Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 82

Ämne: Alternativ etanolkonvertering, Flextek

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    44

    Alternativ etanolkonvertering, Flextek

    Ny här och nybliven Saabägare! (nja, har en gammal avställd oxo...)

    De flesta trådar om etanolkonvertering verkar handla om att antingen höja bränsletrycket, byta spridare eller "chiptrimma" på något sätt...
    (har bytt BTR i frugans gamla 740, funkar, men inte perfekt...)

    Är det någon som har erfarenhet av Flextek?
    (se t.ex. http://www.biosoph.se)

    Idén med denna är tydligen att spridarna "står öppna" något längre och därmed ger motorn den extra mängd bränsle den behöver. Vidare sägs att "lambdasonden finjusterar" något (av sig själv?) så att bilen skall gå bra, hur funkar det?

    OBS att jag i denna tråden helst inte vill ha någon diskusion om huruvida slangar o.dyl klarar etanol, ekonomi, miljöaspekter osv. Skulle även gärna se att "konstiga förkortningar" används sparsamt, jag är ganska oinsatt...

    ps
    Har beställt en Flextek sensor men inte fått den än...
    Saab 9-5 2.0 Linear Sport Combi 2002
    BSR steg E85

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    199
    Jätteintressant! Kommer följa den här tråden med spänning.
    (\_/)This is Bunny. Copy Bunny into your
    (O.o) signature to help him on his way to world
    (> <)domination Saab 9-3 Linear SC ’06a

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057

    Re: Alternativ etanolkonvertering, Flextek

    Citat Ursprungligen postat av ErOg
    Ny här och nybliven Saabägare! (nja, har en gammal avställd oxo...)

    De flesta trådar om etanolkonvertering verkar handla om att antingen höja bränsletrycket, byta spridare eller "chiptrimma" på något sätt...
    (har bytt BTR i frugans gamla 740, funkar, men inte perfekt...)

    Är det någon som har erfarenhet av Flextek?
    (se t.ex. http://www.biosoph.se)

    Idén med denna är tydligen att spridarna "står öppna" något längre och därmed ger motorn den extra mängd bränsle den behöver. Vidare sägs att "lambdasonden finjusterar" något (av sig själv?) så att bilen skall gå bra, hur funkar det?

    OBS att jag i denna tråden helst inte vill ha någon diskusion om huruvida slangar o.dyl klarar etanol, ekonomi, miljöaspekter osv. Skulle även gärna se att "konstiga förkortningar" används sparsamt, jag är ganska oinsatt...

    ps
    Har beställt en Flextek sensor men inte fått den än...
    Har du beställt en sådan till 9-5:an?

    Mvh sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Varför inte köpa en Flexitune som är anpassad efter E85 och svenska förhållanden?

    http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?t=1681&start=0
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    44
    1) Ja, jag har beställt en Flextek till 9-5'an, men inte fått den än...
    2) Har kikat på Flexitune men den känns fortfarande lite som ett "hemmabygge", dvs inte riktigt färdig än.
    3) En ny(?) intressant produkt verkar vara Fullflex, men den är nog svår att få tag på än så länge http://www.fullflex.com.br/fullflex/ingles/default.asp

    Jag tänker ge Flextek en chans, beställde den med automatisk kallstartsfunktion (Flextek sensor).
    Saab 9-5 2.0 Linear Sport Combi 2002
    BSR steg E85

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    151
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Varför inte köpa en Flexitune som är anpassad efter E85 och svenska förhållanden?

    http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?t=1681&start=0
    Den är väl bra men den funkar bara på bilar med enkanalig insprutning. Kolla vilka bilmodeller som stöds på www.flexitune.se.
    9-5 2.3t -03 nu med BioPower.
    9-3 -99 Cab.
    Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    151
    Jag har också bestält en Flextek som jag tänkte sätta i min 900 ng 2.3i. Har heller inte fått den ännu men det verkar som att den ska komma inom några dagar.

    Billigaste stället man kan beställa Flextek i Sverige som jag hittat är http://shop.applepaj.se.
    9-5 2.3t -03 nu med BioPower.
    9-3 -99 Cab.
    Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Citat Ursprungligen postat av ErOg
    1) Ja, jag har beställt en Flextek till 9-5'an, men inte fått den än...
    2) Har kikat på Flexitune men den känns fortfarande lite som ett "hemmabygge", dvs inte riktigt färdig än.
    3) En ny(?) intressant produkt verkar vara Fullflex, men den är nog svår att få tag på än så länge http://www.fullflex.com.br/fullflex/ingles/default.asp

    Jag tänker ge Flextek en chans, beställde den med automatisk kallstartsfunktion (Flextek sensor).
    Tror inte att det kommer att funka bra men men.
    Hör av dig hur det går.

    Mvh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    44
    Varför tror du inte det?
    Saab 9-5 2.0 Linear Sport Combi 2002
    BSR steg E85

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Citat Ursprungligen postat av ErOg
    Varför tror du inte det?
    Jag vet hur knusslig T7 är när man manipulerar det.

    Mvh sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    44
    Hmm, nu var det det där med "konstiga termer", förklara gärna...
    T7?
    Saab 9-5 2.0 Linear Sport Combi 2002
    BSR steg E85

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Citat Ursprungligen postat av ErOg
    Hmm, nu var det det där med "konstiga termer", förklara gärna...
    T7?
    ¨
    Det är ditt styrsystem

    Mvh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    44
    OK, styrsystemet för bränsle & spridare alltså?
    Hur funkar det?
    Vad tror du kan hända?
    Saab 9-5 2.0 Linear Sport Combi 2002
    BSR steg E85

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 547
    Verkar ju bara vara en extremt enkel piggyback. Skruvstöd, lödkolv... genvägarna är många i E85-djungeln.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    44
    Ehh... fattade nog inte sista inlägget...
    Som sagt, jag är ny här och vill gärna ha så mycket som möjligt i klartext.
    Saab 9-5 2.0 Linear Sport Combi 2002
    BSR steg E85

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426
    Hela principen är ju att den i "Bensin-läge" skickar signalen (pulserna till spridarna) vidare oförändrad (dock med minst ett varvs fördröjning), men i "Etanol-läge" förutsätter man att spridarna behöver vara öppna X antal ms längre.
    Bränslemängden har dom ju ingen som helst aning om då dom rimligen inte kan veta storleken på spridarna eller bränsletrycket.
    Utan dom får helt sonika en puls från styrsystemet som si och så lång och så förlängre dom den signalen med några procent.
    Sedan förlitar man sig på att styrsystemet skall hantera resten och reglera på lambda sensorerna.

    Men om jag vore styrsystem så skulle jag bli jäkligt grinig om bilen aldrig gjorde som jag sa utan att någon annan j-vel var in och ändrade på mina order.

    M.a.o. jag skulle inte blir speciellt förvånad om du får en "Check Engine" som ett brev på posten.

    /Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 790
    saabs styrsystem .. för de e facktist saabs egan dehär gågnen e ganska kopliserade ( men bra ) .. do ahr koll på mängder med parametrar som dendär prylen borster i från .. medans orginalsystemet .. justerar allt efter de rådande förhjolandena .. du et ladtryk täning bränsle spjälvinklar lamda spikningar belastning osv .. problemet e s sasse sa att t7 ogilar när man mixtrar med dens gansak exakta å inte allt för enkla utalnden om spridatider .. bilen kemr käna att nått e galet .. å du koemr antaglgien å få felkåder som antyder om att luft bränsleblaningen e fel .. i värsta fall går den i limp home läge .. dvs nödprogram för att bara ta dg hem .. med grundlatryk varvstopp på 4000 varv å lite sånt .. illa med andra ord .. så mit tips e nog att låta bli etanoltjafset i saaben å häl i hedlig 98 oktan å exprimentera med 740:n i stälelt .. en e u desutom ett ganska enkelty system på .. vil minas att ajg nånstans sett chipp som e avsedda för e85 til dom vaganrna .. de e väl lh2.4.2? i dem ?

    menar de fisn u 95 or som e jorda för e85 å dee u inte bara en anan programvara i dom .. vad ajg ahr förstott
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    151
    Citat Ursprungligen postat av SAABoholic
    Men om jag vore styrsystem så skulle jag bli jäkligt grinig om bilen aldrig gjorde som jag sa utan att någon annan j-vel var in och ändrade på mina order.

    M.a.o. jag skulle inte blir speciellt förvånad om du får en "Check Engine" som ett brev på posten.
    /Magnus
    Tanken är väl att styrsystemet inte ska märka att signalen är modifierad eller att man kör på E85. Man kan väl se det som att man lurar styrsystemet och får det att tro att det kör på vanlig bensin.
    Ett annat sätt att se det på är att man fixar en liten "bugg" i styrprogrammet. Ingengörerna på SAAB har väl satt in en gräns på hur mycket soppa som maximalt får sprutas ut under en cykel. Den gränsen är antagligen rimlig för bensin men hade de ökat den 30-40% så hade styrsystemet själv kunnat anpassa sig till E85.

    Läser man i forumen som är inriktade på etanolkonvertering så verkar det inte vara många som har problem med att CE-lampan tänds och de som har det använder bränsletrycksregulator och inte Flextek.
    9-5 2.3t -03 nu med BioPower.
    9-3 -99 Cab.
    Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    44
    Ja, det låter troligt, med mina begränsade kunskaper...
    Det ska bli spännande, jag rapporterar mina resultat så fort jag fått Flextek'en och monterat den, det verkar vara få (inga?) Saabägare som gjort detta...
    Saab 9-5 2.0 Linear Sport Combi 2002
    BSR steg E85

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    737
    [/quote]Tanken är väl att styrsystemet inte ska märka att signalen är modifierad eller att man kör på E85. Man kan väl se det som att man lurar styrsystemet och får det att tro att det kör på vanlig bensin.
    Ett annat sätt att se det på är att man fixar en liten "bugg" i styrprogrammet. Ingengörerna på SAAB har väl satt in en gräns på hur mycket soppa som maximalt får sprutas ut under en cykel. Den gränsen är antagligen rimlig för bensin men hade de ökat den 30-40% så hade styrsystemet själv kunnat anpassa sig till E85.

    Läser man i forumen som är inriktade på etanolkonvertering så verkar det inte vara många som har problem med att CE-lampan tänds och de som har det använder bränsletrycksregulator och inte Flextek.[/
    quote]

    Jag tror, utan att heller vara expert, att du tänker för kort... Även om styrsystemet inte märker att signalen till spridarna är manipulerad så stämmer ju inte de andra värdena. Vad händer då? Inte vet jag men Check engine eller Limp home är som sagt två möjliga alternativ.
    Kan hända att man har tur och värdena håller sig inom gränserna, "man kan göra så men det är inte rätt".
    Hursomhelst är det intressant att få höra en uppföljning senare.
    "Nä det är inte jag som är Djävulen...
    Jag är hans onda tvillingbror."
    900ng med rasad motor, bra anledning till att köpa en 900og. Äntligen!

Liknande ämnen

  1. kolla etanolkonvertering
    Av mickevhg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-03-02, 22:32
  2. Etanolkonvertering av 9-3 03-06 Vad behövs?
    Av Dadid i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-06-01, 01:11
  3. etanolkonvertering 9-5 2.0 -99a.
    Av blanks i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-12, 07:35
  4. Regeringsförslag - etanolkonvertering
    Av Johan H i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-01-25, 00:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •