Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: rundad skruv i tråget, behöver hjälp inför morgondagen!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    370

    rundad skruv i tråget, behöver hjälp inför morgondagen!

    tjena!

    jag skulle byta olja på min kära 900 -97 idag..
    glad i hågen med alla reservdelar på plats började jag lyfta bilen... när jag kommit under och ska dra loss skruven i tråget insåg jag att den va helt rund!!!!

    svor lite och försökte slå på en 1/2" hylsa!! den satte sig ganska bra men inte lossna skruven... kryper upp från bilen igen och ställer mig själv frågan, VEM F*N i H#LV*ET¤ ger sig på ett oljebyte och sedan bara ger upp och skiter i att byta oljan efter dom rundat muttern!!!!

    jaja torkade bort pärlorna i pannan och tog fram rörtången! det får jag inte riktigt tag med och den bara "smular" sönder skallen.... då plockade jag ihop för kvällen och åkte och köpte mig ett par griskukar

    min fråga är nu:
    vad tror ni om att anvnda griskuken? det finns ganska mycket av skallen kvar så jag kommer få tag i mycket gods! men toror ni det kommer funka? detta är första gången jag använder en...

    sedan en sak till? ska man borra stort hål och använda största möjliga "kuk" eller ska jag borra ett lite mindre och använda en bindre som jag kan dra in längre i skruven utan att sabba allt?

    tacksam för svar och tips!

    ps sista servicen är gjord vid 15900 och bilen har idag gått 16300! har dom på verkstaden skitit i att byta oljan kan man ju undra? för dom kan ju knappast vara så korkade att dom skruvar dit en rundad skruv!

    Mvh / Joel
    9-3 2,0t -00 självklart T5...
    Remember the tight ones

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 375
    Svetsa på en mutter?

    Mvh Kristian
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    370
    har ju ingen svets! det är ju det som är problemet...

    hur mycket våld vågar man ta till med? jag menar tråget är ju av aluminium.. tänkte testa med en huggmejsel innan jag ger mig på det med grispicken... känns som grispicken får bli sista utvägen då det kan sabba så mycket om det inte går...
    känns ju som det borde släppa om jag skruvar i griskuken och tar i med den och rörtång samtidigt..

    inga andra tips?
    9-3 2,0t -00 självklart T5...
    Remember the tight ones

  4. #4
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 275
    Dra på en ännu mindre hylsa 12mm?

    Jag vet att ErikR åker omkring med en 1/2" monterad på sin plugg, den sitter hårt. Han får enkelt att byta olja nästa gång.

    Allstar lyckades knäcka sitt tråg och fick en spricka. Så man får ju applicera våldet från rätt håll och i rätt mängd.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    370
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Dra på en ännu mindre hylsa 12mm?

    Jag vet att ErikR åker omkring med en 1/2" monterad på sin plugg, den sitter hårt. Han får enkelt att byta olja nästa gång.

    Allstar lyckades knäcka sitt tråg och fick en spricka. Så man får ju applicera våldet från rätt håll och i rätt mängd.
    ja rätt håll och i rätt mängd va ordet!!!
    jag nästan blundade idag när jag knackade på 1/2 hylsan!
    men gnager jag lite till får jag snart på en 10:a på skallen haha...
    jag ska beväpna mig med huggmejsel och griskuk imorgon...

    ska jag göra ett spår i skallen och försöka med en mejsel... eller ska jag göra ett jack i sidan och försöka slå runt skruvan? vad är mest effektivt?

    /joel
    9-3 2,0t -00 självklart T5...
    Remember the tight ones

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453
    Mest effektivt är att borra ur skallen, är inte så jobbigt som det kanske låter. Är det som funkat för mig, efter alla andra försök misslyckats...

    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    370
    är inte risken ganska överhängande att jag sabbar gängorna då, eller det spelar ju kanske ingen större roll om jag skulle sabba någon mm av dom?
    för du menar att jag ska borra bort skallen och sedan använda griskuk eller något annat för att få ut själva skruven.. den kan ju inte sitta alls efter skallen är borta.

    ska nämligen iväg och köra bra mycket nu på sista veckan på semestern så jag vill verkligen få bytt oljan då jag inte vet när den böev bytt sist..

    tack för svaren!!

    Mvh / Joel
    9-3 2,0t -00 självklart T5...
    Remember the tight ones

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    370
    Citat Ursprungligen postat av thor3n900
    för du menar att jag ska borra bort skallen och sedan använda griskuk eller något annat för att få ut själva skruven.. den kan ju inte sitta alls efter skallen är borta.
    Mvh / Joel
    haha ser att jag verkligen är inne på griskuken nu bara för att jagh köpte dom idag
    9-3 2,0t -00 självklart T5...
    Remember the tight ones

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    336
    Borra ett nytt urtappnings hål och gäna upp till passande bottenplugg

    Får den sen ur den andra kan du tömma olja nästan dubbelt så fort som alla andra.

    Jag hade nog försökt med grispitt som en av dom sista utvägarna. Risken att grispitten går av är nog ganska överhängade efter som skruven lär sitta ganska hårt om den är rundragen.

    Huggmejsel eller dorn och försök slå runt den tills den lossnar.
    CosmoBlå 9-3 Aero -01

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 658
    svets... svets och svets... hade samma problem jag förra veckan... svetsade på ett 2 m långt järnstag (det låg närmast) och knak sa det så var den pluggen borta...

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    370
    Citat Ursprungligen postat av ERnsT
    svets... svets och svets... hade samma problem jag förra veckan... svetsade på ett 2 m långt järnstag (det låg närmast) och knak sa det så var den pluggen borta...
    nu tycker jag inte vi ska strö salt i såren

    känns som det kommer bli ett par svordommar imorgon!

    wish me luck!
    9-3 2,0t -00 självklart T5...
    Remember the tight ones

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Järfälla/Degerfors
    Inlägg
    227
    Citat Ursprungligen postat av thor3n900
    Citat Ursprungligen postat av ERnsT
    svets... svets och svets... hade samma problem jag förra veckan... svetsade på ett 2 m långt järnstag (det låg närmast) och knak sa det så var den pluggen borta...
    nu tycker jag inte vi ska strö salt i såren

    känns som det kommer bli ett par svordommar imorgon!

    wish me luck!
    Använd INTE grispitten om det inte är en av jäkligt bra kvalitet. Jag provade med en billig pitt för att få ut en avdragen M8 ur änden på lamellaxeln på min og900 och den sitter där den sitter nu och det går ju inte borra ur den. Tog inte ens i hårt när den gick av. En annan dum sak med pittarna är att de vidgar skruven så att den kan sätta sig ännu hårdare.

    Så där står jag nu utan koppling och inte en aning om hur jag ska få ut lamellaxeln för att packa om cylindern. Gör inte som jag.
    Saab 9-3 -01 SE 2.0TS

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    370
    Citat Ursprungligen postat av tyrann
    Citat Ursprungligen postat av thor3n900
    Citat Ursprungligen postat av ERnsT
    svets... svets och svets... hade samma problem jag förra veckan... svetsade på ett 2 m långt järnstag (det låg närmast) och knak sa det så var den pluggen borta...
    nu tycker jag inte vi ska strö salt i såren

    känns som det kommer bli ett par svordommar imorgon!

    wish me luck!
    Använd INTE grispitten om det inte är en av jäkligt bra kvalitet. Jag provade med en billig pitt för att få ut en avdragen M8 ur änden på lamellaxeln på min og900 och den sitter där den sitter nu och det går ju inte borra ur den. Tog inte ens i hårt när den gick av. En annan dum sak med pittarna är att de vidgar skruven så att den kan sätta sig ännu hårdare.

    Så där står jag nu utan koppling och inte en aning om hur jag ska få ut lamellaxeln för att packa om cylindern. Gör inte som jag.
    nej jag börjar själv tveka lite på grispitten! men som sagt det blir huggmejsel och släpper inte skiten då får jag helt enkelt borra av skallen...

    vad det du som hade bilen stående längs vägen och får ligga och meka på backen? måste känns hopplöst!!!! lycka till!!!
    9-3 2,0t -00 självklart T5...
    Remember the tight ones

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Järfälla/Degerfors
    Inlägg
    227
    Citat Ursprungligen postat av thor3n900
    vad det du som hade bilen stående längs vägen och får ligga och meka på backen? måste känns hopplöst!!!! lycka till!!!
    Yes that's me. Fast på og900 är motorns längsmonterad så kopplingen kommer man åt uppifrån som tur är, så man slipper krypa runt på marken. Fast det känns ganska hopplöst ändå :-)

    En tröst i eländet är att jag nu äntligen har en ordentlig anledning att köpa mig en 9-3a istället.

    Tack för dina uppmuntrande ord, men jag ska nog göra mig av med den. Någon sorglig stackare har dessutom kastat in ett par stenar genom en ruta på bilen och repat en annan ruta ganska rejält, så det känns som det börjar kosta mer än det smakar på den gamla trotjänaren.
    Saab 9-3 -01 SE 2.0TS

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    370
    fy fan va surt! som att du inte har nog med problem!!!
    tycker allt att du får trösta dig med en 9-3 som plåster på såren
    9-3 2,0t -00 självklart T5...
    Remember the tight ones

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Lödöse
    Inlägg
    352
    Jag bytte olja på min för några veckor sedan, går under och ser precis som du att jag har en helt rund oljeplugg. Hmm, förbannad som aldrig innan eftersom jag trodde det skulle bli en snabb och enkel operation. Men, men. Skam den som ger sig, jag har ju svets så jag funderade ett tag på att svetsa på ett stag o slita, men gillar inte att svetsa direkt under motorn bland div, kemiska ämnen. Plus alla liter bensin som runnit ner på garagegolvet under åren.

    provade istället med en stor rörtång. Funkade inte, pluggen blev bara om möjligt ännu rundare, började fundera på borrmaskinen. Tänkte borra ett hål rakt igenom pluggen, tappa ur oljan genom det och sen gänga i en bult och försöka slita lite.

    Men nog om det, lösningen var helt enkelt en svetstång, klämtång. Men jag kallar den svetstång. Fick dit den så den satt stenhårt efter lite om och men. Pressade som bara fan och pang sa det så kom den.

    Så en svetstång rekommenderas. Funkade svinbra för mig. Om man inte räknar med att jag slog 3 knogar blodiga när pluggen väl släppte.

    // Tommy
    Saablös just nu! Men kunskapen sitter i.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    370
    där sa du något!!!
    precis det man behöver så man först kan lägga all kraft på att få tag på den och sedan när den sitter är det ju "bara" att slita sig blå i ansiktet!

    TACK för tipset! svetstång läggs till på inköpslistan

    lämnar en raport imorgon oavsett!!

    9-3 2,0t -00 självklart T5...
    Remember the tight ones

  18. #18

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453
    Citat Ursprungligen postat av thor3n900
    är inte risken ganska överhängande att jag sabbar gängorna då, eller det spelar ju kanske ingen större roll om jag skulle sabba någon mm av dom?
    för du menar att jag ska borra bort skallen och sedan använda griskuk eller något annat för att få ut själva skruven.. den kan ju inte sitta alls efter skallen är borta.

    ska nämligen iväg och köra bra mycket nu på sista veckan på semestern så jag vill verkligen få bytt oljan då jag inte vet när den böev bytt sist..

    tack för svaren!!

    Mvh / Joel
    Ok, jag märker att jag är sjuk och krasslig... Min hjärna har fått det till att det var en av bultarna som håller tråget, inte att det var oljepluggen, hur man nu kunde missa det....

    Jaja, då är det inte det smartaste att borra, utan det är som redan sagts påsvetsning av mutter som är mest effektivt. Men prova svetstången först

    Hur du än gör, så se till att värma när du ska ta bort den, för det är lätt att trånget spricker vid gängorna när man ska ha loss trågbultar som sitter som berget.

    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Lödöse
    Inlägg
    352

    Re: rundad skruv i tråget, behöver hjälp inför morgondagen!

    jag skulle byta olja på min kära 900 -97 idag..
    glad i hågen med alla reservdelar på plats började jag lyfta bilen... när jag kommit under och ska dra loss skruven i tråget insåg jag att den va helt rund!!!!

    Uppfatatde detta som att det var oljepluggen han menade!

    // Tommy
    Saablös just nu! Men kunskapen sitter i.

Liknande ämnen

  1. Behöver lite råd inför köp av 900S
    Av MrDanger i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-08-11, 11:49
  2. [LÖST] Torktid på flänstätning OG9-5
    Av kvistarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-16, 04:09
  3. HJÄLP!! Hittade detta i tråget vid kedjebyte
    Av GST Spyder i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-13, 00:55
  4. Behöver råd inför köp av Saab 9-3
    Av Goateye i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-02-08, 18:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •