Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Hur bra är renoverade oilsludge-motorer?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    24

    Hur bra är renoverade oilsludge-motorer?

    Hej!

    Provar med att ställa om frågan. Hur bra är en totalrenoverad motor som tidigare haft oilsludge problem och havererat. Jag menar alltså INTE en där vevhusventilatonen är ombyggd utan en där motorn havererat med lagerbyten och hela köret.

    /David

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Generellt sett går det inte att svara på din fråga utan att du berättar mer om vad som hände mm!

    Det finns två ytterlighetsfall.
    1. Totalhaveri som resulterat i en helrenovering inkluderande borrade cylinderlopp, nya kolvar, slipad vevaxel mm. Görs jobbet av en seriös motorrenoveringsfirma blir motorn som ny.

    2. "Billighets"-renovering med tex nya lager till en "hyfsad" vevaxel, nya kolvringar mm. Kan bli både riktigt bra men också riktigt dåligt. Mycket beroende på vem som gjort jobbet och vilka förhållningsorder han haft.

    Ett exempel på en lycked chansning är min BMW som började knacka i ett vevstakslager vid 20.000 mil. Lagret var något slitet och lagerytan på vevaxeln hade fullt synliga och kännbara repor. Jag mätte upp vevaxeln, som var "OK", satte i ett nytt lager och körde och körde och körde och...och... Nu har bilen gått 70.000 mil och lagret visar fortfarande inga tendenser att må dåligt.

    Per L

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    24
    Tack, just detta jag funderade på!

    Det är SAAB som gjort jobbet på garanti. Sen är väl frågan om de slarvat? Kanske inte i sådana här fall...

    /David

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863
    Hej !

    Ordet "TOTALRENOVERAD" innebär vanligen fullt jämförbar med ny.
    Tyvärr missbrukas begreppet rätt mycket....

    För vissa är nya lager o ringar "totalrenoverad".
    Vilket JAG inte håller med om.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    24
    Jag håller helt och hållet med dig om detta. Jag skrev totalrenoverad för att skilja detta ingrepp mot de betydligt enklare ombyggnationerna av vevhusventilationen. En skuren/havererad motor är inte ny, men frågan var ju denna om man kan försöka gissa sig till att den kommer att fungera bättre med renovering samt ombyggnation av vevhusventilation?

    Många skriver att motorerna i bilar körda på långkörningar håller bättre än de körda korta sträckor. Nu är denna bil det gäller en som rullat 7600 mil under c:a 4-5 år och sedan renoverad efter haveri. Min fundering är hur denna motor håller nu mer kommer spela roll hur JAG sköter den eftersom tidigare ägare INTE kört den alls efter renoveringen. Det lär väl knappast finnas en massa slaggprodukter och skit i en renoverad motor? Eller slarvar de på SAAB? Någon som vet vad som görs i dessa renoveringar?

    Mvh
    David

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 196
    Har motorn vart i S-tälje för renovering så kan du lita på att den e bättre än ny. Och bara dryga 7000 mil på 5 år??? De gör jag på drygt 2 år. Kanske dörför jag aldrig haft ett enda motorras på mina runt 30-talet saabar genom åren. Bromsar, lådor o allt annat som kan pajja, har jag bytt. Enda motorerna som jag skruvat i har vart andras, eller andra familjemedlemmars häckar. Kortsträckekörare allihop nästan. Mindre än 1500 mil om året sliter de facto ut bilen snabbare än om den körs dagligen. Avverkar MINST 5 mil om dan o en massa annan körning. Halvinvalid som man är, går jag inga längre sträckor än till brevlådan eller en sväng runt kvarteret med hunden.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

Liknande ämnen

  1. Funderingar sälja renoverade 9000 delar, intresse?
    Av Owla i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-06-19, 13:08
  2. Oilsludge
    Av Erber i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-11-15, 00:10
  3. oilsludge 9-3 2.0i
    Av nappe714 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-10-24, 22:31
  4. Intresse för renoverade 9000/900 turbo motorer?
    Av Bonn johan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-04-27, 11:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •