Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Hur får man loss hjullagret?

  1. #1
    Guest

    Hur får man loss hjullagret?

    Håller på att byta hjullager fram, men navet sitter som berget i spindeln(eller vad den kallas).
    Det var inga problem att lossa de fyra skruvarna som ska hålla ihop det, men sen tog det roliga slut... Har använt ganska mycket våld, men jag kanske helt enkelt har missat nåt? Nån som har tips på hur man får isär det??

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Låsringen, gör rent ordentligt och ett bra verktyg.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Guest
    Hmm, det har jag inte sett nån, sitter var??

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    nä det sitter ingen låsring men de kan sitta fastrostade som sjutton ibland. Dränk med bra rostolja runt skarven och försök att hitta nån tunn huggmejsel. Får man bara dit nåt som börjar driva isär så brukar det gå. Nån skrotad yxa brukar gå bra och driva in. Blir det för fula märken så är det bara att fila till så det är plant.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 199
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    nä det sitter ingen låsring men de kan sitta fastrostade som sjutton ibland. Dränk med bra rostolja runt skarven och försök att hitta nån tunn huggmejsel. Får man bara dit nåt som börjar driva isär så brukar det gå. Nån skrotad yxa brukar gå bra och driva in. Blir det för fula märken så är det bara att fila till så det är plant.
    jag hade lagt på en rejäl dusch med nått liknade 5-56 och låtit det verka ett tag sedan hade jag värmt en del med gassvets eller nått och sedan är det bara till att lossa den utan att ta i, eller förstöra. det sända som kan förvinna är fettet i dirvaxlen men det gör inte nått som för du ska ändå byta när du har bort den.

  6. #6
    Guest
    Kanon! Det är så jag har gjort hittills, så då är det väl bara att ta i ännu mer...

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 199
    Citat Ursprungligen postat av awer
    Kanon! Det är så jag har gjort hittills, så då är det väl bara att ta i ännu mer...
    vad har du gjort?

  8. #8
    Guest
    tuvor-> har tyvärr ingen gassvets, det får bli våld.... Men tack för tipset!

  9. #9
    Guest
    Som StefanM skrev....

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 199
    Citat Ursprungligen postat av awer
    Som StefanM skrev....
    våld är inte bra.. dock tror ja inte du drar av den men du kan skada både dig och muttern..

  11. #11
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av tuvor
    våld är inte bra.. dock tror ja inte du drar av den men du kan skada både dig och muttern..
    Tror inte vi pratar om samma sak.. Jag har en lös spindel(eller om den kallas styrarm?) som jag tänkte förberda med nytt lager och det är där problemet är... Har inte börjat försöka få bort den gamla från bilen än...
    Men kanske skulle ta den istället, för den här är omöjlig att få lagret från...

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 199
    Citat Ursprungligen postat av awer
    Citat Ursprungligen postat av tuvor
    våld är inte bra.. dock tror ja inte du drar av den men du kan skada både dig och muttern..
    Tror inte vi pratar om samma sak.. Jag har en lös spindel(eller om den kallas styrarm?) som jag tänkte förberda med nytt lager och det är där problemet är... Har inte börjat försöka få bort den gamla från bilen än...
    Men kanske skulle ta den istället, för den här är omöjlig att få lagret från...
    ahaa, då kanske du ska använda dig av en fin press eller en bra avdragare?!?! +värma

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    det verkar onödigt krångligt att byta spindel ? Tänk om lagret som sitter på bilen inte sitter fast då? Sååååå hårt sitter de inte.............Jag har bytt massor med såna där och kanske en av tio sitter fast mer än de andra pga rost. Annars brukar det vara att lossa skruvar och navmutter och drämma till med klubba så kryper dem ut.

  14. #14
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    det verkar onödigt krångligt att byta spindel ? Tänk om lagret som sitter på bilen inte sitter fast då? Sååååå hårt sitter de inte.............Jag har bytt massor med såna där och kanske en av tio sitter fast mer än de andra pga rost. Annars brukar det vara att lossa skruvar och navmutter och drämma till med klubba så kryper dem ut.
    Men går det att byta lagret med spindeln kvar på bilen?? Isf verkar ju det smidigare, jag har bara läst i Haynes-boken och där plockar de ur den...

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    ja om vi nu pratar 9000 och lagret med nav sitter skruvat i spindeln med fyra skruvar så ja visst går det. Själv har jag då aldrig tagit bort hela spindeln? Lagret sitter bara inskjutet i hålet och det som gör att det fastnar är rosten bara, bryter man bara den barriären så brukar det ge sig.
    De äldre 900 där lagret sitter pressat i spindeln är ju en helt annan femma, det är där man har låsringar och lagret i sig pressas ur med verkstadspress.

Liknande ämnen

  1. hjullagret slut eller??????
    Av freddyn75 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-11-05, 13:11
  2. Vad tror ni, Hjullagret?
    Av Jonas_latt i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-21, 16:29
  3. Hur byter man hjullagret bak på en 900ng ?
    Av Sek_Si i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-06-18, 16:11
  4. Kan det vara hjullagret?
    Av Pebben i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-23, 21:44
  5. Är det hjullagret som är slut?
    Av mytho i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-25, 11:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •