Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: 8 års motorgaranti- ett fall från verkligheten

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    8 års motorgaranti- ett fall från verkligheten

    Jag har sedan 2003 varit ägare till en 9-3 Aero från 2000 som gått 16500 mil. Nyligen kollade jag spännaren till kamkedjan och upptäcker till min stora förvånig att den är ute 16,5 mm (får max vara 15 mm). Jag har aldrig ens tänkt tanken att min bil skulle ha kunnat vara utsatt för sådant slitage då den aldrig gått korta körsträckor och att jag vet att den skötts bra hela tiden.

    Mina erfarenheter och fakta från kontakten med den lokala SAAB-verkstaden är:
    - att jag sällan mött en sådan misstänksamhet från en person som den jag pratade med. Både på rösten och i argumentationen. Tex har en SAAB-verkstad skrivit i serviceboken att service gjordes 040203 och man kan enkelt (om man vill) dra slutsatsen av övriga datum och mil att med det menas den 4/2 2003. Först när jag plockat fram fakturaunderlaget från tidigare ägare trodde han på mig!
    - att dom olje- och filterbyten jag gjort själv mellan varje ordinarie SAAB-service inte räknas alls
    - att en ev. årsservic skall göras senast inom 1 år och 3 månader oavsett vad som hänt med bilen under mellanperioden (min bil har stått i garage sedan november 2005 och körs troligen inte igen förrän till våren 2007. Just nu behöver jag skruva ihop min till stora delar isärplockade bil och göra årsservice senast om 1,5 vecka. Inte heller tex en längre utlandstjänstgöring är ett godtagbart skäl)
    - att innan den lokala SAAB-verkstad kan ta ställning till om dom skall lämna uppgifter om min bil till ”centrala SAAB” för beslut måste jag lämna in den för kontroll av kedjespännare och vad dom nu gör mer. Kostnaden för detta får jag betala själv om ”centrala SAAB” säger nej till att åtgärda min bil.

    Just nu lutar det åt att jag struntar i SAAB och deras 8-åriga motorgaranti och byter kam- och balansaxeldrivningen själv och dessutom gör servicen själv i fortsättningen.

    Om jag tycker att man skall köpa en ny SAAB?
    Jag har i alla fall svårt att finna argument för det när det finns så många andra bra bilar som görs av företag som tjänar någorlunda vettigt med pengar. Jag tror att det är en av flera viktig parameter att ta hänsyn till när man lägger ”en halv förmögenhet” på en ny bil!

    Jag blev för övrigt nyligen inblandad i en diskussion om att byta ut en SAAB leasingbil på jobbet! Det blir sannolikt en VOLVO nästa gång! Hur ofta jag deltar i liknade diskussioner? Troligen liksom hittills ganska ofta!

    För tydlighetens skull vill jag påpeka att den person som jag pratade med på den lokala SAAB-verkstaden förmodligen hanterade frågan på ett formellt sett alldeles riktigt sätt. Dessutom vet jag att det inte är han utan ”centrala SAAB” som tar beslut om min bil kan falla under den 8-åriga motorgarantin eller inte.

    Per L

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Per L:

    Tyvärr gäller detta nog de flesta bilmärken när det gäller garanti åtgerder osv. Alla är bra griniga. Spelar ingen roll om du så tar en Volvo när det gäller sådant. Tex har farsgubben min tröttnat på hur krångliga de är att göra åtgärder på hans V50 T5 leasingbil att han har börjat dra det på företagskortet istället för att behöva ringa runt halva världen innan det görs något åt det.

    Jag vet inte, same shit diffrent name är väl ungefär hur det ligger till.

    Sen att det är fel av alla bilföretag inklusive Saab håller jag med om. Egentligen kan jag se det så här.

    Kamkedjan borde åtgärdas på alla bilarna och inte bara de med servicebok eftersom det är bevisat att det börjar krångla även med service enligt bok. Men det är ju ett sätt att hålla ner nivån.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kristinehamn.
    Inlägg
    1 196
    Medlem#
    6124
    När jag bytte in min 93 SE -00 med 10800 mil på mätaren all service sköt korrekt utom mellan leverans servicen och första service. Kammkjedjan mätes till 19mm alltså helt slut. Skulle kosta 12500:- för mig att åtgärda innan inbyte, SAAB skulle ej ta något pga att det var en miss av första ägaren till bilen.

    Mvh Håkan

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 119
    Fråga på en annan verkstad, kan vara så att de hart så mycket att göra så det är därför de är motsträviga.

    Tror inte att det är saab som krånglar.

    mvh
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 030
    ÅK till en annan verkstad och prova!!
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Intressant inlägg Per L, däremot skulle jag på något sätt vilja sy ihop det med tråden "Diskutera SAAB:s Goodwill och garantier här!" fast jag vet inte riktigt hur just nu.

    Lycka till och stå på dig!

    Edit: Per L>>Det vore intressant att få reda på vilken SAAB-verkstad du varit i kontakt med.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    Nejdå, jag tänker inte tjata på SAAB mer!

    Jag är övertygad om att i långa loppet så påverkas ett bilföretag av hur dom hanterar sina kunder! Posistivt och förtroendefullt eller negativt och misstänksamt! SAAB har situationen helt i sin egen hand.

    I mitt fall får SAAB minuspoäng för att dom hävdar att årsservicen måste göras trots att min bil är isärplockad och inte rimligtvis borde tvingas plockas ihop och oljeservas för att motorgarantin skall fortsätta att gälla.

    Minuspoäng blir det också för att inte mina egna oljebyten mellan SAAB:s 2000-milaservicar gills! Framförallt för att SAAB väljer att misstänkliggöra min förmåga att göra "godkända" oljebyten. Dom vet ju ändå att jag gjort alla servicar på min BMW under 55.000 mil och att den trots sina 70.000 mil fortfarande går bra (och inte alls behöver någon ny kamaxelkedja än)!

    Och ett minuspoäng kändes det också som när jag lade ut en dryg "tusing" på ny vevhusventilation och kedjesats. Fast jag måste ju erkänna att det var ett attraktivt pris på grejorna!

    Per L

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Per L>> Åter igen: Vilken SAAB-verkstad är det du varit i kontakt med?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 119
    Hör direkt med saab, de kanske inte har en aning om ditt problem.
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

Liknande ämnen

  1. Byta termostat på og 900? I så fall, hur?
    Av _teSSan_ i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-12, 16:43
  2. Svar: 136
    Senaste inlägg: 2009-08-30, 02:38
  3. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-12-18, 10:34
  4. Ännu ett fall av Oljeläckage..
    Av Manne_74 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-07-26, 11:28
  5. Stämmer utformning av impellen med verkligheten?
    Av Presho i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-06-22, 09:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •