Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Brända slutsteg

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    12

    Brända slutsteg

    Var ute och körde för någon dag sedan, lyssnade på hög musik (inte max). Då plötsligt säkringen brann i steget (DLS Genisis Q200), jaha tänkte jag och bytte... Den brann direkt... Bytte till en starkare, den brann direkt... Tänkte att det kanske blev jord i chassit, så jag tog bort det och satte i en 25a säkring (som det ska vara), då brann en transistor istället

    Hade inte tid och löda dit en ny transistor så jag lånade svärfars steg (något CLS... biltema typ...), det gick bra och lät över förväntan... Så i med lite hårdrock och maxvolym. Allt gick jättebra och så. Med sedan efter ett tag brann även det steget då det inte hade några inbyggda säkringar (dumma jag hade inte säkrat +kabeln...)

    Så vad kan det vara som gör det här? Eller var det bara otur med båda stegen? (DLSn är ju 13år gamal men med grymt ljud och biltema är ju just biltema... )

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    571
    Låter mysko, kan det vara så att elen som matas "svajar i styrka"? Laddar generatorn som den ska?

    Kanske är helt ute och cyklar, det var ett tag sen sist jag monterade steg.


    Btw, +kabeln måste vara avsäkrad så nära batteriet som möjligt (har för mig det är ca max 5 decimeter ifrån) för att bilens försäkring ska gälla vid brand

  3. #3
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 275
    15 cm från batteriet har jag hört. Men denna säkring är för att kabeln inte ska brinna av vid kortslutning så den tordes inte ha någon inverkan i detta fall. Ut och mät om det är jord till chassiet. Kontrollera sedan jordpunkten dit steget är kopplat, skrapa rent och se till att du har god anslutning. Mät upp spänningen från batteriet och spänningen vid slutsteget.

    Ring DLS och hör vad du ska göra med steget: 031-840060

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 460
    har innanmätet från ett q200 liggandes ngnstans. kan kolla upp det när jag kommer hem om ca 10 dagar..

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    det är ingen högtalare som brunnit då så det är kortis?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    12
    Har varit borta på semester så jag har inte kunnat kolla på det här... Men vilospänningen i batteriet ligger på 14.6V och när bilen är på visar den på 16.5V... Mätt både vid kablarna till steget samt batteriet. Kan troligen vara orsaken till problemet.

    Men vad kan orsaka denna överspänning? Har absolut ingen aning... Men Alpinestereon med orginaleffekt låter bättre än tidigare iaf

  7. #7
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 078
    det var inte dåligt det! kolla upp generator/batteri genast innan nåt annat går sönder för dig som inte tål 16.5 volt

  8. #8
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 275
    oh 16.5 Volt, mumma för mina slutsteg i alla fall

Liknande ämnen

  1. Brända lameller
    Av JariT i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-24, 01:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •