Sidan 10 av 43 FörstaFörsta ... 8910111220 ... SistaSista
Resultat 181 till 200 av 853

Ämne: OG 900 Sedan Airflow T16 Bio Power 4Krafs

  1. #181
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 481
    Medlem#
    3456
    Nu har jag pillat lite med motordelarna igen. Har fått till oljekylningsmunstyckena. Modifierat transmissionskåpan så den passar emot korttoppen. Matchportat 2.1 insuget så det passar emot korttoppen. Har även målat blocket, det blev vitt och fint.


    Insuget portat med roterande fil. Hålbilden är flyttad neråt oxå, så insuget kommer hamna 5mm högre upp.


    Passade även på slipa bort alla gjutkanter. När ändå slipen var framme. Det ska senare lackas i någon lämplig färg, troligtvis något som liknar aluminium.


    Olje munstyckena provmonterade, de har rätats en aning och kapats av.


    Här ser man munstyckena titta fram om man tittar noga på bilden.


    Transmissionskåpan modiferad. Var visst ingen hejjare på att svetsa i aluminium, men lyckades tillslut få till lite svets.


    Blocket tvättat innan målning.


    Blocket målat vitt och fint...kommer bli lätt att hålla rent

    Har hört att man kan lägga delar i citronsyra bad, är det ett bra sätt att få aluminumdelar rena? Någon som testat?
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  2. #182
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    7182
    Jag la en gammal låscylinder i ett bad med varmt vatten och citronsyra och det fungerade mycket bra! Tog bort precis allt som var oxiderat.

    Blocket ser riktigt fint ut nu, frågan är hur länge det kommer hålla sig så...

    mvh

  3. #183
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 481
    Medlem#
    3456
    Har badat alla aluminumdelar till motorn nu i citroncyra...de blev riktigt fina. Tvättade av dem med högtryck efterråt. Ska försöka att spreja på lite silverfärg som nästa grej...aluminium har ju en viss förmåga att bli fult fort...

    Har suttit i några kvällar och funderat över turbovalet...Har surfat och samlat in lite information. Så det mesta pekar på att jag köper en Garret GT2871R A/R 0,64. Så nu är det dax att turbospara pengar. Har nte råd med denna snurran just nu tyvärr. Men motorn är inte färdig ännu så än brinner det inte knutarna.

    Får nog ta och försöka att förstärka växellådan lite till. Den lär väl ha det stressigt ändå kan jag tänka mig. Hittade ett kokilgjutet pinjonglagerhus...de växer visst inte på träd sägs det.
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  4. #184
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 227
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av Larzzon
    Har badat alla aluminumdelar till motorn nu i citroncyra...de blev riktigt fina. Tvättade av dem med högtryck efterråt. Ska försöka att spreja på lite silverfärg som nästa grej...aluminium har ju en viss förmåga att bli fult fort...

    Har suttit i några kvällar och funderat över turbovalet...Har surfat och samlat in lite information. Så det mesta pekar på att jag köper en Garret GT2871R A/R 0,64. Så nu är det dax att turbospara pengar. Har nte råd med denna snurran just nu tyvärr. Men motorn är inte färdig ännu så än brinner det inte knutarna.

    Får nog ta och försöka att förstärka växellådan lite till. Den lär väl ha det stressigt ändå kan jag tänka mig. Hittade ett kokilgjutet pinjonglagerhus...de växer visst inte på träd sägs det.
    Lagt ner tanken på 19T?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  5. #185
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 481
    Medlem#
    3456
    Nej inte lagt ner tanken på 19t men är det ett agg som man ska använda för effekter uppåt en 400 pållar då? De är ju ganska dyra oxå...garret snurran är ju dyrare men tänkte att man fick ett bättre agg för pengarna....har jag fel?
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  6. #186
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 227
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av Larzzon
    Nej inte lagt ner tanken på 19t men är det ett agg som man ska använda för effekter uppåt en 400 pållar då? De är ju ganska dyra oxå...garret snurran är ju dyrare men tänkte att man fick ett bättre agg för pengarna....har jag fel?
    KK tar ju ut 370 hk med ett Trubbnos #6 och etanol så med #7 så borde det nästan räcka till 400hk. Eller skulle du köra med bensin?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  7. #187
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 481
    Medlem#
    3456
    Nej jag skulle köra e85 var det tänkt. Vet väl inte om jag kommer klara 400 ändå men det är ju ett upsatt mål...så man inte tappar fokus
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  8. #188
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 481
    Medlem#
    3456
    Kanske skulle uppdatera lite oxå det kom inte med på förra sidan...ja ja.

    Har börjat plocka loss motorn som sitter i bilen nu det är typiskt lättskruvat satt inte ihop många månader.

    Måste ha tag i en indikatorklocka så jag kan testa var ö.d är på motorn så jag vet hur jag ska sätta triggerskivan på veven. Kan tänka mig att det inte stämmer eftersom jag troligtvis inte satt givaren på samma ställe i b202 blocket för de ser inte riktigt likadana ut som b204 blocken.

    Har köpt mig en våg oxå så jag kan vikta kolvar och stakar. Provvägde kolvarna lite och det skiljer 3 gram på dem. Har inte kunnat väga stakarna för jag har ingen rigg för det ännu men ska tillverka det snarast.

    Har startat igång mitt måleri av motordelar nu oxå...det börjar se snyggt ut nu när färgen börjar komma på.
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  9. #189
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 481
    Medlem#
    3456
    Tog lite bilder på bilen som den stod innan jag lyfte ur motorn...den ser ut ungefär såhär nu oxå men lite front detaljer är borta...









    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  10. #190
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 227
    Medlem#
    3186
    Kommer bli en riktig räser, snygg är den oxå!
    ///Mackanized
    Tillbaka

  11. #191
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    7182
    Mycket vacker og900! Jag personligen hade dock kört med en orginal kromgrill. Gillar skarpt hur du har lackerat backspeglarna! Den typen av lackering av backspeglarna skulle helt klart kunna vara orginal, så prydligt är det! När man lackerar hela backspegeln (inklusive spegelfoten) så brukar det mest kännas kladdigt. Mycket snygg lösning som sagt.

    Har du någon tidsplanering när projektet "ska" vara klart? Jag hoppas att jag ska kunna beskåda bilen live på Saabfestivalen 2009 i alla fall?!

    Mvh

  12. #192
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 481
    Medlem#
    3456
    Just nu är tidsplanen att bilen ska vara färdig till knutan våren 2008 så saabfestivalen borde den ju vara färdig. Men den grundliga tidsplanen var att den skulle varit färdig till denna våren som va. Men projektet hann spåra ur lite för mycket...

    Ja jag funderar faktisk på att sätta dit en original grill igen...men har inte riktigt bestämt mig ännu.

    Hittde en huv med dubbla lufintag igår så nu har jag all styling jag kan behöva.
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  13. #193
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 227
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av Larzzon
    Just nu är tidsplanen att bilen ska vara färdig till knutan våren 2008 så saabfestivalen borde den ju vara färdig. Men den grundliga tidsplanen var att den skulle varit färdig till denna våren som va. Men projektet hann spåra ur lite för mycket...

    Ja jag funderar faktisk på att sätta dit en original grill igen...men har inte riktigt bestämt mig ännu.

    Hittde en huv med dubbla lufintag igår så nu har jag all styling jag kan behöva.
    Nästa Saabfestival bör vara 2009 så du har gott om tid
    ///Mackanized
    Tillbaka

  14. #194
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 481
    Medlem#
    3456
    Pillade lite med motorn idag...har monterat i kolvarna blev tvungen att göra lite större urtag i dem för oljekylnings munstyckena...så jag blev tvungen att väga om dem. Justerade in triggerskivan oxå så den står i rätt förhållade mot vevaxelgivaren. Blev till att borra 4 nya hål i triggerskivan. Det stora bakslaget idag var att oljeylningsmunsyckena tar i veven, så jag ska försöka att konsruera egna munsycken som blir lite lägre...hoppas det räcker. Känns ju jobbigt att skippa dem nu när jag lagt ner så mycket tid på blocket för att få in kyl munstyckena. Men b204 veven verkar passa fin fint i blocket med de modifieringar jag gjort...Har ingen kamera hemma denna helgen så det blir inga bilder men kan försöka ta lite när kameran kommert hem på söndag igen.
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  15. #195
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 481
    Medlem#
    3456
    Jaha då har jag rivit isär motor nummer 3 och gjort om blocket för oljekylning och triggerskiva. Man får inte plats med något direkt under veven har jag konstaterat den hårda vägen. Man lär sig alltid något nytt.

    Original kylmunstycken passade dåligt så jag tillverkade egna...fast jag behåller original skruvarna för det är väl i dem som själva avstängningen sitter vid tryckfall.

    Sprang över en kina ic oxå så 9000 icn läggs till handlingarna. Har gjort fästen till kina icn så den hänger fram i krockbalken vilket gör att den sitter perfekt i luftintaget på airflow fronten. Kan nog behövas en ic med alu sidor om laddtrycket ska skruvas upp lite och så blir nog flödet bättre.

    Ska även uppdatera bromsarna lite på Larzzon vis. Hittade viggen skivor och bmw 750 fyrkolvsok...som jag ska försöka mickla dit på bilen så nu funkar det nog inte med mina 16 tums aero fälgar. Tror jag ska försöka leta upp fälgar som heter Intergral A2. De är grymt snygga med lite grovhuggna ekrar och de verkar passa väldigt bra på og 900.

    Bak får det troligtvis vara original bromsar änsålänge men jag sneglar lite på 9-5 aero bromsar bak så man får ventilerat runt om.

    Har funderat på detta...projektet hade spårat ur redan förra året och nu skulle jag ju bara renovera motorn...det trillar in nya ideer hela tiden...måste nog börja bromsa snart om bilen ska bli färdig till knutan...

    Har varit dålig på bilder jag vet det men ska försöka fixa fram lite sådana snart...
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  16. #196
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 481
    Medlem#
    3456
    Lite bilder från kvällens arbete:


    Dubbelhuven...Lite fel färgnyans


    Inte så mycket saker kvar härinte...eko eko eko


    Nyförstärkta länkarmar fram...kanske inte gör så mycket nytta men det borde väl inte bli sämre av det...


    Svänghjulet...provade att bygga om lamellaxeln lite för lite extra stöd i ytterkant.


    Nya intercoolern

    ;;
    Målat lite grejer som ska på motorn snart.


    Kanske ska ha med en motorbild oxå...här sitter kylmunstyckena på rätt ställe men kom på att de tar i kolven så jag ska nog göra nya igen..
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  17. #197
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    7182
    Mycket godis där! Måste säga att du har ett mycket fräscht motorrum.

    Mvh

  18. #198
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 285
    Hmmm, hur tänkte du när du svetsade undre länkarmen? Plåten du har svetsat dit kommer ta i länkarmsinfästningen När jag svetsade mina mätte jag ut hur mkt jag kunde ha som max, och det var nog ungefär hälften av den mängd plåt du svetsade dit.

  19. #199
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 481
    Medlem#
    3456
    Hmmm...ver inte nära bilen när jag svetsade den...får väl ta och kolla upp det...
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  20. #200
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 481
    Medlem#
    3456
    Mätte och kollade på länkarmen och mycket riktigt jag har svetsat på för mycket plåt. Blir till att fixa till det någon dag.

    Har börjat slipningen av motorrummet. Har gått på med vinkelslipen men det är svårt att komma åt så jag ska ta och fixa någon annan slip.

    Fick ett ryck och tillverkade själva lagerhuset på primärhuset på växellådan. Kan inte svetsa alu själv fick hjälp av en kompis. Detta hoppas jag bli bra.








    Det är en O-ring som sitter i locket, hoppas det tätar så det räcker.

    Ska man ha någon slags lufntning, tänkte borra i det mitt i locket. Är det en bra idé?

    Tog dessa bilder med min nya mobil (sony ericsson k810i)...den tar väldigt fina bilder är förvånad själv.
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

Liknande ämnen

  1. V-POWER
    Av glenn i forum Allmänt
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2021-10-12, 13:31
  2. [LÖST] Skillnad bakruta og900 vs 99 Sedan
    Av mazurka i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-31, 20:28
  3. Passar SS Sedan -08 bakkjol på SS Sedan -03?
    Av tornros i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-04-22, 09:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •