Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 61 till 68 av 68

Ämne: ««« SAAB 900 i GRöööN FORM »»»

  1. #61
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    601
    Citat Ursprungligen postat av tuvor
    händer det nått här tro?
    Ja inte så mycket

    Funderar på vad jag ska hitta på, har ju gjort allt för väghållningen så det blir ju att trimma lite mer.

    Har ju en TD04 liggandes med cobra men jag vet inte om jag ska montera den? kanske säljer den. Är sugen på en större turbo men samtidigt vill jag ha kvar AC så jag vet inte vilken det ska bli. Sen är det de där med växl-lådorna på våra saabar den behövs ju förstärkas innan en ev effektökning och det kostar ju skjortan.

    300 på driven skulle varit lagom men jag vill inte ha en seg motor med slö spool up heller. dilemma

  2. #62
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    Citat Ursprungligen postat av Jowlot
    Citat Ursprungligen postat av tuvor
    händer det nått här tro?
    Ja inte så mycket

    Funderar på vad jag ska hitta på, har ju gjort allt för väghållningen så det blir ju att trimma lite mer.

    Har ju en TD04 liggandes med cobra men jag vet inte om jag ska montera den? kanske säljer den. Är sugen på en större turbo men samtidigt vill jag ha kvar AC så jag vet inte vilken det ska bli. Sen är det de där med växl-lådorna på våra saabar den behövs ju förstärkas innan en ev effektökning och det kostar ju skjortan.

    300 på driven skulle varit lagom men jag vill inte ha en seg motor med slö spool up heller. dilemma
    19t och E85!

  3. #63
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    173
    Prova e85 på t25 först. Riktigt lyft. Är som att chippa om bilen igen.
    Bara större spridare som behövs, ja och så steg 3 från början.
    Saab 900 -97 talladega NORDIC
    http://www.garaget.org/?car=92524

  4. #64
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113
    Citat Ursprungligen postat av JoXon
    Prova e85 på t25 först. Riktigt lyft. Är som att chippa om bilen igen.
    Bara större spridare som behövs, ja och så steg 3 från början.
    jag kör biopower program med min t25:a tills vidare....funkar väldigt bra. fast min turbo är inte fräsch (längre) så jag kör mot en säker turbo-död
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  5. #65
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    173
    hehe okej, min turbo lever än = ). Orginalkopplingen börjar dock må lite sämre. Blir större turbo för mig me till våren. Vad har du tänkt använda för koppling och göra åt lådan?
    Saab 900 -97 talladega NORDIC
    http://www.garaget.org/?car=92524

  6. #66
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113
    Citat Ursprungligen postat av JoXon
    hehe okej, min turbo lever än = ). Orginalkopplingen börjar dock må lite sämre. Blir större turbo för mig me till våren. Vad har du tänkt använda för koppling och göra åt lådan?
    min originalkoppling mår väldigt dåligt... slirar allt för mycket. ska köra sinterlamell och nån starkare tryckplatta, typ aero eller spec platta eller dylikt. lådan kör jag med tills den rasar, sen blir det byta till starkare doningar...

    nu ska jag inte ordbajsa mer i Jowlot´s projekttråd

    Citat Ursprungligen postat av Jowlot
    300 på driven skulle varit lagom men jag vill inte ha en seg motor med slö spool up heller. dilemma
    en td04 ger vad jag förstår rapp spoolup och även orkar med ganska bra upp på höga varv. antal hästar beror sen på storleken. ett vanligt td04 15T 5# (9-5 aero agget) tror jag säkert att det går att kräma ur ~340 E85 hästar ur . så det räcker ju gott om du vill stanna runt 300 och ha en lättkörd bil nära original men som flåsar på bra vid stämpling
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  7. #67
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    601
    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Citat Ursprungligen postat av JoXon
    hehe okej, min turbo lever än = ). Orginalkopplingen börjar dock må lite sämre. Blir större turbo för mig me till våren. Vad har du tänkt använda för koppling och göra åt lådan?
    min originalkoppling mår väldigt dåligt... slirar allt för mycket. ska köra sinterlamell och nån starkare tryckplatta, typ aero eller spec platta eller dylikt. lådan kör jag med tills den rasar, sen blir det byta till starkare doningar...

    nu ska jag inte ordbajsa mer i Jowlot´s projekttråd

    Citat Ursprungligen postat av Jowlot
    300 på driven skulle varit lagom men jag vill inte ha en seg motor med slö spool up heller. dilemma
    en td04 ger vad jag förstår rapp spoolup och även orkar med ganska bra upp på höga varv. antal hästar beror sen på storleken. ett vanligt td04 15T 5# (9-5 aero agget) tror jag säkert att det går att kräma ur ~340 E85 hästar ur . så det räcker ju gott om du vill stanna runt 300 och ha en lättkörd bil nära original men som flåsar på bra vid stämpling
    Gött, Jag har ju alla delar nu isf utan spridare. Det gör ju inget att man skriver lite i tråden eller ord bajsar som du sa HEHE bättre lite skrivande än en helt dö tråd som det har varit länge nu.

    Vad drar era E85 bilar vid normal körning? Jag är sugen på att E85 mappa men förbrukningen kan ju bli skyhög med massa tankningar som följd.

  8. #68
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113
    Citat Ursprungligen postat av Jowlot
    Gött, Jag har ju alla delar nu isf utan spridare. Det gör ju inget att man skriver lite i tråden eller ord bajsar som du sa HEHE bättre lite skrivande än en helt dö tråd som det har varit länge nu.

    Vad drar era E85 bilar vid normal körning? Jag är sugen på att E85 mappa men förbrukningen kan ju bli skyhög med massa tankningar som följd.
    Min drar ungefär runt 1-1,1L/mil då är det mestadels motorvägs-/landsvägskörning dock ibland fastnandes i kö eller gasen i botten upp i fart vilket drar upp snittet lite. Som jämförelse körde jag den under samma förhållanden med bensin med mitt tidigare steg1 chip på 0,8-0,85.

    Jag körde bilen för 1 år sedan till fjällen (40mil landsväg) med 2 pers och väldigt lite packning och totalt målmedvetet på att köra snålt på 0,62L/mil!!! (*stolt*)

    Ungefär samma packning fast 290hk e85 chip med riktig e85 (inte e75 i tanken) körde jag samma sträcka på 0,85L/mil före jul. Självklart med samma däck/fälgar osv osv... ända avvikelsen är att jag nu har viggenpaket (lite lite lite mer luftmotstånd? fast kanske mer aerodynamiskt bättre?)

    (Alla beräkningar är räknade på vad soppapumpen anger för mängd när jag tankar och på hur långt min Garmin GPS anger för sträcka sen senaste tankning. Ja, gps:en är alltid på och loggar fullständig distans )

    Vilket tidigare kollades av och stämde ganska bra mot SID:en, nu med e85 stämmer det inte alls tyvärr... pga mina grönisar (spridare ifrån volvo á 465cc) DTE vilket var min favorit funktion (During To Empty, kanske det står för) kalkulerar också konstigt och plippar o ploppar lite upp o ner när man gasar...
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

Liknande ämnen

  1. V Form
    Av YamaJan i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-03-13, 08:09
  2. A-stolpe form
    Av JGr i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-11-06, 05:47
  3. Någon som kör med Aero Form II Saab
    Av daree i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-10-09, 00:31
  4. Form på baslåda?
    Av bastian i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-24, 17:25
  5. Någon som har testat (Aero Form II Saab)
    Av edmund i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-22, 13:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •