Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Dog vid start, og9-3 T7

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    43

    Dog vid start, og9-3 T7

    Ja jisses, klart man ska få problem med bilen jsut när man behöver den som mest.
    Bilen har varit lite "blurrig" vid start. Ungefär som om den får för mycket soppa. Tankar endast 98 oktan i den. Nu idag så dog den två ggr vid start. 3:e gången gav jag lite grundgas så gick den utan problem. Varför gör den så? Med det styrsystemet ska den ju inte gå som en gammal förgasarbil. Kan det vara stiften eller tändkasseten som är kass? Ska servas snart men måste ha bilen i 2 veckor nu. Har man inte rätt att få en ny tändkasset av Saab efter att det kom fram att det skulle vara nån sorts brandrisk med t7:ans tändkasset?

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Luktade det bränd elektronik efteråt? I sådana fall är det troligen DI som har gett upp.

    Är du helt hundra på att du får fram soppa? Färg på stiften?

    mvh
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    43
    Har inte haft av stiften ännu. Har inte tänkt så mycket innan på att den har blurrat. Hade tänkt få stiften bytta vid servicen nu. Sitter det lika dumt som på og900? Går det att andvända en vanlig tändstiftnyckel för att byta dem?

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Lyft på DI.

    Sitter med torx skruv, finns bland verktygen tillhörande bilen.

    För att lossa stiften behövs en t-stifthylsa 16. Simpelt och smart.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    43
    Okej ska kolla det. Får se om jag hinner med det imorron så återkommer jag om hur det ser ut.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    43
    Lyckades få tag på stift idag. Micro var dem enda som hade öppet som hade ngk, biltema var inget alternativ. Gav 660 för 4 styck tror jag, kanske lite dyrt men som sagt hade alla andra stängt. Platinum något hette dem, skulle vara såna longlifestift. Hur länge håller ett sådant stift?
    Fick iaf bytat dem idag. Dem gamla stiften var nog aldrig bytta tror jag. Elektroden (kallas det så?) var helt borta. Startade direkt sen. Får se om den rullar på som vanligt. Var enkelt att ha av DI:n, har aldrig plockat bort en sådan förrut. Kul att något går enkelt ibland

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    haha alltså inte för att va taskig men har du gett 660kr för ett par tändstift?... nästan så man får fråga om du är dum på riktigt

    speedparts tar typ 172kr för 4st, mekonomen tar någon krona mer....
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    haha alltså inte för att va taskig men har du gett 660kr för ett par tändstift?... nästan så man får fråga om du är dum på riktigt

    speedparts tar typ 172kr för 4st, mekonomen tar någon krona mer....
    Det är skillnad på priser på platina stiften och vanliga.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    43
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    haha alltså inte för att va taskig men har du gett 660kr för ett par tändstift?... nästan så man får fråga om du är dum på riktigt

    speedparts tar typ 172kr för 4st, mekonomen tar någon krona mer....
    Har inte tid att vänta 2 dagar heller på ett par stift, mekonomen var en tia billigare per stift men dem har stängt om söndagar. Sen är det inte samma typ som speedparts säljer heller. Kolla vad dem tar för platinumstift

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av sebastian
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    haha alltså inte för att va taskig men har du gett 660kr för ett par tändstift?... nästan så man får fråga om du är dum på riktigt

    speedparts tar typ 172kr för 4st, mekonomen tar någon krona mer....
    Det är skillnad på priser på platina stiften och vanliga.
    men vad ska man med platinastiften om de ändå inte är rekomenderade till bilen, enligt serviceshemat är de iaf på min ng900 6000 mil mellan byterna så att man skulle ha nytta av platina stift förstår jag inte.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 599
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av sebastian
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    haha alltså inte för att va taskig men har du gett 660kr för ett par tändstift?... nästan så man får fråga om du är dum på riktigt

    speedparts tar typ 172kr för 4st, mekonomen tar någon krona mer....
    Det är skillnad på priser på platina stiften och vanliga.
    men vad ska man med platinastiften om de ändå inte är rekomenderade till bilen, enligt serviceshemat är de iaf på min ng900 6000 mil mellan byterna så att man skulle ha nytta av platina stift förstår jag inte.
    Det beror just på styrsystemet.

    Är bilen trimmad skulle jag inte köpa platina utan BCPR7ES-II och byta oftare
    Hinner inte med allt.....

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    43
    Hur ofta ska man byta platina respektive vanliga stift på en og9-3? Har endast kört bilen ca 1500 mil sen jag köpte den

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av ArneAnka
    Hur ofta ska man byta platina respektive vanliga stift på en og9-3? Har endast kört bilen ca 1500 mil sen jag köpte den
    LIte osäker, men om mitt minne inte sviker mig pratar vi om runt 4.000-6.000 mil på platina och 1.000-1.500 mil på brunsten beroende på hur du kör och ur bilen går.

    Någon annan får gärna bekräfta...
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

Liknande ämnen

  1. rök vid start 9-5 2.3t
    Av DadaT i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2013-05-22, 17:19
  2. Gsm start
    Av easyraider i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-05-12, 22:16
  3. Rök vid start, 9-5:a
    Av Bartender i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-07, 12:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •