Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Dålig bensin?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    169

    Dålig bensin?

    Jag tankade bilen i söndags. Sen ryckte den och gick halvbra. Tror det var bensinen som var kass. Vad tror ni?
    Rudan
    2.0 Ltt---såld
    Numera 95 aero -03

  2. #2
    Steg 2 tacts avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 669
    vad kör du för bil? kanske är DI:n som håller på att gå sönder

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758

    Re: Dålig bensin?

    Citat Ursprungligen postat av Rudan
    Jag tankade bilen i söndags. Sen ryckte den och gick halvbra. Tror det var bensinen som var kass. Vad tror ni?
    Låg omsättning på macken, eller dåligt skötta tankar? I så fall kan det vara så.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Hejsan

    Kan det inte vara så att du fått in lite luft i systemet om du tankade när d nästan var slut

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 192
    Vad för mack? Har haft trubbel förr om åren hos OK. Undviker dom iaf när det gäller soppan.
    Glödtändning och ryckig gång har varit varje gång jag tvingats till dom pga dåligt utbud på orten man befunnit sig på. T.o.m. frugans SS i vintras. INTE kul alls. Blev inga skador iaf, men försök tjyvstanna en automat snabbt o enkelt.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 998
    Jag märker en del skillnad i prestanda på saaben min om jag jämför jet 98 oktan med v-power.. faktiskt!!

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    Vad för mack? Har haft trubbel förr om åren hos OK. Undviker dom iaf när det gäller soppan.
    Problemen har normalt inte med märket att göra, utan mera låg omsättning och enskilda mackar med tankproblem eller oengagerad personal. Soppan som kommer i tankbilen är det sällan några problem med, det är normalt samma tankbil till flera märkens mackar.... Så du har normalt inget för att undvika OK rent generellt (åtminstone av den anledningen).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    169
    Det är shellmacken på mobilia malmö detta gäller
    Rudan
    2.0 Ltt---såld
    Numera 95 aero -03

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 192
    Då har det nog blitt nåt me bilen. Den macken är väl rätt välbesökt eller?

    Vad gäller OK så kan man ju undra lite. Tidigare hade de större etanolinblandning än övriga fabrikat. Kanske OK runt sthlm e dåliga på att sköta tankarna? Men då skulle ju inte landsortsmackarna ge ut samma resultat. Dvs ryckig gång och glödtändning efter ett litet tag. Tar man ur stiften ser de fördjävliga ut. Oavsett var i landet man tankar. Senast i höstas utanför Ludvika. 20 liter för å ta sig hem bara. De va inte lika lätt å byta stift på en SS som en 9-5 eller 9000. O de stiften hade suttit i 150 mil bara. Hällde i en del Redline och sedan i med full tank Vpower. Kolla stiften efter nåra dar o de va perfa.

    Kommer fortfarande att hålla mig borta från Kooperativets mackar.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  10. #10
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 024
    Medlem#
    3471
    Kan ju dela med mig av min erfarenhet av dålig bensin.

    Tankade för ca en månad sedan på en Jet station nära Sunbyberg som jag brukar tanka vid när jag är i Sthlm. När jag kom dit så var pumpen till 98 oktan avstängd, så jag blev tvungen o hälla i 95 oktan.

    Tyckte det var lite konstigt att 98 var avstängd men men..

    Körde hem till V-ås igen o tänkte inte så mkt på det hela. Men dagarna efteråt så började bilen gå ryckigt, bilen svartrök när man startade den mm. Blev lite smått orolig så jag åkte till en verkstad o frågade lite. Den blårök inte men det kom ett svart sotmoln ibland när man startade.
    Byte för säkerhetskull alla vakumslangar mm som fans under huven samt till den nya modellen backventil till VV:n.

    Trodde att Turbon eller toppackningen var på g, men bilen varken drar eller läcker några som helst vätskor så som olja el vatten. (ja ovanligt för en saab)

    Åkte ned till Blekinge över midsommar med samma soppa i tanken, bilen gick lite halvorolig o ryckigt men jag kom dit. Väl nere i Blekinge tankade jag upp bilen på nytt med Jet 98 o bilen började gå bättre.

    För ett par veckor sedan fick jag ett brev hem från Jet, där dom skrev att du som brukar tanka vid denna station måste vi tyvärr meddela att stationen kommer stängas vid månadskiftet, pga husbyggnationer mm.

    Kontentan av detta var säkerligen det att jag fick i bensin från nästan tomma tankar (plus allt anant som brukar samlas i "sumpen" typ) iomed att stationen skulle stängas. Bilen går som den skall idag utan problem.

    Nu hänger jag inte ut Jet att dom har dålig bensin el likn, men jag fick en förklaring till varför bilen gick bättre med ny bensin i tanken plus bekräftelsen med brevet från Jet.

    mv
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541
    Själv tankar jag oftast på OK i Stockholm och jag märker ingen som helst skillnad när jag tankar på andra ställen. Glödtändning eller ryckig gång har jag inte varit med om någon gång, med vare sig min gamla 9000, min gamla 9-5:a eller min nuvarande 9-3ss, så jag ställer mig lite skeptisk till att man bör undvika OK rakt av. Sen gör ju var och en som de vill såklart.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Dålig gång på låg last och dålig tomgång OG9-3
    Av Magnus84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-10-16, 22:09
  2. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2010-12-14, 13:42
  3. Dålig bensin = Check engine?
    Av PaleRider i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-03-05, 14:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •