Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 68

Ämne: ««« SAAB 900 i GRöööN FORM »»»

  1. #41
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    601
    viggen koppling

    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


    Planen är att byta kopplingen nästa lördag, får se om jag hinner.


    Tack turbocolle för ett grymt bra pris på kopplingen.
    Jag och turbocolle har även styrt upp en lokal och då kommer jag att riva lite mer i bilen. Colle siktar på 500+ hk så det blir nog lite intressanta bilder framöver, om jag får ta bilder på colles bil då vill säga.

    Jag är rätt nöjd med effekten på bilen nu och jag tänker använda den som bruksbil även i fortsättningen. Det som kanske skall monteras för att plocka lite mer häst är en TD04-15T om jag hittar nån billig det vill säga.
    Vet inte vad jag har nu men 251+++hk har jag nog och 290hk skulle vara perfa.


    http://www.sqr.se/ skriver:

    Steg 3
    SQR Programvara [ utbytes box ] 3" JT avgassystem med sportkat. Sportluftfilter 251 Hk / 5650 rpm
    373 Nm / 3800 rpm

    Undrar hur mycket hk man kan +'a på med race kisse och alu IC men jag är medveten om att T25 har sina begränsningar

  2. #42
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    586
    Tack tack! Man får väl ställa upp!

    Kul projekt du har! Keep up the good work!

    Saab 9-3 2.3T
    Saab 9-3 2.0T

  3. #43
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    601
    Litta meck




    Hissar upp bilen å av med spindlarna och ut med drivaxeln samt lossa subframen.




    Hänger ner subframen försiktigt lossar avgasröret och växellådsbultarna.


    å så ner med möget.


    Viggen koppling och svarvning av svänghjulet.


    På med grejorna , gud vad blankt !


    centrering av lammel och sent på med motorfästet. Upp med subframen.

    Tack för hjälpen Micke!





    Ovanligt

    Blir mer meck nästa helg.

  4. #44
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    601
    Lite bilder från i helgen


    Fick hålla motorn så jag kunde ta ner subframen, sen täta jag tråget och byta ut yttre damaskerna och bussningar till powerflex.


    Bussningarna tryckte jag ut med en tre armad avdragare som jag lånde av Colle min tvåarmade funka mindre bra den fick inget grepp. Sen såga jag ett snitt i ringen och banka ut den med en dorn. Skruvstädet var i klenaste laget och bågfilsklingan var slö men det gick ändå.


    Sen rengjorde jag hålen, fetta in powerflexbussningarna och tryckte in dem i dem. Sen var det bara att montera bärarmarna.





    Jag tog även lite bilder på när vi tog ut Colles motor i helgen + lite övrigt.

    Vi lyfte upp bilen max fram ca 80cm sen släppte vi ner motor+låda på en handtruck. Sen hissa vi upp hela bilen med lyften(högt upp) och drog ut motor+låda med trucken.
    Detta gick mycket bättre än jag väntat mig men å andra sidan så är ju og9-3 gjord för just detta .





    Sen i delar->





    PÅ VÄG MOT 550 hästar! HEHE

  5. #45

    hmmmm

    jaså jowlot va de så lätt att byta busningarna ell,hehehe utan mig hade din bil stått där ännu,,,jajaja vi höres därute sen ha de gött saab ragger
    turbo freak vill bara ha mer,,,,
    9000 2,3 turbo 16valve cse 92-a

  6. #46
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    601
    Jo det var ju hyfsat lätt att byta dem i bärarmarna men att få upp vaggan var ju inte lätt. HEHE

    tack för hjälpen Patrik

  7. #47
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    601
    Kom lite godis i brevlådan i veckan.
    Jag vill knappt sätta på för det är ju så fint att titta på hehe







    Sen har jag fixat svart skinn inredning till bilen också, riktigt billigt desutom. Tar lite bilder på det senare. Får passa på att tacka Patrik, Maimo, Colle för hjälpen också. Desto mer kockar desto bättre soppa . Det kanske inte är svårt att ta ut en inredning men när jag och Patrik och Maimo stressa ut till skroten för att hämta inredningen så låg verktygslådan i verkstan. Så det tog lite tid att ta ut skinn-inredningen. Colle hjälpte till att ta ut den gamla och sätta in den nya och då byta vi även golv mattan till färgen svart, var beige innan.

  8. #48
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    601
    Var ett tag sen jag skrev

    Har inte hänt mycket men lite moddar har gjorts.



    Nytt chassi: H&R fjädrar och Bilstein dämpare runt om.
    Nu även powerflex i bakvagnen och i ena sidan av styrväxeln ( styväxelklämma och stag i andra .

    Skinn säten + all inredning bytt från beige till svart
    9-5 Aero fälgar med spector z-100 225/45 17" däck



    Har även köpt en TD04 av en kompis men det känns inte så lönt att byta till den och mappa om allt. Så jag letar för närvarande efter ett större aggregat typ 28RS, 19t, eller nån kkk kanske. Jag känner att jag har gjort allt man kan för chassit nu förutom subframe stag och fjäderbensstag bak och det är ju viss skillnad mot orginal .

  9. #49
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Citat Ursprungligen postat av Jowlot
    SuperFaCeR >> Du har ingen bild på din installation av 9000 fästet?
    Jag kolla din garaget tråd men där såg man inte.

    Enligt nån sida skall man göra nån platt under också för extra stabilitet.
    Här finns en taskig guide på hur man gör, men det kanske var den du hade läst.

    http://www.lehigh.edu/~cak7/Upgrades/SS ... Mount.html

  10. #50
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    601
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Citat Ursprungligen postat av Jowlot
    SuperFaCeR >> Du har ingen bild på din installation av 9000 fästet?
    Jag kolla din garaget tråd men där såg man inte.

    Enligt nån sida skall man göra nån platt under också för extra stabilitet.
    Här finns en taskig guide på hur man gör, men det kanske var den du hade läst.

    http://www.lehigh.edu/~cak7/Upgrades/SS ... Mount.html
    Ja 9000 fästet hade väl inte skadat, men nu har man ju både Genuinesaabs Steg 1 och 2 motorfäste. Tänkte montera 9000 fästet innan jag skaffa steg2 GS fästet men har lagt det lite på is nu hehe Jag har ett förstärkt fjäderbenstag fram som även har tillsvetsat fäste för 9000 fästet så det ska väl monteras på så fort man orkar....

  11. #51
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 185
    Citat Ursprungligen postat av Jowlot
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Citat Ursprungligen postat av Jowlot
    SuperFaCeR >> Du har ingen bild på din installation av 9000 fästet?
    Jag kolla din garaget tråd men där såg man inte.

    Enligt nån sida skall man göra nån platt under också för extra stabilitet.
    Här finns en taskig guide på hur man gör, men det kanske var den du hade läst.

    http://www.lehigh.edu/~cak7/Upgrades/SS ... Mount.html
    Ja 9000 fästet hade väl inte skadat, men nu har man ju både Genuinesaabs Steg 1 och 2 motorfäste. Tänkte montera 9000 fästet innan jag skaffa steg2 GS fästet men har lagt det lite på is nu hehe Jag har ett förstärkt fjäderbenstag fram som även har tillsvetsat fäste för 9000 fästet så det ska väl monteras på så fort man orkar....
    Tycker att det låter alldeles för mycket med ett 9000 fäste monterat. Man får ruggigt mycket resonansljud från motorn in i cupén. Inget kul vid vardagskörning. Jag har gjort så det är snabbt att montera ifall man skall iväg på Blackrace eller liknande. Alltid bra att vara förbered

    Lycka till med projektet
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  12. #52
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    601
    Citat Ursprungligen postat av Martin 2445
    Citat Ursprungligen postat av Jowlot
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Citat Ursprungligen postat av Jowlot
    SuperFaCeR >> Du har ingen bild på din installation av 9000 fästet?
    Jag kolla din garaget tråd men där såg man inte.

    Enligt nån sida skall man göra nån platt under också för extra stabilitet.
    Här finns en taskig guide på hur man gör, men det kanske var den du hade läst.

    http://www.lehigh.edu/~cak7/Upgrades/SS ... Mount.html
    Ja 9000 fästet hade väl inte skadat, men nu har man ju både Genuinesaabs Steg 1 och 2 motorfäste. Tänkte montera 9000 fästet innan jag skaffa steg2 GS fästet men har lagt det lite på is nu hehe Jag har ett förstärkt fjäderbenstag fram som även har tillsvetsat fäste för 9000 fästet så det ska väl monteras på så fort man orkar....
    Tycker att det låter alldeles för mycket med ett 9000 fäste monterat. Man får ruggigt mycket resonansljud från motorn in i cupén. Inget kul vid vardagskörning. Jag har gjort så det är snabbt att montera ifall man skall iväg på Blackrace eller liknande. Alltid bra att vara förbered

    Lycka till med projektet

    Jo där har du nog rätt, man monterar ju fast 9000 fästet på fjäderbensstaget på GM900/9-3 så det kan nog låta/vibrera en del. Jag har inte kommit så långt än, delarna ligger bara och dammar i ett hörn . Men det vibrerar redan rätt mycket i min bil pga GS motorfästena som är mycket hårdare än orginal mjukisarna.

  13. #53
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    586
    Citat Ursprungligen postat av Jowlot
    Nytt chassi: H&R fjädrar och Bilstein dämpare runt om.

    Jag antar att den är inte lika skumpig längre?

    Kul att du fortsätter med din bil! Härligt!


    Lycka till!

    P.s Hojta till om du vill ut och "leka" någon solig dag.
    Saab 9-3 2.3T
    Saab 9-3 2.0T

  14. #54
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    601
    Citat Ursprungligen postat av TurboColle
    Citat Ursprungligen postat av Jowlot
    Nytt chassi: H&R fjädrar och Bilstein dämpare runt om.

    Jag antar att den är inte lika skumpig längre?

    Kul att du fortsätter med din bil! Härligt!


    Lycka till!

    P.s Hojta till om du vill ut och "leka" någon solig dag.
    Nää HEHE den är stabil nu! Du såg ju de gamla dämparna bak de stanna ju i intryckt läge.

    Ja vi får ta en runda nån gång så jag får se din monster bil . Vi får hålla oss i stan då så jag kan hänga med din bil, den spinner väl i alla växlar
    hehe .

  15. #55
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    601
    Så då var det dax för lite större turbo och en annat cobra. Sen har jag ett större tryckrör på ingång också från EXD det ger kanske inte mer effekt men det ger lite mer flöde och det gamla läcker dessutom lite grann hehe
    Det blir iaf mycket snyggare än orginal röret.

    Sen undrar jag vad det lilla röret på bilden är till för kan inte minnas att ett sånt finns på T25's orginal cobra (in ringat i rött i paint HEHE )...


    en klickbar bild

  16. #56
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Det lilla röret är till något så enkelt som att fästa magnetventilen på.

    Hur upplever du ditt chassi i dagsläget?
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  17. #57
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    601
    Nää den kan inte vara till MV. MV har tre slangar en till tryck klockan en till turbo inloppet och en till cobran. Alla tre slangarna från MV är av kraftigare design än denna smala. Detta är väl en T7 grej kanske.??

    Ringar in de slang nipplarna till MV i rött. Och den jag inte vet i i grönt. (detta för att leka med BBcode)

    För T7 har väl inte 4 slangar eller?

    Chassit är bra, funkar fint tycker jag iaf. Men alla andra som kör bilen tycker att det är stenhårt och stötigt hehe :P

  18. #58
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Alltså den är inte till fö att någon slang ska gå in där utan T7:an MV har en fästanordning som man skjuter på där.

    Om du kollar så är det inte något rör som går in i kobran utan bara en rörstump med botten.

    Hänger du med då? Kolla i det får du se


    Edit: Här är en bild där du ser att MV sitter fast

    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  19. #59
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    601
    afan så det är inte hål igenom. Jag som planera att plugga den.
    Ser ju ut som att det är hål igenom den.
    Jag missförstod dig helt där .

    Då är det bara att slänga på den och sen mappa skiten, funderar på E85 får se hur det blir.

  20. #60
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 199
    händer det nått här tro?

Liknande ämnen

  1. V Form
    Av YamaJan i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-03-13, 08:09
  2. A-stolpe form
    Av JGr i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-11-06, 05:47
  3. Någon som kör med Aero Form II Saab
    Av daree i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-10-09, 00:31
  4. Form på baslåda?
    Av bastian i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-24, 17:25
  5. Någon som har testat (Aero Form II Saab)
    Av edmund i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-22, 13:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •