9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322
Gött med framsteg! Tolkar jag texten rätt, dvs. du behåller styrväxeln på originalplats?
9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322
Aha, "audiposition". Så sitter den på Gustavs 99 4wd oxå
9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322
du får korta ner styrväxeln rejält om du ska använda 900 eller 99ans växel, geometrin blir inte bra annars.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Kom att tänka på en sak... BMW E36 har ju styrväxeln framför framaxeln och 900:an har den ju bakom.
Det innebär alltså att om du använder dig av en BMW-styrväxel på orginalposition (eller på samma ställe fast över växellådan) så kommer bilen att svänga vänster när du styr höger och tvärt om.
Ska du använda dig av en BMW-styrväxel på orginal saabposition så får du nog försöka hitta en från en högerstyrd bil och sen vända den uppåner.
Men du kanske redan har tänkt på det?
9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).
Varför ska jag korta ner styrväxeln? Har jag missat något?
Jag använder og900 styrväxel just bara för att geometrin inte ska bli fel. Planerar att kopiera original styrarmar fast en bit över hjulcentrum istället för under som de sitter original.
Ja bmw styrväxeln var planerat att använda framför hjulaxeln men skippar helt bmw styrväxel och använder og900 styrväxel utan servo som monteras bakom hjulcentrum.
9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322
9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322
Kul att det händer grejer
De där hållarna är riktigt snygga
Mycket snygga!
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Appropå styrväxel och bumpsteer: Följer man tumregeln i bifogad bild (från SFRO:s nya bygghandbok utgåva 1.2, sid. 29) borde bumpsteer hålla sig på en minimal nivå. Sedan vet jag inte hur bra 900:ans originalgeometri hållers sig till detta, men att bara flytta styrväxeln uppåt och behålla samma längd tror jag blir knasigt. Både styrarm (i spindeln) och styrväxelns längd kan behövas ändras.
Oavsett är detta ett häftigt bygge, endera dagen ska jag bygga något i samma stil.
Man bör dock tänka på att den bilden visar en framvagn med parallellstyrning. De flesta bilar har ackermannkompensation och därmed ligger den yttre styrleden inte i linjen mellan övre och nedre spindelled. Anpassar man styrväxelns inre ledpunkter motsvarande sträcka som den yttre leden är förskjuten bör man komma väldigt nära noll bumpsteer.
Mvh Jonathan
Jonathan Nilsson STCS#4021
Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973
Ja de är ju klart att linjen förflyttar sig inåt centrum=kortare styrväxel, om man flyttar växeln uppåt. Men de är så förbaskat många vinklar som spelar in så jag får nog till slut modda saker å tig ska ni se ;-)
Börjar med att fixa motorns position så ska jag ta styrningen som nummer 2. Har gjort tvärtom hittills å de har inte blivit bra innan.
9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322
Anledningen till att Gustavs 99 har Golf mk1 styrväxel har med bumpsteer att göra, han började med 99-växeln, men när den flyttades upp så ändrades geometrin. För att minimera bumpsteer så ska det gå en tänkt rak linje genom punkterna där övre och nedre bärarm har sin infästning, i samma linje ska inre styrelsen befinna sig.
//Konrad S.
9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322
Bra jobb, blir det några timmar i garaget under julledigheten? Tur att huven passar
Ja, hoppas de blir något gjort iaf
Nu är motorn helt upphängd i motorfästen i karossen:
Då börjar mätandet å funderandet igen:
Här blir ungefär styrväxelns placering.
Kom fram till att de är ca 620mm mellan övre infästningen för de övre länkarmarna.
Så längre än 620mm får inte ledpunkterna vara på styrväxeln.
Og900 styrväxeln har i runda slängar 700mm mellan ledpunkterna.
Min ratade bmw e36 styrväxel har 560mm i längd på stången utan styrstag
Og900 styrstag har ca25mm från infästningspunkten till ledpunkten
Testa även att vända min e36 styrväxel 180grader så en e36 styrväxel för vänsterstyrda bilar skulle nog bli perfekt.
Senast redigerat av Larzzon den 2017-12-26 klockan 19:06.
9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322
ett tips är att montera styrväxeln med gängstång upp till ett fäste som svetsas fast tillfälligt i torpeden, med avlånga hål i, då kan du höjja sänka växeln och flytta den i sidled .
det är känsligt på mm när den ska monteras.
Sen gjorde jag justerbara styrarmar och sen bara börja testa, mäter bumpsteer lättast och smidigast med en planka och en rät skiva vid hjulet.
själv kortade jag en 99 växel. du ser ut att ha hamnat lite lägre med växellåda än jag, så du behöver nog inte ha lika kort växel som jag och tex gustav, hans är ju väldigt kort.
fint bygge förresten.