Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Nylackat vs Högtryckstvätt... =)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    83

    Nylackat vs Högtryckstvätt... =)

    Hej...

    Vet inte om det här ämnet har varit uppe tidigare men det har det säkert i någon form eller variant. Hitta ialf inge som matchade det svar jag ville ha..

    Det jag skulle vilja veta är era erfarenheter av hur lång tid man bör vänta med att tvätta bilen med högtryck efter en nylackering.. Ej hela bilen i detta fallet men ändå.. Har hittills bara vågat tvätta bilen med vanlig vattenslang för att slippa oroa mej över att lacken ska släppa eller dylikt.. Så vad tycker ni, eller vet .. Mvh / Henke
    Saab NG 900T Coup´e 97-a
    Bilen på garaget!

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 587

    Re: Nylackat vs Högtryckstvätt... =)

    Citat Ursprungligen postat av Viom
    Hej...

    Vet inte om det här ämnet har varit uppe tidigare men det har det säkert i någon form eller variant. Hitta ialf inge som matchade det svar jag ville ha..

    Det jag skulle vilja veta är era erfarenheter av hur lång tid man bör vänta med att tvätta bilen med högtryck efter en nylackering.. Ej hela bilen i detta fallet men ändå.. Har hittills bara vågat tvätta bilen med vanlig vattenslang för att slippa oroa mej över att lacken ska släppa eller dylikt.. Så vad tycker ni, eller vet .. Mvh / Henke
    Jag VET inte, men jag tycker att när lacken har torkat ordentligt ska det vara lugnt att gå på med högtrycksvatten. Man kanske kan va på det säkra sidan en dag eller så, men sen måste det ju vara lugnt! Kan inte tänka mig att det skulle vara någon fara.
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 378
    Du kan allt gå på med högtrycken rätt snart. Tvättade min bil idag med min nya Hirsch front på, lackades i måndags, monterades i går och spolade av den i dag med högtryck.
    Färgen sitter fortfarande där den ska

    Mvh Kristian
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 378
    Du kan allt gå på med högtrycken rätt snart. Tvättade min bil idag med min nya Hirsch front på, lackades i måndags, monterades i går och spolade av den i dag med högtryck.
    Färgen sitter fortfarande där den ska

    Mvh Kristian
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 451
    Har haft min bil på lite lackjobb för nån månad sedan och de rekomenderade att man höll munstycket minst 1m från bilen de första 4-6 veckorna.
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    83
    Okej, låter bra.. Det var en månad sedan som delarna lackerades på min bil så jag har kanske fegat lite väl länge då .. Tack för svar. / Henke
    Saab NG 900T Coup´e 97-a
    Bilen på garaget!

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    512
    Jo färgen sitter kanske kvar....

    .... men du kanske har tryckt in microskopiska vattendroppar i lacken. Som sedan vill ut efter en lång dag i solen. Då har du blåsbildning i stället. Och till slut så trillar faktiskt färgen av.

    Glasurit, som vi använder oss av på jobbet, rekomenderar inte att man gör något drastiskt med lacken, högtryck, avfettning, lackförsegling m.m, på 4-6 veckor.

    Bara för att lacken är torr betyder det inte att den är färdighärdad.

    Mvh. Släggan
    (Hört på STCS-träff) Att köra Audis fyrkrafsare året om är som att gå med flytväst hela året för att kunna fiska kräftor i augusti...
    1a Bilen: http://www.garaget.org/show.php?car=1943
    2a Bilen: http://www.garaget.org/show.php?car=1942

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    87
    Oopps..bra att veta
    Saab 9-5 Aero 03

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    640
    Brukar vänta tills efter vintern, eller nånstans under vintern
    Saab 9000 Griffin 2,3T-94
    Låda trasig

  10. #10
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 276
    tur att pappa är så lat med att tvätta bilen då, hans sproilans 9-3SS åkte in på hellack 3 veckor efter leverans

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 654
    Lyssna på Släggan ! Han kan sin sak

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    tur att pappa är så lat med att tvätta bilen då, hans sproilans 9-3SS åkte in på hellack 3 veckor efter leverans
    Varför?
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  13. #13
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 737
    Sen bneror det väl på HUR man använder högtrycken.
    Jag tror sällan jag håller närmare än 50cm från lacken när jag använde sån samt aldrig direkt emot utan snett ifrån samt allmänt försiktig.
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  14. #14
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 276
    Citat Ursprungligen postat av PQ
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    tur att pappa är så lat med att tvätta bilen då, hans sproilans 9-3SS åkte in på hellack 3 veckor efter leverans
    Varför?
    Någon verkade ha lagt upp en resväska eller något på motorhuven, som de sedan dragit ned längst med framskärmen och dörren. Det vart av någon anledning svårt att matcha färgerna (Kräsna eller bara dåliga lackerare?) så de lackade om hela bilen.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Citat Ursprungligen postat av PQ
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    tur att pappa är så lat med att tvätta bilen då, hans sproilans 9-3SS åkte in på hellack 3 veckor efter leverans
    Varför?
    Någon verkade ha lagt upp en resväska eller något på motorhuven, som de sedan dragit ned längst med framskärmen och dörren. Det vart av någon anledning svårt att matcha färgerna (Kräsna eller bara dåliga lackerare?) så de lackade om hela bilen.

    Finns folk till allt...
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    varför tvätta med högtryckstvätt överhuvudtaget om man är rädd om bilen?, det blir inte bättre och är knappast "lättare" så förklara för mig varför det är så roligt med just högtryckstvätt. En vanlig slang med dusch munstycke går precis lika bra?

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    83
    Nja, jag tycker att det är svårt att få bort alla insekter som har en tendens att vilja sätta sej fast på huv o front med vanlig slang.. Högtrycken brukar lyckas med det bättre.. Kan bero på att jag inte andvänder en massa konstiga ta bort kemikalier, för jag tror att dessa kan ha sämre inverkan på lacken än själva högtrycken..
    Saab NG 900T Coup´e 97-a
    Bilen på garaget!

  18. #18
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 737
    Insekter å sånt tar man med vanligt bilvax/polish
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

Liknande ämnen

  1. Signalhorn och högtryckstvätt
    Av 93t i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-12, 13:54
  2. nylackat
    Av Luke Trenwalker i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-29, 22:51
  3. Nylackat
    Av Gamedawg i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-27, 23:33
  4. Skillnad i nyans mellen nylackat och rek...
    Av MangeK i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-01-08, 14:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •