Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Vibrationer vid acceleration trots två verkstadsbesök

  1. #1

    Vibrationer vid acceleration trots två verkstadsbesök

    Bilen vibrerar vid acceleration vid hastigeter över ca 110 km/h. Det känns både i sätet/golvet och i ratten. Har vart på verkstad två gånger:

    1.
    Första gången hos en av de större Saabåterförsäljarna i Sthlm. Betalade 1800:- för att få alla 4 hjul balanserade och att få veta att det inte finns något annat fel på bilen (bussningar och leder) förutom att bromsskivorna runt om var ojämna. Och att problemet skulle försvinna om jag böt dem.

    Jag böt alla skivor och belägg runt om utan att det blev något bättre.


    2.
    Lämnade på nytt in bilen, den här gången hos en mindre verkstad rekommenderad i trådar här på forumet. Fick kanonservice och bra bemötande. Dom misstänkte direkt att det var inre drivknuten/medbringaren på höger sida som var dålig. Men när dom kollade närmare så sa dom att den inte har läckt ut nått fett och att det omöjligen kunde vara den som var problemet.

    Däremot upptäckte dom att båda framdäcken var väldigt dåliga (kordsläpp/separationer) så jag köpte nya Michelindäck.

    Efter detta minskade vibrationerna, men försvann inte helt och den verkstaden kan inte hitta något mer fel. Meket utryckte


    Så nu säger jag: Hjälp!

    Någon som har nån ide vad som kan vara fel?
    Eller som kan tipsa om någon verkstad som har duktiga Saabmek?
    9-5 SC 2.3t biopower Vector -07
    9-3 SC 1.8t Vector -06
    9-3 SC, 1.9 TiDS Vector -08 SÅLD

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 294
    En drivknut kan vara sliten utan att det läckt ut fett. Jävla latmaskar som inte orkar kontrollera detta ordentligt

    En sak att kolla är om fälgarna centrerar riktigt på navet och om det finns några skador eller skevheter på fälgarna.

    Själv har jag råkat ut för att det var växellådan som orsakade vibrationerna...
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Torekov (NV Skåne)
    Inlägg
    403
    Ville bara säga att jag tyckte det var bra gjort av verkstan att säga att dom inte hittade mer fel i alla fall.

    Har en polare som fick lägga 24 000 på sin bil för ett liknande fel som endå inte blev av hjälpt.
    Med anndra ord så gissade verkstan bara sig fram och bytade delar som var helt okej.
    SAAB 900SE -95a

    Det är inte jag som stavar fel. Det är ni som läser fel.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800
    Kan hända att det är lagringen in mot diffen som är dålig och därmed glappar drivaxeln lite för mycket och ger vibrationer. Men det borde de ju ha upptäckt.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  5. #5
    Utgående axeln på vänster sida glappar lite in i diffen. Båda verkstäderna sa att det var så lite att det inte ska ge några problem. Dom hade sett bilar som hade betydligt större glapp och som inte hade några symptom.

    Jag funderar på att köpa en komplett drivaxel på skroten till höger sida. Skulle få en för 1000:- och då inkluderar den allt från diffen till navet med mellanaxel medbringar/knut. Då kan jag i alla fall avskriva den delen om felet fortfarande är kvar.
    9-5 SC 2.3t biopower Vector -07
    9-3 SC 1.8t Vector -06
    9-3 SC, 1.9 TiDS Vector -08 SÅLD

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 294
    Citat Ursprungligen postat av Robbanisthlm
    Utgående axeln på vänster sida glappar lite in i diffen. Båda verkstäderna sa att det var så lite att det inte ska ge några problem. Dom hade sett bilar som hade betydligt större glapp och som inte hade några symptom.
    Det var den axeln fast på högra sidan som glappade på min låda.
    Kan du bedöma om det är axelns yttre eller inre laging som glappar ?
    Det yttre lagret är ett vanligt kullager som kan bytas enkelt.
    Inre lagringen är ett glidlager i diffhuset. Är det slitet/dåligt måste diffen bytas vilket innebär helrenovering av lådan.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Jag vet inte, på den ena verkstaden kallade dom den dåliga delen för "styrhylsa" och på den andra "bussning".

    När jag själv upptäckte glappet trodde jag allt var på väg att rasa, har aldrig varit med om något liknande tidigare. Men dom som har kännt på den verkar ta det med ro och menar att det inte är nått att bry sig om. Men likt förbannat är det något som strular.

    Vet inte riktigt vart jag ska börja leta, men lutar åt att köpa ny knut/axel på skroten. Det är relativt billigt trots allt. Så kan jag avskriva den delen.

    Kräver det specialverktyg att ge sig på att byta delarna i diffen om det skulle visa sig vara där felet sitter?

    Har rivit och fått ihop en växellåda till en 240 en gång men kan tänka mig att detta är något mer komplicerat?
    9-5 SC 2.3t biopower Vector -07
    9-3 SC 1.8t Vector -06
    9-3 SC, 1.9 TiDS Vector -08 SÅLD

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 294
    För att byta diff krävs både kunskap och specialverktyg
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  9. #9
    Följetongen fortsätter. Tog bort bromsskivorna igår och gjorde rent nogrannare mellan nav och skiva. Mitt dåliga samvete sa mig att jag hade fuskat lite där, och det hade jag. Nu är det spegelblank yta mellan skiva och nav. Nästan alla vibrationer vid bromsning försvann.

    Kvar är dock:
    Kraftig obalans i hastigheter mellan ca 85-95 km/h. Ratten skakar rejält. Skakningarna uppträder endast när jag har frikopplat eller håller konstant fart. D v s varken accar eller motorbromsar. Så fort jag ger lite gas försvinner det.
    Nån ide på vad det beror på?

    Har även vibrationer vid måttligt gaspådrag i hastigheter över ca 110 km/h. Ger jag full gas vibrerar det nästan inte alls. Mest vibration blir det om jag ligger med farthållare och kommer till en lätt uppförsbacke. Gasar jag mer mattas vibrationerna ut något.
    Nån ide vad det kan bero på?


    Två verkstäder säger oberoende av varandra att drivknutarna innre och yttre är felfria. Alla bussningar och leder är oxå felfria.
    Börjar bli smått desperat här...

    Nu ska jag lämna in framhjulen på balansering idag igen och ska be dem vara väldigt noga när dom gör det.
    Funderar även på att köpa en komplett höger drivaxel med medbringare och på skroten för 1000 spänn och testa och byta den samt lagringen av mellanaxeln. Men jag famlar bara i blindo och chansar.

    Har läst nästan varenda tråd som går att hitta här på forumet som handlar om det här och det verkar vara få som har fått ordning på bilen eller i alla fall skrivit ut här vad lösningen var.

    Tacksam för hjälp och ev rekomendation av person/verkstad som har kompetensen att hitta felet.

    /Robban
    9-5 SC 2.3t biopower Vector -07
    9-3 SC 1.8t Vector -06
    9-3 SC, 1.9 TiDS Vector -08 SÅLD

  10. #10
    Nu har jag balanserat om framhjulen, som jag har sprillans Michelindäck på. Dom var inte riktigt balanserade visade sig och efter ombalanseringen har nästan alla vibrationer runt 90 km/h försvunnit. Det är något lite kvar men det kan jag leva med tills vidare. Däremot har jag kvar vibrationer vid acceleration i hastigheter över 110 km/h.

    Kan det vara lönt att byta hela drivaxeln från diff till nav inklusive innre medbringare/knut mot en från skroten för att se om det gör nån skillnad?

    Verkstaden sa att eftersom det inte läckt ut nått fett ur knuten så kan det inte vara nått fel på den...
    9-5 SC 2.3t biopower Vector -07
    9-3 SC 1.8t Vector -06
    9-3 SC, 1.9 TiDS Vector -08 SÅLD

  11. #11

    Re: Vibrationer vid acceleration trots två verkstadsbesök

    Mitt första inlägg får bli en väckning av en gammal tråd...

    Jag har i princip samma symptom på min nyligen inköpta 9-3 SC 2006, med 225/40/18 . Köpte av en f.d. kollega... Han sa att framhjulen behövde balanseras bara. När jag sa att det inte alls blev bättre blev han mycket förvånad, och erbjöd sig att byta sina nya 18" aero-hjul till sin 9-5:a rakt av, för han trodde absolut att det var hjulen det var fel på. Vi får väl se... Inga vibrationer alls under 100. Möjligen en liten liten tendens till rörelse i ratten vid låga hastigheter. Osäker där dock. Känns allra värst i 120. Minskar när jag bromsar hårt. Nybalanserade hjul. Jag kollade extra noga under balanseringen om däcken var ovala eller hade andra deformationer, och om fälgarna var skeva eller något, men inget synligt alls. Sen i långa kurvor när hjulen snurrar nästan lika fort, blir vibrationerna mer och mindre om vartannat. Så kan det bli om det är nåt skit mellan så hjulen vobblar, grovt uttryckt. Har en tid hos en mek på tisdag. Får se vad han säger efter att ha mätt upp allt, och provkört. Vänster ok ligger mot hårdare än det högra också. Efter en tur på några km går det inte att ha handen på det.
    NG9-3 SC 05 +PPC BSR steg 1

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Vibrationer vid acceleration trots två verkstadsbesök

    för o svara på den gamla tråden när den ändå började sprattla igen... Robban> det är inte så att du har sänkt bilen o inte höjt motorn som kan ge bekymmer på vissa 900?
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  13. #13

    Re: Vibrationer vid acceleration trots två verkstadsbesök

    Jag har en 9-3a -00 som jag också får vibrationer i ratt och säte vid hastigheter över 100 när man gasar både lite och mycket. Märkte att det blev så efter att jag fått en punktering på vänster framdäckoch lagat de men isf borde jag väl ha vibrationerna hela tiden och inte bara när jag gasar?
    Saab 9-3 T7 -2000
    SMO

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Vibrationer vid acceleration trots två verkstadsbesök

    obalans i sidled (skevning) kan ju te sig hur som helst,, kolla så ALLT är rakt o fint inte bara att hjulen är balanserade
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  15. #15

    Re: Vibrationer vid acceleration trots två verkstadsbesök

    Märkte idag när jag körde att frikopplar jag när jag får vibrationerna så försvinner de helt och hållet. måste ju va nå med drivningen. svårta tt veta exakt vad man ska kolla på...
    Saab 9-3 T7 -2000
    SMO

  16. #16

    Re: Vibrationer vid acceleration trots två verkstadsbesök

    Sådär. Ett verkstadsbesök klart. Han mätte, kände och klämde överallt, och gjorde rent mellan nav/skivor/fälgar. Ingen skillnad. Känns inga glapp alls på några drivaxlar. Bromsarna låg inte emot något. Han tog inget betalt heller då han inte hittade något.
    Han trodde till 90% att det berodde på däcken.
    (Jag provade nyss att koppla ur, men ingen skillnad)
    Nu börjar ratten svänga fram och tillbaks redan i 80, så jag undrar egentligen hur fort han provkörde bilen... Lite frestande kanske när den är chippad. Om det nu är nån förskjutning eller släpp eller nåt inne i gummit blir det ju inte bättre av att gasa på utav bara helvete.

    Polarn ska komma förbi med sin nya bil efter jobbet, och så ska vi byta hjul med varandra. Han har som sagt 17" aerofälgar på med nya däck, och blir det bra behåller vi det så, så skaffar han nya till sin senare. Jävligt schysst, men inte mer än rätt tycker jag.
    Kvittot på däcken har han inte kvar heller. Bra där!
    Får hoppas det löser sig såhär lätt nu...

    [edit]
    Sådär ja. Nu har jag 4st 17" aero-fälgar, med 235/45/17-däck. Inte minsta tillstymmelse till vibrationer från 0 till 130. Orkade inte åka ut på motorvägen så det blev inte snabbare än så...
    Underbart. Nu kan jag börja koncentrera mig på stereon.
    NG9-3 SC 05 +PPC BSR steg 1

  17. #17

    Re: Vibrationer vid acceleration trots två verkstadsbesök

    Tänkte meddela att jag och förra ägaren bytt tillbaks hjulen. Det är inga fel på dem. Inga vibrationer. Ingen däckverkstad har kunnat ge något svar. En sa att fälgarna var äggformade... Så hemma fick han för sig att kolla de tunna centreringsringarna. Det är ganska lätt att de halkar snett. Först tog han bort dem helt. Det gick knappt att köra bilen fortare än 70. Ratten for som en skottspole fram och tillbaks. Han plockade bort centrumlocken på fälgarna, och efter lite pill med en liten mejsel och snurrande på hjulen utan bultar i för att få ringarna i exakt rätt läge drog han åt bultarna. Nu var alla vibrationer borta. Absolut ingenting! Vi bytte nu ikväll och jag kollade centreringsringarna noga, så nu har jag mina 18-tummare igen, felfria.
    Tydligen kan man inte lita på att det hela ska centreras med bultarna...
    NG9-3 SC 05 +PPC BSR steg 1

Liknande ämnen

  1. Vibrationer vid acceleration
    Av benilsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-12-07, 21:26
  2. AC-problem OG9-3 trots verkstadsbesök
    Av thecap i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-06-03, 17:27
  3. Kraftiga vibrationer vid acceleration på 1:an och 2:an
    Av Gustav i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-26, 22:44
  4. Vibrationer vid acceleration...
    Av Sundance Kid i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-03-01, 00:36
  5. Vibrationer vid acceleration
    Av Raffo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-02-22, 00:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •