Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Saaben vibrerar.......

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    362

    Saaben vibrerar.......

    Tjenna!

    Har en Saab 9000 2,3t 95:a som nu helt plötsligt har börjat vibrera som bara attan när man kommer över 120km, igår kunde man köra i 200km och de märktes inte ens, vad har hänt Jag känner inga glapp i leder lr liknande, verkar heller inte som att några vikter har trillat bort från fälgarna, så vad kan ha hänt? Jag tror att de blev efter att jag gjorde en ganska krafftig aceleration på ettan och tvåans växel......

    All hjälp är välkommen!!

    //Mvh
    Saab 9000 Monte Carlo
    STCS Medlems nr: 6647
    http://www.garaget.org/samuelsson_123

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    83
    däcktryck

    eller krökta drivaxlar ..pga.av ditt häftiga gaspådrag/effekt i bilen
    Kör:
    SAAB 9-3 AERO 2001:a

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Hofors
    Inlägg
    9
    Du har inte kört in i någonting då, så att fälgarna har blivit "krökta"?

  4. #4
    följdes någon av dessa accelerationer av likaledes häftiga inbromsningar, isåfall kan skivorna ha slagit sig.....
    9-5 AERO Kombi -01 32000 mil, a grand old lady...

  5. #5
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 259
    Sticker in en liten fråga här jag med, när jag och Travis var nere i Tyskland och hämtade hans bil upptäckte vi att det vibrerar i ratten vid acceleration, men runt 110-120 kmh så upphör det snabbt och försvinner helt. Vad kan detta bero på?


    Du kan f.ö. pröva att byta framdäcken mot bakdäcken och se om det vibrerar fortfarande.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    328
    Tips är att kolla så alla hjulbultar sitter fast.
    9-3 Aero ´00 med Steg 3
    Volvo S40N T5 AWD

  7. #7

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 173
    Samma sak i den andra tråden, fast två HELT olika framvagnskonstruktioner. Låter bultdragning. Fel åtdragning o hög hastighet kan vibrera loss det mesta. Och skivorna kan ha slagit sig, om det ex.vis var väldigt dammigt på vägen. I sådan hastighet blir det då för lite luftspalt mellan belägg och skiva. Partiklar e farliga saker. På många sätt.
    Har du haft för lågt lufttryck så kan det ha blitt separation i däcken. Skakar jättemycket och e farligt å köra med.
    Egen erfarenhet: 195/65-15, 2,3-2,7 bar. 205/50-16 2,5-3,0 bar. 225/45-17 minst 2,7-3,3 bar beroende på vad man f.n. använder bilen till. Har haft minimalt däckslitage på dessa ringtryck de senaste 15 åren.
    Fick ett överhettat högerdäck en gång, på den tiden jag lydde bokens siffror gällande normal körning utan passagerare. Inte kul alls.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    362
    Har nu kollat och hjulbultar sitter som dom ska, ringtrycker tror jag är som de ska, är nämligen lite osäker på vad för tryck de ska vara i mina däck, har 225/45 17" hur många kilo bör de vara? Däcken är nya så dom kan de inte vara nått fel på. men Skivorna kanske de kan vara, annars var vägen fin jag körde på, ren asfalt och jag gjorde ingen hård inbromsning efter heller.....så veta sjuttan vad som hände:/

    //Mvh
    Saab 9000 Monte Carlo
    STCS Medlems nr: 6647
    http://www.garaget.org/samuelsson_123

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 173
    EHM!
    225;or på en 9000.
    Har du justerat alla vinklar så chassit klarar dessa? Vet att max 215/45 eller 215/40 går bra. Bredare däck är chassit inte avsett för. Gå ner i bredd. Synd att du redan monterat dom.
    Har du dessutom en ET som e anpassad så att däcken får plats utan att ta i nånstans, så blir det just sådana vibrationer som du beskriver. Alltså en ET som blir negativ för bilens chassi o styroffset m.m.
    Men det ser ju snyggt ut me breda däck som möjligt, fast opraktiskt då man vill kunna köra med bilen till vardags oxå.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    258
    Vafan.. Det där har jag aldrig hört förut. Jag har 225 med 5 mm spacerplattor.. Däcket ligger ganska tajt mot skärmkanten fram. Bak hamnar hjulet något längre in från kanten.

    Den går ganska så spårigt. Har vibrationer vid gaspådrag i låga hastigheter.

    Om jag skulle gå ner till 215 skulle jag nästan få tyskstuk på hjulen. Nu minns jag inte riktigt men jag tror jag har 8,5 tum fälgar. Skulle få på 235-däck om jag ville det.
    Saab 9000 -92 2,3T Steg 3

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 173
    Då har du ju gjort något åt problemet iaf. Och fått spårkänslighet på köpet istället. Går ju som bekant inte att vinkla om framvagnen hur som helst. Åsåå e de lite trångt därinne i hjulhusen.

    Anser att jag aldrig skulle tumma på väghållningen till förmån(eller nackdel) för ett utseende. Dessutom ökar risken för vattenplaning markant om bilen blir spårkänslig.

    Varför fanns det inga "original 17" till 9000? Jo, chassit e inte avsett för dessa. Att laborera med sånt e att ta risker som kan stå sig dyra.

    Anser jag. Tog en s.k. beräknad risk en gång. Det var inte värt de 8 månader som jag fick köra runt i rullstol.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    43
    har samma problem ja.. börjar vibrera i över 120. fick höra att de e tack vare att växellådan e slut.. (de började vibrera ungefär samtidigt som lådan började säga godnatt) så nu ska lådan in på service då de skrapar o har sig när ja växlar sen får man väl se om de fortfarande e problem med skakningar och liknande..

    har heller absolut inga problem med att ha 225 or på bilen .. och de skakar vare sig ja har org. däck på eller 225 orna ..

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    362
    Men alltså, om de nu hade vart ett sånt stort problem att ha 225:or så skulle de ju inte funkat från början....lr? lixom jag har hafft däcken o fälgarna på nu i några månader, ja menar däcken har ju inte precis blivit bredare så de beror ju knappast på bredden att jag har fått vibrationer. Men upptäckte nu iaf att bilen drar åt häger när jag bromsar, kan de ha nått med vibbarna att göra??

    //Mvh
    Saab 9000 Monte Carlo
    STCS Medlems nr: 6647
    http://www.garaget.org/samuelsson_123

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 173
    De facto är att för breda däck oxå belastar chassit mer. Otrevliga symptom kan då uppstå på bara ett par månader. Leder, bussningar o drivknutar slits snabbare. Även framhjulslagren kan bli överhettade med onormal förslitning till följd. Har bilen hunnit rulla en bit innan man "uppgraderar" till så breda däck som får plats, kommer problemen efter ett tag.

    Och en 9000 ÄR inte byggd för dessa dimensioner. Klart det går om det får plats, men.........

    För utställningsändamål e de väl okej.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    362
    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    De facto är att för breda däck oxå belastar chassit mer. Otrevliga symptom kan då uppstå på bara ett par månader. Leder, bussningar o drivknutar slits snabbare. Även framhjulslagren kan bli överhettade med onormal förslitning till följd. Har bilen hunnit rulla en bit innan man "uppgraderar" till så breda däck som får plats, kommer problemen efter ett tag.

    Och en 9000 ÄR inte byggd för dessa dimensioner. Klart det går om det får plats, men.........

    För utställningsändamål e de väl okej.

    Okey...men jag har ju inte råd att byta däck nu. Men vad bör jag ha för ringtryck då? lite osäker på de.....

    //Mvh
    Saab 9000 Monte Carlo
    STCS Medlems nr: 6647
    http://www.garaget.org/samuelsson_123

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    625
    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    Samma sak i den andra tråden, fast två HELT olika framvagnskonstruktioner. Låter bultdragning. Fel åtdragning o hög hastighet kan vibrera loss det mesta. Och skivorna kan ha slagit sig, om det ex.vis var väldigt dammigt på vägen. I sådan hastighet blir det då för lite luftspalt mellan belägg och skiva. Partiklar e farliga saker. På många sätt.
    Har du haft för lågt lufttryck så kan det ha blitt separation i däcken. Skakar jättemycket och e farligt å köra med.
    Egen erfarenhet: 195/65-15, 2,3-2,7 bar. 205/50-16 2,5-3,0 bar. 225/45-17 minst 2,7-3,3 bar beroende på vad man f.n. använder bilen till. Har haft minimalt däckslitage på dessa ringtryck de senaste 15 åren.
    Fick ett överhettat högerdäck en gång, på den tiden jag lydde bokens siffror gällande normal körning utan passagerare. Inte kul alls.
    Runt 3bar alltså


    MVH Oskar
    9000 CS 2.0t -96
    9-3 Cab 2.0t -04
    V70 DrivE -12
    Kia Cee'd SW 1.6 CRDi -08

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    362
    Var under bilen idag och kände lite här o där, då jag upptäckte att höger drivknut glappar ut & in och även i sidled, är de vad som orsakar mina vibbrationer?

    //Mvh
    Saab 9000 Monte Carlo
    STCS Medlems nr: 6647
    http://www.garaget.org/samuelsson_123

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 173
    Jaha de oxå. Just höger e ett problem då jag haft ett par som glappat i inre medbringaren. Inte tripoden på axeln alltså. Yttre nybytt och vibrationerna kvar.

    Inte svårt å byta, men man måste se till att få rätt mellanaxel.

    Och fortfarande så är nog hjulen lite väl stora för daglig körning. Garanterat fler bitar som börjar ta slut. Har sett glappande splines på den del av drivaxeln som går in i yttre knuten oxå. Måste du riva så kolla upp det samtidigt.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    362
    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    Jaha de oxå. Just höger e ett problem då jag haft ett par som glappat i inre medbringaren. Inte tripoden på axeln alltså. Yttre nybytt och vibrationerna kvar.

    Inte svårt å byta, men man måste se till att få rätt mellanaxel.

    Och fortfarande så är nog hjulen lite väl stora för daglig körning. Garanterat fler bitar som börjar ta slut. Har sett glappande splines på den del av drivaxeln som går in i yttre knuten oxå. Måste du riva så kolla upp det samtidigt.
    Aa de får jag nog göra.....är de inte de ena så är de de andra
    Ska ställa mitt Grundladdtryck också ligger på endast 0,3bar

    //Mvh
    Saab 9000 Monte Carlo
    STCS Medlems nr: 6647
    http://www.garaget.org/samuelsson_123

Liknande ämnen

  1. 9-5 säckar bak och vibrerar
    Av per740 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-08-12, 21:09
  2. Bromsarna vibrerar!
    Av stfu_rtfm i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-07-23, 19:22
  3. SAABen är död! Länge leve SAABen!!!
    Av The Duke i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-05, 22:32
  4. bilen vibrerar vid 70 och över 110 ??
    Av Saabfille i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-04-24, 18:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •