Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Tvättat Bilnyckeln I Tvättmaskin

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    63

    Tvättat Bilnyckeln I Tvättmaskin

    Hej!

    Skulle tvätta mina kläder i morse samtidigt som man är bakfull, när jag plockade ur tvätten märkte jag att bilnyckeln med larmdosa hade följt med i tvätten.
    Undrar bara om det är kört att kunna använda nyckeln igen eller kan man ta isär den och försöka låta den torka så att den fungerar igen vad tror ni?

    Hälsn. bakfull

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 013

    Re: Tvättat Bilnyckeln I Tvättmaskin

    Citat Ursprungligen postat av og9-3-98
    Hej!

    Skulle tvätta mina kläder i morse samtidigt som man är bakfull, när jag plockade ur tvätten märkte jag att bilnyckeln med larmdosa hade följt med i tvätten.
    Undrar bara om det är kört att kunna använda nyckeln igen eller kan man ta isär den och försöka låta den torka så att den fungerar igen vad tror ni?

    Hälsn. bakfull
    Visst är livet härligt !

    Jag tror den fungerar efter lite torkning.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Förlåt, kan inte låta bli att le.

    Plocka isär och låt torka, så ska du se att det ornar sig.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    407
    Polaren badade med sin nyckel till 9-5:an.
    funka ändå sen när vi skulle åka hem
    Im As Confused As A Hungry Baby In A Topless Bar
    9000Aero @ Garaget
    Projekttråd @ STCS
    9-3ss Aero @ STCS

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    63
    hello!

    Nu börjar man bli människa igen.
    har låtit nyckeln torka hela dagen så förhoppningsvis så fungerar den imorrn, har kännt att jag inte ska sitta i nån bil idag.

    ha de gött

  6. #6
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 275
    Om den går att öppna så skulle iaf jag öppna upp den och skrapa lite på alla kontaktytor och tvätta med t-sprit för att få bort saker som kan skapa beläggningar.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Surahammar
    Inlägg
    35
    Var lugn. jag har simmat 1000 m bröstsim med min till 9-5. Har fungerat oklanderligt ett år efteråt

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    736
    Medlem#
    7284
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Om den går att öppna så skulle iaf jag öppna upp den och skrapa lite på alla kontaktytor och tvätta med t-sprit för att få bort saker som kan skapa beläggningar.
    eller tvätta med isopropanolalkohol det rengör väldigt bra, 96%. (finns att köpa på apoteket). Kanonbra att ha hemma om det skulle hända olyckor med mobiltelefoner eller andra elektroniska prylar, kan säkert användas till andra syften om man skulle bli törstig .

    Victor
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    159
    Citat Ursprungligen postat av Victor W
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Om den går att öppna så skulle iaf jag öppna upp den och skrapa lite på alla kontaktytor och tvätta med t-sprit för att få bort saker som kan skapa beläggningar.
    eller tvätta med isopropanolalkohol det rengör väldigt bra, 96%. (finns att köpa på apoteket). Kanonbra att ha hemma om det skulle hända olyckor med mobiltelefoner eller andra elektroniska prylar, kan säkert användas till andra syften om man skulle bli törstig .

    Victor
    Man ska dock vara försiktig med isopropanol, vi använder sådant på jobbet och får inte tvätta kretskort och liknande utan ska man ska då använda detunerad sprit som är lite vänligare än isopropanol. Bara en liten notis.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    197

    Re: Tvättat Bilnyckeln I Tvättmaskin

    Citat Ursprungligen postat av og9-3-98
    Hej!

    Skulle tvätta mina kläder i morse samtidigt som man är bakfull, när jag plockade ur tvätten märkte jag att bilnyckeln med larmdosa hade följt med i tvätten.
    Undrar bara om det är kört att kunna använda nyckeln igen eller kan man ta isär den och försöka låta den torka så att den fungerar igen vad tror ni?

    Hälsn. bakfull
    Hände mig med för ett år sedan, stendöd efter det..
    Blir lite nervös varje gång man råkar tappa den enda fungerande i backen.
    9-3 -00 2.0T 1190kg
    100-200km/h 9.741s a´ 17" 14c

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    238
    Tur att man inte är ensam...

    Min stendog, gick inte att få liv i den alls. Var visserligen till en SS så den kanske är känsligare.

    Har hört att det blir dyyyrt om man även klantar sig med den andra nyckeln. Någon som vet?

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    63
    Har testat larmdosan idag men det fanns inte ett liv i den så den är trasig med största sannolikhet.
    Åkte ner till saab och snackade med dem och det som gäller är att programera om nycklarna men de sa att jag kan får den nya modellen av nycklar dvs nyckeln som har fjärrsändaren inbyggd, skulle kosta kring tusenlappen sa de.

    Ha de gott

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    736
    Medlem#
    7284
    Citat Ursprungligen postat av dean
    Citat Ursprungligen postat av Victor W
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Om den går att öppna så skulle iaf jag öppna upp den och skrapa lite på alla kontaktytor och tvätta med t-sprit för att få bort saker som kan skapa beläggningar.
    eller tvätta med isopropanolalkohol det rengör väldigt bra, 96%. (finns att köpa på apoteket). Kanonbra att ha hemma om det skulle hända olyckor med mobiltelefoner eller andra elektroniska prylar, kan säkert användas till andra syften om man skulle bli törstig .

    Victor
    Man ska dock vara försiktig med isopropanol, vi använder sådant på jobbet och får inte tvätta kretskort och liknande utan ska man ska då använda detunerad sprit som är lite vänligare än isopropanol. Bara en liten notis.
    Märkligt. För på utbildningen jag var på hos Ericsson för att få laga mobiltelefoner, så var det endast isopropanol som användes för att rengöra kretskorten till mobilerna....

    Spelar egentilgen ingen roll, men ville bara påpeka detta.

    Det finns ju elektronikrengöringsspray att köpa som ska ta bort all fukt, kanske något att testa?

    Victor
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Jönköping, numera Lund
    Inlägg
    13
    Grabbar, jag ska tala om vad som händer när den sista dosan har gått i tvättmaskinen.

    Nu under sommaren är jag en del hemma hos min mor och far, Jönköping, då jag försöker komma ifrån mina studier i Lund.
    När man är hos mina föräldrar så finns det alltid jobb att göra. De bor på utanför Ölmstad lite på halv-landet kan man säga.
    Efter en svettig dag så tvättade min kära mor mina kläder undertiden jag gick in i duschen.

    Ni har nog redan fattat vad som hänt.

    Med startspärr och ingen dosa så kommer man ingenstans!
    Bilbärgan fick hämta mig och lämna av mig på Holmgrens i Jönköping.

    Som nämnts ovan så stämmer det att ny dosa med kodning kostar 1000 spänn, eller nämre bestämt 650 för dosa och 300 för kodning.
    Detta gäller ENDAST om man har en dosa kvar.

    Nu skall det tilläggas att jag har en 900 97-a med den hjärtformade dosan som är separerad från nyckeln.

    Jag fick ett samtal för 30 minuter sedan från Holmgrens.
    Bengt sa: Det går inte göra som vi trodde. Vi måste även byta styrdon eftersom vi inte har någon som helst kontakt med bilen.

    Ett nytt styrdon kostar 7-8000 men Bengt hade hittat en begagnad för 1600 + moms.

    Hela kalaset med 2 dosor, kodning, styrdon och jobb går på mellan 4500 och 5000.


    Se till att ni ALLTID har en extra dosa hela tiden och köp en ny tvättmaskin istället för dom pengarna :)
    900 -97:a Cupé
    2.0t - Nordic steg 3
    www.nordictuning.se

Liknande ämnen

  1. Bestulen på bilnyckeln, kostnad för ny?
    Av bananmanen i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-03-26, 10:44
  2. behöver lite information om bilnyckeln programmerare
    Av Barnett i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-08-30, 13:55
  3. tvättat nyckel 9-3ss
    Av airflowfredde i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-04-13, 13:08
  4. Byte av batteri i bilnyckeln ?!
    Av Braather i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-20, 21:33
  5. Hur torkar ni er bil efter ni har tvättat den?
    Av skalman i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2005-05-31, 21:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •