Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Hjälp vid växellådsbyte, vad behöver man?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    694
    Medlem#
    8122

    Hjälp vid växellådsbyte, vad behöver man?

    Hej!

    Jag har lite frågor ang. ett växellådsbyte som jag hoppas att ni kunniga människor ska kunna hjälpa mig med.

    Jag har skrivit några tidigare trådar om vilka växellådor som passar o.s.v. Men nu har det kommit så pass långt att jag snart skall byta (bara jag får hem en låda. Den skall förmodligen köpas, från SDCC. ). Jag funderar lite vad som behövs för att göra detta och vad jag måste köpa. Jag tänkte byta koppling samtidigt, eftersom det är lite slit med att ta ner lådan.

    Vad behöver jag? Växellåda, Själva kopplingen (1090 kr speedparts), renoveringssats till slavcylinder (53kr speedparts)?, urtrampningslager (159kr speedparts)?, några specialverktyg?


    Jag är inte så hemma på växellådsbyte (mitt första) så all hjälp är välkommen.

    Mvh Magnus

    Bilen: 9000 CC -92 2.0i
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    694
    Medlem#
    8122
    Ingen som har lite bra idéer?
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Bromsvätska och en luftman.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    135
    Ett tips, gör det inte ensam. Du behöver lyft-hjälp, gärna 2 extra gubbar.
    Speciellt när lådan ska upp igen
    9000 CSE 2,3T-94

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    180
    äsch behövs inte 2 extra killar te å lyfta lådan med, räcker med en om man e lite tränad.

    men du borde tänka på å ha ett centreringsdon med te kopplingen så du får den rätt.

  6. #6
    Har precis tagit ur lådan ur min 9000 cde, det var inte helt självklara grejer, massvis som behövdes tas bort, tog t o m bort främre vänstra ramen, har tagit steg för steg bilder på hela processen, kan posta om du vill.
    Lyfte inget alls när vi tog ur den, vi ställde en gungställnig över bilen å använde spaklyft...

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Kanske lite hjälp?:

    Den börjar nästan bli lite tjatig nu.....
    Citat Ursprungligen postat av Jag
    • Hissa upp bilen och ställ den stadigt på pallbockar.
    • Demontera hjulet.
    • Demontera innerskärmen.
    • Demontera nödvändig plast på undersidan (vänster och mitten).
    • Rensa lite lagom under huven, tryckrör, batteri + konsol. Vill du trängas lite går det utan att ta bort dessa delar....
    • Lossa röret till kopplingen, det kommer olja....
    • Lossa de 3 skruvarna till spindelleden.
    • Lossa krängningshämmarpinnen i länkarmen.
    • Lossa inre drivknutsdamasken på förarsidan:

    • Lossa spindeln och dra ur drivaxeln.
    • Plasta in tripoden på axeln så den skyddas mot smuts.
    • Montera en bygel att hänga motorn i:


    Usch va det ser ut...

    • Lossa framvagnsbryggan, sitter ett par skruv vid "flygplansbussningen", styrväxel, och i främre hörnet.
    • Lossa växellådans fästpunkt i framvagnen och fäll ned framvagnsbryggan alternativt ta loss hela bryggan.
    • Demotera växelförargummit.
    • Lossa kontakten till hastihetsgivaren:

    • Börja lossa alla skruven till lådan men spara de 2 övre. De vid startmotorn är förjä*****

    Nu är det dax att ta ned skrället och i det här läget är det en fördel om man är 2 personer eller har en domkraft/växellådslyft tillhands.

    • Demontera de 2 återstående skruven och jucka dän lådan. Drivaxeln på passagerarsidan behöver du inte tänka på, den sköter sig själv:
    Vola!!


    Att demontera kopplingen är inget konstigt, det är bara att ta ett par varv i taget på varje skruv till tryckplattan så den får följa med i "spänningen"



    Personligen hade jag renoverat slavcylindern oxo när skrotet endå är nere, kostnaden är ju inte stor.
    Inte fel att byta kopplingsslang/rör heller då gummit i slangen kan vara av dålig kvalité.
    Dessutom brukar det rosta vilket ökar risken för att de går av eller släpper smuts till den nyrenoverade slavcylindern.....

    Monteras en "vatare" tryckplatta rekommenderas en stålomspunnen slang på röret istället för gummi som på originalet:


    Leta efter oljeläck bakom svänghjulet och hittar du det så läcker packboxen vid vevaxeln.
    Demotera isåfall svänghjulet och byt denna.

    Sedan är det bara att montera ihop allt igen

    Lite att tänka på vid monteringen:

    När du monterar den nya kopplingen skall du tvätta lamell och tryckplatta NOGA med typ cleaner (lättflyktigt).
    Skadar inte att smärjla av platta/lamell med fint smärjelduk oxo.
    Du kommer att behöva ett centreringsdorn för att centrera lamellen när du drar fast tryckplattan igen.
    Slarvar man med centreringen av lamellen blir det ett h-vete att får dit lådan, det är nog så jobbit som det är....
    • Momentdra tryckplattan, gänglåsning skall monteras på skruvarna.


    Sachs 600

    • Tråckla tillbaka lådan (ja det ÄR tungt) och montera tillbaka alla skruv/mutter.
    • Dra den stora skruven som sitter i ett öra i sumpen SIST och tänk på att inte dra den tokhårt, finns risk för att sumpen spricker annars och det är jobbigt....
    • Fyll den inre drivklockan med nytt fett, även om det verkar mycket skall det i en hel tub....:

    • Kopplingen måste luftas och när du gör detta skall burken vara Full fulleli full full :


    Luftningsnippeln hittar man på slavcylindern, montera en slang genomskinlig på nippeln så du ser luftbubblorna och slipper oljespill på lamellen.
    Låt det inte sjunka för långt under luftningen heller, kan vara nödvändigt att fylla på 2-3 ggr under en luftning.
    Överskottet kan du lufta ut genom ett bromsok eller pumpa ut det med en sprayflaska till du når [max] nivån i påfyllningsburken.
    En "luftman":

    är inte fel att använda, det underlättar.

    Att inhandla/skaffa:
    -Bromsvätska.
    -Fett till inre drivknut.
    -Renoveringssats till slavcylindern?
    -Nytt kopplingsrör?
    -Bygel att hänga motorn i.
    -Centreringsdorn till lamell.

    __________________________________________________ _________
    Ovanstående är taget från huvudet, dvs det kan förekomma tankevurpor och småfel.
    Hoppas det hjälper nått.

  8. #8
    centreringsdon köper du på biltema eller mekonomen för cirka 200:-

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    694
    Medlem#
    8122
    Jupp, centreringsdon är inhandlat.

    Håller faktiskt på att skruva nu i skrivande stund. Blev dock lite fundersam över hur det där med framvagnbryggan funkade. Ser att det sitter leder som väl gör att den går att fälla ner. Men jag fattar det som att typ hela framvagnen kommer ner då, iaf ena sidan. Måste alltså ner med hela länkarm å allt. Det verkar lite jobbigt eftersom jag har ställt en pallbock precis bakom fästet till "humlan"(bakre länkarmsfästet). =(

    Är det nån som har en bra beskrivning eller lite bilder så vore det ju kanon.


    Mvh Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Citat Ursprungligen postat av Magnus84

    Är det nån som har en bra beskrivning eller lite bilder så vore det ju kanon.
    Beskrivning med text och bilder, huruvida den är bra eller inte törs jag inte svara på.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    637
    Håller själv på att byter låda på min 9000 men jag lyfter ur motorn och byter lådan med motorn ur, tycker det är lättast än att riva framvagn och allt nu när man inte har tillgång till pelarlyft.
    Saab 9000 Griffin 2,3T-94
    Låda trasig

  12. #12
    Steg 2 Bobs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    2 363
    Medlem#
    6413
    9-3 2,0t cab, -99
    9-3 Sc TTID4, -11

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala län
    Inlägg
    87
    Citat Ursprungligen postat av Bob
    Japp, den funkar utmärkt. Hade den när jag bytte koppling i en 9000.
    Saab 9-5 SC Aero, 2004
    VW Golf GTI Turbo, 2002

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Köper du låda från SDCC följer en ny slavcylinder med
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Ett tips är att ta en lång bult (M12 tror jag) och såga av skallen och sätt den i det översta fästbultshålet så kan du "hänga" lådan på den när du fipplar med ingående axel och mellanaxeln.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

Liknande ämnen

  1. Byta till Trionic i OG900
    Av tummen87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 69
    Senaste inlägg: 2015-08-21, 02:27
  2. Behöver hjälp med CIM.
    Av markuz85 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-01-22, 09:31
  3. Ni med EPC, jag behöver hjälp...
    Av mågis i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-03-14, 01:35
  4. Behöver hjälp!
    Av Conny2857 i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-01-26, 15:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •