Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Dåligt batteri = taskig motorgång (klen)?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    450

    Dåligt batteri = taskig motorgång (klen)?

    Hejsan

    Först och främst - rätt forumsdel?
    Flytta om det är lämpligt, tack!

    Frågan;
    Har nu bytt mitt 2:a batteri i 9-5:an på 3 år.
    Min undran är om huruvida tändningen kan bli klen om batteriet
    är dåligt då mitt enda tecken på dåligt batteri hittills är
    avsaknaden av hjulspinn vid fullgasaccelerationer........
    (lång mening, det där)

    Alltså, batteriet är ok tills det helt plötsligt stendör.....
    Det enda jag noterat (kan vara placebo-effekt?) är att "det lilla sista"
    saknas i motorn!
    Detta uppkommer c:a 1 vecka innan batteriet fortsätter mot de sälla jaktmarkerna.
    Efter batteribyte så, jajamensan, där finns kicken igen...
    Detta trots en adaption värdig en pensionär!

    Någon kommentar?

    Sist så körde sambon efter mycket övertalning mot en färjeövergång
    och under de 5 min vi fick vänta (först i kön, också..)så dog batteriet...
    Hon kör nog aldrig mer vid ett färjeläge iallafall!

    // Jonas

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 540
    Min bror hade ett kasst batteri på sin 9-5:a förra vintern. Han har motorvärmare som samtidigt alltid laddar batteriet, varför han inte märkte det förrän det var riktigt dåligt. Då fick han diverse felmeddelanden och motorn gick konstigt samt ACC:n började bete sig konstigt. Efter batteribyte fungerad allt som det skulle och felkoderna slocknade av sig själva.

    Jag har varit med om andra motorer som gått dåligt på höga varv när batteriet varit dåligt. Inte för att de haft låg ström, utan för att de ledit strömmen dåligt genom batteriet. Ett bra batteri som tar laddning bra kan man rullstarta när det är helt urdraget och ändå går bilen som den skall direkt.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    450
    Jag använder varken värmare eller laddare och kör
    uteslutande korta sträckor.....varmgarage.....
    Batteriet lämnar absolut ingen förvarning utom tidigare nämnda!
    Äter inga onormala mängder lampor eller annat eltjafs!

    Jaja, den som lever får se.....

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 173
    Använder alltid underhållsfritt gel-batteri numera. I alla bilar. Kostar nåra spänn mer, men funkar i längden. Även när de e svinkallt ute. Och 2 batterier på 3 år??? Står bilen parkerad i flera veckor i taget med larmet igång eller? Då kan man kanske skjuta batteri så ofta. fast våra kärror går nästan dagligen. F.n. bara två i hushållet med körkort, 3 bilar, men båda ungarna e på g me sina kort nu. Så då kanske man måste göra plats för en fjärde bil snart. Pust.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 203
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    Använder alltid underhållsfritt gel-batteri numera. I alla bilar. Kostar nåra spänn mer, men funkar i längden. Även när de e svinkallt ute. Och 2 batterier på 3 år??? Står bilen parkerad i flera veckor i taget med larmet igång eller? Då kan man kanske skjuta batteri så ofta.
    Själv byter jag preventivt var 3:e höst till nytt Biltema-batteri, dvs knappt 200:-/år i batterikostnad, och alltid pålitligt batteri (eftersom det är kemin som begränsar livslängden/kallstartegenskaperna). Hur länge brukar dina gel-batterier hålla?

    Annars, den enda vanliga anledningen till att batterier dör snabbare än så är att de blir urladdade för djupt (under 65% laddning) och/eller står för länge, så om man inte vet att bilen stått oanvänd i mer än en några veckor utan batteriladdning (det är ungefär där man riskerar att passera det hälsosamma för batteriet) är första grejen att kolla är om det finns något som stjäl för mycket ström när den är avslagen (tångampermeter är att rekommendera för mätningen.) Felkoppling i handsfree- eller bilstereo-installation?

    Ett blybatteri har närmast idealiska betingelser i en bil som används, speciellt på sommaren. Som vibrationer, strömstötar, cycling och kortvarig intensiv laddning med vila emellan.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 448
    Trionic har vissa funktioner för kompensering för varierande spänning från batteriet för att tillse att detta inte ska påverka motorns funktion.

    Jag antar att om denna kompensering ändå inte räcker till och spänningen sjunker under ett visst gränsvärde så kanske felkod och CE tänds!?

    På T5, kanske T7/8 med, så slås inte spridare eller tändning på vid startförsök om batterispänningen är 11,7V eller lägre (eller om det var 11,2 V?)


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    450
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Trionic har vissa funktioner för kompensering för varierande spänning från batteriet för att tillse att detta inte ska påverka motorns funktion.

    Jag antar att om denna kompensering ändå inte räcker till och spänningen sjunker under ett visst gränsvärde så kanske felkod och CE tänds!?

    På T5, kanske T7/8 med, så slås inte spridare eller tändning på vid startförsök om batterispänningen är 11,7V eller lägre (eller om det var 11,2 V?)


    MVH Tony
    Inga CE förutom "syresensor2 signal dålig/saknas" eller nått sånt....

    Med nytt batteri är vi dock numera med i matchen igen.
    Efter 2,5dygn på hamnparkeringen så startade bilen utan knot
    så därför är det nog bara att boka in ett nytt batteri vartannat
    år i servicehäftet!

    // Jonas Olsson

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 394

    Re: Dåligt batteri = taskig motorgång (klen)?

    lyfter med en fråga, skulle ett halvdåligt batteri kunna göra så att motorn bluddrar o går dåligt på högre varv, 4500 och uppåt? (9-5 2.3)

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 203
    Medlem#
    8758

    Re: Dåligt batteri = taskig motorgång (klen)?

    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    lyfter med en fråga, skulle ett halvdåligt batteri kunna göra så att motorn bluddrar o går dåligt på högre varv, 4500 och uppåt? (9-5 2.3)
    Bara teoretiskt skulle jag säga. Om batteriet är i så dåligt skick att det inte lyckas hålla en rimligt stabil spänning vid 4500 varv så lär det märkas rejält att det är ofriskt vid startförsök (start kräver nog startkablar), så du måste ändå byta ett sådant batteri.

    Edit: Vad säger den inofficiella batteriindikatorn, nollställer sig ACC-panelen (med starkt ljus och felkodsräknaren) ibland vid start? I sådana fall är det dags för batteribyte.

    Du har nog något annat problem, kollat tändstift/tändstiftsgapet? DI kan också ge sådana symptom. Om bilen gått uppåt 20000 mil kan det vara läge att kolla bensinpumpen också.

    Eftersom du har en T7-motor (antar att du har standardkolvar och kolvringar) så skulle jag däremot säga att det är viktigt att inte låta det bero, eftersom felaktig förbränning kan ge upphov till att skräp letar sig ner vid kolvringarna och riskerar att kraftigt förhöja risken för oil sludge.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 394

    Re: Dåligt batteri = taskig motorgång (klen)?

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    lyfter med en fråga, skulle ett halvdåligt batteri kunna göra så att motorn bluddrar o går dåligt på högre varv, 4500 och uppåt? (9-5 2.3)
    Bara teoretiskt skulle jag säga. Om batteriet är i så dåligt skick att det inte lyckas hålla en rimligt stabil spänning vid 4500 varv så lär det märkas rejält att det är ofriskt vid startförsök (start kräver nog startkablar), så du måste ändå byta ett sådant batteri.

    Edit: Vad säger den inofficiella batteriindikatorn, nollställer sig ACC-panelen (med starkt ljus och felkodsräknaren) ibland vid start? I sådana fall är det dags för batteribyte.

    Du har nog något annat problem, kollat tändstift/tändstiftsgapet? DI kan också ge sådana symptom. Om bilen gått uppåt 20000 mil kan det vara läge att kolla bensinpumpen också.

    Eftersom du har en T7-motor (antar att du har standardkolvar och kolvringar) så skulle jag däremot säga att det är viktigt att inte låta det bero, eftersom felaktig förbränning kan ge upphov till att skräp letar sig ner vid kolvringarna och riskerar att kraftigt förhöja risken för oil sludge.

    jo... har redan bytt alla såna saker,
    stift, di, lmm, vevaxelgivare, spjällhus, bränslepump, filter, btr.

Liknande ämnen

  1. skitfelet äntligen hittat (taskig motorgång)
    Av Nozer i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-04-10, 12:48
  2. Har jag dåligt batteri?
    Av Bergman740 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-09-29, 20:50
  3. Dåligt Batteri??
    Av Thomas1986 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-05-16, 11:09
  4. Dåligt batteri?
    Av Direkta i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-10-22, 21:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •