Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Experiment, Etanol.

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578

    Experiment, Etanol.

    Hej allesammans! Har ju varit uppe en del frågor om bensin-etanolblandning, så jag tänkte för min och eran skull att jag skulle pressa min bil lite. Har redan testat lite. Expmerimentet kommer att utföras som följer:

    Testbil: Saab 900 SE 2.0T -97 i orginalutförande, förutom ett 3" från turbon. Tror dock inte andningsvägarna gör någon större skillnad i bränsleförbrukning.

    Tom tank, vid varje tillfälle tankas 10 liter bränsle (ungefär ), ändrar blandning för varje gång. Nollställer färddator och trippmätare vid varje tankning.

    7/7:
    Kvittot säger
    ETANOL: 2.24 Liter
    BENSIN: 7.81 Liter 95 oktan
    Etanol: 22.5%
    Färddator1*: 138Km
    Körsätt: 50/50 stads/landsväg
    Färddator2: 9.1l/100Km
    Trippmätare: 126,3Km
    Övrigt: Normal körning. Inga CE eller andra varningar. Känns lite piggare än vid enbart 95okt. Kan ju även vara att bilen är 50 kilo lättare jämfört med fulltank?

    *Färddator1 = Hur långt den räknar att man tar sig på tanken, om det nu var oklart!

    Tankade igen den 8/7, ska bara ner i bilen och hämta kvitton och anteckningarna på detta, återkommer med inlägg om någon timme!

    Alla är välkomna att lämna kommentarer, tankar och ideér om hur jag kan fortsätta experimentet!

    Är tråden felplacerad eller helt inte räcker till för att rankas som projekt, så får en moderator låsa och/eller ta bort tråden!
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  2. #2
    Intressant!
    En liten kommentar bara... Färddator1 = D.T.E. (Distance to empty)

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578
    Citat Ursprungligen postat av johanbostrom
    Intressant!
    En liten kommentar bara... Färddator1 = D.T.E. (Distance to empty)
    Tack! Kommer se lite proffsigare ut i nästa rapport
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578
    Då var anteckningar och kvitton hämtade!

    8/7:
    Kvittot säger:
    E: 3.01 Liter
    B: 7.16 Liter 95 oktan
    Etanol: ~30%
    DTE: 137Km
    Körsätt: 30/70 stads/landsväg
    Färddator2: 7.8l/100Km
    Trippmätare: 164Km
    Övrigt: 12 mil landsväg, resten i stan. Landsväg snittfart runt 100-110, en del omkörningar. Ingen CE.
    Går ganska snålt på landsväg.. DTE va uppe i 190 efter några kilometer. Kan ju än en gång ha lite med vikten att göra? Tycker att färddatorn hoppar lite väl.. DTE kan skifta 20-30km före och efter en omkörning, och sedan skutta upp igen när man legat i konstant hastighet ett tag.

    Tankade idag igen. Känns som det är det enda man gör när man bara fyller 10 liter. Men, om man ska testa med full tankt varje gång kommer detta ta flera månader. Är ledig ett par dagar nu och har inte planerat att röra mig utan för lägenhetens trygga väggar. Får se när tanken är tom igen, så återkommer jag!
    Ha det!
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578
    12/7:
    Kvittot säger:
    E: 4.11 Liter
    B: 5.56 Liter 95 oktan
    Etanol: ~40%
    DTE: 124Km
    Körsätt: 90/10 stads/landsväg
    Färddator2: 11.4l/100Km
    Trippmätare: 97Km
    Övrigt: Ingen CE. Drar nästan identiskt om man jämför med 100% 95okt. DTE skuttar något fruktansvärt mellan gaspådrag.
    Hackade sig fram på 2an efter någon kilometers körning, slutade efter bara några sekunder. Annars inget speciellt.
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Vindeln
    Inlägg
    471
    ett tips är att byta bränslefilter nu när du tankat å kört med etanol i tanken då etanolen fungerar som en hypereffektiv spridar rengörare å rensar även bränsleledningarna och det gör då att filtret kan lägga igen ... dock väldigt intressant läsning
    Hé jé int lätt då hé jer svårt!
    2x9-5 2,3 my00
    -85 t16 sportsedan

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578
    Citat Ursprungligen postat av Folke_
    ett tips är att byta bränslefilter nu när du tankat å kört med etanol i tanken då etanolen fungerar som en hypereffektiv spridar rengörare å rensar även bränsleledningarna och det gör då att filtret kan lägga igen ... dock väldigt intressant läsning
    Bränslefilter är bytt för 3 veckor sedan, ligger redan ett nytt på hyllan för att klämmas i när bilen plågats klart
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Vindeln
    Inlägg
    471
    Citat Ursprungligen postat av niohundra
    Citat Ursprungligen postat av Folke_
    ett tips är att byta bränslefilter nu när du tankat å kört med etanol i tanken då etanolen fungerar som en hypereffektiv spridar rengörare å rensar även bränsleledningarna och det gör då att filtret kan lägga igen ... dock väldigt intressant läsning
    Bränslefilter är bytt för 3 veckor sedan, ligger redan ett nytt på hyllan för att klämmas i när bilen plågats klart

    Okej ja då äre ju lungt bara att fortsätta experimentera på med etanol blandningarna
    Hé jé int lätt då hé jer svårt!
    2x9-5 2,3 my00
    -85 t16 sportsedan

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578
    Då det blev upp till släkten förra veckan (Norrtälje), så blev det en fulltank, man måste ju satsa ordentligt om man ska testa Lite väl vågat visade det sig.

    20/7:
    Kvittot säger:
    E: 28.66 Liter
    B: 41.31 Liter 95 oktan
    Etanol: ~50%
    DTE: 728Km (Efter 2 mil 999Km)*
    Körsätt: 0/100 stads/landsväg
    Färddator2: 6.4l/100Km
    Trippmätare: 846Km
    Övrigt: 10 Liter bensin i dunk, gick på samma tankning som bensinen i tanken, om det skulle bli överdos etanol.

    Körde ca 14 mil när CE tänds, jag svänger in till ett truckstop och stänger av bilen omedelbart. Hällde i dunken bensin (10 l), väntade 10 minuter. (Tog en räkbaguett!) Rullade sedan vidare, tog ca 2 km innan CE släcktes. Kände dock inga ryckningar, eller liknande, gick som en klocka. Men man kan bara vara dumdristig till en viss gräns. Det säkra före det osäkra!
    *När jag stannade stod DTE på 893Km.

    SLUTSATS: En NG900 klarar en blandning på 40-45% etanol utan CE. Vill inte pressa ögonstenen ytterligare, så jag tänker inte ens försöka komma fram till när den börjar hacka av för hög etanolhalt.

    En sak till. En blandning på 40-45% är INTE att rekommendera. Även om min bil gick rent och fint så ÄR det för hög halt etanol. Håll er under 30% för att inte riskera era fina bilar!

    Börjar nu undra om detta var någon projekt av nytta... Hur som helst, jag har sparat nästan 600 kronor på att tanka etanol istället för bensin. Lägger jag de sparade pengarna på hög har jag kanske råd med motorrenoveringen när den inte pallar blandningen mer

    Får hitta på något roligare nästa gång. Kanske se hur stor halt diesel den pallar istället för etanol?
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Östhammar
    Inlägg
    1 328
    Testade nu att tanka i 10l. e85 med full tank 98, laddar högre men känns trögare.. hur nu det går ihop.
    Men hur som hellst så stack laddet iväg en bit extra, ca. 0.3bar. tycker att bilen är lite snålare på soppan trotts lite hårdare körning, har kört 50 mil med halv tank kvar.

    Bilen det gäller är en 9-5 2,0 -00 med steg två. Röda spridare bla.
    Saab 9-5 SE / Aero-04 "look alike"

    http://www.garaget.org/?car=12197

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578
    Citat Ursprungligen postat av 9kltt
    Testade nu att tanka i 10l. e85 med full tank 98, laddar högre men känns trögare.. hur nu det går ihop.
    Men hur som hellst så stack laddet iväg en bit extra, ca. 0.3bar. tycker att bilen är lite snålare på soppan trotts lite hårdare körning, har kört 50 mil med halv tank kvar.

    Bilen det gäller är en 9-5 2,0 -00 med steg två. Röda spridare bla.
    Har också tyckt att bilen känns lite seg på lägre varv, men att den sticker iväg bättre när turbon snurrar igång. Om detta kan backas upp vetenskapligt vet jag inte.. Angående bränslet har min dragit nästan identiskt om man jämför med bara bensin, men så mycket snålare vet ja inte om jag tycker att den blev.
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  12. #12
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827
    Visst é det kul me extra hästkrafter, men jag kan inte garantera att eran bil håller hur länge som helst utan modifieringar liknande de som gjorts på Saab 9-5 BioPower.

    Ni kan köra med 10 % etanol i bränslet utan att ställa om mappningen.
    Den värsta blandningen (aggresivaste) är 20-25 % etanol.

    Det kan hålla ett bra tag, det kan gå sönder, vem vet....ni lär väl få se

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  13. #13
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827
    Citat Ursprungligen postat av niohundra
    Citat Ursprungligen postat av 9kltt
    Testade nu att tanka i 10l. e85 med full tank 98, laddar högre men känns trögare.. hur nu det går ihop.
    Men hur som hellst så stack laddet iväg en bit extra, ca. 0.3bar. tycker att bilen är lite snålare på soppan trotts lite hårdare körning, har kört 50 mil med halv tank kvar.

    Bilen det gäller är en 9-5 2,0 -00 med steg två. Röda spridare bla.
    Har också tyckt att bilen känns lite seg på lägre varv, men att den sticker iväg bättre när turbon snurrar igång. Om detta kan backas upp vetenskapligt vet jag inte.. Angående bränslet har min dragit nästan identiskt om man jämför med bara bensin, men så mycket snålare vet ja inte om jag tycker att den blev.
    Etanolen har ett lägre värmevärde än bensinen vilket gör att man BioPowern har ett annat Bränsle/Luft-förhållande.
    BioPowern (2.0t 180 hp) drar i värsta fall upp mot 30-40 % mer bränsle mot samma bensinvariant (2.0t 150 hp).

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Östhammar
    Inlägg
    1 328
    ja att det inte är bra vet man jue. men får göra en hel uppgradering nu istället
    Saab 9-5 SE / Aero-04 "look alike"

    http://www.garaget.org/?car=12197

Liknande ämnen

  1. Etanol i 9-3 -01
    Av dean i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-04-29, 11:08
  2. Etanol
    Av andersronn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-09-02, 12:12
  3. etanol
    Av MrGreen i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-18, 14:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •