Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Problem med acc i 9-3a

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Finland
    Inlägg
    5

    Problem med acc i 9-3a

    tjena...

    ACC:n i bilen har börjat stänga av sig efter att den varit igång ca 15min på varma dagar...och efter att den slagit av så tar det nästan en dag innan den fungerar 15min igen
    Tänkte höra här på forumet ifall någon har råkat ut för något liknande innan jag börjar felsöka...

    Har fyllt på ac:n för 2 veckor sedan så det borde vara i skick...

    Bilen är en saab 9-3 -99
    - = To try is the first step to failure = -

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    782

    Re: Problem med acc i 9-3a

    Citat Ursprungligen postat av supermopo
    tjena...

    ACC:n i bilen har börjat stänga av sig efter att den varit igång ca 15min på varma dagar...och efter att den slagit av så tar det nästan en dag innan den fungerar 15min igen
    Tänkte höra här på forumet ifall någon har råkat ut för någåt liknande innan jag börjar felsöka...

    Har fyllt på ac:n fö 2 veckor sedan så det borde vara i skick...

    Bilen är en saab 9-3 -99
    Om du fyllde på för två veckor sedan så bör du ha ett läckage. Och har du ett läckage så kan det vara dåligt med gas igen.
    Åk och kolla igen och gör en riktig läckagetest.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 375
    Kollat relät till ACC:n?

    Mvh Kristian
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Finland
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av 170KJ
    Kollat relät till ACC:n?

    Mvh Kristian
    Nej, har inte kollat på något ännu....vill ha lite tips på olika möjligheter innan jag börjar söka efter fel....
    men nu vet jag var jag skall börja iaf.

    Citat Ursprungligen postat av agnes
    Om du fyllde på för två veckor sedan så bör du ha ett läckage. Och har du ett läckage så kan det vara dåligt med gas igen.
    Åk och kolla igen och gör en riktig läckagetest.
    skulle inte AC:n vara helt död då ?....eller är detta ett tecken på att det finns lite kylmedel igen ? den verkar nämligen fungera helt ok när det är lite svalare(<20°C) har iofs inte kört mer än en halv timme i sträck efter påfyllningen.
    - = To try is the first step to failure = -

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Finland
    Inlägg
    5
    Nu har jag kollat relät till acc:n och det såg nytt och fräscht ut så ja tror inte att det är där problemet ligger.....

    kan tillägga att det kommer en konstig lukt i cupén strax innan ac:n slutar fungera...det känns även som det skulle bli fuktigt i bilen vid samma tidpunkt...

    kan detta ha med en läcka i systemet att göra??
    har för mig att dom testade trycket samtidigt som dom fyllde på kylmedlet, men jag är inte säker så kanske jag borde åka dit och fråga...
    - = To try is the first step to failure = -

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 375
    Citat Ursprungligen postat av supermopo
    Nu har jag kollat relät till acc:n och det såg nytt och fräscht ut så ja tror inte att det är där problemet ligger.....

    kan tillägga att det kommer en konstig lukt i cupén strax innan ac:n slutar fungera...det känns även som det skulle bli fuktigt i bilen vid samma tidpunkt...

    kan detta ha med en läcka i systemet att göra??
    har för mig att dom testade trycket samtidigt som dom fyllde på kylmedlet, men jag är inte säker så kanske jag borde åka dit och fråga...
    Man ser vanligtvis inte med blotta ögat när ett relä är sönder. Prova att knacka på det när acc:n lägger av.

    Mvh Kristian
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  7. #7

    ACC:n lägger av

    Känner igen problemet från min 9-3 2000. Kanske också lukt och fukt. Min ACC går igång med full kraft vid behov och när bilen stått länge men efter en tids körning, 1/2-1 tim, har den förlorat kyleffekten. Har inte fyllt på kylmedel eller gjort någon annan åtgärd. Alla tips är välkomna.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Finland
    Inlägg
    5
    problemet är löst
    ....avståndet vid magnet-kopplingen var över 100mm.....så jag tog bort en bricka....skruvade fast allt och åkte iväg på en 45min åktur.
    Och till min förvåning så fungerade ac:n hela vägen
    så nu får det bli varmt igen
    - = To try is the first step to failure = -

  9. #9
    Tack. På mig låter det som att jag har samma problem. Du får gärna utveckla vad det innebär praktiskt att korrigera det ....

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Finland
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av lbtbilldal
    Tack. På mig låter det som att jag har samma problem. Du får gärna utveckla vad det innebär praktiskt att korrigera det ....
    hittade dessa två trådar på forumet som visade sig vara mycket hjälpsamma.....

    http://forum.saabturboclub.com//viewtop ... etkoppling
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... etkoppling

    I den första länken hittar du en guide på hur man fixar det på en 9000. Det ser exact likadant ut på din 9-3:a det ända som skiljer att man inte kommer åt kopplingen ovanifrån utan måste krypa under bilen och skruva bort lite plast(på passagerar sidan)....

    lycka till .....och finns det frågor så är det bara att fråga på...

    //patrik
    - = To try is the first step to failure = -

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Lås och startproblem NG9-3
    Av Dell-Net i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 22:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •