Ser bra ut! Kommer bli bra när allt är klart.
Bra bilder också för att vara mobilkamera, tycker min k610i också tar ganska bra bilder. De där ser dock ännu bättre ut.
Mvh
Ser bra ut! Kommer bli bra när allt är klart.
Bra bilder också för att vara mobilkamera, tycker min k610i också tar ganska bra bilder. De där ser dock ännu bättre ut.
Mvh
Ja, det är en bra idé. Originallocket har lufthål.Ursprungligen postat av Larzzon
mvh/Ragnar
Känns som att det går sakta framåt i mitt projekt...Kanske för jag gör nya grejer hela tiden. Motorn försöker jag tillverka egna oljesprutmunstycken måste bara få tag i lite hydraurör ellr något liknade så ska det nog gå att smäcka ihop motorn ganska snabbt.
Har ju kommit på att det ska bli nya bromsar fram iaf...nu har jag sålt skivorna bak så det lutar väl åt 9-5 aero bromsar bak.
Vi börjar fram:
Hålbilden stämmer ju inte men det kom inte som en överraskning då jag har 9-5 aero bromsar på min 9000. Tänkte försöka svetsa igen hålen och sedan fräsa eller svarva allt plant. Centrumhålet är oxå förlitet och där blir det till att lägga dit material och svarva.
;;
Fästet på navet passar dåligt mot okets fäste så det krävs nytt fäste på navet.
Navet slipat på allt vad okfäste heter. Håller nu på att göra en plåt som ska bli det nya okfästet.
;
Passar på att snygga till motorrummet lite nu när ändå allt är ur.
9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322
Tänk på att SBP inte gillar att man svetsar i en hjulspindel. Spindeln är av gjutgods och svetsen måste röntgas (dyrt) för att de ska godkännas. Adaptrar brukar bultas till bromsok. Adaptern i ditt fall såg oxå rätt enkel ut att tillverka.
Jag gjorde en adapter i prov men det blev absolut inte bra...man får inte in oket tillräckligt långt för det tar i själva infästingen för mycket.Ursprungligen postat av Aero4ever
Gjorde ungefär samma procedur på min 9000 fast då bara med 9-5 skivor och orignal ok...där gjorde jag adaptrar. Gjutgods har jag svetsat i innan med gott resultat om man bara förvärmer det lite.
Får kolla lite mera med spb vad de behöver för att godkänna min bromsinstallation. Vad jag spontat känner så brukar inte spb inte gillar ombyggda bromsar överhuvudtaget.
9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322
Hoppas de int e säger nått dåUrsprungligen postat av Larzzon
PS: Bromsarna verkar ju passa nått sånär i alla fall
Hinner inte med allt.....
Ja jag får verkilgen hoppas och be lite när jag ska in på spb!
Har funderat lite på sfro faktiskt...känns lite bättre att göra allt på rätt sätt.
9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322
Nu har jag lite sorg i garaget...förstörde en ventilstyrning nu när jag skulle demontera ventiltätningen...Kan jag utan speciell mätutrustnig pressa i en ny ventlistyrning...eller sitter de fast på något annat sätt än att de är pressade i?
Blider på tråkeriet:
Fast man kanske ska vara glad att det hände nu och inte vid 6000 varv..man vet ju inte vad som kunde ha hänt då...
9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322
Har du gjort något speciellt med toppen, portning eller likn.
Behöver du så har jag en uppsättning nya ventilstyrningar och en komplett T5 topp (exkl kammar) för 800:-
har tagit loss kolvarna till dig idag i a f.
Har inte gjort så mycket med toppen egentligen...mer än gått igenom den tänkte börja montera ihop den igen nu...Det kanske är smidigare om jag köper toppen av dig...får fundera lite...kan jag hämta kolvarna imorgon kväll?Ursprungligen postat av Rickard
9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322
Larzzon!!
You got PM!!
"Potential Victims will take one look in the mirrors and know, flat know, what is about to happen to them"
- Autoweek vid lanseringen av Saab 900 Aero..
Nu i garaget: Saab 900 turbo AirFlow-cab. -87, 900 Aero-replika -88 I8->T16, o lite annat skoj..
Då har man gjort någon timme med motornn igen. Gårdagens arbete kan sammanfattas med att det blir inte alltid som man tänkt sig.
Plenen var från början att få till oljekylnings munstycken som funkar och inte tar i kolven. Skaffade mig 6 mm hydraulrör och original skruv från andra oljekylningsmunstycken så man får säkerhets grejena om oljetrycket skulle sjunka till en kritisk nivå.
Såhär blev det:
I motorn:
Det blev bra tycker jag och borde funka.
Dagens längst svordom som jag har cencurerat för er blev pga detta:
Triggerskivan tar i undersidan av kolven. Det jag har mätt upp är allså hur mycket man skulle behöva karva i kolven för att få detta att funka. Det känns som att jag lägger ner triggerskiva innuti blocket. Eller har ni kloka forums läsare någon idé hur man skulle kunna lösa detta. Troligtvis tar triggerskivan i centrumet på kolven oxå där kolvbulten går igenom. Kollade på de andra kolvarna och där dår det fritt med ungefär en mm.
Nästa hemlighet är att jag inte längre kör med original kolvar utan de är just oxå från en kortmortor de passar väldigt bra så de får sitta kvar.
Hittade även en ny bättre beg korttopp så allt är inte bara i moll. Har ju Rickard som har massor av trevliga kortmotordelar över.
En ny bättre beg turbo är oxå på ingång hoppas jag. Går allt enligt planen ska jag hämta den ikväll.
Kan slänga upp ett par bilder på mit motorrum som är klart för att få återmonterat lite delar efter en massa slipjobb och kladd med färg:
9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322
härligt gillar vita bilar där man ser att allt är rent kommer bli sååå bra när du är klar
Saab 9000 cse 93:a 2,3T T5.2 utan TCS (blivande banbil)
Saab 9-5 SC 2003 - bruksbilen
Ja det blir så cleant på något sätt...Ursprungligen postat av Lusse
Dagens kommentarer från mitt garage: Aj on som f-n i handen efter att ha slagit 16 ventiltryckare mot en bräda för att kunna lära dem att bada. Det var övertalningen för att de skulle dela på sig.
Pillade även lite på turbon jag var och hämtade igår. Tänkte lagerhuset skulle vridas ett kvarts varv, då det blir lite annorlunda montering på og 900 än vobblo. Det blev för övrigt en kkk24 turbo...ska bli kul och se hur den funkar...har hör många olika åsikter om den...
9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322
Det blev tokigt fräscht i motorrummet efter det fått genomgå en lackering! Ser som nytt ut.
Jobba på!
Mvh
Tänkte jag skulle montera på sidokåporna och toppen på motorn igår men tyvärr så har jag fått fel packningar...beställde speedparts packningssats till bottendelen av motorn. Får hoppas saab har riktiga packningar som passar.
Här är en bild som visar hur det ser ut:
Det följde med 2 packnigar har lagt dem på varandra därför kanske det ser lite konstigt ut.
Så jag fick istället göra flänsar till turbon så den passar på grenröret och mot batteiböjen. Vill helst inte kapa sönder batteriböjen för den är ganska dyr att köpa:
Hade visst inga bilder på grenrörsflänsen får ta det någon annan gång.
Det var så tråkigt att det inte dick att sätta triggerskivan inne i blocket så jag fick göra ett riktigt fäste på remskivan för den...hade ett på förra motorn oxå men det kändes lite sådär...detta känns bättre...bilder kommer..
9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322
Det borde räcka gott med packning på tub till dina gavelplattor, precis som det är på de nyare motorerna.
Jag har som du kan få
Köpte sånt packnings klet när jag monterade motorn förra gången men tyckte det höll tätt dåligt...men funkar det på nya motorer lär det ju finka på minUrsprungligen postat av Rickard
Får ta och köpa packning på tub då och kleta på och smäcka ihop motorn...
9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322
Pillade lite med toppen en liten stund ikväll...fick kammar och ventiltryckare monterat...fy tusan vad tryckrna var fulla med skit...de låg i ett diselbad i några dagar...såhär såg glasslådan ut efter att jag tömt ut all vätska(den var ren innan):
Lät tryckarna stå i oljebad en stund, monterade även ihop dem under olja för att få i så mycket olja som möjligt i dem. monterade dem på plats i toppen och skruvade dit kammarna. De är från en -91a sugis...
För originalkänsklan tänkte jag använda den gamla ventilkåpan på toppen...det ska inte se trimmat ur bara va det
Det blir nog bra detta:
Triggerskivan får sitta såhär istället:
Den är bara klämd fast för steglös justering...hoppas den sitter fast...får väl stifta den när jag hittat rätt läge.
Distansplattan mellan turbo och grenrör:
9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322
Tjusigt!
Vore kul att se din adapter till triggerskivan, funderar på att göra om min.
Har du fler bilder? Kanske när den ligger löst?