Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Plassering av subwoofer og forsterker

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    norge
    Inlägg
    17

    Plassering av subwoofer og forsterker

    Heisann
    Skal få subwoofer og forsterker i min ng900 set, og har lyst å gjøre det litt fint i bagasjerommet, altså ikke bare legge forsterker og en stygg kasse i bagasjerommet.

    Har dere noen tips til hvordan jeg kan bygge anlegget i bilen min?
    Blir det noe bra lyd å ha subwooferen der reservehjulet er? Hvordan skal jeg isåfall bygge kassa for å få bra lyd?


    Håkon
    saab 900set 94'

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    377

    Re: Plassering av subwoofer og forsterker

    Citat Ursprungligen postat av håkkis
    Heisann
    Skal få subwoofer og forsterker i min ng900 set, og har lyst å gjøre det litt fint i bagasjerommet, altså ikke bare legge forsterker og en stygg kasse i bagasjerommet.

    Har dere noen tips til hvordan jeg kan bygge anlegget i bilen min?
    Blir det noe bra lyd å ha subwooferen der reservehjulet er? Hvordan skal jeg isåfall bygge kassa for å få bra lyd?


    Håkon
    Det bästa är ju om du kan få gjutit en form antingen på ena sidan eller ner i reservhjulsbaljan! Fast då får du ju förstås slänga reservhjulet...

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    norge
    Inlägg
    17
    Ja er litt keen på å ha det i reservehjulsbaljan, men blir det bra lyd av å ha subwooferen der?
    saab 900set 94'

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    377
    Citat Ursprungligen postat av håkkis
    Ja er litt keen på å ha det i reservehjulsbaljan, men blir det bra lyd av å ha subwooferen der?
    Det beror väl lite på vad basen kräver får lådstorlek? har du kollat det? Ju mindre desto bättre.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    norge
    Inlägg
    17
    Den subben jeg tenker på står det:

    - Woofer Depth: 184mm
    - Recomended Enclosure: Ported 62 liter


    Men den er ikkek noe must, har du forslag til andre basser som kan passe bedre i bilen ?
    saab 900set 94'

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    377
    Citat Ursprungligen postat av håkkis
    Den subben jeg tenker på står det:

    - Woofer Depth: 184mm
    - Recomended Enclosure: Ported 62 liter


    Men den er ikkek noe must, har du forslag til andre basser som kan passe bedre i bilen ?
    hmm, 62 liter portad? hur är det med en sluten låda då? 62 liter blir mycket i baljan...

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Örebro län, Lindesbergs Komun, Ramsberg
    Inlägg
    521
    Hallå.. Jag håller på att gjuta i en låda i reservhjulet, jag har valt att behålla hjulet i.. det är lite pyssel men det går.. Jag har tänkt stoppa i en Rockford Fosgate T1 12" den kräver mellan 20 till 25 liter och det verkar vara det som lådan hamnar på... en låda på 65 liter låter ganska mycket för att "gömma" i reservhjulet.
    SAAB 9-5 AERO SC *WIDE Performance* http://www.garaget.org/?car=30879

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    377
    Citat Ursprungligen postat av krutmats
    Hallå.. Jag håller på att gjuta i en låda i reservhjulet, jag har valt att behålla hjulet i.. det är lite pyssel men det går.. Jag har tänkt stoppa i en Rockford Fosgate T1 12" den kräver mellan 20 till 25 liter och det verkar vara det som lådan hamnar på... en låda på 65 liter låter ganska mycket för att "gömma" i reservhjulet.
    Precis...20-25 liter låter mer rimligt! Du kanske får hålla utkik efter en annan bas helt enkelt...?

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    norge
    Inlägg
    17
    Heisann, fant en sub som trenger 35liter i lukket kasse:

    http://www.autocustom.no/product_info.p ... cts_id=618

    Hva tror dere om å bytte reservehjulet mot den?
    saab 900set 94'

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    En annan del av Köping
    Inlägg
    1 122
    Hej
    Ursäkta att jag lånar tråden, men om man gjör en låda i glasfiber, hur tjock bör den då vara. Ska ha en CDT 10" bas och lådan ska va på 18l
    Mvh/
    "Utan turbo kan man inte leva!"
    Kör V70 R Design
    Har hört Saab 9-3 Aero 2001
    Kika på 93 Aeron

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    STHLM
    Inlägg
    138
    Den behöver inte vara speciellt tjock. Testa bara så den inte flexar, då är det lagom.

  12. #12
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 275
    Citat Ursprungligen postat av Racergenius
    Den behöver inte vara speciellt tjock. Testa bara så den inte flexar, då är det lagom.
    Precis. Jag berättade att jag byggde min låda i glasfiber för min kompis, varvid han måttar upp mellan tummen och pekfingret ca 1.5 cm och säger: "Men då måste du ju ha så här tjockt lager".

    Jag vek mig dubbel och skrattade Det är inget stridsfartyg jag bygger sa jag.

    Nu hade jag inte tänkt att visa någon bild, men jag kan inte hålla mig


    Gissa hur många liter den är på... (antennen är bortplockad)

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    En annan del av Köping
    Inlägg
    1 122
    En vild gissning, 15-20 L?
    Ser i hålet att du har typ plywood eller Mdf är det just bara förstärkt där basen ska sitta ell? Vad lägger du glasfibern på, har du nå nät eller liknande som grund?
    Mvh/Adde
    "Utan turbo kan man inte leva!"
    Kör V70 R Design
    Har hört Saab 9-3 Aero 2001
    Kika på 93 Aeron

  14. #14
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 275
    Citat Ursprungligen postat av Aero_Jansson
    En vild gissning, 15-20 L?
    Ser i hålet att du har typ plywood eller Mdf är det just bara förstärkt där basen ska sitta ell? Vad lägger du glasfibern på, har du nå nät eller liknande som grund?
    Mvh/Adde
    MDFen sitter för att fästa upp basen i. Finns ett "skellett" för att hålla MDF ringen uppe under plastningen, men jag låter de sitta kvar, de gör ju ingen skada.

    Först skar jag bort "mattan" över antennen och plockade bort den. Sedan massa maskeringstape och aluminiumfolie. Sedan på med polyester och sedan glasfibermatta, lite mer polyester och sedan härda ett par timmar.

    Efter urplockning såg den ut såhär:


    Sedan gjorde jag skellettet till MDF ringen och ställde upp det. Spännde sedan fleese-tyg över allt och penslade på polyester och lät det härda. Skar bort överflödigt fleese-tyg och sedan var det bara att plasta vidare.


    Jag kanske ska avslöja hur jag gjorde i en egen guide? Har dock inte så mycket bilder men jag ska gjuta en till låda.


    Storleken på lådan är närmare 47L!!!

    Edit: KLAR!

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    En annan del av Köping
    Inlägg
    1 122
    Okej okej tackar ska försöka mig på nå liknande. Blev jäkligt snyggt det där, utan att ta så mycket plats åxå. Men, 47 L Såg inte så stor ut, iafall inte på plats. Seså en guide vill vi se nästa gg
    Mvh/Adde
    "Utan turbo kan man inte leva!"
    Kör V70 R Design
    Har hört Saab 9-3 Aero 2001
    Kika på 93 Aeron

  16. #16
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 275
    Citat Ursprungligen postat av Aero_Jansson
    Okej okej tackar ska försöka mig på nå liknande. Blev jäkligt snyggt det där, utan att ta så mycket plats åxå. Men, 47 L Såg inte så stor ut, iafall inte på plats. Seså en guide vill vi se nästa gg
    Mvh/Adde
    Börjar med nästa imorgon, har en del bilder från bygget av denna så jag kompletterar med det jag inte har dokumenterat. Den ser snyggare ut IRL.

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Citat Ursprungligen postat av Aero_Jansson
    Okej okej tackar ska försöka mig på nå liknande. Blev jäkligt snyggt det där, utan att ta så mycket plats åxå. Men, 47 L Såg inte så stor ut, iafall inte på plats. Seså en guide vill vi se nästa gg
    Mvh/Adde
    Börjar med nästa imorgon, har en del bilder från bygget av denna så jag kompletterar med det jag inte har dokumenterat. Den ser snyggare ut IRL.
    Bilder säger mer än 1000 ord Ska bygga nåt sånt med snart.
    Bra med tipsen Tack!

Liknande ämnen

  1. Bas, INTE Subwoofer
    Av NP i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-06-14, 14:35
  2. Plassering av åpent luftfilter
    Av håkkis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-11, 18:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •