Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 82

Ämne: Alternativ etanolkonvertering, Flextek

  1. #61
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Citat Ursprungligen postat av ErOg
    Nu har jag avbrutit mitt Flextek-experiment, tyvärr...
    I alla lägen har bilen gått bra, oavsett om jag kört på bara bensin eller nästan bara (>80%) E85. Det enda som märkts (vid stor andel E85) är att tomgången precis vid start har varit lite orolig några sekunder.
    Dock har CE-lampan envisats med att tändas efter ett tag (2-10 mil) vilket inte är acceptabelt. Att färddatorn inte kunnat räkna ut bränsleåtgången är förståeligt och acceptabelt...

    Hoppas att ett något mer sofistikerat system kommer i framtiden, tills dess kör jag vidare med ca 20-30% E85 i tanken, okonverterat...
    Ett mer sofistikerat sätt att lura motorstyret ?

    Sluta att åka med 20-30% E85 inblandning på en så pass ny bil också om du har lite innanför pannbenet. Skall du åka på sprit är det lika bra att programera orginalboxen istället för att manipulera motorns yttre givare och därmed sätta skyddsåtgärder ur spel.

    Bara för att CE-lampan inte lyser är det ju inte frid och fröjd.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  2. #62
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    44
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Citat Ursprungligen postat av ErOg
    Nu har jag avbrutit mitt Flextek-experiment, tyvärr...
    I alla lägen har bilen gått bra, oavsett om jag kört på bara bensin eller nästan bara (>80%) E85. Det enda som märkts (vid stor andel E85) är att tomgången precis vid start har varit lite orolig några sekunder.
    Dock har CE-lampan envisats med att tändas efter ett tag (2-10 mil) vilket inte är acceptabelt. Att färddatorn inte kunnat räkna ut bränsleåtgången är förståeligt och acceptabelt...

    Hoppas att ett något mer sofistikerat system kommer i framtiden, tills dess kör jag vidare med ca 20-30% E85 i tanken, okonverterat...
    We told you so
    Nja, de flesta har väl sagt att bilen inte skulle gå bra, vilket den har gjort. Tydligen så klarar styrsystemet av omställningen, men den tycker inte om det... Om man läser av felkoden som skapas, kan man då "programera om" så att den ignorerar just denna? Eller kan man få den att acceptera en "större felmarginal", typ?
    Saab 9-5 2.0 Linear Sport Combi 2002
    BSR steg E85

  3. #63
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Pratar vi omprogramering så är det till våra tuningfirmor du får vända dig.

    Enda sättet för att få den att "acceptera" E85 är just att ge den behövlig mjukvara. Då slocknar CE lampan och inga felkoder sätts. Utöver detta tillkommer då hårdvaruändringar efter vad man själv anser nödvändiga

    Ge upp "fulkonvertering" med manipulation av givare

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  4. #64
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    151
    Citat Ursprungligen postat av ErOg
    Nja, de flesta har väl sagt att bilen inte skulle gå bra, vilket den har gjort. Tydligen så klarar styrsystemet av omställningen, men den tycker inte om det... Om man läser av felkoden som skapas, kan man då "programera om" så att den ignorerar just denna? Eller kan man få den att acceptera en "större felmarginal", typ?
    Det hade varit väldigt intressant att få veta vilken/vilka felkoder som du fått.
    9-5 2.3t -03 nu med BioPower.
    9-3 -99 Cab.
    Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

  5. #65
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Citat Ursprungligen postat av General Failure
    Citat Ursprungligen postat av ErOg
    Nja, de flesta har väl sagt att bilen inte skulle gå bra, vilket den har gjort. Tydligen så klarar styrsystemet av omställningen, men den tycker inte om det... Om man läser av felkoden som skapas, kan man då "programera om" så att den ignorerar just denna? Eller kan man få den att acceptera en "större felmarginal", typ?
    Det hade varit väldigt intressant att få veta vilken/vilka felkoder som du fått.
    Sätter en 5:a på luft/bränsle för mager

    Mvh sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  6. #66
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Sätter en 5:a på luft/bränsle för mager
    Mvh sasse
    Fritt översatt "i värsta fall härdsmälta" eller "hål i kolv"

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  7. #67
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 103
    Citat Ursprungligen postat av aerofred
    Pratar vi omprogramering så är det till våra tuningfirmor du får vända dig.

    Enda sättet för att få den att "acceptera" E85 är just att ge den behövlig mjukvara. Då slocknar CE lampan och inga felkoder sätts. Utöver detta tillkommer då hårdvaruändringar efter vad man själv anser nödvändiga

    Ge upp "fulkonvertering" med manipulation av givare

    /F
    Man skulle väl kunna stoppa in större spridare också för att få rätt lambda utan att ECU fettar upp över marginalerna?
    Signatur...

  8. #68
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    44
    Om man sätter i större spridare som ett led i att kunna köra på E85, vad mer behöver man göra? Kommer man enkelt kunna köra även på ren bensin då eller kommer blandningen bli för fet? (dvs det blir fel i "andra änden" i stället...)
    Saab 9-5 2.0 Linear Sport Combi 2002
    BSR steg E85

  9. #69
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    151
    Citat Ursprungligen postat av ErOg
    Om man sätter i större spridare som ett led i att kunna köra på E85, vad mer behöver man göra? Kommer man enkelt kunna köra även på ren bensin då eller kommer blandningen bli för fet? (dvs det blir fel i "andra änden" i stället...)
    Om det går på din bil vet jag inte men det finns andra som har lyckats. Kolla femte inlägget i den här tråden: http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?t= ... highlight=
    9-5 2.3t -03 nu med BioPower.
    9-3 -99 Cab.
    Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

  10. #70
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    151
    Citat Ursprungligen postat av General Failure
    Citat Ursprungligen postat av ErOg
    Om man sätter i större spridare som ett led i att kunna köra på E85, vad mer behöver man göra? Kommer man enkelt kunna köra även på ren bensin då eller kommer blandningen bli för fet? (dvs det blir fel i "andra änden" i stället...)
    Om det går på din bil vet jag inte men det finns andra som har lyckats. Kolla femte inlägget i den här tråden: http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?t= ... highlight=
    Kom på ett sätt att testa: Kör på B95 med flexteken i A-läget och se vad som händer.
    Tillägg: Det är nog bäst att se till att man kan läsa ur eventuella felkoder om man ska hålla på och labborera.
    9-5 2.3t -03 nu med BioPower.
    9-3 -99 Cab.
    Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

  11. #71
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    44
    Citat Ursprungligen postat av General Failure
    Finns det en lätt begagnad Flextek till salu nu då?
    Hade öppet köp på Flexteken för att prova och har nu skickat tillbaks den. Hörde då att en ny Flextek är på gång som inte styrboxen ska kunna känna av, och därmed inte ge "falska" felkoder...
    Uppenbarligen känner tillverkarna till problemet med tända CE-lampor, och att detta (kanske?) kan bero på att Flexteken inte "håller tätt" utan skickar små störande signaler... eller nåt...
    Tyvärr han jag inte få felkoden avläst, men det kanske någon annan med samma problem kan ordna..?
    Saab 9-5 2.0 Linear Sport Combi 2002
    BSR steg E85

  12. #72
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Citat Ursprungligen postat av ErOg
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Citat Ursprungligen postat av ErOg
    Nu har jag avbrutit mitt Flextek-experiment, tyvärr...
    I alla lägen har bilen gått bra, oavsett om jag kört på bara bensin eller nästan bara (>80%) E85. Det enda som märkts (vid stor andel E85) är att tomgången precis vid start har varit lite orolig några sekunder.
    Dock har CE-lampan envisats med att tändas efter ett tag (2-10 mil) vilket inte är acceptabelt. Att färddatorn inte kunnat räkna ut bränsleåtgången är förståeligt och acceptabelt...

    Hoppas att ett något mer sofistikerat system kommer i framtiden, tills dess kör jag vidare med ca 20-30% E85 i tanken, okonverterat...
    We told you so
    Nja, de flesta har väl sagt att bilen inte skulle gå bra, vilket den har gjort. Tydligen så klarar styrsystemet av omställningen, men den tycker inte om det... Om man läser av felkoden som skapas, kan man då "programera om" så att den ignorerar just denna? Eller kan man få den att acceptera en "större felmarginal", typ?
    Bilen går/mår väl knappast bra om du hela tiden får CE. Även om du inte känner av det själv.

    Citat Ursprungligen postat av ErOg
    Hörde då att en ny Flextek är på gång som inte styrboxen ska kunna känna av, och därmed inte ge "falska" felkoder...
    Uppenbarligen känner tillverkarna till problemet med tända CE-lampor, och att detta (kanske?) kan bero på att Flexteken inte "håller tätt" utan skickar små störande signaler... eller nåt...
    Ja problemet är ju ur världen då inte CE lyser Varför inte bara ta lös mätarhuset och plocka bort lampan. Ingen CE inga problem......

  13. #73
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Man skulle väl kunna stoppa in större spridare också för att få rätt lambda utan att ECU fettar upp över marginalerna?
    Mängden merbränsle är inte linjärt. Även tändning skiljer beroende på belastning.

    Skall man fula så går det säkert att byta spridare och/eller klämma BTR så det kissar konstant mer bränsle.

    De som skall fulkonvertera kan ju hålla till på etanol.nu Skall man vara köra med T5 eller T7 så finns det ju redan kunskap hos vissa av våra "hustrimmare"

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  14. #74
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Bohus
    Inlägg
    109
    Citat Ursprungligen postat av aerofred
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Man skulle väl kunna stoppa in större spridare också för att få rätt lambda utan att ECU fettar upp över marginalerna?
    Mängden merbränsle är inte linjärt. Även tändning skiljer beroende på belastning.

    Skall man fula så går det säkert att byta spridare och/eller klämma BTR så det kissar konstant mer bränsle.

    De som skall fulkonvertera kan ju hålla till på etanol.nu Skall man vara köra med T5 eller T7 så finns det ju redan kunskap hos vissa av våra "hustrimmare"

    /F
    Ursäkta mig för att jag lägger mig i.. men finns det regler för vilka ämnen man får ta upp här på forumet?
    Om någon vill Fulkonvertera sin bil och skjuta den i luften så e la det upp till han/hon.. eller??
    Sen e de ju jättebra att dom skriver hur det går här, så slipper någon annan göra samma sak. Jösses.

    /Dee
    9-3SS Vector

  15. #75
    Nu har jag kört slut på första tanken med E85 (inte sista). Bilen drog 1,33 l/mil i blandad förortstrafik i Stockholm. Det går säkert att snåla lite mer men bilen har ju blivit lite roligare att köra så man gasar ju gärna på lite mer och använder vridet, den drar ju fint från ca 1200 varv. Att spridarna inte skulle räcka till, som en del hävdar, verkar osannolikt eftersom bilen med ganska stor husvagn på släp drar ca 1,3-1,4 liter BF95 per mil.

    Bilen går jämnt och fint utom ungefär 1-2 sekunder vid kallstart då den bluddrar något. Bränslepumpen piper mer än förut, tror jag, eller också är det för att jag börjat lyssna efter annorlunda ljud.

    Återstår att kolla om Webastovärmaren funkar med bara E85. 50/50 gick bra.
    9-5 2,3t -01

  16. #76
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    41
    Medlem#
    6215
    kastar mig in här bland etanolsnacket
    Min bil drar ca 0.9 i 130km/h med ren etanol i tanken
    ca 0.7-0.8 i 135km/h på 98

    bilen är en 9-3 Aero -02

    O givetvis står Nordic för dom fina sifforna

    är riktigt nöjd

    Mvh Tommy
    Saab 9-3 Aero coupé -02
    min.. http://www.garaget.org/?car=8336

  17. #77
    Vad kostar det att chippa så att den går på E85 hos Nordic?
    Kan du blanda fritt med 98 och E85?
    9-5 2,3t -01

  18. #78
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    41
    Medlem#
    6215
    Citat Ursprungligen postat av Henkan01
    Vad kostar det att chippa så att den går på E85 hos Nordic?
    Kan du blanda fritt med 98 och E85?
    Ta kontakt med Nordic angående prisuppgift.

    japp går att blanda hur som .

    Mvh Tommy
    Saab 9-3 Aero coupé -02
    min.. http://www.garaget.org/?car=8336

  19. #79
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    44
    Vilken typ av tuning är det som gjorts? Hittar ingen info på deras hemsida om E85-konvertering...
    Saab 9-5 2.0 Linear Sport Combi 2002
    BSR steg E85

  20. #80
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    454
    Citat Ursprungligen postat av ErOg
    Vilken typ av tuning är det som gjorts? Hittar ingen info på deras hemsida om E85-konvertering...
    Det är mycket som inte finns på "våra tuners" hemsidor - ring!

Liknande ämnen

  1. kolla etanolkonvertering
    Av mickevhg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-03-02, 22:32
  2. Etanolkonvertering av 9-3 03-06 Vad behövs?
    Av Dadid i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-06-01, 01:11
  3. etanolkonvertering 9-5 2.0 -99a.
    Av blanks i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-12, 07:35
  4. Regeringsförslag - etanolkonvertering
    Av Johan H i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-01-25, 00:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •