Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Hur fungerar Saabs anti-whiplash-nackstöd i 9-5?

  1. #1
    Helt original Anguss avatar
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    507

    Hur fungerar Saabs anti-whiplash-nackstöd i 9-5?

    Hej

    Undrar om någon har koll på hur detta system fungerar? Anledningen till att jag undrar är att svågern har blivit påkörd bakifrån (han stod stilla vid rödljus och blev påkörd av en bil som kom i ca 50km/h). Syns det på nåt sätt om det har "löst ut" eller är det bara en rörelse i stolen som fjädrar tillbaka? Det är ju tämligen enkelt att se om en airbag löst ut efteråt, men detta kanske är svårare att spåra...

    Apropå airbags kan jag ju även nämna att ingen airbag löste ut. Gör de inte det vid påkörning bakifrån?

    Bilen det gäller är en M/02 9-5 sedan.
    SAABHISTORIK • MY95 9000 2,3T > MY98 9000 2,3T Classic > MY04 9-5 Aero SC > MY09 NG9-3 SC

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    614
    Jag har för mig att stolsryggen "fjädrar" tillbaka. Samtidigt som ryggen tryck mot ryggstödet åker nackskyddet framåt och "fångar" upp huvudet.

  3. #3
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706
    Citat Ursprungligen postat av rodge
    Jag har för mig att stolsryggen "fjädrar" tillbaka. Samtidigt som ryggen tryck mot ryggstödet åker nackskyddet framåt och "fångar" upp huvudet.
    Stämmer bra.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    637
    Måste man inte byta, dom där grejerna som fångar upp kroppen i stolen, är väl någon metall grej som blir böjd?
    Saab 9000 Griffin 2,3T-94
    Låda trasig

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    321
    Jag har för mig att det inte behöver bytas något, detta är något som alltid håller och inte behöver bytas likt en krockkudde. Men vänta för säkerhetsskull på att någon annan säger samma sak som mig men jag tror alltså att det återställs automatiskt.

    Mvh
    Wall

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869
    http://www.shadetreemechanic.com/saa...0restraint.htm

    The system is entirely mechanical and is based on the lever principle. An upper padded support is connected to a pressure plate in the backrest of the seat. In some rear collisions, the occupant’s body will be forced by the crash pulse into the backrest, which moves the pressure plate towards the rear. Subsequently, the head restraint is moved up and forward to “catch” the occupant’s head before the whiplash movement can start. The precise activation of the system is determined by the force with which the occupant’s back is forced against the backrest, the magnitude of the collision forces and by the occupant’s weight.



    A benefit of the mechanical SAHR system is that in most crashes it needs no repairs to restore it to operational condition after it has been activated. After the head restraint has constrained the movement of the head, it reverts to its initial position and is immediately ready to operate again. As whiplash injuries usually occur in low-speed collisions in which the vehicle may sustain only limited damage, the active head restraint does not increase the cost of the repairs needed after the crash.
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Nässjö
    Inlägg
    305
    När du blir påkörd bakifrån så löser det nog inte ut någon airbag. Då kroppen inte slungas framåt. Utan stolen "dämpar" smällen. Och tack vare bilbältet så sitter du ju fast.

    Hur har det gått med honom? Har han kännt något i nacken/ryggen?

    Bilverkstaden lär ju ha rätt bra koll på om något behöver bytas med. Antar att de lär få renovera baken på bilen lite. Möjligtvis att dom byter bilbälte och sånt. Jag vet inte hur det funkar. Om de klarar flera smällar eller om det finns vissa saker i bilen som alltid byts och kontrolleras efter en kollision som kan ha försvagat säkerheten i bilen.


    MVH
    Jimmy



    --Glöm inte bilbältet!--
    / MVH Jimmy T, Nässjö
    Saab 9-5 Aero SportCombi -03 / Steg1+
    http://www.garaget.org/tannen

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    201
    Citat Ursprungligen postat av Bonn johan
    Måste man inte byta, dom där grejerna som fångar upp kroppen i stolen, är väl någon metall grej som blir böjd?
    Bandet som sitter mellan nackstödspinnarna nere i stolen är extremt starkt och klarar höga krafter. Det man kan göra är att göra en liten inspektion så att bandet inte har tänjt ut sig eller liknande.
    //Toggan

  9. #9
    Helt original Anguss avatar
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    507
    Citat Ursprungligen postat av tannen
    När du blir påkörd bakifrån så löser det nog inte ut någon airbag. Då kroppen inte slungas framåt. Utan stolen "dämpar" smällen. Och tack vare bilbältet så sitter du ju fast.

    Hur har det gått med honom? Har han kännt något i nacken/ryggen?

    Bilverkstaden lär ju ha rätt bra koll på om något behöver bytas med. Antar att de lär få renovera baken på bilen lite. Möjligtvis att dom byter bilbälte och sånt. Jag vet inte hur det funkar. Om de klarar flera smällar eller om det finns vissa saker i bilen som alltid byts och kontrolleras efter en kollision som kan ha försvagat säkerheten i bilen.


    MVH
    Jimmy



    --Glöm inte bilbältet!--
    Ok, tack för era svar... Verkar ju med andra ord som att det inte är några delar som ska bytas.

    Jo det verkar ha gått bra för honom. Han åkte som man bör, in till läkare och gjorde en undersökning men han har inte kännt av något alls förutom blåmärken efter bilbältet. Man har ju däremot hört talas om att dessa lömska whiplash-skador kan dyka upp långt senare som gubben i lådan... Men det verkar ju som att SARS (heter anti-whiplash-skyddet verkligen så eller minns jag fel nu ) har gjort sitt jobb.

    Bilen, ja den gick det ju värre med. Verkstaden värderade skadorna till 115kkr och den ska tydligen repareras. De köpte bilen för 2 månader sen för 158kkr... trist historia Känns nästan som att inlösen hade vart att föredra.
    SAABHISTORIK • MY95 9000 2,3T > MY98 9000 2,3T Classic > MY04 9-5 Aero SC > MY09 NG9-3 SC

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Citat Ursprungligen postat av Angus
    SARS (heter anti-whiplash-skyddet verkligen så eller minns jag fel nu ) har gjort sitt jobb.

    Bilen, ja den gick det ju värre med. Verkstaden värderade skadorna till 115kkr och den ska tydligen repareras. De köpte bilen för 2 månader sen för 158kkr... trist historia Känns nästan som att inlösen hade vart att föredra.
    SAHR(S) = SAab Head Restraint System.

    Alltid tråkigt när en olycka händer, och framförallt när man ligger så nära inlösen på så pass stora summor.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    243
    Citat Ursprungligen postat av Angus
    Men det verkar ju som att SARS (heter anti-whiplash-skyddet verkligen så eller minns jag fel nu ) har gjort sitt jobb.
    He he... SARS vill Du inte råka ut för, det kan jag lova!

    Sars (svår akut respiratorisk sjukdom)
    Smittskyddsinstitutet

    Sorry, kunde inte låta bli. Hoppas Din polare klarar sig utan besvär!

    MVH
    /R
    Har slutat leta 9-5 Aero SC..... Har hittat!
    Körde tidigare 9-3 Aero, som numer tillhör Nocal här på forumet

  12. #12
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869
    Citat Ursprungligen postat av Tjonge
    Citat Ursprungligen postat av Angus
    SARS (heter anti-whiplash-skyddet verkligen så eller minns jag fel nu ) har gjort sitt jobb.

    Bilen, ja den gick det ju värre med. Verkstaden värderade skadorna till 115kkr och den ska tydligen repareras. De köpte bilen för 2 månader sen för 158kkr... trist historia Känns nästan som att inlösen hade vart att föredra.
    SAHR(S) = SAab Head Restraint System.

    Alltid tråkigt när en olycka händer, och framförallt när man ligger så nära inlösen på så pass stora summor.
    SAHR = Saab Active Head Restraint
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Citat Ursprungligen postat av znorc
    Citat Ursprungligen postat av Tjonge
    Citat Ursprungligen postat av Angus
    SARS (heter anti-whiplash-skyddet verkligen så eller minns jag fel nu ) har gjort sitt jobb.

    Bilen, ja den gick det ju värre med. Verkstaden värderade skadorna till 115kkr och den ska tydligen repareras. De köpte bilen för 2 månader sen för 158kkr... trist historia Känns nästan som att inlösen hade vart att föredra.
    SAHR(S) = SAab Head Restraint System.

    Alltid tråkigt när en olycka händer, och framförallt när man ligger så nära inlösen på så pass stora summor.
    SAHR = Saab Active Head Restraint
    Fler bud ?

    Det är så rätt så...
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  14. #14
    Helt original Anguss avatar
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    507
    Citat Ursprungligen postat av Sinner
    He he... SARS vill Du inte råka ut för, det kan jag lova!

    Sars (svår akut respiratorisk sjukdom)
    Smittskyddsinstitutet

    Sorry, kunde inte låta bli. Hoppas Din polare klarar sig utan besvär!

    MVH
    /R
    He he, det är lugnt... jag bjuder på den. Jag insåg faktiskt det orimliga i att Saab skulle ha gjort sitt banbrytande krockskydd till namne med en dödlig lungsjukdom... men i dessa tider vet man ju aldrig
    SAABHISTORIK • MY95 9000 2,3T > MY98 9000 2,3T Classic > MY04 9-5 Aero SC > MY09 NG9-3 SC

Liknande ämnen

  1. Bältesstol tar i nackstöd 9-5:a
    Av JohanW i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-02-27, 00:53
  2. Nackstöd
    Av Needmorerage i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-11-29, 21:33
  3. Euro NCAP och whiplash
    Av slaktarn i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-27, 23:56
  4. Nackstöd 9000
    Av Andreas_81 i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-18, 01:21
  5. Whiplash....
    Av Cree_ i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-10-05, 23:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •