Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Motor körd utan motorolja SAAB 9-5 2,3t SE (trimmad)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    23

    Motor körd utan motorolja SAAB 9-5 2,3t SE (trimmad)

    Hej!

    Min bil blev stulen i söndagskväll. Den hade då låg nivå på motoroljan. Polisen på tekniska berättade idag att stickan är snustorr.

    Vilka skador kan bilen ha fått (bilen tros ha kört över 60 mil minst) och den har många större skador.

    Bilderna efter den blivit funnen hittar ni här:
    http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=19528&p=6

    Tacksam för svar!

    /Victor

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    23
    Finns även bilder på sida 5.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    372

    Re: Motor körd utan motorolja SAAB 9-5 2,3t SE (trimmad)

    Citat Ursprungligen postat av gard
    Hej!

    Min bil blev stulen i söndagskväll. Den hade då låg nivå på motoroljan. Polisen på tekniska berättade idag att stickan är snustorr.

    Vilka skador kan bilen ha fått (bilen tros ha kört över 60 mil minst) och den har många större skador.

    Bilderna efter den blivit funnen hittar ni här:
    http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=19528&p=6

    Tacksam för svar!

    /Victor
    Fy fan så surt. Huvudsaken är ju att du själv mår bra dock...

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    23
    Jo känns riktigt jädra surt Och det lär ju bli svinigt dyrt för försäkringsbolaget, vilket betyder högre premier för mig i fortsättningen

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    23


    Kanske nån som även vet vad skadan kan vara på däcket till höger?[/img]

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    småland
    Inlägg
    25
    i regel är det ingen fara även om oljan inte syns på oljestickan,då har den kanske 3 liter motorolja kvar..FAST har bilen blivit stulen så kan jag nästan garantera att den gått jä..igt hårt..Har du mindre motorolja i så blir oljan mycket fottare(stavning) varm och hinner inte kylas av och börjar koksa(stavning) och kanske sätter igen någon olje kanal eller sippat efter luft på grund av tvära böjjar i hög hastighet...vad som bekräftar om motorn så vet du ej vad som hänt ,kanske slut efter hård behandling med lite olja.märks kanske i framtiden....lycka till..............

  7. #7
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 122
    Citat Ursprungligen postat av dan1978
    i regel är det ingen fara även om oljan inte syns på oljestickan,då har den kanske 3 liter motorolja kvar..FAST har bilen blivit stulen så kan jag nästan garantera att den gått jä..igt hårt..Har du mindre motorolja i så blir oljan mycket fottare(stavning) varm och hinner inte kylas av och börjar koksa(stavning) och kanske sätter igen någon olje kanal eller sippat efter luft på grund av tvära böjjar i hög hastighet...vad som bekräftar om motorn så vet du ej vad som hänt ,kanske slut efter hård behandling med lite olja.märks kanske i framtiden....lycka till..............
    Är det ingen olja kvar på stickan är det snarare 2liter kvar i motorn!
    Och det är på tok för lite. I det läget brukar oljelampan lysa vid kraftig kurvtagning, inbromsningar och acc.
    Inte alls omöjligt att ram,vevlager tagit skada och givetvis kamtransmission. Sedan är det ju alltid svårt att bevisa vad som skedd efter stölden. Hoppas allt löser sig för dig på bästa sätt.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    småland
    Inlägg
    25
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Citat Ursprungligen postat av dan1978
    i regel är det ingen fara även om oljan inte syns på oljestickan,då har den kanske 3 liter motorolja kvar..FAST har bilen blivit stulen så kan jag nästan garantera att den gått jä..igt hårt..Har du mindre motorolja i så blir oljan mycket fottare(stavning) varm och hinner inte kylas av och börjar koksa(stavning) och kanske sätter igen någon olje kanal eller sippat efter luft på grund av tvära böjjar i hög hastighet...vad som bekräftar om motorn så vet du ej vad som hänt ,kanske slut efter hård behandling med lite olja.märks kanske i framtiden....lycka till..............
    Är det ingen olja kvar på stickan är det snarare 2liter kvar i motorn!
    Och det är på tok för lite. I det läget brukar oljelampan lysa vid kraftig kurvtagning, inbromsningar och acc.
    Inte alls omöjligt att ram,vevlager tagit skada och givetvis kamtransmission. Sedan är det ju alltid svårt att bevisa vad som skedd efter stölden. Hoppas allt löser sig för dig på bästa sätt.
    är du riktigt kinkig så är nivån ca 2.5 liter då den ej nuddar stickan.och så starkt lyser ej oljelampan vid lung körning.vid stark körning kanske den blinkar till lite men icke mer.körde 16 mil med 1.5 liter olja vid lung körning utan lampan blinkade till. DET är värre när oljan passerat gränsen för vad den klarar av i temp än när oljalampa blinkar till i en halvsekund........

  9. #9
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 122
    Citat Ursprungligen postat av dan1978
    är du riktigt kinkig så är nivån ca 2.5 liter då den ej nuddar stickan.och så starkt lyser ej oljelampan vid lung körning.vid stark körning kanske den blinkar till lite men icke mer.körde 16 mil med 1.5 liter olja vid lung körning utan lampan blinkade till. DET är värre när oljan passerat gränsen för vad den klarar av i temp än när oljalampa blinkar till i en halvsekund........
    När lampan blinkar eller lyser är det väldigt illa. Tror det är vid 0,2bars oljetryck. Redan vid högre tryck än så tar motorn skada. Så allt under Min-strecket på stickan är illa nog. Det är i alla fall min bestämda åsikt.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    401
    Lider med dig.

    Att bli rånad är svårt att komma över.
    Vad gäller bilen så hoppas jag för din skull att försäkringsbolaget löser in den.
    Kollar man på listan över skador så borde det bli så.

    Plåtskador, nya delar, hel-lack, motorskador, hjul, framvagn o.s.v.

    Lycka till och ha en så bra semester det går.
    /Thomas
    "When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    326
    Citat Ursprungligen postat av gard


    Kanske nån som även vet vad skadan kan vara på däcket till höger?[/img]
    Skadan på framhjulet på sidoväggen är att vingelpellarna troligtvis skadat innanmätet i sidoväggen genom att köra mot något stort och hårt, typ trotoarkant. Det skall finnas väv och ståltråd som ska hålla tillbaka trycket, detta har gett vika och däcktrycket gör att gummit sviktar ut, som en ballong kan man säga. Inte rekommenderat att köra på ett sådant däck. Kan spricka upp närsomhelst speciellt om du kommer mot något med däckkanten ex vid fickparkering eller liknande. Ger troligtvis aningen obalans samt kan ge lustiga vibrationer i ratten. Oreparerbart, bara att byta.

    En fråga, har inte alla 9-5or startspärr? Hur lyckades dom starta den (av skadorna invändigt att dömma)?

    Hade bolaget reparerat upp min bil efter en sådan omgång SKULLE dom få byta motor efter max en vecka efter att jag fått tillbaka den. Jag skulle nog vara jävligt petig på alla småsaker också. Dom skulle få jobba hårt för att få mig nöjd.

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 662
    Skulle åtminstone få fram att motorn skall plockas ner i beståndsdelar, liksom växellåda för att sen bli genomgången av en nitirsk och seriös mekaniker. Känns ju med tanke på startspärren att det inte är vilket litet småbus som helst, men samtidigt på skadorna så.. Men hur är det egentligen fatt med inredning?
    Edit: såg nu att du blev rånad på den, lider med dig!
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 696
    Citat Ursprungligen postat av gramse
    Citat Ursprungligen postat av gard
    [img.]http://vertical.nu/host/framifr%E5n.jpg[/img]

    Kanske nån som även vet vad skadan kan vara på däcket till höger?[/img]
    Skadan på framhjulet på sidoväggen är att vingelpellarna troligtvis skadat innanmätet i sidoväggen genom att köra mot något stort och hårt, typ trotoarkant. Det skall finnas väv och ståltråd som ska hålla tillbaka trycket, detta har gett vika och däcktrycket gör att gummit sviktar ut, som en ballong kan man säga. Inte rekommenderat att köra på ett sådant däck. Kan spricka upp närsomhelst speciellt om du kommer mot något med däckkanten ex vid fickparkering eller liknande. Ger troligtvis aningen obalans samt kan ge lustiga vibrationer i ratten. Oreparerbart, bara att byta.

    En fråga, har inte alla 9-5or startspärr? Hur lyckades dom starta den (av skadorna invändigt att dömma)?

    Hade bolaget reparerat upp min bil efter en sådan omgång SKULLE dom få byta motor efter max en vecka efter att jag fått tillbaka den. Jag skulle nog vara jävligt petig på alla småsaker också. Dom skulle få jobba hårt för att få mig nöjd.
    Om du läser tråden han länkar till i första inlägget så kan du läsa att han blev rånad på bilen under pistolhot
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

Liknande ämnen

  1. Trimmad motor och Automatlåda..
    Av Mickemannen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-03-07, 14:58
  2. Hur välja grundladdtryck på trimmad motor?
    Av Turbo S i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-05-28, 14:20
  3. Motor som dör utan förvarning... El fel... Saab 900 -97
    Av Rickard93 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-30, 00:22
  4. Oljeförbrukning med trimmad motor och nya VV
    Av gazer3312 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-10, 23:09
  5. Vilken motorolja till 9000 turbo -88 (lätt trimmad)
    Av Lunetic i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-04-07, 07:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •