Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Motorknack 9-5 aero -00 *Fixad*

  1. #1
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 960
    Medlem#
    6220

    Motorknack 9-5 aero -00 *Fixad*

    Tja!

    Skulle iväg till verkstaden och byta till mitt nya 2.5" rostfria system skit glad är man i bilen.. men när ja körde så tyckte ja hörde något konstigt så ja stängde av stereon och öppna fönstret mkt väl så hördes det knackningar från motorn men bara när ja växla då belastingen försvann från motorn, så ja sakta ner till snigel fart och tog mig till verkstaden, och gick ur och gasa lite med stilla stående bil ojoj det där låter inte bra.

    Knacken hörs endast under själva växlingsmomentet då belastningen försvinner från motorn. men det finns en liten tendens till knackningar under belastning oxå märkte ja när ja var tvungen att ta mig till saab.
    Där fick en mekare lyssna, han sa direkt att ja skulle stänga av bilen innan det kommer ut saker

    Så ja tänkte höra med er om det är någon som känner igen fenomenet lr kanske vet direkt på rak arm vad felet kan vara?

    Tack på förhand
    Kim
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  2. #2
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 960
    Medlem#
    6220
    Ingen?
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Kungsör
    Inlägg
    163
    Hur ser oljan ut?
    Det kan ju vara så mycket. Omöjligt att säga utan att lyssna på bilen. O kan vara så illa att det inte går att säga då heller utan att i värsta fall öppna upp motorn om det nu är därifrån det kommer.

  4. #4
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 960
    Medlem#
    6220
    Oljan såg jätte bra ut var på olje byte för typ 4-500mil sen. men det lustiga tycker ja att den har tidigare varit inne för "oil-slugde" då byte dom kedja och rengjorde, men nu när han kolla med saab så sa dom att den inte hade någon garanti kvar då tidigare ägare hade missat med 500mil en service. Så ja förstår inte att dom låter det gå en gång och sen andra gången går det inte. Men nu vet dom ju inte vad som har orsakat detta fel och ja vet själv inte vad det är för fel ännu. men ja ska ta och ringa till dom och höra om dom börjat skruva med den.

    Tack /kim
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 960
    Medlem#
    6220
    Nu har ja snackat med dom på verkstan.. han tyckte det var onödigt att plocka ner motorn och kolla vad som gått sönder det kosta för mkt.. det är en kolv lr ett vevlager som gått sa han.. men han mena på att man tar och byter hela botten delen med block, vev, stackar, kolvar.. mm

    Och ja kollade ju på Maptun då dom har nyrenoverade bottendelar för ett rätt så bra pris. men han på vekstaden sa att han skulle kolla med saab vad dom tar för det. kan tänka mig att det är dyrare på saab.

    Någon som har något förslag på hur man ska göra och komma undan så billigt som möjligt. är ju inte så att man skiter pengar direkt

    Tack!
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    90
    vilken jävla tur du har hoppas det löser sig billigt

  7. #7
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 960
    Medlem#
    6220
    Citat Ursprungligen postat av Cocknose
    vilken jävla tur du har hoppas det löser sig billigt
    Ja har alltid tur med mina bilar.. *SUCK* men det lutar åt att beställa en bottendel från Maptun så får saab göra jobbet.. men vad kan det kosta låter inte billigt.. Så att försöka hitta någon som kan göra det så billigt som möjligt är nästa steg.
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  8. #8
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 960
    Medlem#
    6220
    Nu har ja lite andra frågor oxå.. nu när man ändå har skiten isär vad kan vara bra och byta i samband, pakningar och allt sånt förstår ja att man ska byta, kan det vara bra och byta hela kamtransmissionen? samt på balans sidan?
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  9. #9
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 539
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Nu har ja lite andra frågor oxå.. nu när man ändå har skiten isär vad kan vara bra och byta i samband, pakningar och allt sånt förstår ja att man ska byta, kan det vara bra och byta hela kamtransmissionen? samt på balans sidan?
    Nu har jag ingen aning om hur mycket extra pengar det kommer att kosta, eller vilken budget du har att röra dig med, men om jag varit i samma situation så skulle jag på alla sätt och vis försöka bli av med dom förhatliga T7-kolvarna.

    Du borde kunna få tag på T5 kolvar för inte allt för mycket stålars i alla fall.


    När du ändå har isär skiten så skulle det kanske vara en bra investering för att kunna sova lugnare sen.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    334
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Oljan såg jätte bra ut var på olje byte för typ 4-500mil sen. men det lustiga tycker ja att den har tidigare varit inne för "oil-slugde" då byte dom kedja och rengjorde, men nu när han kolla med saab så sa dom att den inte hade någon garanti kvar då tidigare ägare hade missat med 500mil en service.
    Var missen före eller efter bytet av kamkedja? Om missen var före så tycker man ju att garantin borde återställas efter reparationen. Även om missen var efter så tycker jag mig ha läst att saab ofta subventionerar reparationer ganska kraftigt i sådana situationer.

    Hoppas det löser sig billigt för dig.
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  11. #11

    Re: Motorknack 9-5 aero -00

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Knacken hörs endast under själva växlingsmomentet då belastningen försvinner från motorn. men det finns en liten tendens till knackningar under belastning oxå märkte ja när ja var tvungen att ta mig till saab.
    Där fick en mekare lyssna, han sa direkt att ja skulle stänga av bilen innan det kommer ut saker
    Hej,

    nu är ju jag bara en glad amatör, men om det bara låter när du rör på kopplingen (dvs när du växlar) kanske det kan vara något lager som har med det att göra..? Urtrampningslager? Eller är det klart och tydligt att det är motorn som det är fel på?

    Lite liknande...
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=96342

  12. #12
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 960
    Medlem#
    6220

    Re: Motorknack 9-5 aero -00

    Citat Ursprungligen postat av johanbostrom
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Knacken hörs endast under själva växlingsmomentet då belastningen försvinner från motorn. men det finns en liten tendens till knackningar under belastning oxå märkte ja när ja var tvungen att ta mig till saab.
    Där fick en mekare lyssna, han sa direkt att ja skulle stänga av bilen innan det kommer ut saker
    Hej,

    nu är ju jag bara en glad amatör, men om det bara låter när du rör på kopplingen (dvs när du växlar) kanske det kan vara något lager som har med det att göra..? Urtrampningslager? Eller är det klart och tydligt att det är motorn som det är fel på?

    Lite liknande...
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=96342
    Jo visst det kanske låter lite så.. men det låter som mest när man står still i friläge och ljudet kommer inte nerifrån växellådan. Men tack ändå
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  13. #13
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 960
    Medlem#
    6220
    Citat Ursprungligen postat av Mussla
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Oljan såg jätte bra ut var på olje byte för typ 4-500mil sen. men det lustiga tycker ja att den har tidigare varit inne för "oil-slugde" då byte dom kedja och rengjorde, men nu när han kolla med saab så sa dom att den inte hade någon garanti kvar då tidigare ägare hade missat med 500mil en service.
    Var missen före eller efter bytet av kamkedja? Om missen var före så tycker man ju att garantin borde återställas efter reparationen. Även om missen var efter så tycker jag mig ha läst att saab ofta subventionerar reparationer ganska kraftigt i sådana situationer.

    Hoppas det löser sig billigt för dig.
    Missen har varit innan dom byte kedjor, Ja det tycker ja oxå men det verkar inte vara så.. Ok.. det låter ju lovande isåfall kanske ska ta och ringa till SAAB själv och höra med dom om ärendet. Men ja har fått ett ungefärligt pris från Verkstaden nu och det kommer landa någonstans mella 30-40000:- för allt
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  14. #14
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 960
    Medlem#
    6220
    Hej igen alla motorguru's

    Nu har ja fått ett pris av SAAB på en helt ny grund motor "bottendel" allt nytt med kedjor och allt det landa på 35k med jobbet.

    Men ja har ett alternativ till som ja funderar på det är att köpa en beg. genomgången motor från SDCC för 29K och sen till kommer jobbet på det så det blir lite dyrare.

    Det ja tänker på är ju min gamla motor som ja kommer få ståendes istort sätt komplett förutom generator, startmotor ifall ja fixar en komplett motor från SDCC. Vad kan man få för den om man skulle sälja?? Den har gått 10300mil antingen så är det vevlagerras lr kolvras i den. men man kan ju plocka ner den och sälja den i delar. Vad tror ni vad kan man få för delarna?

    Tack på förhand /Kim
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  15. #15
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 960
    Medlem#
    6220
    Då vill ja bara säga det att SAAB godkännde garantin så dom står för hela kalaset. *WIIEEEE* ;D

    Vill oxå tacka alla på STCS forumet för allt ni har hjälpt mig med alla min frågor kanske inte mkt för er med det är mkt för mig

    Mvh /Kim
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    66
    GRATTIS!!!!

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av pink-ride
    GRATTIS!!!!

    Gratis är gott

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    90
    grattis,fan vad gött att det löste sig

  19. #19
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 960
    Medlem#
    6220
    Så då var bilen fixad.. helt ny grundmotor på garanti Tack SAAB!

    Ett ramlager hade lossnat och hängt med runt.

    Så nu blir det köra lugnt dom närmaste 500milen..

    Mvh Kim
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  20. #20
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 463
    Medlem#
    6901
    Riktigt bra gjort av Saab tycker ja , dom är snabba på att skriva om fel men inte när dom rättar till dom.

    Grattis till att det vart Gratis
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

Liknande ämnen

  1. Slö saab 9-5 aero 2003 aut (fixad men lite konstigt luftmass
    Av krippe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-11-24, 12:39
  2. ang: högt motorknack.....=(
    Av Speedy_00 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-03, 22:33
  3. motorKnack ng 900 - 95
    Av elof_von_gos i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-29, 19:50
  4. MOTORKNACK
    Av Bohlin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 16:43
  5. Lågt laddtryck 9-5 Aero-00...Kanske fixad ??
    Av Hjudet i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-06-06, 13:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •