Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: bortmontering av AC

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    519

    bortmontering av AC

    Tjena!!

    en sak jag funderar på att göra när jag kommer att byta motor är att plocka bort AC-systemet... hur funkar detta rent praktiskt?? går det relativt smärtfritt att byta till ett vanligt ventilationssystem, så som det är på dom 9000 utan AC?? eller ska jag skita i ventilation??
    MVH
    Christoffer
    _________________________________
    SAAB - Se Andras Avundsjuka Blickar

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 448
    Skita i ventilation??

    Allvarligt, varför tror du det finns ventilation för...?? Har du hört talas om imma och annat elände?


    Att köra helt utan ventilation fungerar knappt ens på en folkracebil, möjligen en cab. Men definitivt inte på en vanlig vardagsbil.

    Varför inte ha AC'n kvar? Är den ändå paj och för dyr att laga eller?


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  3. #3
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 113
    Ditt nuvarande ac-system kommer ju fungera som ett vanligt ventilationessystem fast utan kyla om du plockar bort allt onödigt.

    Antar att du vill spara lite vikt, för det är den enda fördelen med denna operationen jag kan komma på.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Inlägg
    578
    låter lite dumt tycker jag... men som sagt som ovan säger så kommer det att funka iaf.. men du kommer att ångra dig en VARM somar dag när det är 30Grader + i bilen


    WoX
    Varför Aero när det finns Viggen

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 576
    Se till att behålla ACn...Om den inte är förjävla dyr att laga då förstås
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    519
    det är läckage på systemet någonstans och så är behållarn tom på gas.... jag har ingen lust att punga ut pengar i onödan på att låta någon fixa och fylla på.... det kostar en del.... då tänkte ja att jag lika gärna kan strippa ner det så mycket som möjligt....

    om vi säger så här då.... hur mycket av AC'n kan jag ta bort och fortfarande ha något sånär fungerande ventilationssystem??
    MVH
    Christoffer
    _________________________________
    SAAB - Se Andras Avundsjuka Blickar

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 341
    Är det bara ac så kan du ta bort allt men är det en acc så är det en helt annan historia.
    För min del så skulle du renovera en acc för det finns vissa ställen som den brukar läcka ifrån.
    Kolla alla rör till ac kylaren och ac kylaren.
    Man brukar hitta felet där!
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    519
    vad är det för skillnad på AC och ACC??

    jag får fundera vidare på vad jag skall göra med AC'n, för lite ventilation som tar bort dimma är ju alltid bra att ha... om man tar bort remmen, då kommer ingen luft att komma va??
    MVH
    Christoffer
    _________________________________
    SAAB - Se Andras Avundsjuka Blickar

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 341
    Har du en acc så har du en acc enhet inne i bilen du väljer gradantal på.
    har du en ac har du vanliga vred som du vrider på.
    Är det inget kylmedel i ac pumpen så kvittar det om du har en rem till ac pumpen eller inte.
    Den drar ingen effekt.
    den kopplar ju bara till om det är något i systemet men kopplas ändå bort vid full gas accelerationer.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    519
    okej, för då har jag en ACC... men om den inte drar någon effekt på motorn så kan den lika gärna få vara kvar där.... jag ska göra ett motorbyte och tänkte att när jag ändå håller på så behöver den ju inte följa med.... kanske bli en massa onödigt jobb?!
    MVH
    Christoffer
    _________________________________
    SAAB - Se Andras Avundsjuka Blickar

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 781
    jo du akn ploka bort remen kompreson ac kyllare rör och slangar därimellan .. d e de jag vet säkerligen mycket mer.. men som sackt ..d e enda du sparar e vikten klompresorn slår itne till om de inte fisn gas i systemet ..

    allt komer funka som vanligt förutom att de itne blir kalt på somaren nu blir de kallt om du be om de
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 341
    Vad ska du byta till för motor?
    Är det en 2,3T.
    Kan ju säga om du smäller med bilen och ett rör till accn går sönder så lagar dom upp den.
    Det har jag varit med om så behåll det så kanske du får samma tur som jag.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    519
    en 2.0t.... kanske.... jag vet inte riktigt... men original är det en 2.0:a.... kanske smäcker på en portad 2.3-topp eller en korttopp... jag har inte riktigt bestämt mig ännu....
    MVH
    Christoffer
    _________________________________
    SAAB - Se Andras Avundsjuka Blickar

  14. #14
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 757
    Medlem#
    1765
    Fungerar inte ACC:n så släng ur skiten, dvs, pump, kondensor och rören som syns i motorrummet. Blir mer plats att skruva på. Resten av systemet såsom fläkt, spjällmotorer o panel låter du givetvis sitta kvar och det kommer som sagt då att fungera precis som förut fast utan kylning. Fläkten kommer gå på fullt om du kör på auto o det är varmt (20+) ute.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    519
    men det låter som den bästa lösningen.... det var så jag ville att ni skulle säga till mig, att det funkar att göra så ..... för jag kör ju precis på den funktionen just nu... alltså ingen kyla i AC'n och det kan jag ju leva med....
    MVH
    Christoffer
    _________________________________
    SAAB - Se Andras Avundsjuka Blickar

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    892
    Jag har ryckt bort mina ac grejjor nu men råkade sabba fläkten då jag tog
    ut den. Kan jag stoppa in ett värmehus från en utan ac och ändå få knapparna att fungera på acc'n?
    självklart blir det ej kallt men ändå.
    Audi 80 Quattro

  17. #17
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 113
    Du kan ju bara byta själva fläkten!

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    892
    Jag sa fel. själva fläkten är hel men spjället och lite plastgrejjor pajjade
    Audi 80 Quattro

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 537
    om du ska ha ut den så är det ett rent h vete enligt mig. först ska du börja med att ta bort fyra torx bultar(T45) sen när du har gjort det så kan du kränga av remmen. sen efter det så ska du kolla efter några 17(inte säker) bultar som sitter jävligt risigt till. dom sitter på framsidan av pumpen nertill det är trångt o jävligt att göra det. men innan du ska skruva bort alla bultar ska du ta och skruva av plast hattarna så sitter det ventiler där testtryck med en skruvmejsel så att det inte finns gas kvar. om det inte är nån gas kvar så tar du bort dom två slangarna som sitter på pumpen. sen ska du bort med kylare/ic så att du får bort kompressor kondenseraren(heter det så?) sen efter det så är det bara att slita bort resten av slangarna. tog mig 10h att ta bort kompressorn bara.. men då hade jag ett helvete. meckade i -3 grader också om du vill ha en hel kompressor så PM:a så kan vi snacka
    9-3x TTID 20x9,5

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    892
    Har aldrig haft nån kompressor, men jag har redan slitit ut förångaren och
    alla slangar. Det enda som är kvar är ac kylaren och den har nån slang /rör som går
    någonstans under vattenpumpen, måste jag plugga igen det hålet eller?
    Audi 80 Quattro

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •