarna utan något direkt laddtryck beter den sig helt normalt, men vid laddtryck uppträder fenomenet.

    Bifogar klickbarbild på logg som beskriver fenomenet:



    Någon som har råkat ut för detta och kan tipsa om vad det kan vara skulle jag vara tacksam, annars blir det en mindre BMW (Med Saabmotor) på Säve
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 (Epa) / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 540d xDrive -22 / BMW M240i -23

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    745
    En fråga bara, hur stor avlastningsventil har du? Är den snabb nog?
    Nu är jag kass på sprut men spridaröppningstider?

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 110
    Känns det som den kopplar ur helt, om du håller kvar kopplingen tar det lång tid innan varvet börjas sjunka?

    Förstår aeroforevers teori om luftryck som inte kommer ut men borde inte gasspjället stoppa det? Vad har du för tomgångsreglering?

    Det kan inte komma in luft bakvägen någonstans vid ett hastigt undertyck?

    mvh
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  4. #4
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 300
    Medlem#
    1887
    Avlastningsventil är en "bögvissla"
    HKS supersekvensiellvisselskit 25mm som kan få vem som helst att bli galen med sitt tfatf ljud

    Den bör funka eftersom man ser att MAP rasar vid gassläppet.
    Men en hederlig Bosch skall testas.

    Spridarna öppnar primärt i basmappen mot map och rpm.

    Det finns ju även tusen korrigeringsmappar på detta (Suck)

    Tabell på basmap bifogas:

    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 (Epa) / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 540d xDrive -22 / BMW M240i -23

  5. #5
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 300
    Medlem#
    1887
    Citat Ursprungligen postat av T16
    Känns det som den kopplar ur helt, om du håller kvar kopplingen tar det lång tid innan varvet börjas sjunka?

    Förstår aeroforevers teori om luftryck som inte kommer ut men borde inte gasspjället stoppa det? Vad har du för tomgångsreglering?

    Det kan inte komma in luft bakvägen någonstans vid ett hastigt undertyck?

    mvh
    Den kopplar ur ögonblickligen, japp.
    å precis som du säger tar det en stund för varvet att lugna sig, om man spettat på med laddtryck, inte annars.

    Tomgångsreglering styrs mekaniskt med en skruv på spjället, samt tändning.

    Ang, luft bakvägen teorin skall jag kolla imorgon med att plugga slangen till laddtrycksreglerventilerna. (De är ändå urkopplade just nu)
    Har testat att suga/blåsa i slangen, å då är det iofs tätt.
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 (Epa) / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 540d xDrive -22 / BMW M240i -23

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 539
    Hade du separata spjäll på den där? Vart sitter i så fall MAPen? Hur ser dc för spridarna ut under gassläppsperiod? Vad händer med lambdavärdet?

  7. #7
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 300
    Medlem#
    1887
    Senaste version, singelspjäll
    (Å MAP-sensor sitter efter spjället)

    Lambdavärdet skall kollas, så fort en hygglig prick med dylik utrustning får en stund över

    Spridarnas faktiska dc har jag inte loggat, får göra det vid nästa test.

    Citat Ursprungligen postat av Ragnar
    Hade du separata spjäll på den där? Vart sitter i så fall MAPen? Hur ser dc för spridarna ut under gassläppsperiod? Vad händer med lambdavärdet?
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 (Epa) / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 540d xDrive -22 / BMW M240i -23

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 539
    Ok. Tänkte mest om du kunde spåra förbränning. Varvtalet verkar ju dock öka, så det borde det ju vara. Går det föresten logga med högre frekvens?

    Vad händer om du varierar tiden för växling? T.ex. till löjligt långa tider.

  9. #9
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 300
    Medlem#
    1887
    Jo, lambda måste kollas

    Det kan ju gömma sig något bland bränslekorrigeringarna

    Jo visst kan man logga med högre frekvens, har lagt det på en sparsam nivå för att inte fylla minnet för fort i ECU´n.

    Här kommer en bild på en riktig ofrivillig "torrvarvning" efter ett gassläpp





    Det tog där ca 7sek för motorn att droppa från 8000rpm till 1500rpm

    Citat Ursprungligen postat av Ragnar
    Ok. Tänkte mest om du kunde spåra förbränning. Varvtalet verkar ju dock öka, så det borde det ju vara. Går det föresten logga med högre frekvens?

    Vad händer om du varierar tiden för växling? T.ex. till löjligt långa tider.
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 (Epa) / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 540d xDrive -22 / BMW M240i -23

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 539
    Hmm... är det MAP du loggar i sista svängen borde väl den droppa direkt när du stänger spjället, oavsett dumpen? Dumpen ska ju evakuera ev. övertryck framför spjället.

    Vad har du för tomgångsvarvtal? Hur fungerar tändregleringen på tomgång? Skippar den förbränningar, eller backar den bara? Varianten med skippad förbränning gör ju att man kan ha en tomgång som är låg (men ostabil) trots att spjället är för mycket öppet. Om inte, vad har du för (reell) tändning vid tomgång?

    Testat att ställa ner spjället på "noll", samt stänga tomgångsskruven så du inte har någon tomgång alls?

  11. #11
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 300
    Medlem#
    1887
    Första påståendet är ju korrekt, MAP bör ju droppa som en sten eftersom spjället stängs. (eller bör stängas)

    Tomgångsvarvtal är ca1500rpm
    För att förtydliga det jag skrev tidigare, jag har inte korrigering på tändning för tomgången, men det är på det viset jag kan styra den. Dvs ingen tomgångsventil.

    Dessa parametrar kan jag styra för tomgång





    Citat Ursprungligen postat av Ragnar
    Hmm... är det MAP du loggar i sista svängen borde väl den droppa direkt när du stänger spjället, oavsett dumpen? Dumpen ska ju evakuera ev. övertryck framför spjället.

    Vad har du för tomgångsvarvtal? Hur fungerar tändregleringen på tomgång? Skippar den förbränningar, eller backar den bara? Varianten med skippad förbränning gör ju att man kan ha en tomgång som är låg (men ostabil) trots att spjället är för mycket öppet. Om inte, vad har du för (reell) tändning vid tomgång?

    Testat att ställa ner spjället på "noll", samt stänga tomgångsskruven så du inte har någon tomgång alls?
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 (Epa) / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 540d xDrive -22 / BMW M240i -23

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 699
    Utan att fundera närmare på det men...

    Hur funkar det med tex dubbla orginal Bosch AV?

    Kanske värt att prova efter att man kontrollerat allt annat - bla läckage i insug och att spjället inte dummar sig genom att lyfta/öppna från den fasta/mekaniska regleringen.

    Sätta gummisnodd på spjället?

    Mvh Marko

  13. #13
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 300
    Medlem#
    1887
    Citat Ursprungligen postat av Marko 1880
    Utan att fundera närmare på det men...

    Hur funkar det med tex dubbla orginal Bosch AV?

    Kanske värt att prova efter att man kontrollerat allt annat - bla läckage i insug och att spjället inte dummar sig genom att lyfta/öppna från den fasta/mekaniska regleringen.

    Sätta gummisnodd på spjället?

    Mvh Marko
    Allt skall provas
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 (Epa) / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 540d xDrive -22 / BMW M240i -23

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 626
    Har hört teorier om för "små"/dåligt flödande/hårt ställda av:s i kombination med slapp spjällfjäder, som enligt utsago resulterat i momentan tokvarvning... Detta har jag själv aldrig fått gräva djupare i, ty motorn skicka ut staken genom blocket, nån dag senare.
    Har du en pot på själlaxeln? Då går det ju att mäta så den uslingen når noll-läge. Antar att du kör via vanlig vajer och inte drive by wire
    Spontant känns det som antingen så tjuvöppnar den vid bra tryck, eller får den svårt att stänga vid höga flöden.. Spjället alltså...
    Hoppas det löser sig, vore kul att se Z3:an på Säve

    /Johan
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 755
    Hej !

    Om du kollar på tändvinkel o MAP vid släppt trottel så borde du kunna hitta nå't. Det blir ju liksom trycket o tändvinkeln som driver motorn, o det behövs inte mycket för att varvtalet skall sjunka saaakta...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  16. #16
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 300
    Medlem#
    1887
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Om du kollar på tändvinkel o MAP vid släppt trottel så borde du kunna hitta nå't. Det blir ju liksom trycket o tändvinkeln som driver motorn, o det behövs inte mycket för att varvtalet skall sjunka saaakta...
    Skall kolla detta.
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 (Epa) / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 540d xDrive -22 / BMW M240i -23

  17. #17
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 300
    Medlem#
    1887
    Nu verkar det mesta ok.

    Varvtals fadäsen kom sig av en slang till mapsensor som klibbade ihop mellan under/övertryck.

    Å efter att ha nött ett par timmar på rullar igår och idag (Supertack till Hedis och SQR Frank)
    Så börjar allt bli tillräckligt stabilt för att våga fresta på lite.

    Säve kanske är i sikte??
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 (Epa) / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 540d xDrive -22 / BMW M240i -23

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Citat Ursprungligen postat av NP
    Säve kanske är i sikte??
    Yes, please.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  19. #19
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 788
    Citat Ursprungligen postat av NP
    Nu verkar det mesta ok.

    Varvtals fadäsen kom sig av en slang till mapsensor som klibbade ihop mellan under/övertryck.

    Å efter att ha nött ett par timmar på rullar igår och idag (Supertack till Hedis och SQR Frank)
    Så börjar allt bli tillräckligt stabilt för att våga fresta på lite.

    Säve kanske är i sikte??
    du kommer inte undan har jag ju sagt kul att det händer nått

  20. #20
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 300
    Medlem#
    1887
    Å du Frändis tänkte jag ha som Co driver. Skall du åka med?
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 (Epa) / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 540d xDrive -22 / BMW M240i -23

Liknande ämnen

  1. hjälp önskas ang dåligt laddtryck ng 900 2.0 185 hk
    Av grewen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-09-22, 23:12
  2. Montera dragkrok, hjälp önskas
    Av kotten33 i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-03-29, 12:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •