Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 45

Ämne: Kamaxelteorier!

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 113

    Kamaxelteorier!

    Jag funderar på om det finns någon mer optimalt läge för kamaxlarna om man laddar på lite mer, borde ju gå att ställa insugsaxeln så att den öppnar lite tidigare och avgaskamaxlen borde ju bero på hur mycket mottryck man har?
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 781
    bore inte ett högre ladtryk sänka hastigheten på gaserna över ventilen å då om man ska göra något stäla så den öpnar senare å inte tidigare ?
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 113
    Det är möjligt, men kanske överlappet blir stort om man har högre mottryck än laddtryck?

    Många byter ju kammmar så då borde det finnas några som justerat lite fram och tillbaks?
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    624
    hoppar in lite.
    hur mycket kan kammarna vridas utan att det märks. 1-2 mm, gör det någon märkbar skillnad?
    vet att man räknar på grader men har inte lärt mig hur man gör då =(

    mvh

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 778
    Citat Ursprungligen postat av albertsson
    hoppar in lite.
    hur mycket kan kammarna vridas utan att det märks. 1-2 mm, gör det någon märkbar skillnad?
    vet att man räknar på grader men har inte lärt mig hur man gör då =(

    mvh
    Tänk bara på att om man sätter kedjan 3 kugg fel så tar ventilerna i, bara så du inte vrider för mycket, man bör alltid ha en indikatorklocka och mät hur mycket ventilen öppnar..

    Kika i våran FAQ, där står det hur man mäter..
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 113
    Det kan ju fela en halv kugg ungefär när man bytt kedja och skenor.
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 113
    Taget från faq:
    Sätt dit indikatorklockan så att mätspetsen vilar mot tryckaren på en av avgasventilerna på cyl 1. Vrid fram vevaxeln till 100º efter ÖD, lossa kamdrevet på avgaskammen och vrid kammen så att nocken trycker ned ventilen max. vänta ett par minuter så att tryckaren töms på olja, titta på indikatorklockan, när den slutar sjunka då är tryckaren tom. Vrid försiktigt på kammen och titta på indikatorklockan, Precis när nålen vänder då har man maxlyft. Dra fast kamdrevet igen. NOLLSTÄLL indikatorklockan nu. Nu kommer klockan visa noll mm vid maxlyft.
    varför måste tryckaren vara tom på olja?
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 113
    Någon måste väl vridit lite på kamaxlarna eller ha lite kunskap om duration osv.?
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  9. #9
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    3409
    Sätt insug 1kugg före..

    Har testat det på min, iof kortmotor,,men den gick ju rätt fort med STD kammar o STD topp.. (kika sign)

    edit: men shhyyych,,,säg det inte till någon..

    Mvh
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 113
    OK!

    Med före antar jag att du menar att den ska öppna tidigare, avgaskammen är bra som den är?

    Avgaskammens läge borde bero mycket på hur högt mottryck man har så jag ska mäta upp det i veckan.
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  11. #11
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av T16
    OK!

    Med före antar jag att du menar att den ska öppna tidigare, avgaskammen är bra som den är?

    Avgaskammens läge borde bero mycket på hur högt mottryck man har så jag ska mäta upp det i veckan.
    Jag klockade mina STD kammar och tyckte avgas blev helt Ok med Std makeringen,,dvs ca 1mm före..

    Insug stod nästan "minus" vis STD markeringen,, så,, ca 3/4 varv hade vart lagom, men jag hade inga justerbara drev så ja tog ett kugg,,det gav ca 1.5mm+..

    Mvh
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 113
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Citat Ursprungligen postat av T16
    OK!

    Med före antar jag att du menar att den ska öppna tidigare, avgaskammen är bra som den är?

    Avgaskammens läge borde bero mycket på hur högt mottryck man har så jag ska mäta upp det i veckan.
    Jag klockade mina STD kammar och tyckte avgas blev helt Ok med Std makeringen,,dvs ca 1mm före..

    Insug stod nästan "minus" vis STD markeringen,, så,, ca 3/4 varv hade vart lagom, men jag hade inga justerbara drev så ja tog ett kugg,,det gav ca 1.5mm+..

    Mvh
    Fasen, jag kopplar fortfarande inte!

    Antar att du menar att minus är när kammen öppnar senare och plus är när den öppnar tidigare dvs. att insugskammen är ställd så att den öppnar tidigare vilket borde vara bra vid höjt ladd?

    1mm före på avgaskammen är alltså så att den stänger något senare?

    Jag slipade upp mina spår lite i kammarna för att kunna justera då de felade ganska mycket efter byte av kedja och skenor så justermån finns.

    Laddar förresten 1.3 bar med 2.3 topp, x- rör och portad 18t om det har betydelse.

    Jag får väl köpa en kamaxelbok! får köpa den samtidigt som "how to powertune alfa 4cyl." och how to towertune alfa v6" som släpps denna månaden.

    mvh
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 699

    Re: Justera kamaxlar på b202 för mer effekt?

    Citat Ursprungligen postat av T16
    Jag funderar på om det finns någon mer optimalt läge för kamaxlarna om man laddar på lite mer, borde ju gå att ställa insugsaxeln så att den öppnar lite tidigare och avgaskamaxlen borde ju bero på hur mycket mottryck man har?
    Mät in dem efter orginalspec

    Mvh Marko

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 113
    Men det innebär väl egentligen att man sätter veven på öd markeringen och kamaxlarna på sina markeringar?

    I så fall sitter de exakt rätt.

    mvh
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 699
    Citat Ursprungligen postat av T16
    Men det innebär väl egentligen att man sätter veven på öd markeringen och kamaxlarna på sina markeringar?

    I så fall sitter de exakt rätt.

    mvh
    Med fräscha grejjor ska de ligga inom rimlig tolerans - bästa är givetvis att kontrollmäta så man undviker frågetecken.

    Med din lilla turbo (beroende på "stressandenivå") får du kanske justera tvärtemot vad tex Robban säger om du ska ge dig på att pilla mer med det.

    Mvh Marko

  16. #16
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Marko 1880
    Citat Ursprungligen postat av T16
    Men det innebär väl egentligen att man sätter veven på öd markeringen och kamaxlarna på sina markeringar?

    I så fall sitter de exakt rätt.

    mvh
    Med fräscha grejjor ska de ligga inom rimlig tolerans - bästa är givetvis att kontrollmäta så man undviker frågetecken.

    Med din lilla turbo (beroende på "stressandenivå") får du kanske justera tvärtemot vad tex Robban säger om du ska ge dig på att pilla mer med det.

    Mvh Marko
    De visst,beror ju givetvis på HW.. Men jag vill ha in mer luft..
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 113
    Hmm...

    jag blir inte klok, teoretiskt så borde man öppna insugsventilerna lite tidigare med högre laddtryck, dock så kan ju mottrycket i avgasgrenröret göra att avgaser pressas tilbaks då så därför kanske man ska ställa avgaskammen också.

    Hursomhelst borde laddtryck kontra mottryck avgöra kaminställningen vilket innebär att jag får ta tag i att mäta mottrycket nu i veckan.

    Det bör ju alltså vara tryckskillnaden som avgör, egentligen kanske man skulle kasta i vassare axlar men de ska ju oxå stå rätt, sen tycker jag inte den har riktigt den rapphet som var samma säsongen och jag misstänker att det beror på kammarna då den nu både är tätare har vassare tändning och mer rätt bränsleblandning.

    PS Har någon något bra boktips?

    mvh
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 699
    Citat Ursprungligen postat av T16
    Hmm...

    jag blir inte klok, teoretiskt så borde man öppna insugsventilerna lite tidigare med högre laddtryck, dock så kan ju mottrycket i avgasgrenröret göra att avgaser pressas tilbaks då så därför kanske man ska ställa avgaskammen också.

    Hursomhelst borde laddtryck kontra mottryck avgöra kaminställningen vilket innebär att jag får ta tag i att mäta mottrycket nu i veckan.

    Det bör ju alltså vara tryckskillnaden som avgör, egentligen kanske man skulle kasta i vassare axlar men de ska ju oxå stå rätt, sen tycker jag inte den har riktigt den rapphet som var samma säsongen och jag misstänker att det beror på kammarna då den nu både är tätare har vassare tändning och mer rätt bränsleblandning.

    PS Har någon något bra boktips?

    mvh
    Att öppna insugsventilen tidigare gör inte att kanalen i sig flödar mer luft med samma kam/laddtryck.
    Det som förmodligen händer är att du något bättre rensar cylindern på restgaser från förbränning (därav "mer luft") om inte avgasmottrycket är för högt?

    Öppnar du insugsventilen senare och avgasventilen tidigare kanske det fungerar bättre i toppregistret om du kör med högt avgasmottryck?

    Riktigt klurigt det där med kammar - kan ha fel jag med

    Mvh Marko

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 113
    Nu har jag luskat lite i kammarna!

    B202 kammarna är ju vassare och alltså bättre? troligen inte till tex. en kortmotor då de antagligen är gjorda för ett lägre mottryck, b202 toppen har ju lägre flöde och turbon är fysiskt stor så mottrycket bör ju vara lågt, om någon mätt eller har möjlighet att mäta mottycket på en b202 med orginaltopp och turbo så vore det intressant.

    Mitt antagande är att när saab gjorde kortmotorn och ville ha laddtryck vid låga varv fick minska durationen för att mottycket ökade och sedan kompensera det med en topp med bättre flöde.

    Förra året körde jag med kammarna så att båda öppnade tidigare, det borde ge fördelen att avgaskammen stänger lite tidigare(bra vid högt mottyck så avgaser inte pressas tillbaks) och insugskammen öppnar lite tidigare vilket borde vara fördel vid högre laddtryck.

    Jag har lägre mottryck än laddtryck(ca. 0.2 bars differans) upp till drygt 4000rpm sen vänder det och blir ca. 0.3 bars differans åt andra hållet.

    Logiskt sett bör man ha snälla kammar då de funkar bra på låga varv samt vid mottyck på högre varv.

    Är det någon som kollat mottrycket på en kortmotor så vore det intressant att veta, jag ska prova lite kaminställningar men funderar på om inte en kortmotor avgaskam kan vara passande för min motor.

    Är det någon som åker med vassare kammar och "små" turbos som mitsu och sexans eller sjuans avgashus? gav det någon förbättring?

    Bör man inte vara tvungen att ha en större turbo för att få glädje av kammarna?

    Kanske är kammarna anledningen till att många säger att b202 motorerna vill ha stora turbos, när man kanske bara hade behöva bytt kammar?

    Alla fakta om detta är mycket intressant om någon vet!

    mvh
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 540
    Man kan se med blotta ögat att det är bredare nockar på de gamla T16-kammarna jämfört med kort-kammarna. Det är kännt att kanalerna i korttoppar flödar runt 30% mer än de äldre. Tittar man på sugmotorerna 2.0i och 2,3i och ser att de trots det har ungefär samma effekt som de tidigare sugmotorerna, så får man lov att antaga att "kammat ned" effekten för att få den oförändrad med så stor "portning". Därför är jag övertygad om att man får högre effekt på en kortmotor genom att sätta i gamla T16-kammar. Däremot torde det missgynna både spool up och bränsleförbrukning.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •