Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Ingen bensin eller varningsblikers. Bilen död 9000 -97

  1. #1

    Ingen bensin eller varningsblikers. Bilen död 9000 -97

    Bilen är en 9000 cde 2,0 ltt 1997.
    På väg hem från jobbet la bilen plötsligt bara av. Panelen började samtidigt att indikera att bakre lampor var ur funktion.
    Bilen är omöjlig att starta igen.
    Testade med startgas, och då startar bilen till för 1 sek eller så..
    Kompisen kom och bogserade hem mig. Upptäckte då att varningsblinkers inte fungerar. Testade att byta DI-kassett utan resultat. Kollade på stiften och de är helt torra. Alltså får motorn inte bensin.
    Alla säkringar är hela. Testade att byta relä till bensinpump utan resultat.
    Det går ström till bensinpumpen, men den låter inte när man försöker starta.
    Det borde vara så enkelt att bränslepumpen är sönder... Men varför funkar inte varningsblinkers?? Kan det vara något annat el-strul?
    Varningsblinkersarna blinkade till ett par gånger när jag pillade lite på tändnycklen.
    Väldigt tacksam för hjälp! Behöver ha bilen till jobbet.
    mvh
    Markus

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    När kollade du varningsblinkers senast då?

    Jag har fått uppfattningen att detta är ett relativt vanligt fel på 9000 och har troligen ingenting att göra med att bilen inte startar. Jag upptäckte samma problem med mina varningsbllinkers för några veckor sedan men det kan ju ha varit fel länge utan att jag märkt det.

    Sätter en tjuga på bränslepumpen av din beskrivning.

    Lycka till!

    Edit: Noterade till min förvåning att mina varningsblinkers funkar om jag samtidigt för blinkersspaken uppåt eller nedåt.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av LM
    När kollade du varningsblinkers senast då?
    Befogad fråga Dock så vet jag att de fungerade här om dagen.
    Håll med om att det är lite skumt att de slutar fungera samtidigt som bilen lägger av.
    Vad kostar en bensinpump att köpa?

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Citat Ursprungligen postat av kalaspuff
    Vad kostar en bensinpump att köpa?
    990:- exkl rabatt på Speedparts, 1145:- på Mekonomen. Vad SAAB tar vet jag inte.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Tack för snabbt svar!
    Är det med 6mm eller 8mm anslutningar som jag ska ha?
    Fungerar det att montera bränslepumpen som de säljer på biltema? 349 kr verkar helt klart lockande. Eller är man bara dumsnål om man tänker i de banorna? :-)

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Edit: Noterade till min förvåning att mina varningsblinkers funkar om jag samtidigt för blinkersspaken uppåt eller nedåt.
    Lite ot men ändå.
    Det är dåliga lödningar i blinkrelät som gör detta.
    När du drar blinkspaken får vibrationerna från själva reläerna "glappet" att ändras lite så varningskontakten får kontakt.
    När det väl börjat blinka så fortsätter det vanligtvis tills man stänger av varningsblinken.
    Bara att öppna och löda, det jobbigaste är att få av kåpan på relät utan att förstöra nåt.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  7. #7
    I morse testade jag att slå på varningsblinkersen. Då funkade den. Så fort jag pillade med nyckeln i tändningslåset slutade den att fungera.
    Ska åka och köpa en bränslepump på Mekonomen idag.
    Funkar inte det så får jag ju alltid 20 kr tillbaka från vår moderator LM!

    Hur var det nu? 6 mm eller 8 mm anslutning? Eftersom det finns två alternativ kommer jag garanterat att köpa fel..

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 192
    Sist jag krånglade till det med att snåla och bara köpa själva pumpen, följde det med båda nipplarna som gick att byta innan hopmonteringen. Urka ha ett fett hål i tanken för länge. Är man händig tar de ju fan minst en timme o få ur pumpen ur armaturen. O sen stinker de soppa i bilen i en vecka minst. Tips, skaffa en komplett armatur med trasig pump från nån som har över. Sätt i den nya pumpen o gör ett snabbt byte så slipper du stanken.

    Å andra sidan reagerade jag lite på att de glappar i tändlåset. KAN va så att du får fram ström till pumpen ja. Men inte så du kan få den att snurra då reläet ev. inte får nån signal att den ska starta pumpen.

    Men det låter helt klart som pumpfan dragit. Vanligaste felet.

    Hare.( Jag har en hel armatur me trasig pump i, men vill ha tillbaka den bytta.)
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  9. #9
    Tack för tipset! Ska chansa och köpa en med 8mm anslutning. Får väl lämna tillbaka den om det visar sig vara fel.
    Skiter det sig totalt med monteringen så kanske jag hör av mig till dig glassguran.
    Alltid trevligt med en tripp till Upplands Väsby!
    /Markus

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 192
    Velkommen da om de blir nå trassel. Pm;ar dig strax.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  11. #11
    Till alla er som ska byta bensinpump och inte har saabs specialverktyg: Låsringen i plast (locket) sitter som faaaaan!
    Det slutade med gummiklubba och järnrör för att jag skulle få bort den = förstörd låsring. Lyckades även pajja båda backventilerna. Plastdetaljer från '97 har en förmåga att vara lite spröda..
    Tur att reservdelsbutiken i Akalla har öppet till 22.00. Synd att backventilerna kostar 110 kr styck och att ringjäkeln kostar 290 kr.
    O-ringarna till backventilerna kostar för övrigt 32 kr styck! Vad är det frågan om?
    I kväll skall allt monteras. Hoppas, hoppas, att det funkar.
    /Markus

  12. #12
    Nu funkar den igen! LM kan behålla sina 20 kr. Det var pumpen som skurit ihop.
    Allt är frid och fröjd och bilen går som aldrig förr!

    Tack alla för hjälpen.

    mvh

    Markus

Liknande ämnen

  1. 9-5 får ingen bensin, pumpen går
    Av Emeliten i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-06-05, 18:45
  2. Död 9-5 Aero -02. Får ingen bensin, varför?
    Av Bohlin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-05-04, 09:58
  3. 9000 turbo -87 bilen får inte bensin
    Av Hasse9000 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-04-28, 21:48
  4. HJÄLP! bilen får ingen bensin
    Av pallander i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-09-18, 21:39
  5. bensin doft i bilen när kupe fläkt på 9000 aero 96:A HJÄLP!
    Av Andreas86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-05, 14:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •