Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Problem med E85

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    163

    Problem med E85

    Fick "check engine" idag när jag tankade E85 i min og93 ltt.
    Jag tankade 40 liter 98 oktan (67%) och 20 liter E85 (33%), kvar i tanken fanns väl ~5liter (60 km kvar enligt DTE).
    Körde ca 2 km sen började lampan lysa. Körde ca 8 km till (hem) och ställde bilen.... Varför blev det såhär?
    Har läst runt lite både här och på andra sidor. De flesta verkar vara överrens om att upp till 30% E85 är OK (här),
    medan andra sidor säger att man kan köra 100% E85 vid temperatur över 15 grader.
    Vågade inte tanka mer än de "rekommenderade" 30%, men det blev tydligen fel ändå....
    Frågan är hur skadligt det är att köra ett par mil för att sedan tanka upp med mer bensin
    eller om man skall ställa sig å slanga ur.... Vad tror ni?

    Skall inte bilen dra lite mer med E85?
    De 10 km jag körde gav en medelförbrukning på 0.75, vilket faktiskt är mindre än vid bara 98 oktan
    på samma sträcka... Har hela mitt el-system blivit berusat av all alkohol jag har i tanken nu?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578

    Re: Problem med E85

    Citat Ursprungligen postat av Mozzy
    Fick "check engine" idag när jag tankade E85 i min og93 ltt.
    Jag tankade 40 liter 98 oktan (67%) och 20 liter E85 (33%), kvar i tanken fanns väl ~5liter (60 km kvar enligt DTE).
    Körde ca 2 km sen började lampan lysa. Körde ca 8 km till (hem) och ställde bilen.... Varför blev det såhär?
    Har läst runt lite både här och på andra sidor. De flesta verkar vara överrens om att upp till 30% E85 är OK (här),
    medan andra sidor säger att man kan köra 100% E85 vid temperatur över 15 grader.
    Vågade inte tanka mer än de "rekommenderade" 30%, men det blev tydligen fel ändå....
    Frågan är hur skadligt det är att köra ett par mil för att sedan tanka upp med mer bensin
    eller om man skall ställa sig å slanga ur.... Vad tror ni?

    Skall inte bilen dra lite mer med E85?
    De 10 km jag körde gav en medelförbrukning på 0.75, vilket faktiskt är mindre än vid bara 98 oktan
    på samma sträcka... Har hela mitt el-system blivit berusat av all alkohol jag har i tanken nu?
    Att köra med 100% etanol i en bensinare är inte att rekommendera. Etanol behöver mer mer luft än bensin så det kan nog gå snett ganska enkelt. (Tror det är så, kan va åt andra hållet med )

    Kör du slut på ett par liter o häll i 98oktan, den dör inte av 30% etanol, har jag tankat i min, odkc utan CE lampa..

    Jobbar på mack, och många blandar upp till 50/50, men då oftast äldre bilar, runt 90-sträcket. Verkar ju funka efter som de fortsätter
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    jag har kört en del med etanol, men håller mig på runt 20-30% och får inga varningar.

    dock så tankade jag 60% etanol en gång då jag stod och tänkte på lite annat medans jag tankade, de vart inte bra alls, på tomgång tändes CE lampan någon gång så fick köra slut på lite och åka och tanka mer bensin.
    sen så ryckte bilen nått grymt som paj Di eller dåliga stift när man låg på så hög % får även vissa tendenser till detta vid lägre % med att bilen vill hosta lite när man kör fullgas, dock så kändes det och enligt mätaren fick jag lite mer ladd, men vet inte om de har med etanolen att göra då jag har en hel del problem med mitt laddtryck.

    men tycker inte du borde ha problem med den blandningen, men testa lite mindre etanol nästa gång och se om de blir bättre.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    163
    CE-lampan tänds då man vrider på nyckeln nu (som alltid) men slocknar inte....
    Inga ryckningar alls... Inte ens tendenser!
    Känns lite som motorn fått lite mer kräm men det kan ju vara en placebo-effekt....
    CE kanske tänds för nått annat.... kanske skall åka å kolla på SAAB.... Kanske inte har nått
    med min E85 tankning att göra alls....
    Kan man få upp nån info på SID ang detta? Vad det är för fel etc... Några magiska
    knapptryckningar man kan göra i så fall?

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578
    Citat Ursprungligen postat av Mozzy
    CE-lampan tänds då man vrider på nyckeln nu (som alltid) men slocknar inte....
    Inga ryckningar alls... Inte ens tendenser!
    Känns lite som motorn fått lite mer kräm men det kan ju vara en placebo-effekt....
    CE kanske tänds för nått annat.... kanske skall åka å kolla på SAAB.... Kanske inte har nått
    med min E85 tankning att göra alls....
    Kan man få upp nån info på SID ang detta? Vad det är för fel etc... Några magiska
    knapptryckningar man kan göra i så fall?
    Att det går bättre är "naturligt", etanol rensar bort massa skit i spridare och dyl. , och att den blir piggare är också en positiv bieffekt. Att CElampan tänds behöver ju inte alls ha någonting med etanolen att göra, men då det uppstod direkt efter tankning gör ju att man misstänker det först! Åk du till SAAB och få ett defenitivt svar! Lycka till!
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  6. #6
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346
    Tips!
    Kör slut på tanken och fyll upp med BF95 innan du åker till Saab...
    All makt åt Thengil!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    186
    Det kan ju vara så att bilen märker att det är något annorlunda men den vet ju inte vad så då tänds varningslampan för att du ska kolla det.

    Varningssystemet är ju säkert inte så intelligent utan den varnar när vissa värden avviker från det som skulle vara normalt om man kört med bensin. Eftersom du kör på E85 så blir några värden kanske fel utan att det för den delen är skadligt.

    Men det här är ju VILDA spekulationer och eftersom du har en så pass ny bil ska du nog kolla upp det. Utan E85 i tanken som någon annan sa..

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Några "varningslampor" tänds INTE bara för att nå't är annorlunda o för att du skall åka till verkstad.

    Till sist, hur i h-lvete tror i att det skall gå att få ett RELEVANT svar från en verkstad om man mörkar det faktum att man kört med hög etanolhalt ? NÄ, lägg korten på bordet o du har i alla fall en chans att få ett vettigt svar....
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  9. #9
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Till sist, hur i h-lvete tror i att det skall gå att få ett RELEVANT svar från en verkstad om man mörkar det faktum att man kört med hög etanolhalt ? NÄ, lägg korten på bordet o du har i alla fall en chans att få ett vettigt svar....
    Tanken var snarare att köra bilen på BF95 för att se om problemet kvarstår...
    All makt åt Thengil!

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    163
    Körde ett par mil till å tankade och fick i runt 9 liter 98 oktan.
    Åkte till saab å dom kollade med tech2.
    Svar: "Adaptionsfel blablabla.."
    Han frågade mig om jag verkligen bara hade tankat 30%, för isf bör inte CE-lampan tända sig.
    Hade kvar kvittot i bilen och visade, men han tyckte det var konstigt!

    Frågade en (verkar det som) kunnig person vad det är som gäller med min bil och E85.
    Fick svaret att 10-15% var inga problem, men sen bör man hejda sig... Så skall nog inte testa igen....

    Så frågan är... Vem skall man lita på? Jag tror mest på SAAB-verkstaden, alltså MAX 15%.
    Men med så liten mängd lär man inte känna nån skillnad!
    Alltså lägger jag det bakom mig, och sparar ihop till en BioPower ;-)
    Tills dess får nog naturen lida lite med att jag kör med bensin!

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 103
    Hej!

    Lampan tändes då styrsystemet upptäckte att den behöver korrigera med längre öppningstider för att uppnå mållambdan, Den korrigeringsfaktorn var högre än förprogrammerade värdet och den signalerade fel.

    Du har precis upptäckt att:

    1. Man inte ska tanka E85 okonverterat
    2. Att ditt styrsystem inte pallar 30% E85.

    Mvh.

    (Kör 100% E85, konverterat).
    Signatur...

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    katrineholm
    Inlägg
    7
    jag kom upp i ca 65% etanol innan min check Engine lampa började lysa
    jo den drar desutom mindre ... okonverterat men blandade lite fel så tändes lampan på höga varv.

    nu konverterar jag med btr funkar men inte riktigt kör nu med 20% 95 får inte upp trycket över 4.25 bar men ska byta bensinfilter och så .. ev en annan pump.

    varit på bilprovningen och så och mina avgasvärden låg innanför ramen så jag skulle ha klarat mig

    /mikael

  13. #13
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Man ska inte köra E85 ALLS i en motor byggd för bensin!
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    959
    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    Man ska inte köra E85 ALLS i en motor byggd för bensin!
    varför inte ??

  15. #15
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Citat Ursprungligen postat av HP
    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    Man ska inte köra E85 ALLS i en motor byggd för bensin!
    varför inte ??
    Spriten är frätande mot materialet i motorn. Tex lager etc. Viss del av bränslet tas ju faktiskt upp i oljan, allra helst om man fetar på ordentligt.

    Men visst, motorn håller säkert många tusen mil, dock färre än den gjort på ren bensin som den är gjord för.
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  16. #16
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    Citat Ursprungligen postat av HP
    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    Man ska inte köra E85 ALLS i en motor byggd för bensin!
    varför inte ??
    Spriten är frätande mot materialet i motorn. Tex lager etc. Viss del av bränslet tas ju faktiskt upp i oljan, allra helst om man fetar på ordentligt.

    Men visst, motorn håller säkert många tusen mil, dock färre än den gjort på ren bensin som den är gjord för.
    Precis som att trimma altså, motorn håller säkert flera tusen mil men den ökade belastningen gör att den dock håller färre än den är gjord för.

    Fast till viss del håller jag med dej, ska man ge sej på o tanka E85 bör man vara medveten om riskerna. Precis som vid trimmning.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  17. #17
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Vid hur många % trim tänds CE-lampan?

    Men visst, en helt okej liknelse. Man bör veta hur det påverkar motorn.
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  18. #18
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Hehe, min CE lyser konstant, felkoden är noll blink, dvs avsaknad av originalstyrsystem.

    Trimingsgraden är ungefär steg 0,2 nånstans för tillfället.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik1765
    Hehe, min CE lyser konstant, felkoden är noll blink, dvs avsaknad av originalstyrsystem.

    Trimingsgraden är ungefär steg 0,2 nånstans för tillfället.
    jag har oxå den felkoden men bara med varvräknare inkopplad :-)

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Lås och startproblem NG9-3
    Av Dell-Net i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 22:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •