Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: SAAB=Huvudvärk?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    34

    SAAB=Huvudvärk?

    I min nyinskaffade 9-3 Vector 03:a hittade jag en Alvedon och undrade lite ironiskt i en annan tråd om huvudvärkstabletter var synonymt med SAAB.

    Idag efter att ha ägt ovanstående SAAB i fem dagar är jag rädd för att mina farhågor är sanna.

    Jag körde idag 6 mil varav 3 mil med husvagn...allt fungerade helt perfekt...Bilen stog sedan i c:a 1 tim och när jag sedan skulle flytta den startar den inte??? Inte ett liv i start motorn...det tickar bara i ett relä. Mäter spänningen i batteriet... drygt 11 volt. Fram med ett annat batteri på med startkablar och motorn startar direkt...mäter laddningsspänningen...visar drygt 14 volt...men nu lyser det i SID " Passagerare utan bilbälte??? Det finns överhuvudtaget ingen passagerare...Åker ändå ung en knapp mil...slår igen motorn och gör ett startförsök och motorn startar direkt men fortfarande varning för passagerare utan bilbälte.

    Det enda jag gjorde innan motorn inte startade var att kolla ljuset, knäppte fram och tillbaka på dim-, xenonljusen, kollade om cd:n fungerade samt "lekte" lite med SID:en utan att motorn var igång. Allt detta "lekande" och "pillande" tog max 10 min.

    Kan detta ha gjort att batteriet dragits ur?
    Kan låg batterispänning föranleda att SID:en ger "konstiga" och felaktiga varningar?

    F.ö. är jag jättenöjd med 9-3:an, även om vänsterdörren knarrar lite ibland och att ett klonkande ljud ibland hörs från framvagnen vid högersvängar. Det är kanske saker man får leva med som SAAB ägare...

    Mvh
    Bosse
    (Fortfarande Riskoke,- Opel, US-Fordägare samt nybliven SAABägare)

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020
    Ett tipps. Ha inte nycke nyckeln i om du inte kör. Den drar ström med nycklen i.

    7M

    1 användare gillar detta inlägg


    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    238

    Re: SAAB=Huvudvärk?

    Citat Ursprungligen postat av Musse
    Kan låg batterispänning föranleda att SID:en ger "konstiga" och felaktiga varningar?
    Ja det verkar så. Jag har fått en del underliga meddelanden från SID:en när batteriet är dåligt.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 119
    oljud fram kan vara att fjädern vill ha en gummistrumpa påträdd, på nedre varvet.

    mvh

    1 användare gillar detta inlägg


    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    NÖ Skåne
    Inlägg
    724
    Medlem#
    3309
    Hade bilen stått ett tag när du köpte den? Isåfall så kan ju batteriet vara på upphällningen.
    #3309 Andreas "Dea" Persson
    900 Cab -87, 2*900 Aero-88, 900TurboS -92, 9-5 -09

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Inlägg
    555
    Ladda batteriet fullt med laddare. Får du minsta batteriproblem igen så byt batteriet.

    Batterier är billiga jämfört med de situationer man kan hamna i när man inte kan starta när man vill.

    SID grejjerna känner jag inte till då jag inte haft någon 9-3 men det klickande ljudet fick jag med när mitt batteri dog på 9-5:an.
    I love the smell of Aero in the morning.
    9-5 Aero kombi, 250hk.
    9-5 kombi, 192hk.

Liknande ämnen

  1. Huvudvärk efter att ha läst vxl-oljetråd : QS 2105 vs QS-QL
    Av Anders_ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2018-12-10, 10:47
  2. Min 9000 ger mig huvudvärk..
    Av Stifler i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-12-09, 17:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •