Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Kolar å rycker stinker bensin

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    71

    Kolar å rycker stinker bensin

    Hej har ett litet problem med min Aero körde med den här om dan skulle göra normalt gaspådrag å de högg till bara när han började få upp trycket ( nästan i slutet av de gula fältet) å så högg det till å så börja han typ rycka å sota som fasiken han stinker bensin med tror ej han går på alla fyra har testat å byta Di-kasset å tändstiften e cirkus en månad gamla!!! e de ok om jag kör den till verkstad eller ska ja bogsera elle om de e någon som har ett bra förslag så e ja väldigt tacksam!!!!!!!
    Diesel all the way
    Min bil på garaget http://www.garaget.org/?car=372311

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 192
    Får du "check engine"-varning??
    Kolsvart blir det om den får åt he....e för mycke soppa. Och går piss.

    Lambdasonden kanske. Och läckage vid densamma? Igenkoksade spridare som ger otillförlitligt tryck. Kan ju va taskig soppa. Du ska ju ha 98 minst i den. Eftersom det är en Saab kan man egentligen tanka vad som helst, nästan. Har varit med om liknande fenomen under åren, sen man sluta köra oljeblandade Saabar. Då spela det ingen roll vad man hällde i.

    Har haft dålig erfarenhet med OK;s soppa, oavsett oktantal. Varför de e så vet jag inte, men ryckig gång, sotningar, glödtändning och sabbade tändstift har jag råkat ut för. Tankar bara på Shell nuförtiden, och har hittills inte haft nåt trubbel, förutom resan till Fagersta i höstas med frugans SS. Blev tvungen å tanka en bit utanför Ludvika o där fanns bara OK inom avstånd som jag hade soppa till. Efter 1 timme börjar bilen gå sämre. Kom hem och stängde av, men motorn fortsatte gå. Försök tjyvstanna en automat. Den dog av sig själv, men stiften, 150 mil gamla vart skrot. Lämna in den, med nya stift i på måndan till verkstan som gjort servicen. De hade ingen annan förklaring än just soppan och att man ej bör tanka turbobilar på landsortsstationer som de står OK på. Ofta misskötta tankar men lika vanligt i storstockholm tyvärr. Nu går tantens bil som den ska iaf.

    Annars e de TURBO-RAS Nr 1.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    71
    har just nu V-power i alltid kört me 98 förut! ja check engine lyser men slocknar å återkommer
    Diesel all the way
    Min bil på garaget http://www.garaget.org/?car=372311

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 192
    Lambdasonden nästan helt garanterat. Är stiften för löst dragna och av annan typ än NGK BCPR7ES-11 samt taskig lambda så blir de så lätt. Berustiften som förra ägaren satte i ungarnas 2,3T, och som var köpta på en Saabverkstad i norra länet till just den bilen gav oxå svartrök. Samt att lambdan va slut.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    71
    Har precis varit på saab å frågat dom trodde inte det var lmbda sonden han trodde något på tryck sidan på turbon typp läckage någon stans eller någon luft mätare av något slag!! bla bla bla kommer inte ihåg allt men!!! kan de vara detta?? ja har ingen anning!! vågar inte köra den någon stans ifall ja eldar upp katten
    Diesel all the way
    Min bil på garaget http://www.garaget.org/?car=372311

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Flen
    Inlägg
    5
    Kolla så att slangen från map-sensorn till insuget sitter som den ska. Precis samma sak hände mig och då var det den slangen som hade hoppat.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    71
    vart sitter denna då?? he he kan itne så mö än om bilar !! lol!!!
    Diesel all the way
    Min bil på garaget http://www.garaget.org/?car=372311

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Flen
    Inlägg
    5
    Om du står och kollar på motorn så sitter det en ganska liten svart grej upp till vänster på torpedväggen. I den sitter ett kontaktstycke och en tunn slang.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Fyllinge/Halmstad
    Inlägg
    220
    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    Har haft dålig erfarenhet med OK;s soppa, oavsett oktantal. Varför de e så vet jag inte, men ryckig gång, sotningar, glödtändning och sabbade tändstift har jag råkat ut för. Tankar bara på Shell nuförtiden, och har hittills inte haft nåt trubbel, förutom resan till Fagersta i höstas med frugans SS. Blev tvungen å tanka en bit utanför Ludvika o där fanns bara OK inom avstånd som jag hade soppa till. Efter 1 timme börjar bilen gå sämre. Kom hem och stängde av, men motorn fortsatte gå. Försök tjyvstanna en automat. Den dog av sig själv, men stiften, 150 mil gamla vart skrot. Lämna in den, med nya stift i på måndan till verkstan som gjort servicen. De hade ingen annan förklaring än just soppan och att man ej bör tanka turbobilar på landsortsstationer som de står OK på. Ofta misskötta tankar men lika vanligt i storstockholm tyvärr. Nu går tantens bil som den ska iaf.

    Annars e de TURBO-RAS Nr 1.
    Det där med ok soppan är skitsnack, ok har ingen egen soppa, de tar soppan från närmaste depå, å det kan vara Preem eller Shell mfl
    Shell V-power e den enda som du kan vara säker på att den kommer från shell.

    Ang tankarna så är inte de på landsbyggden mer misskötta de kontrolleras lika ofta som på andra stationer. Tvärtom så har oftast föreståndaren bättre kolla på anläggningen

    Om du haft problem kan det ju bero på andra saker tex vatten eller bakterier i soppan, bara å ta kontakt med stationen som du tankat på så får de fixa en koll. Men vatten i soppan ska stationen kolla efter 1gång/vecka och de flesta stationer har nivåmätningssystem med vatten koll oxå.

    Vet inte hur ofta vi får kolla detta pga kunder som haft problem men 9 av 10 gånger är det inget fel på soppan.

    Mvh
    Magnus
    Magnus
    Åker runt i en Chrysler Town & Country Limited 3,8 -03
    Saknar min 9000 aero...

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    71
    ok ska kolla detta med mapen imorgon!!!!
    Diesel all the way
    Min bil på garaget http://www.garaget.org/?car=372311

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 192
    Citat Ursprungligen postat av mange_900
    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    Har haft dålig erfarenhet med OK;s soppa, oavsett oktantal. Varför de e så vet jag inte, men ryckig gång, sotningar, glödtändning och sabbade tändstift har jag råkat ut för. Tankar bara på Shell nuförtiden, och har hittills inte haft nåt trubbel, förutom resan till Fagersta i höstas med frugans SS. Blev tvungen å tanka en bit utanför Ludvika o där fanns bara OK inom avstånd som jag hade soppa till. Efter 1 timme börjar bilen gå sämre. Kom hem och stängde av, men motorn fortsatte gå. Försök tjyvstanna en automat. Den dog av sig själv, men stiften, 150 mil gamla vart skrot. Lämna in den, med nya stift i på måndan till verkstan som gjort servicen. De hade ingen annan förklaring än just soppan och att man ej bör tanka turbobilar på landsortsstationer som de står OK på. Ofta misskötta tankar men lika vanligt i storstockholm tyvärr. Nu går tantens bil som den ska iaf.

    Annars e de TURBO-RAS Nr 1.
    Det där med ok soppan är skitsnack, ok har ingen egen soppa, de tar soppan från närmaste depå, å det kan vara Preem eller Shell mfl
    Shell V-power e den enda som du kan vara säker på att den kommer från shell.

    Ang tankarna så är inte de på landsbyggden mer misskötta de kontrolleras lika ofta som på andra stationer. Tvärtom så har oftast föreståndaren bättre kolla på anläggningen

    Om du haft problem kan det ju bero på andra saker tex vatten eller bakterier i soppan, bara å ta kontakt med stationen som du tankat på så får de fixa en koll. Men vatten i soppan ska stationen kolla efter 1gång/vecka och de flesta stationer har nivåmätningssystem med vatten koll oxå.

    Vet inte hur ofta vi får kolla detta pga kunder som haft problem men 9 av 10 gånger är det inget fel på soppan.

    Mvh
    Magnus
    Spelar ingen roll. Kooperativets soppa e de fler än jag som fått problem med. Och det är fler än jag som undviker att tanka där. Kanske ett regionalt trubbel i mälardalen, vad vet jag. Men Shell, Jet och Statoil är de enda soppaleverantörer jag litar på numera. Har Kooperativet börjat köpa soppa varsomhelst, kanske de e ryskt skit i deras tankar. Vad vet du?
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 939

    Re: Kolar å rycker stinker bensin

    Flyttar till Motor och motorstyrning.
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Fyllinge/Halmstad
    Inlägg
    220
    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    Spelar ingen roll. Kooperativets soppa e de fler än jag som fått problem med. Och det är fler än jag som undviker att tanka där. Kanske ett regionalt trubbel i mälardalen, vad vet jag. Men Shell, Jet och Statoil är de enda soppaleverantörer jag litar på numera. Har Kooperativet börjat köpa soppa varsomhelst, kanske de e ryskt skit i deras tankar. Vad vet du?
    Men undvik att tanka där då, ingen som tvingar dej att tanka på okq8, men som jag sa det är samma soppa som på övriga bolag, oftast så tar de soppan från närmaste depå oavsett vad det står på tankbilen..

    Om jag inte minns helt fel så är det bara Preem och Shell som har raff i sverige men är ej helt 100 på detta.

    Mvh
    Magnus
    Magnus
    Åker runt i en Chrysler Town & Country Limited 3,8 -03
    Saknar min 9000 aero...

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    71
    problemet löst de va slangen till mapen takcar hoj hoj
    Diesel all the way
    Min bil på garaget http://www.garaget.org/?car=372311

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 192
    Inget man tänker på i första hand direkt. Tack för felrapporten.
    Och magnus, om 9 av 10 ej har soppatrassel, e iaf jag mer intresserad av den 10;nde som har fått det. Och varför.
    Sån e jag. Kan tillägga att våra glassbilar tankades i 8 månader med diesel från Ok;s pumpar. Efter ett tag blev bilarna svårstartade, och började förbruka glödstift och motorolja. Något som aldrig hänt tidigare. Fick då reda på att en common-raildiesel me turbo ej tål den högre etanolinblandningen som OK envisades med att spä ut dieseln under ett tag. Allt bekräftat från verkstadshåll. Så garaget gick tillbaka till Shell igen. Och de blev så glada att de satte upp en dieselpump på automatstationen 100 meter från jobbet. Vart dessutom billigare.

    Aja. lite slutnoterat kanske för denna gång.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Fyllinge/Halmstad
    Inlägg
    220
    Skönt att det löste sig med bilen..

    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    Inget man tänker på i första hand direkt. Tack för felrapporten.
    Och magnus, om 9 av 10 ej har soppatrassel, e iaf jag mer intresserad av den 10;nde som har fått det. Och varför.
    Sån e jag. Kan tillägga att våra glassbilar tankades i 8 månader med diesel från Ok;s pumpar. Efter ett tag blev bilarna svårstartade, och började förbruka glödstift och motorolja. Något som aldrig hänt tidigare. Fick då reda på att en common-raildiesel me turbo ej tål den högre etanolinblandningen som OK envisades med att spä ut dieseln under ett tag. Allt bekräftat från verkstadshåll. Så garaget gick tillbaka till Shell igen. Och de blev så glada att de satte upp en dieselpump på automatstationen 100 meter från jobbet. Vart dessutom billigare.

    Aja. lite slutnoterat kanske för denna gång.
    Det är inte omöjligt att det kommer vatten i bensin på en station, har hänt flera gånger utav olika anledningar, Bakterier eller alger i diesel förekommer oxå, detta har den 10;nde kunden haft problem med.

    I sverige finns det 2 företag som har raffinaderier Preem och Shell så allt bränsle på den svenska marknaden kommer därifrån.

    Etanol i diesel var något nytt det har jag faktiskt aldrig hört innan.

    Men tanka inte på OkQ8 om du inte vill ingen som tvingar dej.
    Jag tankar iaf nästan alltid på Preem bara för att det är den närmaste stationen som har 98.

    Mvh
    Magnus
    Magnus
    Åker runt i en Chrysler Town & Country Limited 3,8 -03
    Saknar min 9000 aero...

Liknande ämnen

  1. NG9-3 -03 stinker bensin och svajig tomgång vid kallstart
    Av andreas.kallstrom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-03-09, 00:53
  2. Vad ska jag söka efter? Kupén stinker olja, nu bilder ng900
    Av Megaman_k i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-10-15, 23:53
  3. byta kolar i og9-3? mycket jobb?
    Av turbo_joel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-01-05, 19:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •