Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: haveri..

haveri..

Plockade nyss ut bilen från lack verkstan och på vägen hem tycker jag att den tappar ork och gasar på lite extra för att förvissa mig om att det finns kräm kvar men det är inte samma drag som det ska och så kommer ett miss ljud från motorn och det blir bara värre och värre. lägger ur växeln och rullar och då dör motorn. När jag nu prövar starta den så kommer den igång lite men det rasslar och skramlar en del från den och man vill inte ha den igång då det låter skit.
    oljan ser bra ut och finns kvar. Nån som kan ha nån ide vad det kan vara. var börja leta var felet är?
    eller är det bara att byta motor på en gång?
    Ska från sth i dag till göteborg så e det nån som har en motor längs den vägen så e det bara att ringa för just nu e allt intressant. åker hem på söndag igen och har en skåpbil så det ska finnas plats.
    är en 2,0t-95 som jag har.
    0735301403
    mvh Martin

Re: haveri..

glömde tala om att det är en ng900 jag har. Kan det ha varit kamkedjan som lagt av?

Re: haveri..

Citat Ursprungligen postat av martinvs
    glömde tala om att det är en ng900 jag har. Kan det ha varit kamkedjan som lagt av?
    Prövade starta den och det rasslade enormt i motorn så jag stängde av. men det går om man pinar den. Kan det vara så att kam kedjan har hoppat över några kugg? är det vanligt? ja menar kan det hända och vad får man ta sig till då?

om det är så var är alla noll punkter för de lär ju inte vara rätt nu... på kamar osv...
    Tacksam för tips
    VAr kan man hitta instruktioner på hur man byter kam kedja???

Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    innan du kör sönder den totalt så konstatera vad som hänt först. Om den iallafall startar så kan det ju gå att reparera, går kedjan av eller vad som helst så blir det ju tvärstopp.

Tackar för tips och den står i garaget nu och har lyft på ventil locket och kedjan ser spänd och bra ut därifrån i alla fall. men finns det en till kedja längre ner eller? eller kan det vara nåt annat fel?
    Hört att det kan vara nåt med lyftarna på 2,0t motorerna?
    Var gissar ni att man ska börja riva först?
    Grymt tacksam för svar och hoppas kunna hjälpa tillbaka nån annan en annan gång.
    mvh
    Martin

Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Citat Ursprungligen postat av martinvs
    Tackar för tips och den står i garaget nu och har lyft på ventil locket och kedjan ser spänd och bra ut därifrån i alla fall. men finns det en till kedja längre ner eller? eller kan det vara nåt annat fel?
    Hört att det kan vara nåt med lyftarna på 2,0t motorerna?
    Var gissar ni att man ska börja riva först?
    Grymt tacksam för svar och hoppas kunna hjälpa tillbaka nån annan en annan gång.
    mvh
    Martin
    det finns en balanskedja med och den kan du bara klippa av och dra ut om den är dålig (den behövs inte mer än till de som är pedanter på att den inte ska skaka nått) har du kollat alla remhjul så att de är fina? annars brukar lagret i en styrrulle ge sig rätt lätt.

Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Balansaxelkedjan kan skrika rätt mycket iblandm gissar på den utan att veta exakt vad du menar.

Ta ner tråget kapa av kedjan och dra ur den baklänges.
    Hinner inte med allt.....

Så balans kedjan är överflödig eller? Tror tyvärr inte att det är den bara för det rasslade nåt enormt det sista jag hörde av motorn. skramlar är nog rätta ordet + att den gick piss dåligt och svarade knapt på gasen. Men kan det vara nåt annat än kamkedjan? Vad kan skramla förutom den? men om det vore kamkedjan borde man väll se att det är slapp när man tar av vetilkåpan? ingen som har en 2,0t motor liggandes? e sugen på att bara stoppa i en annan. den gamla får man gärna ta i inbyte om man vill.

Det var inte kamkedjan det var vevlager som gav upp och sen blev det lite bivärkningar av det så som att nåt gick av och skramlar runt där nere. en kolv är lös och går att trycka er med en mejsel utan att resten av motorn rör sig...e det ett dåligt tecken?

Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    nää de vil ja inte påstå ..d e enog nge fara kör du bara

hell .. de låter dyrt .. plocka ur spisen nu då? d vet borrra bloket säta i öd kolvar nya lager balnsera eventuelt slipa veven hona in loppen renovera toppen mir in allt .. mäta å stämma av höjden på ventilerna osv osv

alvarligt skämtat som nån sa .. de låter inge vidare .. vad ska du göra nu ?
    jag har både dyselexi och saab

livet börjar vid 4000 varv

Nja det blir nog en bätre beg motor från skroten eller så säljer jag iväg bilen som den är.
    Vad får man för en bil med trasig motor ( säkert nåt enkelt fel och lätt lagat för den händige)
    Motorn är bara helt stum just nu...
    Annars e den fin, körd i norrland så inte så faligt me rost, sensonic , klima och 8 så got som nya däck. blå 5 dörrars.
    vad skulle ni gjort?
    kan även tänka mig byte och ev pengar i mellan

Liknande ämnen

1. Haveri??
    Av Racernalle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-05-03, 18:38
  2. MY05 9-5 haveri
    Av little_e i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-02-09, 12:23
  3. haveri 9000 2.3t