Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Avlufta bromsar OG9-3

  1. #1

    Avlufta bromsar OG9-3

    Lufta bromsar saab 9-3 -02
    Hallå.

    Vi har lite problem att få ordning på bromsarna på en saab 9-3 -02:a

    Har precis bytt bromsarna nu få man pumpa upp den en gång om det ska fungera som det ska.

    Vi har dragit ut säkert en halvliter bromsolja ur varje broms men fortfarande är det inte riktigt bra. Jag har inte sett en enda luftbubbla sista 3dl på någon av dem. Vi använder nu oss av en backventil för att göra det lite enklare och ser till att det är fullt i behållaren hela tiden.

    Är det någon som har lite tips att komma med?

    Hur skall vi gå tillväga för att få det ritkigt? Blir helt galen, Har aldrig haft några problem att lufta ett par bromsar förut. Sitter det någon mer luftningnippel än just på bromsoket, efter ABS eller dylikt?

    Finns det någon manual hur man skall hur man skall göra på den specifika bilmodellen?

    Mvh Anders.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 185

    Re: Lufta bromsar saab 9-3 02

    Citat Ursprungligen postat av apaaa
    Lufta bromsar saab 9-3 -02
    Hallå.

    Vi har lite problem att få ordning på bromsarna på en saab 9-3 -02:a

    Har precis bytt bromsarna nu få man pumpa upp den en gång om det ska fungera som det ska.

    Vi har dragit ut säkert en halvliter bromsolja ur varje broms men fortfarande är det inte riktigt bra. Jag har inte sett en enda luftbubbla sista 3dl på någon av dem. Vi använder nu oss av en backventil för att göra det lite enklare och ser till att det är fullt i behållaren hela tiden.

    Är det någon som har lite tips att komma med?

    Hur skall vi gå tillväga för att få det ritkigt? Blir helt galen, Har aldrig haft några problem att lufta ett par bromsar förut. Sitter det någon mer luftningnippel än just på bromsoket, efter ABS eller dylikt?

    Finns det någon manual hur man skall hur man skall göra på den specifika bilmodellen?

    Mvh Anders.
    Hej. Kontrollera att du satt fast spännfjädrarna rätt på oken vid montering.
    har man satt dessa fel blir det väldigty svampig broms. Har tyvärr ingen bild för att visa hur de ska sitta men spring ut och kika på några andra saabar så ser du hur de ska sitta.

    Lycka till!
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    Länkat till bilder på fjädrarna i den här tråden.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Länkat till bilder på fjädrarna i den här tråden.

    Lycka till!
    Tackar!

    Men, vad är den fjädern till för? förstår inte hur den kan göra bromsen "hårdare" ?

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 185
    Citat Ursprungligen postat av apaaa
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Länkat till bilder på fjädrarna i den här tråden.

    Lycka till!
    Tackar!

    Men, vad är den fjädern till för? förstår inte hur den kan göra bromsen "hårdare" ?
    Inte jag heller men det gör en jäkla skillnad ifall den sitter rätt eller fel.
    Montera den rätt så snart som möjligt (om den sitter fel) annars är det stor riska att klossarna blir sneslitna och måste bytas om man kört för mycket.

    Mvh Martin
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    426
    Citat Ursprungligen postat av apaaa
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Länkat till bilder på fjädrarna i den här tråden.

    Lycka till!
    Tackar!

    Men, vad är den fjädern till för? förstår inte hur den kan göra bromsen "hårdare" ?
    Du jag kan gå i god för att den behövs. Efter jag bytt mina belägg så var min pedal jätte svampig. Gick att pumpa upp pedalen men efter några meter var den så igen. Startade till och med en tråd:
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=144150

    Mvh Patrik
    Saab 9-5 -07 2.0t BSR Steg2
    Peugeot 107 -07 1.0
    #6132

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 115
    Medlem#
    5389
    Är det ngn som har en bild på när fjädern sitter felmonterad då?

    Jag är ju dock tämligen säker på att min sitter rätt men är ju inte till övers imponerad av bromsarna...

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    676
    Skulle också vilja se en sådan bild där fjädern sitter felmonterad.

    Går det överhuvudtaget att sätta den fel? Det som gäller är väl att "hårnålarna", "öglorna" ligger i spänn mot den bakre, fasta delen av oket, samt att piggarna är ordentligt intryckta i den rörliga dito?

    Ja, allt går väl... bara nyfiken.

    /Anders B.
    jag har också kramat Lill-Babs...

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 185
    Citat Ursprungligen postat av borkas
    Skulle också vilja se en sådan bild där fjädern sitter felmonterad.

    Går det överhuvudtaget att sätta den fel? Det som gäller är väl att "hårnålarna", "öglorna" ligger i spänn mot den bakre, fasta delen av oket, samt att piggarna är ordentligt intryckta i den rörliga dito?

    Ja, allt går väl... bara nyfiken.

    /Anders B.
    En dela har lyckats med att sätta så att öglorna sitter i spänn framför klacken istället för bakom. Kan i huvudet få fram synbilder av totalt 3 olika sätt som fjädern kan hamna galet.
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    426
    Precis som Martin skriver. Det går att sätta fjädern så den sitter innanför båda klackarna. Det ska den inte göra. Så satt mina och jag hade då fullkomligt värdelös bromsverkan, plus att pedalen tog längst ner i botten.



    På bilden ritade jag en pil. Fjädern ska spännas så den sitter utanför klacken där pilen visar. På nedre delen av bilden sitter den rätt. Dvs utanför klacken och i hålet. Samt att själva fjädern ska gå på insidan av oket.

    Mvh Patrik
    Saab 9-5 -07 2.0t BSR Steg2
    Peugeot 107 -07 1.0
    #6132

  11. #11
    Guld värt pojkar, tack för alla tipsen.

    Återkommer senare ikväll om det gjorde någon skillnad!

    Mvh Anders.

  12. #12
    Det fungera det helt utmärkt, nu nyper den som f*n.

    Tack för all hjälp, uppskattas verkligen!

    Mvh Anders.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    426
    Citat Ursprungligen postat av apaaa
    Det fungera det helt utmärkt, nu nyper den som f*n.

    Tack för all hjälp, uppskattas verkligen!

    Mvh Anders.
    Jag luftade mina bromsar 2ggr innan jag upptäckta vad som var fel. Då hade jag tömt ut över en liter bromsvätska oxå. Fast det kanske var dax ändå..

    Mvh Patrik
    Saab 9-5 -07 2.0t BSR Steg2
    Peugeot 107 -07 1.0
    #6132

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    2

    Re: Lufta bromsar saab 9-3 02

    Tja återupplivar tråden, sökt lite i forumet men alla bildlänkar är döda
    Har nu fått samma problem med min Saab 93 aero -02 svampig pedal sjunker långt in,

    Jag kan inte förstå vad spännfjädrarna ÄR blir helt knäpp kan ngn snäll själ visa hur de ser ut och hur det ska sitta.

    Det roliga är att jag har en mekaninker till svåger och och vi vill typ döda varandra för han tror att det har att göra med en dåliga skiva eller dåliga belägg men det kan det inte vara tycker jag utan felmontering av spännfjädrarna, för ägaren bytte de 2011-04 och har stått still sen dess. Vi har luftat 1 gg, var lite luft men fort samma problem.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    54

    Re: Lufta bromsar saab 9-3 02

    Kan någon visa hur fjädern ska sitta, bilden är borta, jag som lastbilsmekaniker har pillat på en personbil igen, min egen
    Vi är kassa på hydrauliska bromsar, hjälp mig snälla vänner.
    9-3 B205L 2.0t 2001

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    20
    Medlem#
    7224

    Re: Lufta bromsar saab 9-3 02

    Även jag skulle vilja ha en bild på hur fjädern skall sitta. Bilderna som det länkats till tidigare är ju tyvärr döda
    STCS #7224

  17. #17

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Vagnhärad
    Inlägg
    52
    Medlem#
    7820

    Re: Lufta bromsar saab 9-3 02

    Jag hadde problem med svampiga bromsar på min OG9-3 -02. Hur jag än luftade och bytte till stummare bromsslangar så var bromsarna otroligt svampiga. Sedan kom jag på att bak är det tvåkolvsok men det är bara luftnippel på ena sidan. Jag motionerade bakoken genom att trycka in kolvarna helt i botten med öppen luftnippel och bromsarna blev då bra. Varför sitter det inte luftnipplar på både inre och yttre kolv?

    /Henke

  19. #19
    Kan man sätta spännfjädern fel på en 9-3 2009 också? Kan nån posta en bild på hur fjädern ska sitta? Dom gamla bilderna funkar inte längre

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    12
    Lånar tråden då jag efter jag luftat o bytt bromsvätska samt bytt klossar runt om fortfarande har svampig bromspedal. Är det någon som har bild på hur man ska sätta spännfjädrarna rätt? Börjar misstänka att det är dom jag satt fel.

Liknande ämnen

  1. Avlufta bromsarna NG9-3
    Av tjohopp i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2018-10-28, 13:42
  2. [LÖST] Ljud från bromsar om jag inte bromsar 9-3 SC 2.0t Vector 2009
    Av MaMa i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-10-03, 20:01
  3. Skillnad på TurboX bromsar och Hirsch bromsar på 345mm?
    Av Göran Larsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-06-01, 15:36

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •