Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Konstigt temporärt(?) oljeläckage (ng900) [nu med bilder]

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Graz, Österrike
    Inlägg
    34

    Konstigt temporärt(?) oljeläckage (ng900) [nu med bilder]

    Jag var med om något, i mina ögon, mycket märkligt idag. Körde ca 5 mil motorväg i sansad fart, sedan inne i Stockholm där jag skulle fickparkera. Hittade en parkering, stannade och backade in. När jag går ur bilen ser jag en sträng med olja (alltså inte små droppar, utan det låg olja i en sammanhängande linje) på marken och inser bittert att det är från min bil. Det verkar ha börjat rinna precis i inbromsningen för att sedan fortsätta rinna vid inbackningen. Det låg en liten pöl olja under bilen och droppade ganska rejält. Kollade under, och det såg ut att rinna ner någonstans bakom katalysatorn. Ovanifrån såg jag ingenting. Kollade oljenivån i motorn, och den låg på max. Det konstiga är att efter detta så har det inte kommit nått mer. Hela proceduren från läckage-start till att det slutade tog kanske 5 minuter. Jag körde samma väg tillbaka, ca 5 mil, stannade flera gånger föra att kontrollera olja/läckage, men det kom inte en droppe. Upprepade samma inbromsning/parkering, men inte då heller. Bilen går och känns precis som vanligt, inga varningslampor etc.

    Någon som har en blekaste aning vad det kan vara frågan om? Det man undrar är ju om det är någon annan olja som har runnit ut helt (för i motorn finns det kvar) eftersom att läckaget upphört direkt. Alla tips mottages, ska ut på långkörning nästa vecka, men nu vete fan...

    Bilen är en NG900 turbo -96 med 21500 mil på mätaren.

    Ovanifrån:


    Under underifrån:


    Under framifrån:

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    så gjorde min bil nästan med, de va växellådan som var tom då.
    eller snarare tom när jag köpte bilen på firman, när jag lämnade den på service bytte de olja och de rann väl ut på ett par veckor, droppade bakom katalysatorn och spreds lite under hela motorn.

    ganska vanligt fel på växellådorna på ng900, packboxarna på utgående axlarna va de på min låda.

    tyvär finns det inget sätt att läsa av oljemängden mer än att fylla tills de rinner över på ng900.

    jag sattsar iaf på växellådsolja om du nu inte märkt att de saknas någon annan stans, lådan går inte att tömma helt genom packningar men ungefär till hälften.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Hejsan

    Skulle gissa på packboxarna mellan motor och växellåda , läckte lite på min bil , men bytta detta när jag byte till en viggen koppling Lyft upp bilen på någon GDS hall och kolla om du ser läckan och ta en bild och återkom så finns det säkert någon på forumet som kan säga vilka åtgärder som krävs

    Mvh Andreas

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Graz, Österrike
    Inlägg
    34
    Nu finns även bilder, kunde inte dra iväg å hissa upp bilen eftersom att den förtillfället inte startar alls Låter bara som nån skjuter kulspruta... Men det ser ju ut att komma nånstans ifrån vänstersidan av bilen (alltså höger i bilden)...

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    de där är med största säkerhet växellådan, ser väldigt likt ut de jag hade.
    packningarna kostade 300 spänn nått
    arbetet kostade 6300kr....

    men bror ju på hur mycket man kan göra själv, stod mitt i vintern utan fungerande bil till jobbet så de vart ju bara in på första bästa verkstad och fixa skiten, eller fungerade gjorde det ju men man vågar ju inte riskera nått med att köra med minimalt med växellådsolja.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 SS oljeläckage? (se bilder)
    Av tayfunhardy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-12-26, 19:25
  2. Oljeläckage från turbo [bilder]
    Av Nocz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-08-16, 19:52
  3. Oljeläckage under turbon Saab 9-5 (bilder)
    Av maaaakn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-10-21, 15:06
  4. Oljeläckage HJÄLP!!!! Saab ng900 95a - NU FINNS BILDER
    Av evald_87 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-01-06, 00:21
  5. Oljeläckage, 9000, *Bilder*
    Av SAAB_POWER i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-11-27, 17:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •