Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Drivknutsproblem, HJÄLP!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Trollhättan/Oslo
    Inlägg
    36

    Drivknutsproblem, HJÄLP!

    Min bil (saab99 -84) vart stulen för ett par veckor sedan och idioterna lyckades på något väsnter köra av vägen och krocka rätt in i en bergvägg.
    Vänster fram vart intryckt och däcket har fått sig en j*vla smäll så styrstaget och drivknuten har gått av.

    Jag har köpt nya grejer och idag åkte jag till garaget för att byta iaf drivknuten, då började problemen för mig...
    För det första har jag aldrig bytt de innan o sen var det ju en massa fett överallt så ja såg ju knappt något.
    Men jag kom iaf på tillslut hur man skulle göra och då behöver jag ju lossa centrum-muttern, eller hur?

    Efter någon timma med att försöka lossa skiten ringer ja ett samtal o får reda på att jag är tvungen att ha bilen på backen för att lyckas med det och vid det andra samtalet till en annan får jag reda på att muten kan vara gängad(stavning?) åt fel håll?
    Dvs. att jag är tvungen att dra den åt höger för att få upp den, men den sitter så förbannat j*vla hårt så jag vet inte.

    Är det någon som vet vilket håll jag ska dra åt hör att få loss skiten???

    Är det något spec jag behöver tänka på vid byte av drivknut och styrstag?
    //LillTjejen

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sarpsborg, Norge
    Inlägg
    497
    Muttern är inte felgängad, men är stukad så man får bräcka upp lite med en skruvmejsel först: Dom sitter ganska hårdt, så en kompis får nog trampa på hårt bromsen

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Trollhättan/Oslo
    Inlägg
    36
    Citat Ursprungligen postat av yellow 900
    Muttern är inte felgängad, men är stukad så man får bräcka upp lite med en skruvmejsel först: Dom sitter ganska hårdt, så en kompis får nog trampa på hårt bromsen
    Ja just de ja, nu när du sa det.
    Den var ju "intryckt" på ena stället, är det de du menar?
    Det är som en fyrkantig "håla" som muttern är lite nertryckt i, ska det vara så?
    //LillTjejen

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    499
    Medlem#
    107
    Citat Ursprungligen postat av LillTjejen
    Citat Ursprungligen postat av yellow 900
    Muttern är inte felgängad, men är stukad så man får bräcka upp lite med en skruvmejsel först: Dom sitter ganska hårdt, så en kompis får nog trampa på hårt bromsen
    Ja just de ja, nu när du sa det.
    Den var ju "intryckt" på ena stället, är det de du menar?
    Det är som en fyrkantig "håla" som muttern är lite nertryckt i, ska det vara så?
    just det du får nog försöka böja upp där lite så den kanten på muttern inte tar i gängade axeln. det är ju för att låsa den,vill ju inte den ska gänga upp sig när man åker .kan ju vara en visning sen hur hårt du ska dra åt muttern igen.
    /steffe
    9-3 verII -04 175hk

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Trollhättan/Oslo
    Inlägg
    36
    Trött jag är på den där förbannade bilen nu!!!!

    Bilen står fortfarande med dem trasiga delarna o vi får inte loss muttern, den sitter så förbannat hårt att vi har lyckats förstöra ett x-antal verktyg.

    Jag vet inte hur vi ska göra, är så trött på allt just nu, och dessutom måste jag få iordning på bilen nu inom 1½vecka eftersom att moder måstre ha tillbaka sin bil då som jag lånar för tillfället.

    Hur i herrans namn ska vi göra för att få loss skiten?
    Hoppas någon kan hjälpa för jag vill inte lämna in på verkstad...
    //LillTjejen

  6. #6
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 009
    Citat Ursprungligen postat av LillTjejen

    Hur i herrans namn ska vi göra för att få loss skiten?
    Hoppas någon kan hjälpa för jag vill inte lämna in på verkstad...
    Hej !

    Åk ut till Mc D på Överby och flörta lite vid 19:30 så kan du nog få med dig några grabbar som skall visa att de minsann är starka som Bamse när han käkat dunderhonung(om de inte fått ont i magen av alla hamburgare).
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... &start=900


    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Köping
    Inlägg
    425
    Är de centrummuttern du försöker få bort?

    De jag gjorde när jag byte på min 9000 var att använda en mutterdragare. Dom "slår" mera på muttern och då brukar de lossa

    Den här använde jag

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 037
    Jag hoppas att ni använt en låååång förlängare. Man måste ha rejäl hävarm för att få loss den, och då behöver ingen trampa på bromsen, och du behöver inte försöka bända upp låsningen (vilket ändå lär va omöjligt).

    Fixa fram ett långt järnrör och trä på vad det nu är ni använder för verktyg så ska du se att den lossnar.
    Gone country....

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Trollhättan/Oslo
    Inlägg
    36
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    Jag hoppas att ni använt en låååång förlängare. Man måste ha rejäl hävarm för att få loss den, och då behöver ingen trampa på bromsen, och du behöver inte försöka bända upp låsningen (vilket ändå lär va omöjligt).

    Fixa fram ett långt järnrör och trä på vad det nu är ni använder för verktyg så ska du se att den lossnar.
    Det är precis det vi gjort, järnröret vi använde var ca 1½meter långt pluss 2st förlängare... det är stört omöjligt att få loss den på det sättet.
    //LillTjejen

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Trollhättan/Oslo
    Inlägg
    36
    Citat Ursprungligen postat av TD04
    Citat Ursprungligen postat av LillTjejen

    Hur i herrans namn ska vi göra för att få loss skiten?
    Hoppas någon kan hjälpa för jag vill inte lämna in på verkstad...
    Hej !

    Åk ut till Mc D på Överby och flörta lite vid 19:30 så kan du nog få med dig några grabbar som skall visa att de minsann är starka som Bamse när han käkat dunderhonung(om de inte fått ont i magen av alla hamburgare).
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... &start=900


    Mvh TD04

    Hahah ja du, det hade allt vart något du! :P
    Komma dit med bilen på trailer o stå där å flörta med pojkarna vore intressant men jag tror dessvärre inte att dom skulle göra så mycket mer än att bara glo på mig o undra om jag slått i huvet:P
    //LillTjejen

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 037
    Vad har ni använt för verktyg då på förlängaren?
    Gone country....

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284
    Jag använda en lång fast nyckel, kanske 1 meter lång som i sin tur en rätt tung person hoppade och gungade på. Lossnade lätt coh fint. Annars hade jag en balk som var ca 3 m om det inte hade funkat. Hylsnyckelsatser funkar inte, de är oftast alldeles för klen.
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Trollhättan/Oslo
    Inlägg
    36
    Nu har jag vart o hämtat bilen från garaget på trailer iaf o ska iväg med den till en kompis som lovat mig att få ordning på skiten. Lyckas han inte så har han lovat att jag ska få hans 900 T16.

    Det är nästan så man hoppas på att han inte ska lyckas. :P
    //LillTjejen

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnbo
    Inlägg
    957
    Krafthylsa bör nog användas. Gärna då av kraftigare sort som denna.
    http://www.biltema.se/products/produ...&iItemId=80119
    Till detta för bästa resultat bör även muttermaskin användas men det går att använda dessa med dragskaft också.
    Garaget Facebook instagram
    Frågan är inte OM något kommer att rasa.Frågan är bara när och hur spektakulärt? Mvh Åke Jahnson.
    Quicksand´s got no sense of humor

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Drivaxel/Drivknutsproblem bak NG9-3 TurboX
    Av keysersoze i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2023-11-03, 12:38
  2. Sänkning är det lika med drivknutsproblem 9-3 SS?
    Av Trued i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-15, 11:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •