Sidan 35 av 36 FörstaFörsta ... 2533343536 SistaSista
Resultat 681 till 700 av 716

Ämne: OG 900 Sedan Airflow T16 Bio Power 4Krafs

  1. #681
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 560
    Medlem#
    4458
    Tjusigt! Bra att det går framåt! Heja!
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  2. #682
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 397
    Medlem#
    3456
    Har ju glömt å lagga upp bilder har också att den står på hjulen :-)



    Men hander inte så mycket med den just nu.

    Ska försöka lagga lite tid på min gröna brukis sedan, den har ingen egen tråd för den för den skulle inte vara något projekt, men den börjar bli för ombyggd den oxå så den kanske borde få en egen tråd :-)
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  3. #683
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 397
    Medlem#
    3456
    Fick ett ryck å började mäta upp adaperplattan mellan motor och vaxellåda.


    Smidigt med en rejäl fräs så man får plats med en stående saabmotor.


    Hålbilderna överförda till datorn.
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  4. #684
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 426
    Enkelt när man har rätt utrustning
    9000 Aero -91, 900 T16 -83, 9000 Aero -95, 900 T16 -89, 9000 Aero -96, 900 Cab -94, 95 -62, BM425, 9000 Aero -93, 900T8 -89, 900T8 -83

  5. #685
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 397
    Medlem#
    3456
    Ja en correa bäddfräs är bra å ha...de är den som får äran å fräsa fram sjäva plattan sen också.
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  6. #686
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 397
    Medlem#
    3456

    Adaperplattan klar

    Monterad på mulemotorn :-)

    Svänghjulet som ska användas, detta måste svarvas av eftersom som de ser ut nu så får de inte plats i växellådan.

    Audilådan å saabmotorn ihopmonterade, passar fint
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  7. #687
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 560
    Medlem#
    4458
    Sexigt!
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  8. #688
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 397
    Medlem#
    3456
    Svänghjulet svarvat och så är bultmönster för en 228mm tryckplatta från og900 borrat.


    Har tillverkat en lagerhållare som växellådsaxeln ska styra in i.


    Monterat på svänghjulet med ett lager.


    Var ju tvungen att sätta dit tryckplattan också.


    Det börjar ta sig med kopplingspaketet. Hoppas kunna få urtrampningslagret att hamna på rätt ställe så den kan koppla nu också.
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  9. #689
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Nollåtta
    Inlägg
    251
    Ser bra ut, kul att detta tagit fart igen !
    www.huvudetpaspiken.se
    93B -59, 93F -60, 99 VAN -77, 99 Turbo -78, 9000 A50 -98

  10. #690
    har det hänt något nytt?
    Saab 9-3 SC Aero -06

  11. #691
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 397
    Medlem#
    3456
    Nä tyvärr inte. Har 2 projekt till som jag grejjar med. Fast senaste månaderna har en husrenovering tagit all garage tid. Men med erfarenheterna från mitt og900 rwd projekt har givit mig lite erfarenheter som jag har nytta av på detta projektet så jag är lite sugen på att suga tag här igen :-)
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  12. #692
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 397
    Medlem#
    3456
    Har nu efter en hektisk sommar bestämt mig för att försöka bygga en stund på denna bilen. Fick riktigt blodad tand efter att jag åkt på Anderstorpsträffen med min snabbt ihopslängda röda og900.
    Skulle bara byta växellåda, hade motor och växellåda ståendes så jag bytte allt. När väl motorn var i så bestämde jag mig för att byta till Trionic 7 motorstyrning som jag länge tänkt testa hur det funkade.
    Det funkar riktigt bra, programmet är fortfarande inte kalibrerat, har lite mekaniska problem å lösa än som div avgasläck och trasig kylare. Men planen är att få ungefär samma effekt som innan med t5. Men spontant så är responsen betydligt bättre med det elektriska spjället, sen är de trevligt å starta den kall med etanol i tanken och biopowerfunktion :-)

    Men åter till den vita dårå
    Målet är att till att börja med få till styrarmarna och sen få in motor och växellåda så jag får klart motorfästen.
    Har ju styrväxel från bmw e36 monterad framför hjulcentrum och nav från saab 99. Med skruvbara styrarmar.

    Tillverkade första förlagan av styrarmar med lite justeringsmöjligheter, så jag kan justera in allt och sen rita va dem och göra dem ur ett ämne.
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  13. #693
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 560
    Medlem#
    4458
    T7, vad kul!

    Många har sagt att det är besvärligt, nästan omöjligt. Och det är klart att det är mer integrerat med hela bilen än vad T5 är, så då är det inte lika lätt att bryta ut och använda på en annan bil. Kul att du fått det att funka. Just Biopowerfunktionen är ju en grej som är önskvärd och som är svårt med T5.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  14. #694
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 397
    Medlem#
    3456
    Ja egentligen är de inte så mycket besvärligare än T5 rent kopplingsmässigt.
    Däremot måste ju insuget moddas/adpter för spjällhuset och tryckgivaren efter spjället.
    Sen krävs kraftiga modifikationer av mjukvaran.
    Har ju som tur är både Mackan och MojjeC som påhejare :-)

    Har lite funderingar på att bygga in T7 i detta projektet och då är de bra att veta att de funkar,då blir det en dimension till att motorn är b207, och problemet med att tändkasetten inte passar.
    Finns även fundering på något eftermarknadssprut, men får man t7 att funka är det mycket pengar att spara. Finns ju framtida funderingar på både kompressor och turbo i version 2. När den är sfro reggad och funkar.
    Senast redigerat av Larzzon den 2017-09-29 klockan 09:03.
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  15. #695
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 002
    Medlem#
    7093
    Citat Ursprungligen postat av Larzzon Visa inlägg
    Ja egentligen är de inte så mycket besvärligare än T5 rent kopplingsmässigt.
    Däremot måste ju insuget moddas/adpter för spjällhuset och tryckgivaren efter spjället.
    Sen krävs kraftiga modifikationer av mjukvaran.
    Har ju som tur är både Mackan och MojjeC som påhejare :-)

    Har lite funderingar på att bygga in T7 i detta projektet och då är de bra att veta att de funkar,då blir det en dimension till att motorn är b207, och problemet med att tändkasetten inte passar.
    Finns även fundering på något eftermarknadssprut, men får man t7 att funka är det mycket pengar att spara. Finns ju framtida funderingar på både kompressor och turbo i version 2. När den är sfro reggad och funkar.
    Bra där.. Jag skall göra ett liknande ingrepp i folkabussen. Digifantsystemet som sitter där nu är inte pålitligt! Trionic it is!
    Lurar dock på möjligheten att få dit ett T8. Vad tror du om det?

  16. #696
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 397
    Medlem#
    3456
    Citat Ursprungligen postat av AxlSam Visa inlägg
    Bra där.. Jag skall göra ett liknande ingrepp i folkabussen. Digifantsystemet som sitter där nu är inte pålitligt! Trionic it is!
    Lurar dock på möjligheten att få dit ett T8. Vad tror du om det?
    Ja får du t8 standalone så är jag inte sen å ge dig hurrarop ;-)
    De skulle jag ha nytta av också ;-)

    För min del är det annars nåt eftermarknadssytem som står på tur. Nira och liknade finns ju.

    Börjar först med mekaniken ;-)
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  17. #697
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 104
    Medlem#
    7660
    GÖTT att du drar igång igen, det är dags nu
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul
    '01 9-3 Aero -laserröd
    ’04 9-5 Aero SC -espressosvart
    Garaget

  18. #698
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    103
    Medlem#
    9599
    A20-botten med b207r-topp och T8-bP så har du en lätt och potent motor att hänga i! ;-)
    Kontroll
    og900Cab bioP(projekttråd), 9000Solstad, 9-3bioP, 9-5bioP

  19. #699
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 397
    Medlem#
    3456
    Ja, nåt slags sätt att få b207 motorn eller liknade att tåla ordentligt med effekt kommer ju gå åt framåt. Detta är dock inte med i steg 1 får jag bilen å fungera och körbar så kan jag nöja mig med vad std b207 klarar i effekt.
    Men de är klart har ni en A20 motor ståendes så hör gärna av er ;-)

    Har skrotat planen på att montera en styrväxel under motorn. Valet var scoop i huven eller styrväxel bakom motorn så jag har bestämt mig för att välja originalutseende.

    Så det som har hänt är att b207 motorn och audi 01E växellådan hittat ner i motorrummet. Har googlat runt lite och enligt samlade forums kunskapen på nätet så ska man utan problem kunna dra motorpaketet ca 80mm ur centrum om man jämför med främre naven. Har än inte utnyttjat detta helt.





    Motorfästes konstruktionen ska bli 4 punkter långt ner som håller motor och växellåda. Ska använda powerflex bussningar typ:

    Beställde 4st nedre växellådsfäste till 9000 88-93 bussningar.

    Har även fräst fram 4st bottenplattor som ska bultas på motor och växellåda.


    Blir trångt i garaget när en bil dras fram så den kan va mitt under telfen

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  20. #700
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 560
    Medlem#
    4458
    Du har gott om plats i garaget ser jag...

    Kul och se att det går framåt. Snart dags att ses igen...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

  1. Skillnad bakruta og900 Sedan / 99 Sedan
    Av mazurka i forum Utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-31, 19:28
  2. Passar SS Sedan -08 bakkjol på SS Sedan -03?
    Av tornros i forum Utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-04-22, 08:16
  3. Bio power 2.0 vs 2.3
    Av 9-5 Aero SC i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-15, 07:30
  4. Mer Power
    Av saab king of the road i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-02-23, 21:43
  5. V-POWER
    Av glenn i forum Allmänt
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2006-08-17, 13:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •