Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 68

Ämne: ««« SAAB 900 i GRöööN FORM »»»

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    601
    Fick hem lite godis i veckan

    Styrväxelklämma och stag


    Detta ska förhoppningsvis styva upp saabens sladdriga styrning!!!

    Sen tänkte jag även slänga in ett litet steg och baslåda.
    Phoenix Gold steget och Cerwin Vega 10"an har hängt med i många år och olika bilar och nu så börjar jag bli less på saabs kassa orginal ljud och jag har tom as3. Planen är att byta alla högtalarna 6,5 or i dörrarna och 4" (tror jag i fönstert och 6-9 or bak. Val av märke vet jag inte än men det blir nog DLS, Infinity eller Rockford. Phoenix steget driver basen samt 4 högtalare och saaba steget dörrhögtalarna. Ev så skaffar jag ett monoblock som driver basen.

    Steget Phoenix Gold M44

    Basen Cerwin Vega XL 10 tror jag iaf

  2. #22
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 057
    Jag monterade en orginal viggen x-flow på min gamla kärra, det som var svårt var att få slangen från turbon att räcka fram till ic:n annas var det inte så "svårt"...

    /A
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  3. #23
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 275
    Sitter 3.5" i instrumentbrädan, inte 4". Köp ett 6.5" kitsystem av bra kvalisort, typ DLS, Infinity eller Cadence (som jag råkar ha ett 6.5" kit över haha). Och ett par bra 6x9" så ska du se att det blir fint ljud

  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    601
    Citat Ursprungligen postat av Ekan
    Jag monterade en orginal viggen x-flow på min gamla kärra, det som var svårt var att få slangen från turbon att räcka fram till ic:n annas var det inte så "svårt"...

    /A
    Jag vet inte vad du har för bil men det verkar som att du har X-flow orginal. På min bil så fick jag skarva tre slangar samt såga till rör på högersidan (se bilder ovan) för att min Anti-x-flow IC har båda luft ingångarna på vänstersidan orginal.

    Att säga att det inte är lite jobbigt är ju en stor underdrift sen måste man ju ta av fläktpaketet också och såga ut bitar i den för att slangarna på högersidan ska passa. Det är ju lite jobb iaf fast jag gjorde lite fel och så men men.




    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Sitter 3.5" i instrumentbrädan, inte 4". Köp ett 6.5" kitsystem av bra kvalisort, typ DLS, Infinity eller Cadence (som jag råkar ha ett 6.5" kit över haha). Och ett par bra 6x9" så ska du se att det blir fint ljud


    Så du tycker inte man behöver ha 3,5" arna då? mini mini högtalare hehe

  5. #25
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    601
    Lite styrväxelklämma bilder




    Monteringen var lite små trixig, men efter lite svordomar och blodiga knogar så gick det till slut hehe . När jag körde första rundan så märkte jag direkt hur stabil den blev i svängarna och vid accelerationer.. STOR Skillnad!!!!!

    Förr var bilen mycket ostabil och skakig i ratten vid höga farter typ 190km/h + man blev rent av rädd när man närma sig 200 hehe . Nu med klämman/staget så har jag för första gången kört mätaren i botten woow bilen kändes fan hyffsat stabil även fast jag kör med orginal dämpare o fjädrar.

    Nu näst ska ARB 25.5 an på sen blir det sänkning till hösten- vintern även koppling är ett måste för den pallar inte trycket.. funderar på en viggen koppling för jag har hört att sinter pajar svänghjulet.

  6. #26
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 275
    Jamen va trevligt att du fått på den!
    Tror grejerna lämnar Genuine Saab idag, så förhoppningsvis har du ARB25.5 snart, och den lär du känna ännu större skillnad på!

  7. #27
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    601
    Fick hem ARB25an (bakrekrängningshämmare ) i fredags med bussgods.

    När jag skulle ta av den gamla ARB'n så lyckades jag dra av 3 av 4 bultar så det blev att banka loss dem med en dorn modell stor.



    Old vs new



    På plats tillslut!!!Det blev lite svår att hålla den på plats och att sätta dit bultarna samtidigt, så jag fick vara finurlig och lägga den på axeln och spänna muttern på ena sidan först sen andra sidan.


    Bilen blev märkbart stabilare men jag kunde inte köra som fan för det ös regna ute. Tog dock en rondell i hög hastighet utan något större kräng

  8. #28
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 275
    Ja ARB25 var ingen lätt match att få på för mig heller när jag drog på dem på en kunds bil, lyfte förvisso inte hans bil alls, jag får plats under ändå (jag är "so-nett" ). Den är ju tung att hålla uppe när man ligger där platt som en pannkaka. Skönt att du verkar nöjd med den, kommer ha en ARB25 på min sedan när jag ska köra bana, till vardags är det ARB22 som gäller

    Ha det gott! Over and out

    //EXD

  9. #29
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Helsingborg/Sthlm
    Inlägg
    773
    Medlem#
    5985
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Ja ARB25 var ingen lätt match att få på för mig heller när jag drog på dem på en kunds bil, lyfte förvisso inte hans bil alls, jag får plats under ändå (jag är "so-nett" ). Den är ju tung att hålla uppe när man ligger där platt som en pannkaka. Skönt att du verkar nöjd med den, kommer ha en ARB25 på min sedan när jag ska köra bana, till vardags är det ARB22 som gäller

    Ha det gott! Over and out

    //EXD
    känner du någon skillnad på dem då? och varför kan man inte ha 25an till vardags?
    Segfirre Productions

  10. #30
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 275
    Citat Ursprungligen postat av mort
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Ja ARB25 var ingen lätt match att få på för mig heller när jag drog på dem på en kunds bil, lyfte förvisso inte hans bil alls, jag får plats under ändå (jag är "so-nett" ). Den är ju tung att hålla uppe när man ligger där platt som en pannkaka. Skönt att du verkar nöjd med den, kommer ha en ARB25 på min sedan när jag ska köra bana, till vardags är det ARB22 som gäller

    Ha det gott! Over and out

    //EXD
    känner du någon skillnad på dem då? och varför kan man inte ha 25an till vardags?
    Handlar lite mer om vad man vill ha för avstämning på chassiet, jag tycker ARB22 är väldigt bra för vardagsaktiv körning, vilket jag kör mest. Sedan har jag inte kört ARB25 på bana, men den dagen kommer väll också. Nick hävdar att ARB25 blir för mycket på en vardagsbil med sänkfjädrar och dämpare, men jag har inte kört ARB25 så mkt.

  11. #31
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Helsingborg/Sthlm
    Inlägg
    773
    Medlem#
    5985
    för mycket av vadå?
    Segfirre Productions

  12. #32
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    601
    Citat Ursprungligen postat av mort
    för mycket av vadå?
    För mycket Godis kanske??

  13. #33
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453
    Aningen för mycket överstyrningsrisk gissar jag..
    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  14. #34
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 275
    Citat Ursprungligen postat av Lerne
    Aningen för mycket överstyrningsrisk gissar jag..
    MVH Lerne
    Precis så har jag också uppfattat det ja, dock så var Nick inte övertydlig i sina uttryck

  15. #35
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Nyköping/Uppsala
    Inlägg
    761
    Hej,

    Fint projekt, blir nog bra det där

    OT - EXD, om du inte tycker att ARB22 är tillräcklig så kanske det funkar med ARB25 även fast bilen är sänkt. Dock så ökar ju krängningshämmningen med ^4 per mm, som jag har förstått det.

    Funkar nog fint på bana

    Mvh
    Chrisse

  16. #36
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 275
    Citat Ursprungligen postat av Chrisse
    Hej,

    Fint projekt, blir nog bra det där

    OT - EXD, om du inte tycker att ARB22 är tillräcklig så kanske det funkar med ARB25 även fast bilen är sänkt. Dock så ökar ju krängningshämmningen med ^4 per mm, som jag har förstått det.

    Funkar nog fint på bana

    Mvh
    Chrisse
    Nu ska vi inte diskutera ARB i Jowlots tråd egentligen, vi kan hålla oss till gruppköpstråden

    Tänkte avsluta ARB diskussionen med att säga jag kommer pröva med flera olika dim. Jag kommer ta fram 22mm->25mm (om jag har tid) för att se vilken som känns bäst för just mig, jag känner mig lite smått petig när det gäller chassiet

  17. #37
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    601
    Så då har jag fått kamkedje satsen och motorfästena utbytta. Den levde jävel och jag var orolig för att skiten skulle haverera. Och de var bara en tidsfråga fick jag höra av Tommy sen.

    Gammalt ut!


    Nytt in!


    Så lätt var det för mig för jag lät Tommy 99 här på forumet göra jobbet åt mig för en hacka. Nice work!

    Bilen vibrerar inte mer fast vi har kapat balansaxelkedjan och kör med Taliaferro polyturan motorfäste (se länken här under för bild) . Inget överdrivna vibbar iaf
    http://photo.platonoff.com/Auto/2005081 ... vs_old.jpg


    Vidare så köpte jag ett motorfäste till 9000 för 50 spänn!! som jag tänker montera nu när jag har tid.


    EDIT::: för många hehehe

  18. #38
    Citat Ursprungligen postat av Jowlot
    Så då har jag fått kamkedje satsen och motorfästena utbytta. Den levde jävel och jag var orolig för att skiten skulle haverera. Och de var bara en tidsfråga fick jag höra av Tommy sen.

    Gammalt ut!


    Nytt in!


    Så lätt var det för mig för jag lät Tommy 99 här på forumet göra jobbet åt mig för en hacka. Nice work!



    Bilen vibrerar inte mer fast vi har kapat balansaxelkedjan och kör med Taliaferro . Inget överdrivna vibbar iaf
    http://photo.platonoff.com/Auto/2005081 ... vs_old.jpg


    Vidare så köpte jag ett motorfäste till 9000 för 50 spänn!! som jag tänker montera nu när jag har tid.


    EDIT::: för många hehehe
    9000 motorfäste har jag satt i , blir kanon om man har lite mer pulver i motorn.

  19. #39
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    601
    SuperFaCeR >> Du har ingen bild på din installation av 9000 fästet?
    Jag kolla din garaget tråd men där såg man inte.

    Enligt nån sida skall man göra nån platt under också för extra stabilitet.

  20. #40
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    601
    Planerna nu framöver är att byta yttre drivaxeldamaskerna och alla bussningarna i framvagnen till powerflex. Sen på tur efter det så ska kopplingen monteras , antagligen blir det en SPEC steg 2 därför att jag använder bilen till vardags och prioriterar körbarhet


    Är på G med lokal också, men nu meckar jag på gatan så jag får vänta tills det blir finare väder.






    Här är lite grejer som jag ska montera nu nån gång när det inte regnar(till sommaren hehe ).
    Powerflex, alurör til IC, lite DLS prylar och damasker.



    I samband med kopplingsbytet så ska även lådan kollas igenom och jag ska byta växellådsolja för jag misstänker att den aldrig är bytt. När man kör så känns det som att lådan är i prima skick men det skadar ju inte att se efter när den ändå är av.

Liknande ämnen

  1. V Form
    Av YamaJan i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-03-13, 08:09
  2. A-stolpe form
    Av JGr i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-11-06, 05:47
  3. Någon som kör med Aero Form II Saab
    Av daree i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-10-09, 00:31
  4. Form på baslåda?
    Av bastian i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-24, 17:25
  5. Någon som har testat (Aero Form II Saab)
    Av edmund i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-22, 13:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •