Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: driv knut sitter fast

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna
    Inlägg
    129

    driv knut sitter fast

    hej

    bil: Saab 9000 cse -93

    fråga angående ytter driv knut som sitter fast lås ring borta, misstänker att före gående ägare har använt loctite. Hur får man bort den, löser upp det. Värme ?


    David

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnbo
    Inlägg
    957
    Får du inte bort den från axeln? Är du säker på att låsringen har släppt? Den går inte att ta bort utan den särar man bara på och bankar bort knuten från axeln. Har varit med om att det sitter som berget men det brukar gå att få bort.
    Garaget Facebook instagram
    Frågan är inte OM något kommer att rasa.Frågan är bara när och hur spektakulärt? Mvh Åke Jahnson.
    Quicksand´s got no sense of humor

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Jag har varit med om loctite och dom fick jag aldrig isär..
    Bytte damasker utan att dela knuten.

    Måste man ha isär är det bara värme som gäller.
    Risken är nog överhängande att man sabbar härdningen på något när man ska värma.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna
    Inlägg
    129
    Citat Ursprungligen postat av Mr cba
    Får du inte bort den från axeln? Är du säker på att låsringen har släppt? Den går inte att ta bort utan den särar man bara på och bankar bort knuten från axeln. Har varit med om att det sitter som berget men det brukar gå att få bort.
    lås ringen är helt borta tog bort den med våld = drog ute den. så det blir att köpa en ny.

    Har för sökt slagit med en liten slägga några gånger. Den har rört sig 2 mm.

    Det är inte första gången jag gör det vanligt vis kan man dra ut den med hand kraft.

    Åter till frågan hur löser man upp loctite

    David

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna
    Inlägg
    129
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Jag har varit med om loctite och dom fick jag aldrig isär..
    Bytte damasker utan att dela knuten.

    Måste man ha isär är det bara värme som gäller.
    Risken är nog överhängande att man sabbar härdningen på något när man ska värma.
    Tack för svaret

    David

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnbo
    Inlägg
    957
    Loctite löser man nog lättast upp med värme men det är inget att rekomendera. Det kan då bli problem med härdningen som redan tidigare har sagts.
    Men har den rört sig 2 mm så borde loctiten ha släppt. så det är nog bara att banka vidare.
    Garaget Facebook instagram
    Frågan är inte OM något kommer att rasa.Frågan är bara när och hur spektakulärt? Mvh Åke Jahnson.
    Quicksand´s got no sense of humor

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    klart du kan värma med gasol eller nåt, loctite släpper vid kanske 100 grader bara och inte släpper nån härdning då inte.
    Vissa typer av lager induktonsvärmer man ju för att slippa pressa på dem och det brukar handla om dylika temperaturer där också.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna
    Inlägg
    129
    Citat Ursprungligen postat av Mr cba
    Loctite löser man nog lättast upp med värme men det är inget att rekomendera. Det kan då bli problem med härdningen som redan tidigare har sagts.
    Men har den rört sig 2 mm så borde loctiten ha släppt. så det är nog bara att banka vidare.
    tack för svaret

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    klart du kan värma med gasol eller nåt, loctite släpper vid kanske 100 grader bara och inte släpper nån härdning då inte.
    Vissa typer av lager induktonsvärmer man ju för att slippa pressa på dem och det brukar handla om dylika temperaturer där också.
    Tack för svaret
    ______________

    Tack för tipsen, nu har jag fått isär båda med hjälp av värme och aceton, lite

Liknande ämnen

  1. Demontera sidoblinkers
    Av ski4fun i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-01-06, 14:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •