Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Klent ljud från halvsats sportavgassystem

  1. #1

    Klent ljud från halvsats sportavgassystem

    Fick ett 3" Simons halvsatssystem isatt idag i min 93 Turbo -99. Det är två ljuddämpare med i satsen. Låter nästan exakt som originalsystemet. Jag är besviken, enda fördelen med det är att utblåset ser tuffare ut än original och så kunde jag skönja lite muller när bilen tänder till i startögonblicket. Annars är det inget muller alls!!

    Vad ska jag göra? Plocka bort främre dämparen och sätta rakt rör? Blir det nån större skillnad då tror ni? Är inte så eggad att köpa sportkatt, lite för dyrt det. Systemet har ju redan kostat 3100 kr + monteringsarbete.
    Saab 93 2.0 Turbo (200 hk) -99

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    637
    Hur låter det när du kör bilen och nån står bakom och lyssnar då, det är ju så att på ett "bra" system så låter det bakom bilen och inte i bilen.
    Saab 9000 Griffin 2,3T-94
    Låda trasig

  3. #3
    En på jobbet skrattade åt mig när jag gasade . Så det låter inte mycket bakom bilen heller
    Saab 93 2.0 Turbo (200 hk) -99

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    601
    Citat Ursprungligen postat av MoonStone
    En på jobbet skrattade åt mig när jag gasade . Så det låter inte mycket bakom bilen heller
    Hej

    Simons sportsystem är väl 2,5"? Det kan vara därför det inte mullrar så mycket, mitt 3" från a-alt mullrar rätt mycket och jag har två dämpare.

    Prova att ta bort en dämpare först, hjälper inte det så kan du ju köra med raka rör.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 199
    mitt JT mullrar rätt så bra med.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    106
    Ska montera på simmons halvsats idag, orginalsystemet är typ obef återkommer!
    Saab 9-3 1999 2.0ts 268 Silver
    http://www.garaget.org/?car=180134
    If everything is under control you are not going fast enough!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    424
    Det monterades igår? Det tar ett tag innan dämpullen sätter sig.
    Efter att jag monterade mitt från A.alt så blev jag oxå mycket besviken. Lät ju inget alls.. Men nu tycker jag att det låter perfekt. Mullrar gott och fint vid tomgång samt gaspådrag. Men inte störande när man kör landsväg.

    Mvh Patrik
    Saab 9-5 -07 2.0t BSR Steg2
    Peugeot 107 -07 1.0
    #6132

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 192
    Ett Simons fullflödessystem har ingen dämpull. För då e de inget sportsystem.
    Kan bara säga grattis till att lyckas montera så perfekt att du ej får störande tändningsljud bakom bilen. Nu på sommaren e de ganska skönt å slippa dessa ljud när man måste sova me öppet fönster.

    Ett sportsystem ska ju låta bilen andas ut lite bättre. Inte bara låta mer, som vissa e ute efter. Rätt monterat går bilen ofta tystare än med originalsystemet. Men med en annan karaktär på själva ljudet.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    424
    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    Ett Simons fullflödessystem har ingen dämpull. För då e de inget sportsystem.
    Kan bara säga grattis till att lyckas montera så perfekt att du ej får störande tändningsljud bakom bilen. Nu på sommaren e de ganska skönt å slippa dessa ljud när man måste sova me öppet fönster.

    Ett sportsystem ska ju låta bilen andas ut lite bättre. Inte bara låta mer, som vissa e ute efter. Rätt monterat går bilen ofta tystare än med originalsystemet. Men med en annan karaktär på själva ljudet.
    Visste inte att det inte fanns någon ull i... vad är det som sätter sig i en sportdämpare då?

    Mvh Patrik
    Saab 9-5 -07 2.0t BSR Steg2
    Peugeot 107 -07 1.0
    #6132

  10. #10
    Boje82, du har också ett 3" fullflödessystem då? I så fall är det väl bara jag väntar och hoppas att det blir som för dig; det börjar mullra lite efter ett gäng mil?

    Jag har inte mätt hur stort systemet är, men det var ju 3" jag beställde iaf.

    Om det inte blir bättre efter ett tag ska jag nog tipsa Simons om att de ska sälja just den satsen med bara en dämpare i stället! Jag betalar inte 3100 kr för att få 1-2 hk eller vad det blir, utan för att få ett skönt sound när jag gasar!
    Saab 93 2.0 Turbo (200 hk) -99

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    424
    Citat Ursprungligen postat av MoonStone
    Boje82, du har också ett 3" fullflödessystem då? I så fall är det väl bara jag väntar och hoppas att det blir som för dig; det börjar mullra lite efter ett gäng mil?

    Jag har inte mätt hur stort systemet är, men det var ju 3" jag beställde iaf.

    Om det inte blir bättre efter ett tag ska jag nog tipsa Simons om att de ska sälja just den satsen med bara en dämpare i stället! Jag betalar inte 3100 kr för att få 1-2 hk eller vad det blir, utan för att få ett skönt sound när jag gasar!
    Nej jag har 2,5" halvsats med 2st dämpare från A.alt. Men jag blev ruggit besviken när jag startade bilen direkt efter montering. Kör ett par veckor innan du byter ut ena dämparen mot ett rör.

    Mvh Patrik
    Saab 9-5 -07 2.0t BSR Steg2
    Peugeot 107 -07 1.0
    #6132

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Ale, Göteborg
    Inlägg
    78
    Jag köpte just en halvsats från ferrita! och ja frågade innan hur de skulle låta.. o snubben sa att de minsann blir ett annat ljud.. eftersom deras dämpare bara dödar de värsta tonerna! Kan ju va snack men ja tror nog inte han snackar goja

    vi får se imon då de monteras!
    SAAB 9-3 AERO Steg 3 -02 Laserröd
    http://www.garaget.org/?car=24986

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    106
    Bör vara samma för mig då? ingen skillnad efter montering förens man kört lite?
    Är simmons paketet jag slänger på i eftermiddag efter jobbet. från kat och bakåt. Såg rätt fint ut iaf, stod och snegla på det på lunchen ;D
    Saab 9-3 1999 2.0ts 268 Silver
    http://www.garaget.org/?car=180134
    If everything is under control you are not going fast enough!

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448
    Har också ett 2.5" simons på bilen och nog lät det mullrigare direkt efter monteringen. Däremot så tycker jag också att det låter ytterligare lite dovare nu, två månader efter monteringen.
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    106
    Gött, då ska man inte falla i tårar om de är toktyst ;D

    Orginalsystemet har lämnat in en avskedsansökan och prislappen mellan nya delar och ett sport var inte markant stor

    Får lov att duga, däremot så är sista strumpan precis vid grenröret också dålig. Men den är sluten med katten så då kostar hela den biten en förmögenhet.

    Kanske linda lite riktigt avgasbandage?
    Saab 9-3 1999 2.0ts 268 Silver
    http://www.garaget.org/?car=180134
    If everything is under control you are not going fast enough!

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    106
    Noooo!

    Monterat och klart, tog sisådär 30min att montera. Men inte är det mycke ljud som kommer ut där bak inte... Mesta kommer ut vid stumpan... Något tips för detta eller ska man ta och köpa ett nytt rör med strumpa?!
    Saab 9-3 1999 2.0ts 268 Silver
    http://www.garaget.org/?car=180134
    If everything is under control you are not going fast enough!

  17. #17
    Plocka bort främre dämparen och sätt ett rakt rör.
    det har jag det låter fin fint lovar

    Har också 3 tum
    9-5 2.0t steg 2 -98

  18. #18
    Fan vad coola ni är grabbar!

    Det var ju igår jag fick på systemet och då hörde jag inget speciellt där bak. Men redan idag tycker jag att det brusar lite grann iaf! Provade att stanna bilen i en viadukt och gasa. Det lät ganska gött! Nu har det ju bara gått en dag, så vi får 'la se om några veckor då om jag är byns värsta brummare. Jag tycker att det låter något mer på tomgången också redan. När jag varvar låter det ju knappt nåt. Måste fråga nån om hjälp, svårt att stå bakom bilen och gasa samtidigt när man är själv
    Saab 93 2.0 Turbo (200 hk) -99

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    424
    Skaffa en mic å en bandare och lägg på marken..

    Mvh Patrik
    Saab 9-5 -07 2.0t BSR Steg2
    Peugeot 107 -07 1.0
    #6132

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 192
    En riktig fullflödesdämpare har genomborrade dämpplattor som tar hand om oljudet. Och det ska inte låta högre än original. Däremot en helt annan karaktär på ljudet, som låter lite mulligare. Visade sig att de satt ett ferrita sportsystem på ungarnas 2,3T. Trodde först de va nåt läckage, men allt inklusiva främre rör, flex o katt va bytt av första ägaren runt 25000milastrecket. Bra för oss att vissa kostar på lite.

    Dämpull e de i Biltemas och alla Walker "originalsystem". Hemskt opraktiskt vid trimning. Eller på en turbobil. Ullen samlar dessutom på sig en massa kondens som rostar upp systemet inifrån på nolltid. Har tyvärr haft mer problem med att Simons ytbehandling kan vara bristfällig och kexar ihop på 2-3 år. Har varit lite ojämn kvalitét ibland. Sen finns de 10 år gamla system från dom som e hur fräscha som helst.

    Lycka till.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

Liknande ämnen

  1. Tröttnat på klent ljud, 2,5" sportavgas. En dämpare?
    Av johan.eriksson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2014-04-09, 16:50
  2. Köpa sportavgassystem från utlandet ?
    Av victorwww i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-03-18, 15:04
  3. Klent ljus!
    Av zooltrix i forum Allmänt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2006-02-07, 11:55
  4. Klent laddtryck och sen ketchupeffekt vid ca 2800 rpm
    Av -94 9000 2,3T cse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-11-03, 17:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •