Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: Vad är bäst SS 210 hk eller V6:an vid trim

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367

    Vad är bäst SS 210 hk eller V6:an vid trim

    Vilket är bäst att välja om man vill ha en hel del hk i en SS, vem av dom lämpar sig bäst för trim?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Det säger sig nästan självt tycker jag... En lite större turbo, bättre avgas och ev. IC på V6:an så skjuter det på sjukt bra. Gärna en automat...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    V6:an såklart....

    Med min 210hk så ger den 255hk/400nm med steg1. Det är ju nästan vad V6:an ger original. V6:an har självklart en hel del bättre siffror med steg1 än vad 210hk har med dito.....

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Det säger sig nästan självt tycker jag... En lite större turbo, bättre avgas och ev. IC på V6:an så skjuter det på sjukt bra. Gärna en automat...

    Mvh

    KK
    Utan att nämna något, men visst är det mysigt att vara överens

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367
    Jo verkar ju rimligt, men känns som en 4 cyl. blir mer ilsken trimmad, men det är bara en tanke.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Saab 9-3 ss Cab
    Jo verkar ju rimligt, men känns som en 4 cyl. blir mer ilsken trimmad, men det är bara en tanke.
    Definiera "ilsken"... Är det brutal turbolagg och spetsig karaktär, eller vad?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Saab 9-3 ss Cab
    Jo verkar ju rimligt, men känns som en 4 cyl. blir mer ilsken trimmad, men det är bara en tanke.
    Definiera "ilsken"... Är det brutal turbolagg och spetsig karaktär, eller vad?

    Mvh

    KK
    Exakt. Har kört både boxster motorer samt V6:or på c:a 300 hk. Visst rör det på sig men en turboladdad 4 cyl. känns mer i ryggen om ni förstår vad jag menar. Förvisso hade ingen av ovanstående turbo. Så en V6 med turbo är kanske godis?

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Saab 9-3 ss Cab
    Exakt. Har kört både boxster motorer samt V6:or på c:a 300 hk. Visst rör det på sig men en turboladdad 4 cyl. känns mer i ryggen om ni förstår vad jag menar. Förvisso hade ingen av ovanstående turbo. Så en V6 med turbo är kanske godis?
    Ja, det du "saknar" på ovanstående motorer är den, ofta ganska kraftiga, vridmomentspuckel som en turbomaskin har i mellanregistret. Trimmade maskiner har ofta mer än originalmaskiner, eftersom det är lättare att få till vrid i mellanregistret än toppeffekt.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Jmf effektkurvor. 300hk ÄR 300hk

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Jmf effektkurvor. 300hk ÄR 300hk
    Ja, 300 hk är 300 hk, men därmed inte sagt att två bilar med 300 hk är lika snabba. Beroende på hur vridmomentskurvan och utväxlingen ser ut kan det vara stor skillnad i acceleration både inom växel och genom växlarna. Det intressanta är, förutom vridmomentskurvan i förhållande till utväxlingen (vid acceleration på samma växel), arean under vridmomentskurvan (eller effektkurvan, välj själv). En bil med fet bred vridmomentskurva är betydligt mer lättkörd och därigenom ofta snabbare med en genomsnittlig förare än en extremt spetsig bil som måste dras till varvstopp på varje växel.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Där var det nån mindre påläst som kan ha blivit någa visdomsord smartare. Annars så vidhåller jag, precis som du höll med om, en viss effekt ÄR en viss effkt

  12. #12
    Racecrew
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 142
    Medlem#
    6252
    kanske skulle börja diskutera effekt under kurvan nu snart istället.....

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    Håller med!
    Toppeffekt är en sak (halvviktig...) men det gäller att ha så stor medeleffekt som möjligt, dvs största möjliga area under effektkurvan.
    Om man vill vara snabbast förståss.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  14. #14
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    4936
    Självklart V6.

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    El Stockhlmo
    Inlägg
    2 347
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    ...men det gäller att ha så stor medeleffekt som möjligt, dvs största möjliga area under effektkurvan.
    M.V.H.

    Litet tillägg... Detta gäller endast i det varvtalsintervall inom vilket man använder motorn genom växlarna. En motor med en "medeleffekt" på 250 hk mellan 1.500-7.000 rpm behöver ju inte vara "snabbare" än en motor med medeleffekt 210 hk mellan 1.500-7.000 rpm om det visar sig att "210-hästarn" faktiskt råkar ha högre medeleffekt i det intervall där motorn faktiskt körs vilket kanske är 4.500-6.500 rpm...

    Att ha hög medeleffekt i ett register som inte anvbänds är ju inte till mycket nytta...


    M.v.h.
    This profile is dead...

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    273
    Större volym = bättre i trimsamanhang hur man än vrider och vänder på det.
    ..:: prosty ::..
    Porsche 997 Turbo 2009
    BMW 320xd 2012
    Saab x-x xxxx (snart :-))

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    El Stockhlmo
    Inlägg
    2 347
    Citat Ursprungligen postat av prosty
    Större volym = bättre i trimsamanhang hur man än vrider och vänder på det.
    Inte alltid...

    T.ex. har min motor en slagvolym på 1.855 cc och de nyare T4:orna
    ligger på 2 liter. Dessa "2 liter" har Volvo nått genom att använda
    större borrning, d.v.s. tunnare cylinderfoder vilket gör motorn
    mindre stabil vid hög trimgrad, och det är inte det minsta bra jämfört
    med att köra den mindre motorn med mindre borrr och därmed
    stabilare foder, så alla regler har undantag...


    M.v.h.
    This profile is dead...

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    601
    SS 210 hk och SS V6 250 hk har väl olika slagvolym så att gemföra är ju inte rättvist.

    Om SS 210 hk haft 3.0 Liters slagvolym så hade den nog kunnat konkurera lite bättre.

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 119
    Jag har visserligen bara provkört sexan i vectra opc(anger 5hk mer än saab) och jag blev riktigt besviken! den hade supertråkig karaktär helt utan topp och var inte så rapp som jag trodde den skulle vara, en 9-5 aero känns något piggare och framförallt mycket roligare i karaktären.

    Dock så är det 210hk 9-3 motorn vi ska jämföra med och den är ju inte så vass, dock finns det ju 300hk kitt till den vilket inte finns till v6 än vad jag vet.

    En annan sak att tänka på är att v6 tar mycket plats och även enkla saker kan ta lång tid att göra så det kan bli saftiga verkstadsräkningar för småsaker, det finns bilar som det tex. kostar mutum att byta stift eller termostat på, sen bör den vara mer framtung oxå.

    mvh
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av T16
    Jag har visserligen bara provkört sexan i vectra opc(anger 5hk mer än saab) och jag blev riktigt besviken! den hade supertråkig karaktär helt utan topp och var inte så rapp som jag trodde den skulle vara, en 9-5 aero känns något piggare och framförallt mycket roligare i karaktären.

    Dock så är det 210hk 9-3 motorn vi ska jämföra med och den är ju inte så vass, dock finns det ju 300hk kitt till den vilket inte finns till v6 än vad jag vet.

    En annan sak att tänka på är att v6 tar mycket plats och även enkla saker kan ta lång tid att göra så det kan bli saftiga verkstadsräkningar för småsaker, det finns bilar som det tex. kostar mutum att byta stift eller termostat på, sen bör den vara mer framtung oxå.

    mvh
    V6:an bör vara mycket kompakt (pga V6 konfig) och även lätt då den har block/toppar i aluminium. Foderna verkar vara väl tilltagna, med 3,2 liters volym har man tagit ut över 1600 hk ur HFV6 motorer, då med original vevaxel, block och toppar.

    Fler cylindrar och större borrarea är också gynnsamt vid trimning.

Liknande ämnen

  1. Bygga banbil på en 9-3og eller 9-3ng vad svänger bäst?
    Av Schollin i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 75
    Senaste inlägg: 2012-03-12, 09:10
  2. Vad är bäst 5-56 eller WD-40?
    Av -Rickard- i forum Off Topic
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-06-06, 17:34
  3. Bäst flöde T5 eller T7 ?
    Av SuperHedqvist i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-07, 22:22
  4. Vad är bäst vacumslang i silikon eller ej?
    Av -Rickard- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-06-14, 11:22
  5. Vilken topp är bäst T5 eller T7?
    Av Calleberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-03-12, 22:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •